Wandel jij in de juiste wapenrusting?

Vanaf het moment, dat je door de wedergeboorte in Christus bent overgeplaatst vanuit het koninkrijk der duisternis naar het Koninkrijk van God, ben je geen zoon (zowel man als vrouw) van de duivel meer, maar ben je een zoon (zowel man als vrouw) van God geworden. De vijandschap tussen jou en God bestaat door jouw identificatie met Christus en door de wedergeboorte in Hem, niet meer. Echter ben je door de verzoening met God een vijand geworden van de duivel en al diegenen, die hem toebehoren. Jij bent een doelwit en een prooi geworden voor hen en zij zullen er alles aan doen om jou te verleiden en misleiden en terug te halen naar hun koninkrijk. Daarom ben je vanaf jouw wedergeboorte verwikkeld in een geestelijke oorlogvoering en heb je tijdens jouw leven op aarde de strijd van het geloof te voeren. Niemand, die wedergeboren is in Christus is vrijgesteld van deze geestelijke oorlogvoering. Daarom is het belangrijk, dat je de juiste wapenrusting aan hebt. Want zonder de juiste wapenrusting, zul je niet bestand zijn tegen de verleidingen en misleidingen van de duivel. Zonder de juiste wapenrusting zul je geen stand kunnen houden in de boze dag en niet als overwinnaar uit de strijd komen, maar als verliezer.

De strijd tussen Israël en de Filistijnen

Dat een juiste wapenrusting noodzakelijk is in de oorlogvoering, zien wij in het leven van David, die behoorde tot de generatie van de oude schepping en in het Oude Verbond leefde.

Toen het volk van Israël in strijd gewikkeld was met de Filistijnen en de kampvechter Goliat naar voren trad en het volk van God 40 dagen lang uitdaagde om met hem te komen strijden, was er niemand onder het volk, zelfs niet Saul, die zijn uitnodiging aannam.

De angst voor Goliat was groter dan hun geloof in God. Daardoor durfde niemand de confrontatie aan te gaan met Goliat.

Er was maar één iemand, die een vreze voor God had en geloofde in Zijn grootheid en daardoor moedig genoeg was om de strijd met deze onbesneden Filistijn Goliat aan te gaan en dat was David.

David, de schaapherder

David had een vreze voor God en had in het veld geleerd om op God en Zijn kracht te vertrouwen. David was bekend met Gods grootheid en wist dat God met hem was en hem zou redden uit elke situatie. Echter moest David wel zelf uitgaan en de strijd aangaan met de vijand.

David had de zorg over de schapen van zijn vader en David beschermde de schapen tegen hun vijanden.

Als een leeuw of een beer een schaap uit de kudde wegroofde, liep David niet met de andere schapen weg en liet het schaap niet door de leeuw of de beer verslinden.

Maar David ging hem achterna en sloeg hem en redde het schaap uit zijn muil. En als hij zich tegen hem keerde, greep David hem bij zijn baard en sloeg hem dood.

David had door zijn handelingen, die voortkwamen uit zijn geloof in God, bewezen, dat hij zorg kon dragen voor de schapen van zijn vader en de schapen kon beschermen. En zo was David in het veld door God getraind, alvorens hij als koning de leiding en zorg over de schapen van Israël kreeg.

De verkeerde wapenrusting

Toen de woorden van David om te vechten tegen Goliat de oren van Saul bereikten, liet Saul David bij zich komen. Maar toen Saul David zag, confronteerde hij hem met zijn onervarenheid. Saul geloofde niet dat David in staat zou zijn om de ervaren Goliat te verslaan.

Maar David gaf niet op en vertelde Saul over zijn ervaring met de schapen van zijn vader in het veld en hoe hij de leeuw en de beer had overweldigd.

vertrouw op de Heere met uw ganse hartDavid profeteerde, dat het met de onbesneden Filistijn hetzelfde zou aflopen als de leeuw en de beer, aangezien Goliat de slagorden van de levende God had getart.

David vertrouwde op God en zoals God hem gered had uit de klauwen van de leeuw en de beer, zo zou God David ook redden uit de hand van deze Filistijn.

Na het horen van de woorden van David gaf Saul toestemming aan David om te gaan. Saul trok zijn wapenrok uit en deed David zijn wapenrok aan. Saul zette hem een koperen helm op het hoofd en deed hem een pantser aan. David gordde zijn zwaard aan, over Saul’s wapenrok, maar had moeite om te lopen.

David was niet gewend aan deze wapenrusting en hij was niet getraind in deze wapenrusting van Saul. En daarom besloot David om de wapenrusting van Saul uit te trekken en de strijd met Goliat aan te gaan in zijn eigen wapenrusting en met zijn eigen wapens, waarin hij getraind was.

De strijd tussen David en Goliat

David nam zijn staf in zijn hand en zocht vijf gladde stenen in de beekbedding, deed deze in zijn herderstas en ging met de slinger in zijn hand in de Naam van Heere der Heerscharen naar Goliat en profeteerde tot hem over de situatie.

En wat David profeteerde tegen Goliat in de tegenwoordigheid van het volk van Israel en de Filistijnen, werd werkelijkheid. Want toen David op Goliat afrende en de steen uit zijn tas haalde en deze wegslingerde, trof de steen met zo’n grote kracht het voorhoofd van Goliat, dat hij voorover viel.

David pakte Goliat’s zwaard en doodde Goliat, zodat hij geen bedreiging meer zou vormen voor het volk Israel, net zoals hij de leeuw en de beer, had gedood, zodat zij geen bedreiging meer voor de kudde van zijn vader vormden. Goliat was verslagen en daarmee had Israel de strijd gewonnen (Lees ook: Hoe overwin je jouw Goliat?) (1 Samuël 17)

De geestelijke oorlogvoering met de verkeerde wapenrusting

En zo zijn er veel gelovigen, die in de geestelijke oorlogvoering niet de juiste wapenrusting aanhebben. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Zij kunnen onwetend zijn en daardoor blijven wandelen in de wapenrusting van de duisternis, maar het kan ook zijn, dat zij wandelen in de wapenrusting van iemand anders en met andermans wapenrusting proberen te strijden en stand te houden in de geestelijke oorlogvoering.

Zij kijken op tegen de ander en bewonderen en ambiëren de positie en het geloofsleven van de ander en willen zijn en worden als die ander.

Wij hebben niet te worstelen tegen vlees en bloed, maar tegen overheden, machten wereldbeheersers, boze geestenZij willen dezelfde positie en hetzelfde geloof en dezelfde (bovennatuurlijke) ervaringen, wonderen en tekenen meemaken en daarom verdiepen zij zich in de ander en bouwen hun geloof op het geloof, de woorden, bevindingen en de (bovennatuurlijke) ervaringen en wonderen van de ander en lopen de ander volgzaam achterna. Dit gebeurt vooral bij bekende predikers.

In plaats dat zij zelf tijd spenderen met God in gebed en het Woord bestuderen, kijken, luisteren en voeden zij zich met de woorden, methoden en technieken van anderen en nemen hun woorden, methoden,  technieken en rituelen over en passen deze toe in hun leven.

Zij zeggen en doen wat zij hen horen zeggen en wat zij hen zien doen. Zij spreken en bidden hun woorden en handelen volgens hun methoden en technieken.

En zo gaan zij door het leven en trekken zij ten strijde in andermans wapenrusting, maar weten eigenlijk niet goed wat zij doen, hoe zij zich moeten bewegen en hoe zij de wapenen moeten hanteren (Lees ook: ‘Vechten tegen een onzichtbare vijand’).

Al snel komt er van alles op hun pad en worden zij van alle kanten aangevallen en kunnen zij haast geen stand meer houden. Zij gooien van alles in de strijd en passen van alles toe, dat zij gehoord en gezien hebben, echter zonder resultaat.

Zij zien niet hetzelfde resultaat als bij de ander. Waardoor zij ontmoedigd raken en beginnen te twijfelen aan zichzelf en aan God en Zijn Woord en geestelijk lauw worden.

Sommigen geven het op en gaan op zoek naar andere leringen om het gewenste resultaat te behalen, anderen verlaten door hun teleurstelling het geloof en weer anderen blijven zichzelf onderzoeken naar wat zij verkeerd doen. Want waarom gebeurt het wel bij die ander en niet bij hen? Het antwoord is simpel. Jij bent niet ‘die ander’!

De zeven zonen van Skevas

In het geloof zijn er geen methoden en technieken om dingen voor elkaar te krijgen en draait het niet om levels en stappen, maar het draait allemaal om jouw positie in Christus en jouw relatie met Hem en geloof in Hem (Lees ook: ‘Een technische geloof‘ en ‘De leugen van levels’).

Je kunt niet jouw geloof bouwen op andermans geloof en daarop vertrouwen. Je kunt niet in de wapenrusting van iemand anders door het leven gaan en standhouden in de geestelijke strijd.

Kijk maar naar de zeven zonen van Skevas, een Joodse overpriester. Zij waren rondreizende Joodse geestenbezweerders. Toen zij een huis binnengingen om boze geesten uit te drijven, gebruikten zij de Naam van Jezus vanuit hun eigen positie als zonen van de overpriester en zeiden: “Ik bezweer u bij de Jezus, die Paulus predikt.”

De zonen van Skevas hadden van Jezus door de predikingen van Paulus gehoord. Waarschijnlijk zagen zij het effect van de Naam van Jezus in het leven van Paulus en dachten zij, “wat hij kan, dat kunnen wij ook”, waardoor zij de Naam van Jezus als een soort toverformule gebruikten.

“Jezus ken ik en van Paulus weet ik, maar wie zijt gij?”

Maar toen zij de boze geesten aanspraken en heerschappij over hen probeerden te nemen, antwoordde de boze geest en zei: “Jezus ken ik en van Paulus weet ik, maar wie zijt gij?

De boze geest kende deze zeven zonen van Skevas, de overpriester, niet. Alhoewel zij de zonen van de overpriester waren en aangesteld waren als geesten bezweerders, hadden zij geen enkel geestelijk gezag. Zij speelden als het ware met de geestelijke heerschappijen, waardoor zij zich op glad ijs begaven.

En zo gebeurde het, dat de mens, in wie de boze geest was, op hen afsprong en overweldigde, aangezien hij zoveel sterker was dan zij. En zo vluchtten de zeven zonen van Skevas zonder kleren en gewond uit het huis, waarin zij waren (Handelingen 19:13-16)

Zij waren niet door het geloof wedergeboren in Jezus Christus en wandelden niet in Zijn Naam (Zijn gezag) en de kracht van de Heilige Geest. Maar zij waren de oude schepping, die wel van de Naam van Jezus hadden gehoord en de Naam van Jezus gebruikten, maar in hun eigen kracht en vanuit hun natuurlijke positie de geestelijke strijd aangingen. Maar dit was gedoemd te mislukken, aangezien zij niet bekleed waren met de juiste wapenrusting.

Doordat zij niet wandelden in de juiste wapenrusting, waren zij niet bestand tegen deze boze geest en konden zij geen heerschappij over hem voeren.

De oude mens kan niet standhouden en strijden vanuit zijn positie

Als jij niet wedergeboren bent en niet vanuit jouw positie in Christus in de juiste wapenrusting wandelt en strijdt en jij demonische machten en andere geestelijke heerschappijen van het koninkrijk der duisternis aanspreekt, vanuit jouw positie als de oude mens en/of wandelt en strijdt in andermans wapenrusting, dan ben je een makkelijk prooi voor hen en zullen zij jou geestelijk verslinden, net zoals bij de zonen van Skevas gebeurde.

Moet je daarom angstig zijn en bang zijn om de geestelijke strijd aan te gaan? Nee, maar je moet wel wedergeboren zijn en weten wie je bent in Christus. Je moet weten welk gezag en welke kracht je hebt ontvangen in Hem en vanuit Hem strijden en niet vanuit jouw eigen positie en jouw eigen kracht. Maar bovenal moet je weten wie God is.

Want als jij weet wie God is en een vreze (ontzag) hebt voor Hem en Hem door Zijn Woord leert kennen, dan weet je, dat Hij de Schepper is van de hemel en aarde en alles wat daarin is, inclusief de duivel, demonen en de geestelijke heerschappijen van het koninkrijk der duisternis.

Jezus Christus is boven elke macht en geestelijke heerschappij van het koninkrijk der duisternis gesteld. En als jij door de wedergeboorte een nieuwe schepping bent geworden en tot Zijn Lichaam; de Gemeente behoort, dan ben je gezeten in Jezus Christus en is elke macht en geestelijke heerschappij van het koninkrijk der duisternis onder jouw voeten gesteld.

De geestelijke wapenrusting is jouw leven in Christus

Daarom is het belangrijk, dat zodra jij een nieuwe schepping bent geworden, jij jouw denken vernieuwt met het Woord van God. Zodat je door het Woord God en Zijn wil leert kennen en erachter komt, wie je bent geworden in Jezus Christus en wat jij hebt ontvangen in Hem.

Het is de bedoeling, dat jij de oude mens aflegt en de nieuwe mens aandoet. Als jij de nieuwe mens aandoet, doe jij Christus aan en bekleed jij je met de juiste geestelijke wapenrusting.

besnijdenis in ChristusHet ‘aandoen’ is een handeling, die jij zelf verricht met behulp van het Woord en de kracht van de Heilige Geest.

Jij bidt en vraagt God niet om de geestelijke wapenrusting en je kunt de geestelijke wapenrusting niet door de handoplegging van anderen ontvangen, want je doet de geestelijke wapenrusting zelf aan door jouw woorden, werken en wandel in het leven.

De geestelijke wapenrusting bestaat niet uit geestelijke kledingstukken en accessoires, die je ’s ochtends aantrekt en ’s avonds uittrekt, maar het is jouw leven; jouw spreken, handel en wandel in Jezus Christus.

Je kunt niet vertrouwen op andermans woorden en meningen en wandelen in andermans geloof. Het is de bedoeling, dat je zelf wandelt in het geloof en zelf God en Zijn wil door Jezus Christus; het Woord leert kennen, zodat je kunt vertrouwen op God, Jezus; het Woord en de Heilige Geest en leeft naar Zijn wil.

“Niets zal jou enig kwaad doen”

Zie, Ik heb u macht (gezag, autoriteit) gegeven om op slangen en schorpioenen te treden en tegen de gehele legermacht van de vijand; en niets zal u enig kwaad doen (Lucas 10:19)

Zolang jij in Hem blijft en wandelt in Hem, wat betekent, dat jij wandelt in de hele wapenrusting van God, zal de vijand jou niet raken. Want in Jezus Christus heb je alle macht (gezag, autoriteit) in de hemel en op aarde ontvangen en niets zal jou enig kwaad doen.

Zie, Ik heb u macht gegeven om op slangen en schorpioenen te treden en tegen de gehele legermacht van de vijandAlles wat je doet, doe je niet vanuit jouw aardse kennis en wijsheid met behulp van de woorden en natuurlijke technieken en methoden, die jou zijn aangeleerd door anderen, maar alles wat je doet, doe je vanuit jouw positie in Christus en vanuit jouw relatie met God, Jezus Christus en de Heilige Geest.

Daarom zul je zelf tijd maken voor gebed en het lezen en bestuderen van het Woord en de Heilige Geest zal jou onderwijzen en leiden. Zodat jij jouw positie in Christus ontdekt; wie jij bent in Hem en welke erfenis je hebt ontvangen in Hem en daarin wandelt.

Wanneer jij jouw denken vernieuwt met de woorden van God, zul je de wil van de Vader leren kennen, zodat je de wil van de duivel en zijn leugens, die regeerden in jouw denken, zal neerhalen en zal vervangen met de wil van God en Zijn waarheid. Je zult het denken van Christus hebben en daardoor de wil van de Vader doen en leven als zoon van God op aarde (Lees ook: ‘De bolwerken in het denken van de mens‘ en ‘De wil van God vs de wil van de duivel‘).

De geestelijke oorlogvoering met de juiste wapenrusting

Jij zult in het licht wandelen en wanneer de duivel jou probeert te verleiden en misleiden door zijn leugens en werken, zul je deze onderscheiden en zul je stand kunnen houden tegen zijn verleidingen en misleidingen.

Ook al vuurt hij allerlei pijlen op jou af, zij zullen jou niet raken, want je wandelt door het geloof naar de Geest in de waarheid van Gods Woord en niet naar het vlees, naar wat je hoort en ziet en naar de leugens van mensen, die de wereld toebehoren.

Jij zult heilig en rechtvaardig wandelen en een getuige zijn van Jezus Christus en Zijn Koninkrijk vertegenwoordigen en brengen.

Jij zult niet langer wandelen in andermans wapenrusting en continue struikelen, verleid worden en nederlagen ervaren, maar je zult wandelen in jouw eigen wapenrusting, die perfect voor jou gemaakt is en waarin jij je perfect kan bewegen.

Vanuit jouw positie in Christus en jouw persoonlijke relatie met God en door het geloof in Jezus Christus en in Zijn Naam (gezag) en de kracht van de Heilige Geest, die in jou woont, zul jij je bewegen in de geestelijke oorlogvoering.

En omdat je de juiste wapenrusting aan hebt, zul je in staat zijn om al de verleidingen en misleidingen van de duivel te weerstaan en stand te houden in de boze dag en jouw taak als zoon van God te vervullen op aarde.

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!