Wat is het schild van het geloof?

In Efeziërs 6:16, lezen wij over het vierde element van de geestelijke wapenrusting van God, namelijk het schild van het geloof. Paulus gebood om het schild van het geloof ter hand te nemen, waarmee je al de brandende pijlen van de boze zult kunnen doven. Wat zegt de Bijbel over het schild van het geloof? Wat is het schild van het geloof? Hoe neem je het schild van het geloof ter hand? Wat zijn de brandende pijlen van de boze?

Neemt bij dit alles het schild van het geloof

Stelt u dan op, uw lendenen omgord met de waarheid, bekleed met het pantser der gerechtigheid, de voeten geschoeid met de bereidvaardigheid van het evangelie des vredes; neemt bij dit alles het schild van het geloof ter hand, waarmede gij al de brandende pijlen van de boze zult kunnen doven (Efeziërs 6:14-16)

Als jij bent gerechtvaardigd in Jezus Christus en wandelt in gehoorzaamheid aan het Woord naar de wil van God, zul jij wandelen in het geloof in de waarheid en de gerechtigheid. Jij zal geloven in het Woord en doen wat het Woord zegt, waardoor jij bestand zal zijn tegen elke leugen en verleiding van de duivel. Want met het schild van het geloof, zal jij al de brandende pijlen van de duivel doven. In deze blogpost zal het vierde onderdeel van de geestelijke wapenrusting van God worden behandeld, namelijk het schild van het geloof.

Wat zijn de brandende pijlen van de boze (de duivel)?

Dagelijks schiet de duivel zijn vurige pijlen op jou af en probeert jou te raken. De duivel probeert van alles om binnen te komen in jouw leven, de woorden van God te roven en jou te vernietigen. De duivel gebruikt mensen en middelen, zoals bijvoorbeeld de televisie, (social) media, boeken, games, de wetenschap, oosterse filosofieën, educatie, etc., om tot zijn doel te komen en jou af te brengen van het geloof.

Hij schroomt er zelfs niet voor om mede gelovigen en mensen, die dicht naast jou staan, daarvoor te gebruiken.

duivel gaat rond als brullende leeuwDe duivel is een leugenaar en heeft niet het beste met jou voor, maar het slechtste. Hij belooft gouden bergen, maar als jij in zijn woorden gelooft en zijn weg gaat en daardoor de woorden van God verlaat, zal jij bedrogen uitkomen. 

Dit lezen wij al in het begin van de Bijbel in het leven van Adam en Eva, waarin de duivel de mens met zijn mooie beloften wist te verleiden.

De duivel schoot zijn brandende pijl af en raakte het hart van de mens, waardoor de mens begon te twijfelen aan de woorden van God en Zijn gebod verliet.

Datgene wat God hen had gegeven was niet voldoende, maar zij wilden meer en dat beloofde de duivel. Maar de belofte van de duivel leidde uiteindelijk tot zonde en de dood. 

En vanaf die tijd is er niets veranderd. De duivel is nog steeds een leugenaar en hij spreekt nog steeds halve waarheden en heeft niet het beste, maar het slechtste met de mens voor. Hij gaat nog steeds rond als een brullende leeuw, zoekende wie hij kan verslinden. Zijn leugens leiden nog steeds naar de zonde en de dood.

Alleen God spreekt de waarheid en Hij heeft het beste met de mens voor en Zijn Woord; Zijn Waarheid leidt tot rechtvaardigheid en het eeuwige leven. 

De duivel probeerde met zijn woorden Jezus tot zonde te verleiden

Jezus Christus wist, dat de Vader het beste met de mens voor heeft en als Eerstgeborene van de nieuwe schepping, wandelde Jezus Christus, de Zoon van God, in het geloof naar de wil van de Vader. 

Jezus vertrouwde Zijn Vader en bleef de Vader gehoorzaam tot aan Zijn dood en boog niet voor de leugens van de duivel. Jezus bleef wakende en het schild van het geloof doofde al de brandende pijlen, die op Hem werden afgeschoten.  

Nadat Jezus was gedoopt in water en de Heilige Geest op Hem neerdaalde en Jezus door de Heilige Geest naar de woestijn werd geleid, probeerde de duivel Jezus te verleiden tot zonde. Maar de brandende pijlen van de duivel oftewel de woorden van de duivel vonden geen ingang in het leven van Jezus (Lees ook: “Ik zal jou de rijkdommen van de wereld geven”). 

De woorden van de duivel brachten Jezus niet aan het twijfelen, want Jezus wist wie de Vader was. Jezus was bekend met de woorden en de wil van Zijn Vader en bleef gehoorzaam aan Zijn wil en weerstond de duivel, waarop de duivel Jezus tijdelijk verliet.

De duivel probeerde door mensen en situaties Jezus tot zonde te verleiden

Want nadat Jezus na 40 dagen terugkeerde uit de woestijn en Jezus het Koninkrijk van God begon te verkondigen en brengen tot het volk en het volk opriep tot bekering, probeerde de duivel Jezus steeds uit de tent te lokken door de mensen om Hem heen. De duivel probeerde Jezus steeds te verleiden door hun gedrag en de woorden, die zij spraken.

Gij zult de Heere uw God aanbidden en Hem alleen dienenMaar Jezus liet Zich niet verleiden, nog door de woorden van de duivel, nog door de woorden van de mensen, nog door het gedrag van mensen, nog door situaties.

Jezus bleef trouw aan de woorden van Zijn Vader en wandelde in gerechtigheid naar de Geest in het geloof, waardoor Hij onaantastbaar was en de duivel niets tegen Hem had en Hem niet kon raken (Johannes 14:30). 

De duivel wilde de plaats van God in Zijn leven innemen, net zoals hij dat bij Adam had gedaan, maar de vreze (ontzag) en liefde van Jezus Christus voor Zijn Vader was zo groot en sterk, dat deze liefde alles weerstond en Hij de lijdensweg in gehoorzaamheid aan de Vader onderging (Lees ook: ‘De lijdensweg en bespotting van Jezus Christus’). 

De duivel dacht Jezus overwonnen te hebben door zijn werken, maar door de liefde en de gehoorzaamheid aan God de Vader versloeg Jezus door Zijn werk de duivel en stond Hij als Overwinnaar op uit de dood (Lees ook: ‘De kop van de duivel vermorzeld doordat de hiel van Jezus werd vermorzeld’). 

Zonder geloof is het onmogelijk om God te behagen

Maar zonder geloof is het onmogelijk (Hem) welgevallig te zijn. Want wie tot God komt, moet geloven, dat Hij bestaat en een beloner is voor wie Hem ernstig zoeken (Hebreeën 11:6)

Jezus behaagde Zijn Vader, door het geloof, waarin Jezus wandelde. Door Zijn woorden en werken, die uit het geloof in Zijn Vader voortkwamen, bracht Hij het Koninkrijk van God tot de mens en vestigde Hij het Koninkrijk van God op aarde. 

Jezus wandelde niet naar het vlees en liet Zich niet leiden, door Zijn zintuigen, maar Hij wandelde in het geloof en liet Zich leiden door de woorden van God en de Heilige Geest. Zijn geloof en trouw zorgde nogal voor weerstand en boosheid bij de mensen, maar zij konden Hem niet raken voor Gods bestemde tijd. 

Als wedergeboren gelovigen, die zonen van God (zowel mannen als vrouwen) zijn, behoren wij ook God te behagen en dat kan alleen door het geloof, want zonder geloof is het onmogelijk om God te behagen. 

  • Door het geloof geloven wij, dat God de Schepper is van de hemel en de aarde en al wat daarin is (o.a. Genesis 1:1, Hebreeën 11:3) 
  • Door het geloof geloven wij, dat het Woord van God de waarheid is en voor eeuwig zal standhouden (o.a. Psalm 119:89, 160, Johannes 17:17) 
  • Door het geloof ontvangen wij de belofte van de Heilige Geest (o.a. Lucas 24:49, Galaten 3:14-22)
  • Door het geloof in God en de woorden van God, geloven wij, dat door het geloof en de wedergeboorte in Christus wij niet langer zondaren zijn, maar zijn gerechtvaardigd en geheiligd (o.a. Romeinen 9:30, Romeinen 10:4-6, Galaten 2:16, Galaten 3, Efeziërs 2:8, Filippenzen 3:9, 2 Timotheüs 3:15, 1 Petrus 1:5)
  • Door het geloof weten wij, dat wij kinderen van God zijn (o.a. Romeinen 8:16, Galaten 3:26)
  • Door het geloof zijn wij het Koninkrijk van God binnengegaan (o.a. Kolossenzen 1:13-14)
  • Door het geloof hebben wij toegang tot de Vader en mogen wij in vrijmoedigheid voor Zijn troon komen (o.a. Romeinen 5:1-2, Efeziërs 2:18, Efeziërs 3:12, Hebreeën 4:16, Hebreeën 10:22)
  • Door het geloof zullen wij leven naar de wil van God (o.a. Hebreeën 10:36, 1 Petrus 4:2, 1 Johannes 2:17)
  • Door het geloof zullen wij doeners zijn van het Woord (o.a. Romeinen 2:13, Jakobus 1:22)
  • Door het geloof zullen wij de wet vervullen (o.a. Romeinen 3:31)
  • Door het geloof in God de Vader en de Naam van Jezus Christus zullen wij het Koninkrijk van God vertegenwoordigen, verkondigen en brengen op aarde (o.a. Mattheüs 28:19-20, Marcus 16:15-18, Lucas 24:47-48) 
  • Door het geloof zullen wij leven en het Koninkrijk van God beërven tijdens en na ons leven op aarde (o.a. Habakuk 2:4, Mattheüs 25:34, Romeinen 1:17, Hebreeën 6:12, Hebreeën 9:15, Hebreeën 10:38, Galaten 3:11, Openbaring 21:7)

Wat betekent neemt bij dit alles het schild van het geloof ter hand?

Er staat geschreven, neemt bij dit alles het schild van het geloof ter hand. Want zonder het geloof, geloof jij niet in de woorden van God en geloof jij niet dat jij gerechtvaardigd bent en dat jij geen zondaar meer bent. Zonder het geloof zal jij niet wandelen in de waarheid van God en de woorden van God niet gehoorzamen en opvolgen in jouw leven en zal jij niet het evangelie des vredes verkondigen en dus zullen de andere onderdelen van de wapenrusting waardeloos zijn. 

geloof komt door het horen van Gods WoordAlleen door het geloof, geloof jij in het Woord; Jezus Christus en dat jij gerechtvaardigd bent, waardoor jij in gerechtigheid in de waarheid naar de wil van God in Zijn geboden zal wandelen en Zijn waarheid zal spreken.

Al de werken, die jij doet zullen uit jouw geloof in Hem voortkomen.

Maar als jij zegt te geloven, maar de werken, die uit het geloof zouden moeten voortkomen, niet doet en uitblijven, dan is jouw geloof dood en niets waard (Jakobus 2:14-26). 

Er zijn twee wegen, die jij in het leven kan bewandelen; de weg van het geloof en de weg van ongeloof. Of jij gelooft in de woorden van God en wandelt in het geloof naar de Geest of jij gelooft in de woorden van de wereld en wandelt in aanschouwen naar het vlees (1 Korintiërs 5:7) 

De duivel gebruikte eerst zijn woorden om Jezus tot zonde te verleiden en ongehoorzaam te laten worden aan de woorden van God, vervolgens gebruikte de duivel de mensen en situaties om Jezus tot zonde te verleiden, maar Jezus bleef volharden in het geloof in God.

De duivel schiet zijn brandende pijlen op jou af

Als jij bent wedergeboren in Christus en een nieuwe schepping bent geworden in Hem, behoor jij Hem toe en ben jij een vijand van de duivel geworden. Jij bent in een voortdurende geestelijke oorlogvoering en de duivel zal continue zijn brandende pijlen op jou afschieten, met als doel om jou te raken met zijn leugens en jou ongehoorzaam te laten worden aan de woorden van God en het geloof te verlaten. 

Hij zal jou proberen te misleiden en verleiden met zijn woorden, zodat jij gaat twijfelen aan de woorden van God en Zijn Waarheid. 

wet bevestigen door het geloofHij zal allerlei middelen gebruiken om jouw denken naar zijn wil te vormen en jouw hart in beslag te nemen, zodat jij ongehoorzaam aan de woorden van God wordt en gehoorzaam aan zijn woorden zal worden en daarin zal wandelen.

En als het niet lukt om jou met zijn woorden te raken en tot zonde te verleiden, zal hij zijn brandende pijlen door middel van situaties op jou afschieten, om jou tot zonde te verleiden. 

Hij zal problemen, moeilijkheden en/of vervolging op jouw weg geven, met als doet dat jij de woorden van God en Zijn weg zal verlaten en ontrouw wordt aan God en de woorden van de wereld opvolgt in jouw leven en jij de weg van de wereld gaat. 

Hij zal jou proberen te verleiden met allerlei vleselijke lusten en begeerten zoals bijvoorbeeld macht, rijkdom, vrouwen of mannen en zolang jij nog vleselijk bent en naar het vlees wandelt, dan zal hij succesvol zijn en zijn overwinning behalen. 

Het schild van het geloof dooft al de brandende pijlen van de boze

Een ieder, die gelooft, dat Jezus de Christus is, is uit God geboren; en ieder, die Hem liefheeft, die deed geboren worden, heeft (ook) degenen lief, die uit Hem geboren is. Hieraan onderkennen wij, dat wij de kinderen Gods liefhebben, wanneer wij God liefhebben en Zijn geboden doen. Want dit is de liefde Gods, dat wij Zijn geboden bewaren. En Zijn geboden zijn niet zwaar, want al wat uit God geboren is, overwint de wereld; en dit is de overwinning, die de wereld overwonnen heeft: ons geloof (1 Johannes 5:1-4)

Alleen door jouw liefde en het geloof in God en Jezus Christus het Woord en jouw wandel naar de Geest, zal jij bestand zijn tegen al de verleidingen van de duivel en zal jij in staat zijn om met het schild van het geloof al de brandende pijlen van de duivel te doven en stand te houden zodat jij net als Jezus, (uiteindelijk) als overwinnaar uit de strijd zal komen. 

Vele profeten in het Oude Verbond kwamen in de problemen en werden vervolgd omwille van hun geloof en hun trouw aan de woorden van God en kwamen in gevangenschap terecht en/of werden gedood, net als de vele discipelen van Jezus Christus in het Nieuwe Verbond, die omwille van hun geloof in Jezus Christus en hun trouw aan God de Vader werden omgebracht. 

Zij hadden één ding gemeen en dat is, hun liefde voor God en Jezus Christus; het Woord. Zij volgden Jezus Christus en bleven gehoorzaam aan Zijn geboden. Zij deden geen consessies, maar bleven standhouden in het geloof op het Woord. 

Door het schild van geloof doofden zij al de brandende pijlen van de duivel en volbrachten zij de strijd van het geloof. 

Naar wereldse maatstaven waren zij verliezers, maar naar Gods maatstaven waren zij overwinnaars in Jezus Christus. Zij hadden niet gebogen voor de duivel en zijn leugens, maar zij doorzagen zijn woorden en werken en zij lieten niet toe dat zijn brandende pijlen hen zouden schaden en scheiding zou teweegbrengen tussen hen en God.

Door hun geloof in God en Jezus Christus; het Woord bleven zij onaantastbaar en overwonnen zij de wereld en de overste van de wereld; de duivel (Hebreeën 11:35-40, 1 Johannes 5:1-4).

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!