Kunnen de Bijbel en wetenschap samengaan?

De predikers, die de wereld toebehoren hebben net als hun vader de duivel als doel om twijfel te zaaien in de harten van gelovigen. Hun doel is om te zorgen dat gelovigen gaan twijfelen aan de relevantie, echtheid en de waarheid van God’s Woord en concessies doen met de wereld. Zij doen dit onder andere door de verkondiging van hun eigen filosofieën, meningen en bedenksels, die gevormd zijn door de kennis en wijsheid van de wereld. Zij verkondigen leugens, die tegen het Woord van God ingaan en hun boeken vinden gretig aftrek. Dit alles heeft ervoor gezorgd, dat het geloof van vele Christenen is aangetast en zijn gaan twijfelen aan de waarheid en echtheid van God’s Woord; de Bijbel. Langzaam aan hebben de gelovigen door de vele leugens meer geloof ontwikkeld in menselijke kennis en wijsheid en in de wetenschap dan in het Woord van God. Hierdoor wandelen vele Christenen niet meer in geloof naar de Geest en het geschreven Woord van God, maar in geloof naar het vlees en het geschreven woord van de mens en de wetenschap van deze wereld.

Een engel des lichts

De duivel komt als een engel des lichts en doet grote wonderen en tekenen. Hij beschouwt zichzelf als god en daarom komt hij ook als God. Één van zijn vele werkterreinen is het denken van de mens. Ja, hij heeft grote macht in het denken van de mens. Vaak geven de gelovigen hem ook die ruimte, zodat hij zijn bolwerken kan bouwen en zijn vernietigende werk kan doen. Want hij weet, dat als je het denken van een persoon in bezit hebt, je het leven van de persoon in bezit hebt. Want elk woord en elke handeling komt voort uit het denken van de mens.

duivel gaat rond als brullende leeuwDoor het denken van de mens werpt hij gedachten op, die zo vroom, mooi, hoopvol en veelbelovend lijken, maar in werkelijkheid tegen het Woord van God ingaan en uiteindelijk afval produceert.

En dat zien wij duidelijk om ons heen gebeuren. Want vele gemeenten zijn afvallig geworden van het Woord en leven niet meer naar de wil van God.

De duivel werkt niet alleen door gedachten op te werpen in het denken, maar ook door middel van hallucinaties, hypnose, visioenen, openbaringen en dromen.

Hoeveel bekende filosofen en wetenschappers zijn er wel niet geweest, die nieuwe inzichten hebben verworven en van daaruit bekende theorieën en natuurlijke wetten hebben ontwikkeld, op grond van openbaringen, visioenen, hallucinaties en dromen? Enkele bekenden zijn: Socrates, Rene Descartes, Dimitri Mendeleev, Alfred Russell Wallace, August Kekelee, Shrinivasa Ramanujan, Otto Loewi en Louis Agassiz.

De wereld omarmde deze wijsheid en de theorieën en wetten, die daaruit voortkwamen en langzaam aan heeft de gemeente haar deur geopend voor deze kennis en wijsheid en ook omarmd. Dit zien wij terug in de huidige staat van de gemeente en de afval die wordt verkondigd.

Zijn wetenschappers door God aangesteld en gezegend?

Als jij bent wedergeboren in de geest en God’s Geest hebt ontvangen, waardoor jij een zoon van God bent geworden en Zijn natuur in jou woont, dan kun je niet meer zeggen dat God een hand heeft in de wetenschap en Zijn zegen daaraan heeft verleend. Je kunt niet meer zeggen dat medische wetenschappers, astronomen, natuur wetenschappers etc. door God zijn aangesteld en dat zij werktuigen van Hem zijn. Want hun werken zijn niet gebaseerd op het Woord van God, maar op de woorden van mensen, die zijn ontstaan vanuit het vleselijk denken en het intellect van ongeestelijke mensen.

Want zij die naar het vlees zijn, hebben de gezindheid van het vlees, en zij die naar de Geest zijn, hebben de gezindheid van de Geest. Want de gezindheid van het vlees is de dood, maar de gezindheid van de Geest is leven en vrede. Daarom dat de gezindheid van het vlees vijandschap is tegen God, want het onderwerpt zich niet aan de wet Gods; trouwens, het kan dat ook niet: zij, die in het vlees zijn kunnen God niet behagen (Rom 8:5-8)

De wijsheid van de wereld is dwaasheid bij GodHet Woord zegt, dat de gezindheid van het vlees, oftewel het denken dat wordt aangestuurd door het vlees (het vleselijk denken), vijandschap is tegen God. Dit komt omdat het vleselijk denken zich niet onderwerpt aan God, Zijn Woord en Zijn wil.

Daarom zal God nooit Zijn zegen aan iets verlenen, dat niet vanuit Hem, Zijn Woord en Zijn Geest is ontstaan, maar vanuit het vlees; het vleselijk denken en intellect van de mens, dat aangestuurd wordt door de duivel en het koninkrijk der duisternis.

Wetenschappers zijn zintuigelijk en vertrouwen op hun eigen inzicht, intellect, kennis, wijsheid en de technieken en methoden, die zij tijdens hun wetenschappelijke studie hebben geleerd. Vanuit hun geloof in de kennis, wijsheid en woorden van mensen en door onderzoek(en) in de waarneembare wereld en het toepassen van datgene wat zij geleerd hebben, verwachten zij resultaat te behalen en dat gebeurt vaak ook.

Alhoewel er wetenschappers zijn, die beweren Christelijk te zijn en te zeggen dat zij geloven in God en vertrouwen op Hem, bewijzen hun handelingen iets anders. Want zij vertrouwen niet op het Woord van God en handelen niet vanuit het geloof in het Woord, maar zij vertrouwen op de kennis en wijsheid van de wereld, dat voortgekomen is uit het vleselijk denken van mensen en zij handelen vanuit deze kennis en wijsheid, die God en Zijn Woord niet erkent, maar verwerpt.

De vreze des Heeren is het begin van wijsheid

De vreze des Heeren is het begin der wijsheid en het kennen van de Hoogheilige is verstand (Spr 9:10)

God heeft Zijn Woord gegeven om inzicht te verkrijgen in Zijn Koninkrijk en om Hem en Zijn wil te leren kennen. Elk woord van God is nuttig om te onderrichten, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de gerechtigheid. Zodat de mens Gods (de nieuwe schepping) volkomen zij, tot alle goed werk volkomen toegerust (2 Tim 3:16-17).

De wereld zal de Bijbel niet begrijpen en daarom vindt de wereld de Bijbel een dwaasheid, dat vol staat met metaforen en sprookjes. Dit zou niet als een verrassing moeten komen, aangezien de Bijbel dit ook zegt.

De reden waarom zij de Bijbel dwaas vinden is omdat zij ongeestelijk zijn. En een ongeestelijk mens is niet in staat is om de Bijbel te begrijpen en te beredeneren. Daarom beschouwt de generatie van de gevallen mens de wijsheid en kennis van God als een dwaasheid (1 Kor 2:14).

De wet van geloof gaat tegen elke natuurlijke wet in

De kennis en wijsheid van God en de wet van geloof gaat tegen al het natuurlijke en waarneembare in en kan niet worden beredeneerd met het menselijk verstand. Neem als voorbeeld de wet van de zwaartekracht. Volgens deze natuurlijke wet is het onmogelijk om op water te lopen. Maar door de wet van geloof overtrof Jezus deze wet van de zwaartekracht en liep op water. En niet alleen Jezus, maar ook Petrus liep op water (Lees ook: Stap in geloof uit de boot en blijf doorlopen!).

De grootheid van God en Zijn werken zijn te groot om met een vleselijk menselijk verstand te doorgronden. Het menselijk verstand kan niet begrijpen hoe iets vanuit het niets geschapen kan worden.

eigen oog wijs en eigen oordeel verstandigDaarom kan het menselijk verstand alleen de waarneembare en tastbare dingen onderzoeken, analyseren en proberen te verklaren aan de hand van wat zij waarnemen met hun zintuigen.

Wij nu hebben niet de geest der wereld ontvangen, maar de Geest uit God, opdat wij zouden weten, wat ons door God in genade geschonken is. Hiervan spreken wij dan ook met woorden, die niet door menselijke wijsheid, maar door de Geest geleerd zijn, zodat wij het geestelijke met het geestelijke vergelijken. Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is, want het is hem dwaasheid en hij kan het niet verstaan, omdat het slechts geestelijk te beoordelen is (1 Kor 2:12-14)

Alleen wanneer iemand is wedergeboren en geestelijk is geworden is de mens in staat om de Bijbel te begrijpen en om te geloven wat er in de Bijbel staat geschreven. De geestelijke wereld is geen fictie meer, maar is een realiteit geworden. Door het bestuderen van het Woord en het toepassen van het Woord, zal het geschreven Woord levend worden. De (nieuwe) mens, die naar het evenbeeld van God is geschapen, zal wandelen naar wat het Woord zegt en daardoor wandelen in geloof. Geloof is een vrucht van de geest en niet van het vlees.

Helaas zijn er vele voorgangers, die denken door een studie theologie alle wijsheid in pacht te hebben, maar in werkelijkheid ongeestelijk zijn en de Bijbel niet verstaan. Zij prediken niet vanuit het Woord en de Geest maar vanuit hun vlees; vanuit hun eigen inzicht, intellect, ervaring en wetenschap. Zij benoemen teksten uit de Bijbel en geven daar hun eigen draai aan. Zij bouwen hun theorieën op teksten, die zij willekeurig uit de Bijbel halen en geven daar hun eigen interpretatie aan. En doordat de meeste Christenen niet zijn wedergeboren en niet zelf het Woord van God bestuderen, nemen zij de woorden van hun voorganger, zonder weerstand, als de waarheid aan.

Maar iedereen kan een studie theologie volgen. En ook het benoemen van teksten uit de Bijbel en er een eigen draai aan geven kan iedereen. Zelfs de duivel benoemde teksten uit de Bijbel en gaf daar zijn eigen draai aan en probeerde daarmee Jezus te verleiden. En datzelfde doen zijn zonen, die aangesteld zijn in gemeenten en vele Christenen in plaats van naar de hemel, leiden naar de hel.

Het volgen van een studie en het benoemen van teksten bewijzen niet of iemand wedergeboren is en een nieuwe schepping is geworden. Maar omdat de oude mens geen geestelijk onderscheid heeft, maar zintuigelijk is en kijkt naar het natuurlijke en daarom ook kijkt naar diploma’s en titels, worden velen misleid.

Vertrouw niet op jouw eigen inzicht

Vertrouw op de Heere met uw ganse hart en steun op uw eigen inzicht niet (Spr 3:5-6)

Het Woord zegt heel duidelijk, dat je niet op jouw eigen inzicht en intellect moet vertrouwen, omdat jouw eigen inzicht vanuit de ziel bedrieglijk is. Jouw inzicht neemt de zichtbare wereld waar en niet de geestelijke wereld.

Want het woord des kruises is wel voor hen, die verloren gaan, een dwaasheid, maar voor ons, die behouden worden is het een kracht Gods. Want er staat geschreven: Verderven zal Ik de wijsheid der wijzen, en het verstand der verstandigen zal Ik verdoen. Waar blijft de wijze? Waar blijft de schriftgeleerde? Waar de redetwister van deze tijd? Heeft God niet de wijsheid der wereld tot dwaasheid gemaakt? (1 Kor 1:18-20)

God en Zijn Woord; de Bijbel en de wetenschap zullen nooit samengaan. Ondanks het feit dat de huidige gemeente de wijsheid en kennis van de wereld mengen met de Bijbel. Het geloof en de wetenschap behoren elk een ander koninkrijk toe.

Het meerendeel van alle gemeenten heeft de wereld binnengelaten, concessies gedaan en daardoor het Woord van God verlaten en verworpen. Zij leven als de wereld. Er is haast geen onderscheid meer tussen gelovigen en ongelovigen, behalve dat iemand, die zegt gelovig te zijn misschien een kerk of gemeente bezoekt en af en toe de Bijbel leest en bidt. Zij hebben de wijsheid, kennis en technieken van de wereld overgenomen en ondergedompeld in een Christelijk sausje, zodat het vroom lijkt, maar niets met God, het Woord en de Heilige Geest te maken heeft.

Een gemeente, die de wereld toebehoort is niets anders dan een sociale humanitaire instelling, die de gelovigen vermaakt en motiveert, wereldse tools aanreikt om een succesvol leven in de wereld te leiden en daarnaast humanitaire liefdadigheidswerken doet.

Het verschil tussen God en de wetenschap

De wetenschap houdt zich o.a. bezig met het onderzoeken van oorzaak en gevolg. Er moet altijd een zichtbare oorzaak zijn, waardoor een zichtbaar gevolg tot stand komt. Want alles wat in de zichtbare wereld gebeurt, heeft een zichtbare oorzaak. De wetenschap vertrouwt op menselijke (vleselijke) kennis, wijsheid, bekwaamheid en kracht en maakt daarbij gebruik van natuurlijke methoden, technieken en middelen om verstoorden elementen in de natuurlijke wereld te verhelpen, aangetaste elementen te verwijderen en problemen op te lossen.

Johannes 3-5 tenzij iemand geboren wordt uit water en geest Koninkrijk Gods niet binnengaanGod is Geest en Zijn Koninkrijk is een geestelijk Koninkrijk en is niet van deze wereld (Joh 18:36). Alles wat zichtbaar is in de natuurlijke wereld is ontstaan vanuit de geestelijke wereld.

De nieuwe mens, die het Koninkrijk van God toebehoort, vertrouwt niet op zijn eigen inzicht, kracht, kennis, wijsheid en de methoden en technieken die zijn aangeleerd, maar de nieuwe mens vertrouwt op God en op Zijn Woord en op Zijn kracht.

Het Koninkrijk van God werkt op precies de tegenovergestelde wijze als de wereld (het koninkrijk van de duisternis).

De wereld opereert vanuit de zichtbare wereld en God opereert vanuit de onzichtbare wereld. Volgens de wereld heeft alles wat er in de zichtbare wereld gebeurd een zichtbare oorzaak. Volgens het Koninkrijk van God is alles vanuit de geestelijke wereld ontstaan en heeft alles wat er in de zichtbare wereld gebeurd een geestelijke (onzichtbaar voor het vleselijk oog) oorzaak.

Een mens, die de wereld toebehoort is ongeestelijk en vertrouwt op zijn eigen intellect, inzicht, kennis, wijsheid, methoden, technieken, bekwaamheid en kracht en is zintuigelijk en wandelt naar wat hij waarneemt met zijn zintuigen.

Een mens, die is wedergeboren in de geest en geestelijk is, behoort tot het Koninkrijk van God en vertrouwt op God, Zijn Woord en Zijn kracht en wandelt naar het Woord en de Geest en niet naar wat hij waarneemt met zijn zintuigen.

De wetenschap zorgt voor onafhankelijkheid van God

Alle wetenschappers hebben één ding gemeen en dat is dat zij ervoor hebben gezorgd dat de mens onafhankelijk is geworden van God en afhankelijk van de technologie en de wijsheid en kennis van de wereld. Zij denken God niet nodig te hebben, maar denken alles zelf te kunnen.

Door op hun eigen intellect en door op hun eigen inzichten en wereldse kennis en wijsheid te vertrouwen, hebben zij ervoor gezorgd dat de mens God niet meer nodig heeft, maar zelf kan voorzien in alles en zij zelf mensen kunnen genezen, dingen kunnen herstellen en problemen kunnen oplossen.

De wetenschap wijst het Woord van God af

De wetenschap wijst het geloof in God en het Woord van God af en zegt dat religie niets met wetenschap heeft te maken. Zij nemen stelling voor datgene waar zij in geloven en laten niets toe wat hun wetenschap tegenspreekt of aantast. Zij doen geen conscessies met het geloof en de kennis en wijsheid van God en laten zich niet overtuigen en ompraten door ‘Christenen’, maar zij houden stand en blijven staan op hun leer en datgene waarin zij geloven.

Waren de Christenen ook maar zo. Namen zij ook maar stelling voor God en Zijn Woord, door de wetenschap buiten het geloof te laten in plaats van te mengen met God’s Woord en het geloof. Geloof en wetenschap hebben niets met elkaar gemeen en zullen ook nooit iets met elkaar gemeen krijgen. Waarom niet? Omdat het Woord het zegt.

Het Woord van God behoort tot het Koninkrijk van God en de wetenschap is de leer van deze wereld.

Het is soms om te huilen om te zien, hoe zoveel Christenen zich laten overrulen door wetenschappers en compromissen sluiten en concessies doen met de wereld en het Woord aanpassen aan de kennis, wijsheid en bevindingen van de wereld.

Alleen de wedergeboren Christen zal geen consessies doen en zich niet inlaten met de wetenschap, maar het laten voor wat het is. Want voor de wedergeboren Christen is het een dwaasheid, net zoals voor God de kennis en wijsheid van de wereld een dwaasheid is. En dat zal altijd zo blijven

Jezus overtrof elke natuurlijke wet

Jezus overtrof elke natuurlijke wet. Hij werd geboren uit een mens, uit het Zaad van God. Dat is volgens de natuurlijke wetenschap onmogelijk. Jezus genas mensen door Zijn woorden en handoplegging, wat volgens de medische wetenschap onmogelijk is. Jezus voedde 5000 mensen (vrouwen en kinderen niet meegerekend) met vijf broden en twee vissen en vervolgens 4000 mensen (vrouwen en kinderen niet meegerekend) met 7 broden en een paar visjes, wat volgens de wetenschap onmogelijk is. Jezus liep op water en overtrof daarmee de wet van de zwaartekracht. Jezus verplaatste zich van a naar b, zonder gebruik te maken van natuurlijke transportmiddelen. Wat volgens de wetenschap onmogelijk is. En het grootste werk dat elke natuurlijke wet overtreft is dat Jezus opstond uit de dood.

De wetten van God en Zijn Koninkrijk hebben niets gemeen met de natuurlijke wetten van de wereld.

De wetenschap vernietigt het geloof

Als jij zegt te geloven in God en Zijn Woord en zegt wedergeboren te zijn, dan zul jij je niet inlaten met de wetenschap. Want de wetenschap vernietigt het geloof. ‘Christenen’ kunnen dit tegenspreken en zeggen dat het hun geloof versterkt, maar dat is niet zo. Ja, het versterkt hun eigen geloof in hun zelf gemaakte evangelie met hun denkbeeldige Jezus. Maar het vernietigt het ware geloof in het ware evangelie van Jezus Christus. Want de wetenschap is ten eerste niet gebaseerd op het Woord van God en ten tweede erkent de wetenschap niet het Woord van God, maar spreekt het Woord van God tegen. En dit begint al in het Boek van Genesis, hoofdstuk 1, met de verloochening van God als Schepper van de hemelen en de aarde en al wat daarin is. Daarom, hoe kan de wetenschap het geloof versterken? Dit is wederom een leugen van de duivel, die vele vleselijke Christenen heeft misleid.

Een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen wat van de Geest Gods isDiegenen, die niet wedergeboren zijn, leven naar het vlees en omdat zij zintuigelijk zijn, zullen zij zich inlaten met de wetenschap en daarin geloven. Want voor hun is de wetenschap begrijpbaar en logisch en de Bijbel onbegrijpbaar en onlogisch. Zij beschouwen de Bijbel als een onlogisch geschiedenis Boek, met vele metaforen en zich op vele punten tegenspreekt.

Daarom zullen diegenen, die zeggen Christen te zijn maar diep in hun hart niet in het Woord geloven, wat zichtbaar is in feit dat zij niet naar het Woord leven, er alles aan doen om het Woord van God wetenschappelijk te maken, zodat het past in hun vleselijk denken.

En dat zien wij gebeuren in vele gemeenten. In plaats dat zij de wetenschap buiten de gemeenten laten en zij het Woord beschouwen als de Waarheid en de hoogste Autoriteit in hun leven en door het geloof in het Woord hun denken vernieuwen met het Woord van God, het Woord van God gehoorzamen en toepassen in hun leven, mengen zij de wijsheid en kennis van God met de wijsheid en kennis van de wereld. Door dit te doen ondermijnen zij God en het Woord van God en Zijn gezag. Zij verheffen zich boven God en passen het Woord van God aan, aan de leugens van de wereld en daardoor verdraaien zij de waarheid tot een leugen.

Dit alles heeft kunnen gebeuren, omdat de mensen, die zeggen gelovig te zijn, maar ondertussen de kennis en wijsheid van de wereld de gemeente hebben binnengelaten, nooit een persoonlijke ontmoeting met Jezus Christus hebben gehad. Toen Paulus een persoonlijke ontmoeting met Jezus had, legde hij zijn eigen leven af, inclusief zijn intellect en al de wijsheid en kennis van de wereld, zodat hij Jezus kon volgen.

Zolang iemand geen persoonlijke ontmoeting met Jezus heeft gehad, niet wedergeboren is en zijn eigen leven niet heeft afgelegd is de persoon niet in staat om in Jezus; het Woord te geloven en Hem te volgen.

‘Wees het zout der aarde’

Bron: NBG, KJV,Bestaat Christelijke psychologie‘, wikipedia

You Might Also Like

    error: Content is protected !!