Hoe kun je de wet bevestigen door het geloof?

Door het geloof en de wedergeboorte in Jezus Christus, ben jij bevrijd van de dood en heb jij een nieuw leven in Christus ontvangen. Het bloed van Jezus heeft jou schoongewassen van al jouw zonden en ongerechtigheden. Door het verlossingswerk van Jezus Christus ben jij een nieuwe schepping geworden en ben jij verzoend met de Vader en is jouw relatie met Hem hersteld. Maar wat betekent dit met betrekking tot de wet? Heeft de wet van God geen betrekking meer op het leven van Christenen, die door de wedergeboorte een nieuwe schepping zijn geworden of juist wel? Aangezien er in de Bijbel in Romeinen 3:31 staat geschreven, dat diegenen, die een nieuwe schepping zijn geworden de wet bevestigen door het geloof. Wat betekent dit? Hoe kun je de wet bevestigen door het geloof?

De nieuwe schepping in Christus wandelt in het Woord van God

Zo is dan wie in Christus is een nieuwe schepping; het oude is voorbijgegaan, zie, het nieuwe is gekomen (2 korintiërs 5:17)

Wanneer jij in Christus gedoopt bent en de doop met de Heilige Geest hebt ontvangen, ben jij een nieuwe schepping geworden. Door de doop met de Heilige Geest woont de Heilige Geest in jou oor de doop met de Heilige Geest woont de Heilige Geest in jou en staat de wil van God opgeschreven in jouw vernieuwde hart.

Na de wedergeboorte is het belangrijk om jouw denken te vernieuwen met het Woord van God, zodat jij door het Woord God en Zijn wil leert kennen en jouw denken in lijn komt te staan met Gods Woord (Lees ook: Waarom is het vernieuwen van jouw denken noodzakelijk).

bijbeltekst romeinen 3-31 stellen wij door geloof wet buiten werking

Wanneer jij gelooft in het Woord, zul jij de woorden van God spreken en handelen en wandelen naar wat het Woord zegt.

Door niet alleen een hoorder maar een doener te zijn van het Woord, zul jij het levende woord van God op aarde worden en wandelen als een zoon van God (dit geldt voor zowel mannen als vrouwen (Lees ook: De hoorders versus de doeners).

Jij zult als zoon van God in het geloof naar het Woord en de Geest wandelen en hierdoor de wet bevestigen door het geloof.

Als jouw geest is opgewekt uit de dood en de Heilige Geest in jou leeft (in de nieuwe mens), zul jij niet meer wandelen naar het vlees maar naar de Geest (Lees ook: Laat de dorre beenderen tot leven komen).

Zolang jij wandelt naar de Geest, zul jij wandelen in gehoorzaamheid aan God in plaats van ongehoorzaamheid aan God, waardoor je geen deel zal hebben aan de zonde.

Blijven Christenen zondaren?

Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, misleiden wij onszelf en de waarheid is in ons niet. Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid. Indien wij zeggen, dat wij niet gezondigd hebben, maken wij Hem tot een leugenaar en Zijn woord is in ons niet. 

Er wordt vaak gezegd, dat je een zondaar bent en altijd zondaren zullen blijven. Om dit argument te onderbouwen, wordt 1 Johannes 1:8-10 aangehaald.

Maar het is altijd heel belangrijk om een tekst in de gehele en juiste context te lezen, in plaats van een zin eruit te halen en daar een eigen interpretatie aan te geven.

In 1 Johannes 1:8-10 refereerde Johannes naar de oude mens; de Adamische natuur. In vers 8 en 10 refereerde Johannes naar diegenen, die nog de oude mens waren en zichzelf als volmaakt zagen en zichzelf als een goed mens beschouwden en niet als zondaar, die in een gevallen staat in ongehoorzaamheid en rebellie naar God toe leeft, en daardoor zeiden geen zonde te hebben en geen redding nodig te hebben.

In vers 9 refereerde Johannes naar diegenen, die nog de oude mens waren en overtuigd werden van hun zonden en door het geloof zich bekeerden en hun zonden beleden en daardoor ook werden vergeven en gereinigd door het bloed van Jezus van alle ongerechtigheid.

Het gaat om personen, die Jezus nog niet kennen en niet wedergeboren zijn. Aangezien er in het gedeelte daarvoor staat geschreven:

Dit is de verkondiging, die wij van Hem gehoord hebben en u verkondigen: God is licht en in Hem is in het geheel geen duisternis. Indien wij zeggen dat wij gemeenschap met Hem hebben en in de duisternis wandelen, dan liegen wij en doen de waarheid niet; maar indien wij in het licht wandelen, gelijk Hij in het licht is, hebben wij gemeenschap met elkander; en het bloed van Jezus Christus, reinigt ons van alle zonde (1 Johannes 1:5-7) 

Elk mens wordt geboren als zondaar

Het klopt, dat elk persoon in zonde wordt geboren en dus wordt geboren als zondaar. Er is niemand uitgezonderd! Niemand wordt heilig en rechtvaardig geboren op aarde. De enige persoon, die niet als zondaar werd geboren was Jezus Christus.

Jezus kwam in het vlees, maar was niet geboren uit het zaad van de mens, dat aangetast is door het kwaad, maar Jezus was geboren uit het Zaad van God en was heilig en rechtvaardig (Lees ook: Eens een zondaar, altijd een zondaar?).

Maar wanneer jij wedergeboren wordt in Jezus Christus, door het geloof in Jezus Christus en Zijn bloed, en gedoopt wordt in water (wat staat voor de dood van de oude mens; het vlees) en jouw geest opstaat uit de dodo en jij de Heilige Geest ontvangt, dan ben jij een nieuwe schepping geworden.

De nieuwe schepping is gescheiden van de zonde

Als jij een nieuwe schepping bent geworden, dan ben jij geen zondaar meer, maar ben jij heilig en rechtvaardig geworden in Jezus Christus. Jij bent gescheiden van de zonde. Omdat je het vlees, waarin de zonde regeert hebt gekruisigd en begraven door middel van de waterdoop. Jezus heeft jou bevrijd van de zondige natuur, die jou in gebondenheid van de zonde hield.

Door Zijn verlossingswerk en de wedergeboorte in Hem ben jij geplaatst in Hem en ben jij verzoend met de Vader.

Romeinen 6:6 oude mens medegekruisigd geen slaven der zonde

Jij bent een zoon van God geworden, die Zijn Heilige Geest hebt ontvangen.

En zolang jij wandelt naar de Geest, zul jij in gehoorzaamheid aan God heilig en rechtvaardig leven, net als Jezus.

Wanneer jij zegt een wedergeboren Christen te zijn, maar nog altijd vasthoudt aan de zonde en in zonde blijft volharden, dan is jouw natuur niet veranderd en zeg jij indirect, dat het verlossingswerk van God; de dood en opstanding van Jezus Christus, niet voldoende was om jou te verlossen van het vlees en jou te bevrijden van de zonde en de dood en jou heilig en rechtvaardig te maken.

Wanneer jij zegt, dat jij een zondaar bent en blijft, dan zeg jij dat het offer van Jezus niet voldoende was om jouw staat van zondaar te veranderen naar een heilige en rechtvaardige staat (Lees ook: Wat is het verschil tussen de offers van dieren en het offer van Jezus Christus?).

Eigenlijk zeg jij, dat het werk van Jezus aan het kruis en Zijn opstanding uit de dood niet voldoende was. Denk daar maar een over na…

De Heilige Geest is heilig

Als jij werkelijk bent wedergeboren en de Heilige Geest hebt ontvangen en Hij in jou woont, dan kun jij niet blijven volharden in zonde. Dat is onmogelijk! 

Het is zeer bedroevend als je denkt aan al die mensen, die door een verkeerde leer en onderwijzing van de Bijbel misleid zijn en nog steeds in gevangenschap van het vlees onder heerschappij van de zonde en de dood leven.

Door een onjuiste prediking en een verkeerd onderricht hebben zij een verkeerd denken ontwikkeld, waardoor zij denken, dat zij altijd een zondaar blijven.

Zij wachten op de dood voor hun nieuwe leven in Christus. Wat zonde! Want daardoor zullen velen niet het verwachte leven op de nieuwe aarde ontvangen (Lees ook: ‘De nieuwe hemel en de nieuwe aarde die voor velen niet zullen komen‘)

Is het kruis een plaats om te sterven of een excuus om te blijven zondigen?

Het is erg om te horen, dat zoveel Christenen leven als de wereld als slaaf van de zonde en de genade van God gebruiken om de zonde goed te keuren. Terwijl zij zonder dat zij het weten door hun ongehoorzaamheid en zondige levensstyle in gebondenheid aan de duivel leven, afgescheiden van God.

Als jij wedergeboren bent, dan behoor jij als zoon van God door het geloof de wet te bevestigen. De wet bevestigen wil zeggen, dat je wandelt in de geboden van Jezus, de geboden van God, en wandelt in de wil van de Vader (Lees ook: Wat zijn de geboden van God en de geboden van Jezus?). 

Het is niet ok, om te blijven leven als de wereld en de genade van God te pas en te onpas gebruiken om de werken van het vlees te blijven doen. Lees maar de volgende blogposts, die over een onjuiste interpretatie van de genade gaan:

Hoe kun je de wet bevestigen door het geloof?

Stellen wij dan door het geloof de wet buiten werking? Volstrekt niet; veeleer bevestigen wij de wet (Romeinen 3:31)

Ben jij gerechtvaardigd door de wet en door jouw werken? NEE! Jij bent gerechtvaardigd door het bloed van Jezus Christus en door het geloof in Hem.

Maar het geheim is, dat wanneer jij gelooft in Jezus Christus, de Zoon van de levende God, je bekeert en tot Hem komt en jouw denken vernieuwt met Gods Woord en in gehoorzaamheid aan het Woord gaat wandelen, dan zul jij automatisch door het geloof de wet bevestigen en vervullen.

Dit komt, omdat jij niet meer naar het vlees luistert, waarin de wet van de zonde en de dood regeert. Jij zult niet meer de wil, lusten en begeerten van het vlees gehoorzamen en de werken van het vlees doen. Maar jij zult luisteren naar het Woord en het Woord gehoorzamen en wandelen naar de Geest, waardoor jij wandelt naar de wet van de Geest en wandelt in de wil van God.

De Heilige Geest onderwijst jou. Hij leidt jou in alle waarheid van God. Er staat niet geschreven, dat de Heilige Geest jou leidt in alle zonde.

“Een nieuw hart zal Ik u geven en een nieuwe geest in uw binnenste”

Ik zal u weghalen uit de volken en u bijeenvergaderen uit alle landen, en Ik zal u brengen naar uw eigen land; Ik zal rein water over u sprengen, en gij zult rein worden; van al uw onreinheden en van al uw afgoden zal Ik u reinigen; een nieuw hart zal Ik u geven en een nieuwe geest in uw binnenste; het hart van steen zal Ik uit uw lichaam verwijderen en Ik zal u een hart van vlees geven. Mijn Geest zal Ik in uw binnenste geven en maken, dat gij naar Mijn inzettingen wandelt en naarstig Mijn verordeningen onderhoudt (Ezechiël 36: 24-27)

God beloofde, dat Hij Zijn Geest zou geven. Zodat een ieder, die wedergeboren wordt in Christus en Zijn Heilige Geest ontvangt, Zijn natuur zou ontvangen en daardoor naar Zijn geboden zou wandelen in Zijn wil.

uitverkoren geslacht, heilige natie

Doordat jij de Heilige Geest hebt ontvangen heb jij Gods natuur ontvangen en ben jij in staat om in heiligheid en gerechtigheid te wandelen en het Koninkrijk van God te vertegenwoordigen en brengen op aarde.

Jij zult de wil van God uitvoeren, in plaats van jouw eigen wil. En door te wandelen in het geloof naar Zijn wil, zul jij door het geloof de wet bevestigen.

Laat niemand jou wijsmaken, dat jij altijd een zondaar zult blijven en dat jij nooit als Jezus zal worden.

Dit is een leugen van de duivel, die de mens gelooft! Want een zondaar is niet gerechtvaardigd, net zoals een rechtvaardige géén zondaar is.

Een rechtvaardige zal niet in zonde wandelen (in rebellie en ongehoorzaamheid aan God) en een zondaar zal nooit in rechtvaardigheid wandelen (Lees ook: Ben jij nog een zondaar?).

De rechtvaardige zal de wet bevestigen door het geloof

Want die Hij tevoren gekend heeft, heeft Hij ook tevoren bestemd tot gelijkvormigheid aan het beeld Zijns Zoons, opdat Hij de Eerstgeborene zou zijn onder vele broederen (Romeinen 8:29)

Door het verlossingswerk van Jezus Christus, door Zijn bloed, ben jij gerechtvaardigd. En omdat jij gerechtvaardigd bent door -en in Hem heeft de Vader jou de Heilige Geest gegeven, zodat jij als Jezus kunt worden en als een zoon van God (dit geldt voor zowel mannen als vrouwen) zult wandelen.

Jezus zei niet alleen dat jij dezelfde dingen als Hij zou doen, maar zelfs grotere dingen als Hij zou doen, omdat Jezus naar de Vader is gegaan (Mattheüs 10:25, Lucas 6:40, Johannes 14:12).

Door te wandelen naar de Geest in gehoorzaamheid aan het Woord, zul jij net als Jezus de wet bevestigen door het geloof.

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!