Wat betekent neemt de helm des heils aan?

In Efeziërs 6:17 lezen wij over het vijfde element van de wapenrusting Gods, namelijk de helm des heils. Paul gebood om de helm des heils aan te nemen. Maar wat is de helm des heils? Wat zegt de Bijbel over de helm des heils? Hoe neem je de helm des heils aan?

Wat betekent neemt de helm des heils aan?

Stelt u dan op, uw lendenen omgord met de waarheid, bekleed met het pantser der gerechtigheid, de voeten geschoeid met de bereidvaardigheid van het evangelie des vredes; neemt bij dit alles het schild des geloofs ter hand, waarmede gij al de brandende pijlen van de boze zult kunnen doven; en neemt de helm des heils aan (Efeziërs 6:14-17)

Jezus Christus, de Zoon van de levende God, is de enige Weg tot God en de enige Weg naar verlossing. Jezus Christus is de Redder en Verlosser voor de gevallen mens. Alleen door Jezus Christus en door Zijn bloed kan een mens verlost worden uit de macht van de duivel en verzoend worden met God. Er is geen andere weg naar verlossing nog een andere manier om gered te worden. Diegenen, die door het geloof zijn wedergeboren in Jezus Christus en een nieuwe schepping zijn geworden, behoren Hem toe en zijn bekleed met Jezus Christus en wandelen in de geestelijke wapenrusting van God. In deze blogpost zal het vijfde onderdeel van de geestelijke wapenrusting Gods worden behandeld, namelijk de helm des Heils. Wat is de helm des heils? Hoe neem jij de helm des heils aan en wat betekent het om te wandelen met de helm des heils? 

De helm des heils was op Zijn hoofd

Maar de Heere zag het en het was kwaad in Zijn ogen, dat er geen recht was. Hij zag, dat er niemand was, en Hij ontzette Zich, omdat niemand tussen beide trad. Toen bracht Zijn arm Hem hulp en Zijn gerechtigheid ondersteunde Hem. Hij bekleedde Zich met gerechtigheid als met een pantser en de helm des heils was op Zijn hoofd; Hij bekleedde Zich met wraak als met een gewaad en Hij hulde Zich in ijver als in een mantel (Jesaja 59:15-17)

Jezus Christus, de Zoon van God en het levende Woord, kwam naar de aarde om de (gevallen) mens te redden uit de macht van de duivel en de zonde en de dood en de vrede tussen God en de (gevallen) mens te herstellen (Lees ook: ‘Welke vrede bracht Jezus op aarde?‘ en ‘De vrede, die Jezus herstelde tussen de gevallen mens en God‘). 

woorden die Ik spreek zegt Ik niet uit Mijzelf, maar de VaderJezus wandelde in de waarheid en gerechtigheid van God en had de helm des heils op Zijn hoofd.

Overal waar Jezus kwam, verkondigde Jezus de waarheid van God en bracht Hij verlossing en maakte Hij de weg tot behoudenis bekend.

Door Zijn onderwerping en gehoorzaamheid aan God bleef Jezus Zijn Vader trouw en kon de duivel op geen enkele manier Zijn leven binnenkomen. 

Door te wandelen naar de Geest in gehoorzaamheid aan de wil van God, droeg Jezus de helm des heils en was Zijn denken volledig beschermt tegen elke misleiding, verleiding en aanval van de duivel en zijn koninkrijk en was de duivel niet in staat om Jezus te verleiden tot zonde. 

Hoe lieflijk zijn op de bergen de voeten van de vreugdebode, die vrede aankondigt, die goede boodschap brengt, die heil verkondigt, die tot Sion spreekt: uw God is Koning (Jesaja 52:7)

Jezus gaf het Voorbeeld, hoe wij als de nieuwe schepping behoren te wandelen in de waarheid en de gerechtigheid van God naar Zijn wil en te blijven wandelen in de behoudenis van God, waardoor wij bestand zullen zijn tegen elke aanval van de duivel op ons denken. 

Door gehoorzaamheid aan het Woord, zullen wij getuigen van Hem zijn en het evangelie van Christus en de weg tot behoudenis bekendmaken aan diegenen, die nog de oude schepping zijn en gevangen zitten in de leugens van de duivel en in gebondenheid aan de zonde en de dood leven in angst, en hen verlossen uit de macht van de duivel, net als Jezus, die een Getuige van God was en de waarheid verkondigde en de weg tot behoudenis bekendmaakte en de mensen verloste uit de macht van de duivel.

De nieuwe schepping neemt de helm des heils aan

Maar laten wij, die de dag toebehoren, nuchter zijn, toegerust met het harnas van geloof en liefde en met de helm van de hoop der zaligheid; want God heeft ons niet gesteld tot toorn, maar tot het verkrijgen van zaligheid door onze Here Jezus Christus die voor ons gestorven is, opdat wij hetzij wij waken, hetzij wij slapen, tezamen met Hem zouden leven (1 Tessalonicenzen 5:8-10)

Maar toen de goedertierenheid en mensenliefde van onze Heiland (en) God verscheen, heeft Hij, niet om de werken der gerechtigheid, die wij zouden gedaan hebben, doch naar Zijn ontferming ons gered door het bad der wedergeboorte en der vernieuwing door de Heilige Geest, die Hij rijkelijk over ons heeft uitgestort door Jezus Christus, onze Heiland, opdat wij gerechtvaardigd door Zijn genade, erfgenamen zouden worden overeenkomstig de hope des eeuwigen levens (Titus 3:4-7)

De Redding komt van God en van niemand anders. Niemand kan door zijn eigen werken gered worden. Daarom is de redding een geschenk van God, die alleen ontvangen kan worden door het geloof (o.a. Johannes 3:16-17, Romeinen 5:9, Efeziërs 2:8-10). 

Door het geloof in Jezus Christus en de wedergeboorte in Hem, ontvang jij de redding van God. Door de wedergeboorte ben jij een nieuwe schepping, een zoon van God (zowel man als vrouw) geworden en heb jij het eeuwige leven ontvangen. 

Indien gij met uw mond belijdt dat Jezus Heer isAlhoewel jij in de wereld leeft, behoor jij door de wedergeboorte in Christus niet meer de wereld toe, maar het Koninkrijk van God, waar Jezus Christus Koning is en Jezus Christus regeert (o.a. Jesaja 9:6, Daniel 7:27, Johannes 12:13-15, Johannes 18:36-37, Handelingen 2:30, Efeziërs 1:20-22, Kolossenzen 1:13-14, 1 Timotheüs 1:17, 1 Timotheüs 6:15, Judas 1:25, Openbaring 17:14, Openbaring 19:16).

Door de genade van God, ben jij, door het bloed van Jezus Christus en de dood van het vlees en de opstanding van de geest uit de dood, gered.

Nu dat jij gered bent, behoor jij vanuit de redding in Jezus Christus en vanuit jouw positie in Hem te wandelen naar het Woord en de Geest, die de wil van God vertegenwoordigen, zodat jij jouw redding behoudt gedurende jouw leven op aarde (Lees ook: Eens gered, altijd gered?). 

Door de doop met de Heilige Geest heb jij de Heilige Geest ontvangen en woont de Heilige Geest in jou, waardoor de wil van God (Zijn wet) staat opgeschreven in jouw hart.

Echter is jouw denken nog niet vernieuwd naar de wil van God en staat jouw vleselijk denken in de weg om jezelf te onderwerpen aan de woorden en de wil van God, en het Woord en de Heilige Geest te gehoorzamen. 

Daarom is het noodzakelijk om jouw denken te vernieuwen met het Woord van God, zodat jij niet meer denkt als de wereld en vertrouwt op het vlees en de wijsheid en kennis van de wereld (de wetenschap), maar dat jij zal denken als het Woord; Jezus Christus en vertrouwt op de Geest en de wijsheid en kennis van God, zodat jij het denken van Christus hebt en zal denken, spreken, handelen en wandelen, zoals Jezus dacht, sprak, handelde en wandelde op aarde. 

Het denken bepaalt de koers van het leven

Een lankmoedig mens overtreft een held, wie zijn geest beheerst, hem die een stad inneemt (Spreuken 16:32)

Het denken bepaalt de koers van het leven van de mens. Want elke gedachte, elk woord en elke handeling komt voort uit het denken van de mens. Daarom is het noodzakelijk om jouw denken te vernieuwen met de waarheid van God, zodat door de vernieuwing van jouw denken met het Woord en de onderwerping aan God en Zijn Woord, alles in jouw leven onder de macht van God komt en jij Zijn gedachten zal denken en Zijn woorden en Zijn waarheid zal spreken en jij in de waarheid zal wandelen. 

Als jij jouw denken vernieuwt met het Woord van God, dan zal jij niet meer onwetend zijn en een gebrek aan kennis hebben, maar zal jij de wijsheid en kennis van God bezitten en Zijn wil kennen. 

Door het Woord, zal jij achter de waarheid komen en de leugens en de bolwerken van de duivel en het koninkrijk der duisternis in jouw denken neerhalen. Jij zal weten, wie jij bent in Christus en welk gezag en welke erfenis jij hebt ontvangen in Hem. En vanuit deze waarheid zal jij in gehoorzaamheid aan God in het geloof wandelen en leven als de nieuwe schepping (Lees ook: ‘De bolwerken in het denken van de mens‘).

De aanval van de duivel op jouw denken

De duivel zal er alles aan doen om jouw redding te ontnemen en jouw afvallig van God en Zijn Woord te maken. En aangezien de duivel bekend is met de macht van het denken, zal hij van alles op jou afvuren en alles proberen om een ingang te vinden in jouw hoofd en binnen te komen in jouw denken en jouw denken in bezit te nemen. 

Hij zal jouw zintuigen, gevoelens, emoties, gedachten en de woorden van mensen gebruiken, om twijfel en angst te zaaien in jouw denken, zodat jij gaat twijfelen aan de woorden van God en Zijn bestaan en jij gaat twijfelen aan jouw redding en jouw zoonschap Gods.

Wij hebben niet te worstelen tegen vlees en bloed, maar tegen overheden, machten wereldbeheersers, boze geestenHij zal jou van het Woord afhouden om jou onwetende te houden en jouw tijd in bezit nemen, door jou druk bezig te houden met allerlei afleidingen, zorgen en de alledaagse dingen en jouw denken te voeden met zijn middelen van vermaak oftewel entertainment (Lees ook: ‘Laat mij jou vermaken’). 

Hij zal er alles aan doen om jouw denken in bezit te nemen, zodat jij zijn leugens zal geloven en daarnaar zal leven.

Hij zal alles proberen om de helm des heils te roven, zodat jouw denken niet meer Jezus Christus, maar hem zal toebehoren.

De duivel weet, dat als hij jouw denken bezit, hij jouw leven bezit. Aangezien alles voortkomt uit het denken van de mens. Het hoofd bepaalt het functioneren van het lichaam.  

Daarom behoor jij altijd waakzaam te zijn en voorzichtig te zijn met wat jij binnenlaat in jouw denken en waar jij jouw ogen en oren aan verleent. 

Jij bepaalt waar jij jouw tijd aan besteedt en waar jij jouw denken mee voedt. Jij bepaalt aan wie jouw denken toebehoort en jij laat zien wat belangrijk voor jou is en waar jouw hart ligt, door de dingen, die jij doet.

Zoek de dingen, die boven zijn en niet die op de aarde zijn

Indien gij dan met Christus opgewekt zijt, zoekt de dingen, die boven zijn, waar Christus is gezeten aan de rechterhand Gods. Bedenkt de dingen, die boven zijn, niet die op de aarde zijn. Want gij zijt gestorven en uw leven is verborgen met Christus in God (Kolossenzen 3:1-3)

Als de nieuwe schepping, die apart gezet is van de wereld en Christus toebehoort, zal jij de oude mens afleggen en de nieuwe mens aandoen en zal jij de dingen zoeken, die boven zijn, waar Christus is gezeten aan de rechterhand van de Vader.

Jij zal jouw denken voeden en vernieuwen met het Woord van God, zodat jij de waarheid leert kennen en de leugens van de waarheid zal kunnen onderscheiden. 

Jij zal het denken van Christus hebben, waarin de wil van God regeert.

Jouw denken zal Jezus Christus toebehoren en zich onderwerpen aan Jezus Christus; het Woord, waardoor jij zal leven in het geloof naar de Geest naar Zijn wil. 

Maar als jij de nieuwe mens niet aandoet en jouw denken blijft voeden met de woorden en de dingen van de wereld, zal jouw denken vleselijk blijven en zal jij blijven denken, spreken en handelen als de wereld en je niet onderwerpen aan Jezus Christus; het Woord. 

Aangezien een vleselijk denken vijandschap is tegen God, want het onderwerpt zich niet aan de woorden en de wil van God, maar is hoogmoedig en verheft zich boven God en Zijn wil (Zijn wet (Romeinen 8:5-8))

Een vleselijk denken behoort de wereld en de overste van de wereld; de duivel toe en zal zich onderwerpen aan de wil van de duivel, die regeert in het vlees, door de zonde en de dood, waardoor de persoon niet in de vrijheid van Christus en in de vrede van God leeft, maar in gevangenschap van het koninkrijk der duisternis en de macht van de duivel leeft. 

Neem de helm des heils aan en houd de helm des heils op

Geloofd zij de God en Vader van onze Heere Jezus Christus, die ons naar Zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop, tot een onvergankelijke, onbevlekte en onverwelkelijke erfenis, die in de hemelen weggelegd is voor u, die in de kracht Gods bewaard wordt door het geloof tot de zaligheid, welke gereed ligt om geopenbaard te worden in de laatste tijd. 

Verheugt u daarin, ook al wordt gij thans, indien het moet zijn, voor korte tijd door allerlei verzoekingen bedroefd, opdat de echtheid van uw geloof, kostbaarder dan vergankelijk goud, dat door vuur beproefd wordt, tot lof en heerlijkheid en eer blijke te zijn bij de openbaring van Jezus Christus. Hem hebt gij lief, zonder Hem gezien te hebben; in Hem gelooft gij, zonder Hem thans te zien, en gij verheugt u met een onuitsprekelijke en verheerlijkte vreugde, daar gij het einddoel des geloofs bereikt, dat is de zaligheid (redding) der zielen (1 Petrus 1:3-9)

Want ik schaam mij het evangelie niet; want het is een kracht Gods tot behoud voor een ieder die gelooft, eerst voor de Jood, maar ook voor de Griek (Romeinen 1:16)

Neem daarom de helm des heils aan en houd de helm des heils op, door het geloof en de onderwerping aan Jezus Christus; de Auteur van eeuwige redding. 

Door Jezus Christus ben jij gered en zolang jij Jezus Christus gehoorzaamt en in Jezus Christus; het Woord blijft en Zijn geboden onderhoudt en Zijn woorden niet zal verlaten, zal jij jouw redding behouden. Jij zal gered blijven en omdat jij geschoeid bent met de bereidvaardigheid van het evangelie des vredes zal jij het evangelie van Jezus Christus en de weg tot behoudenis aan anderen bekendmaken, want jij schaamt je niet voor het evangelie, omdat het een kracht Gods is tot behoud voor een ieder, die gelooft.

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!