Ik zal je de rijkdommen van de wereld geven

“Ik zal je de rijkdommen van de wereld geven”. Deze woorden staan centraal binnen het moderne evangelie, dat voor een groot gedeelte is veranderd in een welvaartsevangelie. Alles draait om de vleselijke mens en hun materiële welvaart en rijkdom. De preken en onderwijzingen in vele gemeenten zijn gericht op het bemachtigen van zoveel mogelijk geld en rijkdom, zodat de mens op deze aarde een onbezorgd leven in overvloed van weelde kan leven. Om deze leer te onderbouwen worden vele teksten uit de Bijbel, met name teksten uit het Oude Testament, aangehaald, aangepast en verdraaid. En zo wordt het evangelie misbruikt voor de verrijking van de mens, zodat de mens kan blijven leven naar het vlees en zijn lusten, begeerten en hebzucht kan blijven bevredigen. Natuurlijk is God een Voorziener en zorgt Hij ervoor dat Zijn kinderen geen gebrek lijden. Dat belooft Hij ook. Maar…. God kent de macht van het geld en weet ook wat veel geld en rijkdom met het leven van een mens kan doen. Geld is nodig in het dagelijks leven en dient als hulpmiddel, maar het moet geen afgod worden en men behoort niet zijn vertrouwen te stellen in geld en rijkdom. En het is zeker niet de bedoeling, dat het evangelie als middel wordt gebruikt om zoveel mogelijk geld, bezittingen en rijkdom te verwerven. Bidden en vasten voor geld, materiële voorzieningen en rijkdom bewijst alleen maar dat een persoon nog niet wedergeboren is en naar het vlees leeft en gericht is op het aardse en daarom de dingen zoekt en begeert, die van de wereld zijn.

De woorden van God of van de duivel?

“Ik zal je de rijkdommen van de wereld geven” lijken erg veel op de woorden, waarmee de duivel Jezus probeerde te verleiden. De duivel bezat al de koninkrijken en hun heerlijkheid, inclusief rijkdommen, van de aarde en Hij had macht om deze aan Jezus te geven. Dat loog hij niet, want Jezus zei niet dat het een leugen was. Maar of de duivel het ook daadwerkelijk aan Jezus zou hebben gegeven is een ander verhaal. Maar de duivel bezat het en kon het geven. Het enige wat Jezus hoefde te doen, om alle koninkrijken van de aarde en hun heerlijkheid te ontvangen, was voor de duivel te buigen. Alles kon van Jezus zijn, zonder dat Hij de moeilijke weg van God zou hoeven gaan, met alle strijd, verleidingen, weerstand, vervolging en afwijzing van mensen, die uiteindelijk zou eindigen in de kruisiging.

Al klonk het veel belovend en leek het zo mooi, maar Jezus kende de duivel en doorzag zijn plan. Aangezien zijn tactiek niet was veranderd en hij hetzelfde had gedaan met Adam, de zoon van God. Jezus wist wat de duivel probeerde te doen, want Jezus was een gevaar voor hem en zijn koninkrijk.

Daarom probeerde de duivel Jezus te verleiden door de woorden van God uit zijn context te halen en Jezus te overtuigen om het Koninkrijk van God te gebruiken voor Zichzelf en voor de lusten en begeerten van Zijn vlees. Dit deed de duivel door Jezus God’s Woord te laten gebruiken om de honger van Zijn vlees te stillen, het Woord te gebruiken om te bewijzen dat Jezus de Zoon van God is (de natuurlijke mens wil zich graag bewijzen) en door Hem te verleiden met de koninkrijken van de wereld en hun glorie, zodat Hij macht en rijkdom zou krijgen en daardoor de lust, begeerte en hebzucht van het vlees zou bevredigen (Mattheüs 4:1-11, Lucas 4:1-13).

Maar Jezus behoorde tot een ander Koninkrijk en Zijn hart behoorde God toe. Hij had Zijn vlees afgelegd en wandelde daardoor niet naar de lusten en begeerten van het vlees. Hij kende de wil van God en gebruikte de woorden van God niet voor Zichzelf, om de lusten en begeerten van het vlees te voldoen en Zichzelf te verrijken, maar voor God en om Zijn Koninkrijk te verkondigen en te brengen aan de mens en te vestigen op aarde.

De duivel wist, dat als Jezus naar zijn woorden zou luisteren en zou opvolgen, hij Jezus zou laten buigen voor hem. Jezus zou, daardoor het gebod van God en Zijn wil verlaten (Deuteronomium 6:13) en door het bevruchten van de lusten en begeerten van het vlees, het vlees laten regeren en daardoor zich onderwerpen aan de duivel. Jezus wist dat je niet twee goden kan dienen, het is de Één of de ander. De mens heeft een keuze om God trouw te zijn en blijven en de geest te laten regeren of de duivel trouw te zijn en het vlees te laten regeren.

Buigen voor de duivel

Alhoewel Jezus, de sleutels van de duivel heeft ontnomen en Jezus alle macht in de hemelen en op aarde heeft en de duivel geoordeeld is (Joh 16:11), heeft de duivel nog altijd de mogelijkheid om zich als heerser van deze wereld te manifesteren. Jezus noemde de duivel immers de overste van deze wereld (Johannes 12:31, 16:11) En alhoewel Jezus dit voor Zijn verlossingswerk zei, noemden de apostelen de duivel ook de overste van de macht van de lucht en god van deze eeuw (wereld) (2 Korinthiërs 4:4, Efeziërs 2:2).

Ieder mens heeft een keuze om in het domein van het Koninkrijk van God en onder de heerschappij van Christus te leven of in het domein van het koninkrijk van de duisternis; het koninkrijk van deze wereld en onder de heerschappij van de duivel te leven.

De macht van de duivel wordt gevoed door de zondeEr zijn heel veel gelovigen, die in tegenstelling tot Jezus, wel buigen voor de duivel en zijn woorden geloven door het evangelie te gebruiken voor de lusten en begeerten van hun vlees. De duivel doet zich voor als een engel des lichts en velen vallen voor zijn acteerkunsten en trappen in zijn leugens en onderscheiden hem niet meer van Jezus.

Zolang een mens naar het vlees in de zondige natuur blijft leven, blijft de mens onder heerschappij van de duivel en wordt aangestuurd vanuit het koninkrijk der duisternis. Hoe meer mensen de duivel en dit koninkrijk toebehoren, des te grotere macht hij heeft op deze aarde.

Een mens kan zichzelf Christen noemen, een kerk of gemeente bezoeken, een bijbelschool of opleiding theologie hebben afgerond en/of ‘goede’ (humanitaire) werken doen, maar dit maakt iemand nog geen zoon van God. De mens kan geloven in Jezus en dat Hij de Zoon van God is, maar dat geloven de duivel en zijn demonen ook en zij zijn niet gered.

De mens behoort diegene toe, naar wie hij luistert

De mens behoort diegene toe, naar wie hij/zij luistert en wiens woorden, raad en advies hij/zij opvolgt. De mensen, die naar de woorden van de wereld luisteren zullen de wereld toebehoren en naar het vlees blijven wandelen. Zij zullen, net als de wereld, gefocust zijn op het verkrijgen van zoveel mogelijk geld en geregeerd worden door de macht van hebzucht en rijkdom.

Want de wereld wil leven in overvloed en zoveel mogelijk rijkdom bezitten. En als zij veel bezitten, voldoet het nog niet aan hun wensen en willen zij nog steeds meer en meer. Zij kijken altijd naar – en vergelijken zich met anderen, die meer bezitten dan zij en worden jaloers en willen ook wat anderen bezitten. Er zijn sommigen, die zo in de macht zitten van de lust en begeerte naar meer materiële voorzieningen, dat zij zich in de schulden steken en leningen afsluiten, om aan hun begeerte te voldoen. En anderen zijn zo geldzuchtig, dat zij morele regels en de wet overtreden en frauderen, om zo datgene te krijgen waar zij naar verlangen.

Aangezien vele gemeenten de geest van de wereld hebben binnengelaten, zien wij hetzelfde gedrag voorkomen onder gelovigen en is hierin bijna geen verschil meer met de wereld. Het doel van de levens van de mensen, die de wereld toebehoren is hetzelfde doel geworden voor vele gelovigen.

Misleiding en gevaar van rijkdom

Hun, die rijk zijn in de tegenwoordige wereld, moet gij bevelen niet hooghartig te zijn, en hun hoop gevestigd te houden niet op onzekere rijkdom, doch op God, die ons alles rijkelijk ten gebruike geeft, om wèl te doen, rijk te zijn in goede werken, vrijgevig en mededeelzaam waardoor zij zich een vaste grondslag voor de toekomst verzekeren om het ware leven te grijpen (1 Timotheüs 6:17-19)

Rijkdom lijkt mooi, maar is in werkelijkheid bedrieglijk. Want het kan ervoor zorgen dat een mens verwaand en hoogmoedig word en zijn hoop vestigt op rijkdom in plaats van op God. Daarnaast is het zo, dat als jij datgene wat jij zo graag wilde hebt ontvangen, jij nog niet tevreden bent, maar meer wil. Het is nooit genoeg.

Gelijkenis van de zaaier; vier soorten gelovigenHet is jammer om te zien dat men niet kijkt naar wat men heeft en daar dankbaar voor is, maar kijkt naar wat men niet heeft.

Men is zo gefocust op dingen, die volgens hen in hun leven ontbreken, dat het hun leven beheerst.

Maar als je continue bezig en gefocust bent op de (vleselijke) dingen van deze wereld en dit jouw leven laat beheersen, moet je niet denken dat je zult opgroeien in het geestelijk zoonschap Gods.

Want elk woord van God, dat eigenlijk vrucht zou moeten dragen, zal verstikt raken en uiteindelijk sterven. Jezus geeft dit duidelijk weer, in de gelijkenis van de zaaier en de vier soorten gronden oftewel de vier soorten levens van gelovigen, waarin het Zaad van God wordt gezaaid.

De in de dorens gezaaide is hij, die het woord hoort, en de zorg van de wereld en het bedrog van de rijkdom verstikt het woord en hij wordt onvruchtbaar (Mattheüs 13:22, Marcus 4:19, Lucas 8:14)

Wat zegt het Woord?

Het Woord zegt, dat in het laatst der dagen zware tijden zullen komen en dat de mensen o.a. zelfzuchtig en geldgierig zijn (2 Timotheüs 3:2). En dat klopt! Kijk maar naar de levens van mensen en luister maar naar de meest populaire boodschap, die wordt verkondigd. De meest populaire boodschap, die wordt verkondigd en veel mensen aantrekt, omdat het dezelfde boodschap is, die de wereld verkondigd, namelijk: hoe kan ik zo succesvol mogelijk worden en hoe kan ik zoveel mogelijk geld, rijkdom en bezittingen op deze aarde verwerven.

waarmee vermoeien wij God, maleachi 2:17De predikers, die deze boodschap verkondigen, roepen niet op tot bekering, zoals de profeten, Jezus en volgers van Jezus verkondigden.

Zij roepen de gelovigen niet op tot heiliging en te leven naar God’s wil, maar zij keuren datgene wat tegen God’s wil ingaat goed en God’s wil keuren zij af.

Ja, zij noemen wat kwaad is goed en wat goed is kwaad en daarmee vermoeien zij God.

Zij willen hun vlees niet afleggen en daarom passen zij gewoon het Woord aan. Zodat zij kunnen blijven leven naar hun eigen wil. Door dit te doen, veranderen ze de waarheid in een leugen. Zij passen de geestelijke principes toe op de materiële welvaart en verrijking van de vleselijke mens, terwijl het Woord duidelijk de opdracht geeft om de oude mens; het vlees met zijn lusten en begeerten, af te leggen.

De wortel van alle kwaad is geldzucht

Indien iemand een andere leer verkondigt en zich niet voegt naar de gezonde woorden van onze Heere Jezus Christus en de leer der godsvrucht, dan is hij opgeblazen, hoewel hij niets weet, en heeft hij een zwak voor geschillen en haarkloverijen, een bron van vijd, twist, lasteringen, kwade vermoedens, en geharrewar bij mensen die niet helder meer zijn van denken en het spoor der waarheid bijster geraakt zijn, daar zij de godsvrucht als iets winstgevends beschouwen. Nu brengt inderdaad de godsvrucht grote winst, (indien zij gepaard gaat) met tevredenheid. Want wij hebben niets op de wereld medegebracht; wij kunnen er ook niets uit medenemen. Als wij echter onderhoud en onderdak hebben, dan moet ons dat genoeg zijn. Maar wie rijk willen zijn, vallen in verzoeking, in een strik, en in vele dwaze en schadelijke begeerten, die de mensen doen wegzinken in verderf en ondergang. Want de wortel van alle kwaad is de geldzucht. Door daarnaar te haken zijn sommigen van het geloof afgedwaald en hebben zich met vele smarten doorboord (1 Timotheüs 6:3-10)

Hoe vaak hoor je niet, dat men zegt dat geld niet slecht is, maar geldzucht is slecht. Maar als jij steeds gefocust bent op geld en continue spreekt en predikt over geld en hoe jij meer geld en rijkdom kan ontvangen en financieel succesvol kan zijn, valt dat niet onder geldzucht? Is niet tevreden zijn met wat jij hebt, maar altijd meer willen hebben, géén geldzucht?

Verzamel schatten in de hemel in plaats van op de aarde

Het Woord zegt, dat jij schatten moet verzamelen in de hemel en niet op de aarde. Want waar je schat is, daar zal ook jouw hart zijn (Matteüs 6:19-21). Terwijl de moderne prediking niet gericht is op het hemelse, maar het aardse en de gelovigen opdraagt en motiveert om schatten te verzamelen op aarde.

Jij kunt niet twee heren dienen

In de gelijkenis van de onrechtvaardige rentmeester, geeft Jezus aan dat jij niet twee heren kan dienen, want jij zal de ene haten en de andere liefhebben, of jij zal jezelf aan de ene hechten en de andere minachten en daarom kun jij niet God (Geest) èn de mammon (vlees) dienen (Lucas 16:9-14).

Toen de Farizeeën, die geldzuchtig waren, de woorden van Jezus hoorden, maakten ze Hem belachelijk. Wat eigenlijk ook in deze tijd wordt gedaan met predikers en gelovigen, die niet meegaan met de prediking van het moderne evangelie, waarin alles mag en alles is toegestaan en is geoorloofd en waarin het verkrijgen van meer geld en rijkdom centraal staat. Zij worden ervan beschuldigd dat zij wettisch of religieus zijn, terwijl zij juist datgene doen wat het Woord zegt en het Koninkrijk van God vertegenwoordigen.

Hoe moeilijk zullen zij, die geld hebben,
het Koninkrijk Gods binnengaan

Na het gesprek tussen Jezus en de rijke jongeling, die vroeg hoe hij het eeuwige leven kon beërven, zei Jezus: Hoe moeilijk zullen zij, die geld hebben, het Koninkrijk Gods binnengaan. En Zijn discipelen waren zeer verbaasd over Zijn woorden, maar Jezus antwoordde weder en zeide tot hen: Kinderen, hoe moeilijk is het het Koninkrijk Gods binnen te gaan. Het is gemakkelijker dat een kameel gaat door het oog ener naald, dan dat een rijke het Koninkrijk Gods binnengaat. En zij waren nog meer verslagen en zeiden tot elkander: Maar wie kan dan behouden worden? Jezus zag hen aan en zeide: Bij mensen is het onmogelijk, maar niet bij God; want alle dingen zijn mogelijk bij God (Marcus 10:23-27, Lucas 18:24)

Alhoewel de rijke jongeling netjes de wet in acht had genomen, behoorde zijn hart en daardoor zijn leven tot zijn bezit. Natuurlijk zullen er rijke gelovigen zijn, maar die zullen moeten behoeden dat zij niet hoogmoedig raken, hebzuchtig worden en hun leven niet tot hun bezit hoort. Want Jezus waarschuwt daarvoor:

Ziet toe, dat gij u wacht voor alle hebzucht, want ook als iemand overvloed heeft, behoort zijn leven niet tot zijn bezit (Lucas 12:15)

Nadat Petrus zei, dat zij alles om Hem hadden prijsgegeven en Jezus waren gevolgd, zei Jezus:

Voorwaar, Ik zeg u, er is niemand, die huis of broeders of zusters of moeder of vader of kinderen of akkers heeft prijsgegeven om Mij en om het evangelie, of hij ontvangt honderdvoudig terug: nu, in deze tijd, huizen en broeders en zusters en moeders en kinderen en akkers, met vervolgingen, en in de toekomende eeuw het eeuwige leven (Marcus 10:29-30)

Hier lezen wij dat God, diegenen die Jezus volgen en alles hebben prijsgegeven omwille van Hem en om het evangelie, zal voorzien. Echter zegt Jezus er ook bij, dat diegenen omwille van Hem en het evangelie vervolgd zullen worden.

Zoek eerst het Koninkrijk van God en Zijn gerechtigheid

Zoals al eerder aangegeven is God een Voorziener en zal Hij Zijn zonen; de wedergeboren gelovigen, voorzien in alles (Lucas 12:31). Dit zien wij ook in het leven van Jezus, de apostelen en de gelovigen. Echter lezen wij nergens over het gebruik van het evangelie en het Koninkrijk van God om de lusten en begeerten van het vlees te bevredigen. Want het Woord instrueert ons om het vlees af te leggen, als jij bent gestorven en bent opgestaan in Jezus Christus.

Zoek eerst Zijn Koninkrijk en Zijn gerechtigheidIndien nu God het gras des velds, dat er heden is en morgen in de oven geworpen wordt, zó bekleedt, zal Hij u niet veel meer kleden, kleingelovigen? Maakt u dan niet bezorgd, zeggende: Wat zullen wij eten, of wat zullen wij drinken, of waarmede zullen wij ons kleden? Want naar al deze dingen gaat het zoeken der heidenen uit. Want uw hemelse Vader weet, dat gij dit alles behoeft. Maar zoekt eerst Zijn Koninkrijk en Zijn gerechtigheid en dit alles zal u bovendien geschonken worden (Mattheüs 6:30-34)

Het Woord zegt, dat jij eerst het Koninkrijk van God en Zijn gerechtigheid moet zoeken en dat vervolgens al het andere geschonken zal worden. Het geheimenis van dit, zit hem in het feit, dat als jij het Koninkrijk van God gevonden hebt en Zijn gerechtigheid en jij jouw vlees hebt afgelegd, dat jij niet meer gefocust zal zijn op jezelf en jouw vlees, rijkdom en de verrijking van jezelf en hierdoor zal terugkeren naar de zwakke en arme wereldgeesten. Maar jij zal gefocust zijn op Jezus Christus en het verkondigen en vestigen van het Koninkrijk van God op aarde. Jij zult God vertrouwen en niet om geld vragen, smeken en bedelen, maar jij zal Hem danken, want jij weet dat God in alles zal voorzien en dat jij daar niet mee bezig hoeft te zijn.

Het evangelie misbruiken om geld en rijkdom te bemachtigen

Het welvaartsevangelie trekt veel mensen aan en daarom zitten de gemeenten waar deze boodschap van rijkdom en materiële welvaart wordt verkondigd vaak bomvol. Maar om een keuze voor Jezus te maken en je te bekeren op basis van de belofte dat jij rijker op deze aarde zal worden in het natuurlijke, is niet de juiste basis voor een bekering. Wat je vaak ziet gebeuren is dat gelovigen hun geloof bouwen op de woorden en ervaringen van predikers en als de beloften van predikers niet tot uiting komen in hun leven, zij teleurgesteld en gefrustreerd raken en uiteindelijk ‘het geloof’ verlaten. Waarom? Omdat zij niet hebben gekregen wat hen is beloofd en waar zij naar verlangden, namelijk meer geld, materiële voorzieningen en rijkdom.

Sommige predikers spreken continue over geld en het verkrijgen van veel rijkdom en gebruiken daarbij teksten uit het Oude Testament, waar God te maken had met een vleselijk volk, waarvan de geest nog niet uit de dood was opgestaan. Zij verdraaien teksten uit het Nieuwe Testament, die te maken hebben met de geestelijke erfenis en rijkdom in Christus en jagen met hun woorden de mensen op om meer en meer te geven in geloof, omdat de mensen op deze wijze meer en meer zullen terug ontvangen (en ook de predikers). Vaak worden de teksten onderbouwd met een ervaring uit hun eigen leven, waarin zij ‘gezegend’ zijn door de Heere, omdat zij geld gaven, waardoor de gevoelens en emoties van de gelovigen nog meer worden geraakt en zij meer bereid zijn om te geven.

Maar predikers, die dit verkondigen zijn de weg bijster en leven niet in het Koninkrijk van God en laten zich niet leiden door het Woord en de Geest, maar zij leven in het koninkrijk van deze wereld en laten zich nog steeds leiden door de hebzucht van het vlees.

Natuurlijk geldt de regel: wat je zaait zul je oogsten. Dus als je geld zaait zul je ook geld oogsten. Maar geef jij alleen om meer te ontvangen? En is dit waar het evangelie om draait? Is dit de boodschap, die Jezus Zijn gemeente heeft opgedragen om te verkondigen? En is dit de boodschap waarvoor Jezus is gestorven?

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!