De voeten geschoeid met de bereidvaardigheid van het evangelie des vredes

De zonen van God (dit geldt voor zowel mannen als vrouwen) wandelen in het licht en zijn getuigen van Jezus Christus, the levende Woord en de Zoon van de levende God. Zij zijn gered door het geloof in Jezus Christus, die de Weg, de Waarheid en het Leven is, en gerechtvaardigd door het bloed van Jezus en leven in de waarheid. Omdat zij de Waarheid kennen en leven in de waarheid, spreken zij de waarheid van God, waardoor zij getuigen zijn van Jezus Christus en het evangelie van Jezus Christus, wat een evangelie des vredes is. Zij maken Jezus Christus bekend bij de mensen, zodat de mensen de mogelijkheid gegeven wordt om zich te bekeren en gered te worden. In dit artikel zal het derde element van Gods wapenrusting behandeld worden, namelijk ‘de voeten geschoeid met de bereidvaardigheid van het evangelie des vredes’. Wat betekent de voeten geschoeid met de bereidvaardigheid van het evangelie des vredes?

De ware getuigen van Jezus Christus redden zielen

Neemt daarom de wapenrusting Gods, om weerstand te kunnen bieden in de boze dag en om, uw taak geheel vervuld hebbende, stand te houden. Stelt u dan op, uw lendenen omgord met de waarheid, bekleed met het pantser der gerechtigheid, de voeten geschoeid met de bereidvaardigheid van het evangelie des vredes (Efeziërs 6:13-15)

Een betrouwbaar getuige is een redder van levens, maar wie leugens blaast, is een en al bedrog (Spreuken 14:25)

De zonen van God behoren het Koninkrijk van God toe en vertegenwoordigen het Koninkrijk van God op aarde. Zij behoren Jezus Christus toe en zijn betrouwbare getuigen van Jezus Christus; het levende Woord. 

Het Woord regeert in hun leven en zij wandelen in gehoorzaamheid naar Zijn wil, waardoor zij wandelen in de liefde. Want door te wandelen naar Zijn wil in Zijn geboden, laten zij zien dat zij van Hem houden en Hem liefhebben met heel hun hart, ziel, verstand en kracht.

Blijf in Mijn liefde wandel in Mijn gebodenDoor de Heilige Geest, die in hen woont, overtuigen zij de wereld van zonde en roepen zij de mensen, die de wereld en de overste van de wereld; de duivel, toebehoren, op tot bekering (Johannes 16:7-11).

De zonen van God wandelen in de waarheid en maken de Waarheid, de Weg en het Leven oftewel Jezus Christus bekend, zodat aan velen, die in duisternis leven, de mogelijkheid wordt gegeven om door het geloof en de wedergeboorte in Jezus Christus verlost te worden van de macht van de zonde en de dood en verzoend te worden met de Vader en een zoon van God te worden.

Het maakt niet uit, hoe een persoon leeft op dat moment en/of wat de persoon heeft gedaan.

Ieder mens is geboren als zondaar en ieder mens heeft de mogelijk, om door het geloof en het bloed van Jezus Christus schoongewassen en gereinigd te worden van zijn of haar zonden en ongerechtigheden en verlost te worden van het verleden en een nieuwe schepping in Jezus Christus te worden, zodat de mens niet meer als zondaar en vijand van God zal leven, maar zal leven in gerechtigheid naar de wil van God. 

Maar deze boodschap van vrede moet wel verkondigd worden onder de mensen. Want als diegenen, die zeggen dat zij kinderen van God zijn hun mond houden en de waarheid van God niet spreken, maar meeheulen met de wereld en zich gedragen als kameleons, die iedereen naar de mond praten en de woorden van de wereld spreken, hoe moeten er dan zielen gered worden?

Hoe kun je een getuige zijn als je in de duisternis wandelt?

Een goddeloze gezant valt in het ongeluk, maar een betrouwbare bode brengt genezing (Spreuken 13:17)

Hoe kun je zielen redden, als je zelf nog de wereld toebehoort en leeft als de wereld in de duisternis? Wat voor boodschap heb jij te verkondigen? Waar moeten zondaren zich van bekeren en van gered worden, als jij dezelfde werken doet en hetzelfde leven leidt als diegenen, die God niet kennen en nog zondaren zijn? 

Houdt het evangelie van Jezus Christus, dat verkondigd moet worden, in, dat Jezus van jou houdt ongeacht de werken die jij doet en dat jij mag blijven zoals jij bent en mag leven zoals jij zelf wilt? Maakt het niet uit hoe jij leeft en wat jij doet, zelfs als de dingen, die jij doet tegen de wil van God ingaan, omdat jij onder het bloed leeft en niet meer onder de wet, maar onder de genade bent en het daardoor niet jouw werk is, maar Zijn werk? 

waarheid Gods vervangen door de leugenDat is wel vreemd, aangezien deze boodschap nergens te vinden is in de Bijbel. Deze boodschap staat niet in het Oude Verbond en ook niet in het Nieuwe Verbond. Dus is er iets mis…

Of de boodschap, die in de Bijbel werd verkondigd was niet de boodschap, die verkondigd had moeten worden of de huidige boodschap, die vandaag de dag wordt verkondigd door de mensen is niet de boodschap, die verkondigd zou moeten worden.

Aangezien de Bijbel God’s Woord is en de Waarheid is en dus de waarheid spreekt, kunnen wij concluderen, dat de boodschap, die in deze tijd wordt verkondigd, niet de boodschap naar Gods wil is en dus een valse boodschap is, die niet op de waarheid van Gods Woord is berust. 

Want deze boodschap brengt geen genezing (van de geestelijke staat van de mens door de rechtvaardiging in Christus en de verzoening met God) door de bekering en het wegdoen van zonde en heilige levens voort. Maar deze boodschap zorgt ervoor, dat de mensen blijven volharden in zonde en als vijanden van God blijven leven naar het vlees en uiteindelijk de eeuwige dood zullen beërven. 

God wil niet dat de mens verloren gaat

God wil niet, dat de mensen blijven volharden in zonde en blijven leven als de wereld als Zijn vijanden en verloren gaan. Maar God wil dat de mensen zich bekeren van hun boze werken als zondaar en niet meer als zonen van de duivel, die de wereld toebehoren, leven naar de wil van de duivel, maar dat zij als zonen van God, die gerechtvaardigd zijn door het bloed van Jezus en apart gezet zijn van de wereld en het Koninkrijk der Hemelen toebehoren, naar de Geest leven naar de wil van God; de wil van Jezus Christus; het Woord en het eeuwige leven beërven.

Pas als jij je bekeert van jouw leven als zondaar en wedergeboren wordt in Christus en vanuit Hem zal leven naar de Geest, zal jij gered en gerechtvaardigd zijn en het licht zijn in de wereld. Net als Jezus, die het Licht was in de wereld.

De boodschap van bekering, die Jezus verkondigde

Hoe liefelijk zijn op de bergen de voeten van de vreugdebode, die vrede aankondigt, die goede boodschap brengt, die heil verkondigt, die tot Sion spreekt: Uw God is Koning (Jesaja 52:7)

Zie, op de bergen de voeten van de vreugdebode die heil verkondigt (Nahum 1:15)

Van toen aan begon Jezus te prediken en te zeggen: Bekeert u, want het Koninkrijk der Hemelen is nabij (Mattheüs 4:17)

Jezus was rechtvaardig en wandelde in de gerechtigheid en de waarheid van God, waardoor Jezus het Licht was in de wereld. 

bekeert u, bekeringOveral waar Jezus kwam, kwam het Licht en openbaarde het Licht de werken van de duisternis en getuigde Jezus, dat de werken van de duisternis slecht waren en daarom riep Jezus de mensen, die tot God’s volk behoorden, maar in duisternis wandelde, op tot bekering.

Jezus keurde de zonde niet goed, zelfs niet na Zijn dood en opstanding. Maar Jezus confronteerde de mens met de waarheid van God en riep de zondaren op tot bekering (Mattheüs 9:13, Marcus 2:17, Lucas 5:32).

Jezus behoorde het Koninkrijk van God toe en was een betrouwbare Getuige van God en vertegenwoordigde, verkondigde en bracht het Koninkrijk van God tot Gods volk. 

Dat was het leven van Jezus en de boodschap van het Koninkrijk, die Jezus verkondigde. Want de boodschap van het Koninkrijk roept de mens op tot bekering en een heilig leven en brengt vrede tussen de mens en God.

Jezus bracht door Zijn woorden en daden de vrede en het leven van God, waar wanorde en chaos was en de gevolgen van de werken van de duivel in de levens van mensen zichtbaar waren. En zo verkondigde Jezus het evangelie des vredes en bracht Jezus het licht, waar de duisternis heerste (Lees ook: ‘Welke vrede bracht Jezus op aarde?’).

De boodschap van bekering, die de getuigen van Jezus Christus verkondigden 

Doch Ik zeg u de waarheid: Het is beter voor u, dat Ik heenga. Want indien Ik niet heenga, kan de Trooster niet tot u komen, maar indien Ik heenga, zal Ik Hem tot u zenden. En als Hij komt, zal Hij de wereld overtuigen van zonde en van gerechtigheid en van oordeel; van zonde, omdat zij in Mij niet geloven; van gerechtigheid, omdat Ik heenga tot de Vader en gij Mij niet langer ziet; van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is (Johannes 16:7-11)

En Hij (Jezus) zeide tot hen: Aldus staat er geschreven, dat de Christus moest lijden en ten derden dage opstaan uit de doden, en dat in Zijn Naam moest gepredikt worden bekering tot vergeving der zonden aan alle volken, te beginnen bij Jeruzalem. Gij zijt getuigen van deze dingen. En zie, Ik doe de belofte Mijns Vaders op u komen. Maar gij moet in de stad blijven, totdat gij bekleed wordt met kracht uit den hoge (Lucas 24:46-49)

Op het moment, dat de discipelen van Jezus op de dag van Pinksteren de andere Trooster; de Heilige Geest ontvingen, bleven zij niet in de bovenzaal genieten van de aanwezigheid van de Heilige Geest en het ‘geestelijk dronken’ zijn. Zij vielen en spartelden niet al lachend op de grond, hadden geen last van stuiptrekkingen en gedroegen zich niet als dieren. Nee, dat gebeurde niet!

De Heilige Geest zal overtuigen van zondeOp het moment, dat zij de Heilige Geest ontvingen en zij in nieuwe tongen spraken, gingen zij naar buiten om het goede nieuwe van de komst van de Messias; Jezus Christus en Zijn dood en opstanding te verkondigen. 

Ondanks dat de discipelen door velen bespot en belachelijk gemaakt werden, deden zij wat Jezus hen had opgedragen om te doen. 

Verkondigden zij aan de Joden, die door de geboorte in het vlees tot Gods volk behoorden, dat zij mochten blijven leven zoals zij zelf wilden en verkondigden zij, dat zij gered waren?

Nee, zij riepen de Joden, die vanuit de hele wereld naar Jeruzalem waren gekomen om samen het jaarlijkse feest van de eerstelingen (het feest der weken) te vieren, op tot bekering.

Door de doop met de Heilige Geest waren de discipelen met kracht bekleed en in de Naam van Jezus Christus oftewel het gezag van Jezus Christus, verkondigden zij in vrijmoedigheid de boodschap van bekering, net als hun Heer en Meester; Jezus Christus. 

Het evangelie des vredes brengt leven voort

De boodschap, die Petrus bracht was geen zoetsappige boodschap, maar een harde boodschap. Echter resulteerde deze harde boodschap en de confronterende woorden van Petrus wel, dat drieduizend zielen geraakt werden in hun hart door het horen van de waarheid en tot zondebesef kwamen en zich bekeerden en hun leven aan Jezus Christus gaven, waardoor zij gered werden uit het verkeerde geslacht (de gevallen mens) en verzoend werden met de Vader. 

Door het geloof in Jezus Christus en de wedergeboorte in Hem (de waterdoop en de doop met de Heilige Geest) werden zij verlost van de macht van de dood en werden zij zonen van God, die op hun beurt ook weer getuigen van Jezus Christus werden en door de Heilige Geest Jezus Christus en Zijn Koninkrijk vertegenwoordigden en verkondigden onder de mensen, waardoor zij ook het licht waren in de duisternis. 

De voeten geschoeid met de bereidvaardigheid van het evangelie des vredes

Als jij bent wedergeboren in Christus en de Heilige Geest hebt ontvangen, ben jij bekleed met Christus en zijn jouw voeten geschoeid met de bereidvaardigheid van het evangelie des vredes.  

Jouw voeten zijn niet eens in de zoveel tijd geschoeid met de bereidvaardigheid van het evangelie, doordat jij bijvoorbeeld eens in de zoveel tijd de straat op gaat om te evangeliseren.

Nee, als jij bent bekleed met Jezus Christus en een getuige van Jezus Christus bent geworden, dan behoren jouw voeten altijd geschoeid te zijn met de bereidvaardigheid van het evangelie des vredes. Net zoals jouw lendenen altijd omgord zijn met de waarheid en jij bekleed bent met het pantser der gerechtigheid (Lees ook: ‘De lendenen omgord met de waarheid’ en ‘Bekleed met het pantser der gerechtigheid’).

Helaas hebben velen niet altijd hun voeten geschoeid met de bereidvaardigheid van het evangelie des vredes en gedragen zich als undercover Christenen in hun dagelijks leven op school, op het werk, met familie, vrienden en/of kennissen of op andere plaatsen, die zij met hun voeten betreden. Zij houden hun mond over de waarheid van God en spreken de woorden van de wereld.

Hun voeten zijn alleen geschoeid met de bereidvaardigheid van het evangelie des vredes als het hen uitkomt.

“Een ieder, die achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf en neme zijn kruis op en volge Mij”

Toen zeide Jezus tot Zijn discipelen: Indien iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf en neme zijn kruis op en volge Mij (Mattheüs 16:24)

Maar als zoon van God en ware getuige van Jezus Christus behoren jouw voeten altijd geschoeid te zijn met de bereidvaardigheid van het evangelie dat vrede brengt tussen de mens en God. Echter kan kan dit alleen, wanneer jij afgestorven bent aan jezelf. 

evangelie van het Koninkrijk van GodWant het evangelie des vredes is een harde boodschap, die tegen het evangelie van de wereld ingaat en niet door iedereen wordt geapprecieerd. 

Maar het is wel belangrijk en noodzakelijk, dat jij de waarheid van God blijft verkondigen, ongeacht de gevolgen.

Want zonder de verkondiging van de waarheid van het Woord, zullen velen blijven wandelen in de leugens van de duivel en in gebondenheid van de duisternis blijven leven en verloren gaan.

Open daarom jouw mond en durf stelling te nemen voor Jezus Christus.

Durf een ware getuige van Jezus Christus te zijn in deze wereld en verkondig Hem onder de mensen, door de waarheid van God, Zijn verlossingswerk en de oproep van bekering te verkondigen aan al diegenen, die in de duisternis wandelen, zodat velen van hen gered en verlost zullen worden van de dood. 

Verwerp de leugens van de wereld en spreek de waarheid van God

Laat je niet leiden door jouw vlees en de woorden van de wereld, maar laat je leiden door de Heilige Geest en de woorden van God. Spreek geen leugens meer en zeg niet, dat als iemand leeft in zonde, dat het niet uitmaakt en dat Jezus ongeacht zijn of haar zonden van hem of haar houdt en hij of zij gered is. 

Want dat is een gedeeltelijke waarheid en niet de volledige waarheid. Als dat zo was, dan hoefde Jezus ook niet de Plaatsvervanger van de mens te worden en te sterven aan het kruis en was het bloed van dieren voldoende geweest (Lees ook: ‘Het verschil tussen het offer van Jezus Christus en het offer van dieren?’). 

En als het niet uitmaakt hoe iemand leeft, dan zouden de apostelen en discipelen van Jezus ook niet de mensen hebben opgeroepen tot bekering en het wegdoen van zonde en zou Jezus ook niet in het Boek Openbaring de zeven gemeenten hebben geconfronteerd met hun werken, die niet naar Zijn wil waren en hen hebben opgeroepen tot bekering (Lees ook: ‘De oproep tot bekering’). 

Jezus zei: “want wie zich voor Mij en voor Mijn woorden schaamt in dit overspelig en zondig geslacht, de Zoon des mensen zal Zich ook voor hem schamen, wanneer Hij komt in de heerlijkheid Zijns Vaders, met de heilige engelen” (Marcus 8:38).

Een ieder dan, die Mij belijden zal voor de mensen, hem zal ook Ik belijden voor Mijn Vader, die in de hemelen is, maar al wie Mij verloochenen zal voor de mensen, die zal ook Ik verloochenen voor Mijn Vader, die in de Hemelen is (Mattheüs 10:32-33).

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!