Wat is het doel van de wapenrusting Gods?

Wat is het doel van de wapenrusting Gods volgens de Bijbel? Het doel van de wapenrusting Gods is om stand te kunnen houden tegen de verleidingen van de duivel, weerstand te kunnen bieden in de boze dag en om jouw taak geheel vervuld hebbende, stand te houden. Want Christenen hebben niet te strijden met vlees en bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers van de duisternis en tegen de boze geesten in de hemelse gewesten (Efeziërs 6:11-13).

Wij leven in de boze dag

Wanneer wij om ons heen kijken, zien wij, dat wij in de boze dag leven. De trouw aan God en de liefde voor God neemt af en de goddeloosheid neemt alleen maar toe. Maar dit was al gaande in de tijd van de apostelen. De duivel ging toen ook al rond al rovende en zoekende wie hij kon verleiden met zijn leugens, afvallig kon maken van God en kon vernietigen (Johannes 10:10, 1 Petrus 5:8). Want dat was het doel van de duivel en dat is nog steeds zijn doel, aangezien de natuur van de duivel en de wil van de duivel niet veranderd zijn.

De boodschap kan dan wel veranderd en aangepast zijn door mensen, maar de waarheid van God en Zijn Woord veranderen niet.

Naarmate de terugkomst van Jezus nadert, wordt de duivel steeds grimmiger, want hij weet dat zijn tijd nabij is. De duivel weet wat zijn eindbestemming en de eindbestemming van alle tegenstanders van God is. Daarom wil de duivel, voor het zover is, zoveel mogelijk slachtoffers maken en hen meenemen naar de eeuwige poel des vuurs. Dit doet hij door de mens te verleiden in het vlees en het vlees te laten regeren als koning in de levens van mensen. Want zolang het vlees als koning regeert in het leven, zal de mens de duivel gehoorzamen en dienen (Lees ook: ‘De macht van de duivel wordt gevoed door de zonde’)

De Bijbel leert ons, hoe wij kunnen standhouden tegen de verleidingen van de duivel en dus weerstand kunnen bieden en dat is door de geestelijke wapenrusting Gods aan te doen.

Hoe doe jij de geestelijke wapenrusting Gods aan?

Want gij zijt allen zonen van God, door het geloof, in Christus Jezus. Want gij allen, die in Christus gedoopt zijt, hebt u met Christus bekleed (Galaten 3:26-27)

Als jij bent gedoopt en bent wedergeboren in Christus, ben jij in de geestelijke wereld bekleed met Christus en ben jij bekleed met de geestelijke wapenrusting Gods, wat tevens jouw priesterlijke kleding is. Deze verandering, die plaats heeft gevonden in de geestelijke wereld behoort nu ook zichtbaar te worden in de natuurlijke wereld. In de natuurlijke wereld leg jij daarom de werken van de oude mens oftewel de werken van de duisternis af en doe jij de nieuwe mens aan.

Laat dan de zonde niet langer als koning heersen in uw sterfelijk lichaam, zodat gij aan zijn begeerten zoudt gehoorzamen, en stelt uw leden niet langer als wapenen der ongerechtigheid ten dienste van de zonde, maar stelt u ten dienste van God, als mensen, die dood zijn geweest, maar thans leven, en stelt uw leden als wapenen der gerechtigheid ten dienste van God (Romeinen 6:12-13)

De nacht is ver gevorderd, de dag is nabij. Laten wij dan de werken der duisternis afleggen en aandoen de wapenen des lichts! Laten wij, als bij lichte dag, eerbaar wandelen, niet in brasserijen en drinkgelagen, niet in wellust en losbandigheid, niet in twist en nijd! Maar doet de Heere Jezus Christus aan en wijdt geen zorg aan het vlees, zodat begeerten worden opgewekt (Romeinen 13:12-14)

Door de wedergeboorte, sta jij niet meer in dienst van het koninkrijk der duisternis en dien jij niet meer de duivel. Daarom stel jij jouw leden niet langer als wapenen der ongerechtigheid oftewel wapenen van de duisternis ten dienste van de zonde. Maar jij staat in dienst van het Koninkrijk van God en dient God. Daarom stel jij jouw leden als wapenen van de gerechtigheid oftewel wapenen van het licht, ten dienste van God.

Wat is het doel van de wapenrusting Gods?

Zolang jij in Jezus Christus; het Woord blijft, ben jij bekleed met de geestelijke wapenrusting Gods. Jij bent in Hem gered door Zijn bloed (helm des heils), jij bent gerechtvaardigd en zal daardoor rechtvaardige werken doen (pantser der gerechtigheid), jij zult wandelen in de waarheid van het Woord en de waarheid spreken (lendenen omgord met de waarheid), jij zult wandelen in geloof naar het Woord en daarmee al de brandende pijlen van de boze doven (schild des geloofs).

Zwaard van de GeestDoor en met het Woord van God zul jij jouw ziel en jouw geest vaneenscheiden en elk bolwerk van de duivel neerhalen, zowel in jouw denken als om jou heen (het Zwaard des Geestes).

Jij zult het evangelie van Jezus Christus verkondigen en brengen tot de mens (schoeisel van de bereidvaardigheid van het evangelie des vredes) en daarbij aanhoudend bidden en smeken in de Geest en wakende met alle volharding en smeking voor alle heiligen. Zodat de heiligen in vrijmoedigheid het geheimenis van het evangelie zullen bekendmaken en vrijmoedig zullen spreken, zoals elke heilige behoort te spreken (Efeziërs 6:10-20).

De geestelijke wapenrusting Gods trek jij niet aan en uit, maar heb jij voortdurend aan. Tenminste, zolang jij in Christus blijft en naar de Geest wandelt. Want als jij het Woord; Jezus Christus verlaat en op jouw vlees vertrouwt zal het niet lang duren, voordat de duivel jou zal verleiden met zijn leugens.

Zonder de geestelijke wapenrusting Gods ben jij niet in staat om stand te houden tegen de verleidingen van de duivel en zul jij geen stand kunnen houden in de boze dag. Waarom moet jij de verleidingen van de duivel weerstaan en moet jij stand kunnen houden in de boze dag? Om niet in zonde te (ver)vallen en dus ongehoorzaam te worden aan God en het Woord.

De duivel zal er alles aan doen en alles in werking stellen om jou van het Woord af te houden, het Woord uit jouw hart te roven en jou te doen dwalen op dwaalwegen, die uiteindelijk tot vernietiging leiden. Hij zal er alles aan doen om jou in zijn macht te houden, zodat jij in ongehoorzaamheid aan God en Zijn Woord blijft leven.

De duivel kan jou tot zonde verleiden, maar niet tot zonde dwingen

Wij zijn dus gezanten (ambassadeurs) van Christus, alsof God door onze mond u vermaande; in Naam van Christus vragen wij u: laat u met God verzoenen. Hem, die geen zonde gekend heeft, heeft Hij voor ons tot zonde gemaakt, opdat wij zouden worden gerechtigheid Gods in Hem (2 Korintiërs 5:20-21)

Helaas bestuderen vele gelovigen niet zelf het Woord, waardoor zij niet de ware betekenis van het kruis kennen, wie zij zijn in Christus en welk gezag zij als de nieuwe schepping hebben ontvangen in Hem. Zij blijven onwetend en blijven door de leugens van de duivel gevangen in de macht van de zonde en de dood. Zij weten niet hoe zij verlost kunnen worden van de zonde. Maar zij blijven als de oude mens, als slaven van de duivel leven, soms zelfs tot aan hun dood.

De heerschappij die God aan de nieuwe schepping heeft gegevenMaar de waarheid is, dat jij in Jezus Christus al het gezag in hemel en op aarde hebt ontvangen om het Koninkrijk van God te vestigen op aarde en weerstand te bieden aan de duivel en zijn verleidingen.

De macht van Jezus Christus is groter dan de macht van de duivel.

De duivel kan jou misschien tot zonde verleiden, maar hij kan jou niet dwingen om te zondigen.

Dit zien wij in het leven van Jezus, die de Eerstgeborene van de nieuwe schepping was. Jezus Zijn liefde voor God was zo groot en Hij kende de Vader zo goed, dat Jezus niet toegaf aan de verleidingen van de duivel, die met mooie beloften vanuit God’s woord tot Hem kwam (Lees ook: ‘Ik zal je de rijkdommen van de wereld geven’).

Jezus werd voortdurend door hem verzocht. Daarom kan Jezus met ons medevoelen, aangezien Hij in alle dingen op dezelfde wijze als ons verzocht is geweest, echter zonder te zondigen (Hebreeën 4:15-16).

Jij bent diegene, die een keuze maakt om het voorbeeld van Adam (oude mens) te volgen of het voorbeeld van Jezus (nieuwe Mens). Jij beslist in wiens woorden jij gelooft en wie jij wil dienen: Jezus, die heerst in de geest of de duivel, die heerst in het vlees. Er kan maar één regeren in jouw leven en jij beslist wie dat is (Lees ook: ‘Wiens slaaf ben jij?)

Geef de duivel maar de schuld

De oude mens wil nooit verantwoordelijkheid nemen voor zijn eigen daden, maar schuift de schuld altijd af op anderen. Vele mensen geven de duivel de schuld als zij hebben gezondigd of blijven volharden in zonden, maar dit is niet terecht. Want dat wij een tegenstander; de duivel hebben is geen geheim, maar een feit, want dat heeft het Woord ons bekend gemaakt. Dat de duivel de mens probeert te verleiden is ook geen verrassing, want ook dit heeft het Woord ons bekend gemaakt.

Het Woord heeft niets verborgen gehouden, maar heeft alles onthuld. Maar omdat velen het Woord niet kennen en daarom onwetend zijn, kunnen de duivel en zijn legermacht vaak ongestoord hun gang gaan en vernietiging teweegbrengen in de levens van mensen.

oude mens is gekruisigd in Jezus Christus

Hij werkt in het vlees en het Woord zegt o.a. dat de verleidingen voortkomen uit de eigen begeerten van het vlees (Jakobus 1:13-15).

Dus zolang het vlees nog als koning heerst in de mens en de mens door de zijn of haar wil naar het vlees blijft wandelen zal de begeerte aanwezig blijven.

Zolang de mens naar de begeerte van het vlees zal luisteren en zal opvolgen, zal de mens blijven zondigen.

Is de duivel hiervoor verantwoordelijk? Nee, aangezien de mens, na de komst van Jezus en na Zijn dood en opstanding een keuze heeft en macht en kracht heeft ontvangen om in Hem de oude mens (het vlees) af te leggen en de nieuwe mens (geest) aan te doen en te wandelen als zonen van God naar de Geest.

De mens beslist daarom zelf, door zijn wil, om de duivel te gehoorzamen en in te gaan op de verleidingen, die als deze bevrucht worden de zonde voortbrengt en uiteindelijk de dood, of niet.

De mens kan de duivel de schuld geven of de mens kan zelfs God de schuld geven, maar de waarheid is dat niemand anders daar verantwoordelijk voor is dan de mens zelf. God heeft alles gegeven aan de mens en het is aan de mens wat hij of zij daarmee doet.

Daarom is het belangrijk om je te bekeren, wedergeboren te worden, zodat jouw geest opstaat uit de dood en jij een nieuwe schepping wordt. Zodra jij een nieuwe schepping bent geworden is het tijd om jouw denken te vernieuwen met het Woord van God, zodat jij het Woord en de Waarheid leert kennen en het Woord zal gehoorzamen. Jij zult een doener zijn van het Woord, waardoor jij in het geloof naar de Geest wandelt in de wil van God en bekleed bent met de geestelijke wapenrusting Gods en onaantastbaar bent.

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!