Hoe kun je de rust en vrede van God ervaren?

Jezus heeft vele beloften gedaan over Zijn rust en Zijn vrede, die een ieder, die in Hem gelooft en tot Hem komt en van Hem leert, zou ervaren. De vrede Gods, die alle verstand te boven gaat en de harten en gedachten zal behoeden in Christus Jezus. Maar hoe komt het dan, dat veel Christenen, die zeggen te geloven en wedergeboren te zijn, geen rust en vrede ervaren in hun leven, maar het tegenovergestelde? Wat is de oorzaak van deze onrust en onvrede? Hoe kun je de rust en vrede van God ervaren in jouw leven?

Waarom hebben de goddelozen geen vrede?

Maar de goddelozen zijn als de zee, zo opgezweept, dat zij niet tot rust kan komen, en wier wateren slijk en modder opwoelen (Jesaja 57:20)

Doch de goddelozen zijn als een voortgedreven zee, want die kan niet rusten, en haar wateren werpen slijk en modder op (Jesaja 57:20 sv)

Goddelozen hebben geen vrede

De goddelozen, zegt de Heere, hebben geen vrede (Jesaja 48:22)

Wij leven in een tijd, waarin er veel om ons heen gebeurt. Maar zolang wij trouw blijven aan Jezus Christus en in het Woord blijven en de dingen zoeken, die boven zijn, in plaats van die op de aarde zijn, zullen wij die beloofde rust en vrede van God ervaren. 

Het Woord zegt, dat de goddelozen geen rust hebben. En nooit de rust voor hun ziel zullen vinden.

Dit komt, omdat zij God niet kennen en van God gescheiden zijn en in vijandschap en onvrede met God leven.

En zolang zij Jezus Christus vermijden en Jezus niet erkennen en aanvaarden als de Zoon van God en niet in Hem geloven als de Verlosser van hun zondige natuur en Geneesheer van hun gevallen staat (verbroken staat) en de Verzoener tussen God en de mens en zich niet bekeren en wedergeboren worden, zullen zij géén rust hebben en de vrede van God niet ervaren in hun leven. (Lees ook: ‘De vrede, die Jezus herstelde tussen de gevallen mens en God’ en ‘Jezus herstelde de positie van de gevallen mens‘. 

De vleselijke mens probeert met behulp van menselijke filosofieën en methoden in een staat van rust te komen en innerlijke vrede te ervaren

De mens probeert op allerlei manieren en met behulp van natuurlijke middelen rust en innerlijke vrede te verkrijgen. Er worden allerlei (oosterse) religies, filosofieën, methoden en technieken toegepast, zoals bijvoorbeeld mindfulness, meditatie, yoga, massage, acupunctuur, Reiki, etc. Er wordt van alles gedaan om rust en vrede te ervaren in het leven. 

christelijk sausje verchristelijken

Zelfs mensen, die zeggen Christen te zijn, maar niet werkelijk wedergeboren zijn en het vlees niet hebben gekruisigd in Christus, proberen aan de hand van wereldse kennis, wijsheid, methoden, technieken en handelingen in een staat van rust te komen en innerlijke vrede te ervaren in het leven.

Zij stellen zich niet alleen open voor deze occulte praktijken, maar zij promoten deze occulte praktijken en brengen deze occulte praktijken de kerk binnen.

En aangezien vele kerken wereldgelijkvormig zijn en geestelijk slapen en geen onderscheid van geesten bezitten, bevuilen zij de gemeenten met deze occulte praktijken. 

En zo komen deze wolven in schaapskleding, die in dienst staan van de duivel, de gemeenten binnen en vermengen het geloof met de wereld door deze heidense praktijken te verchristelijken (Lees ook: Wie zijn de wolven in schaapskleren, die een ravage aanrichten?). 

Zij plakken het woord ‘christelijk’ voor heidense praktijken en misleiden vele gelovigen met hun geloofwaardige vrome woorden en door het aanhalen van Bijbelteksten, die uit de context zijn gehaald. 

Ja, sommigen beweren zelfs dat deze heidense praktijken van God afkomstig zijn en dat God de Uitvinder is van deze natuurlijke methoden, technieken en handelingen en dat de wereld deze heeft gekopieerd van God.

Waarom trappen zoveel Christenen in de leugens van de duivel?

Helaas trappen vele Christenen in deze leugens en laten zich misleiden door deze wolven in schaapskleding, doordat zij net als hen wereldgelijkvormig zijn en de gezindheid van het vlees hebben en op zoek zijn naar alternatieven voor de dingen van de wereld, en doordat zij het Woord niet persoonlijk kennen en daardoor ook niet bekend zijn met de wil van God.  

Zij houden van de wereld en willen dezelfde dingen doen als de wereld. Zij denken dat als het woord ‘christelijk’ ervoor staat, het goed is om te doen en geen kwaad kan. Maar als mensen, die zeggen Christen te zijn, deze praktijken goedkeuren, wil niet zeggen dat God deze praktijken goedkeurt. God is heel duidelijk in Zijn Woord omtrent heidense praktijken en (de dingen van) de wereld. (Lees ook: ‘Kun je het geestelijke aspect van oosterse filosofieën en praktijken scheiden?‘). 

bijbeltekst johannes 8-43-44 gij mijn woord niet kunt horen gij hebt duivel tot vader

En zo heeft de duivel ingespeeld op de wil, wensen en behoeften van de vleselijke christenen en is o.a. christelijke meditatie, christelijke mindfulness, christelijke bodyscans, christelijke massage, triggerpointtherapie en christelijk yoga ontstaan en is er zelfs een christelijk spiritueel wellness centrum opgericht, zodat mensen dezelfde wellness behandelingen als de wereld kunnen ondergaan, echter onder andere benamingen. 

Zij denken op deze manier alternatieven gevonden te hebben voor mindfulness, meditatie, yoga, massage, acupunctuur, Reiki etc, zonder dat het kwaad kan en zonder zich schuldig te voelen tegenover God. Echter zal het geestelijke aspect nog steeds verbonden zijn aan de natuurlijke filosofieën, praktijken, technieken en methoden, waardoor niets van dit alles hen zal helpen om rust te vinden en innerlijke vrede te verkrijgen, maar zij zullen nog meer onrust en onvrede en chaos in hun leven ervaren. 

Zij kunnen geloven en denken wat zij willen en hun gemoed geruststellen door te denken dat het geen kwaad kan, maar de overste van de wereld is een leugenaar en dat wat hij belooft is niet waar.

En doordat veel Christenen niet wedergeboren zijn en niet naar het Woord en de Geest wandelen en het onderscheid van geesten niet bezitten, trappen velen in zijn verkapte leugens en betreden zij zijn wegen en denken dat zij krijgen wat zij willen en wat hen wordt beloofd, maar zij zullen het tegenovergestelde ontvangen.

Wat gebeurt er als jij je inlaat met de duisternis?

De weg des vredes kennen zij niet, en er is geen recht in hun sporen; zij gaan langs kronkelpaden; niemand die ze betreedt, kent vrede (Jesaja 59:8)

Een ieder, die zich inlaat met leringen en praktijken, die voortkomen uit het koninkrijk der duisternis zal zich inlaten met de duivel. In plaats van rust en vrede, zal de onrust en onvrede alleen maar toenemen en door het openstellen voor de machten van de duisternis, zal de mens verder de vernietiging ingebracht worden en uiteindelijk ten onder gaan. 

De mens zal lauw worden aangaande Jezus Christus en de dingen van het Koninkrijk van God en zich inlaten met zonde (seksuele onreinheden, overspel, echtscheiding, afgoderij etc.) en in zonde blijven volharden.

Daarnaast zal de mens ontevreden, opstandig en rebels zijn, snel geïrriteerd en/of boos raken, overweldigd worden door gevoelens van neerslachtigheid, bezorgdheid, onrust, depressie, slapeloosheid en zal God, de mensen, de omgeving en/of situaties de schuld daarvan geven, terwijl de mens zelf verantwoordelijk is voor de daden en de vruchten van deze daden in zijn leven (Lees ook: ‘Wat je zaait, zul je oogsten’ en ‘’Stop met God de schuld te geven!’.

Omdat de mens in plaats van op de weg van God op zelfverkozen wegen is gaan wandelen en net als de wereld weigert om het vlees door het geloof en de wedergeboorte in Christus af te leggen en weigert om de oude mens af te leggen en de nieuwe mens aan te doen, zal hetzelfde onheil als de wereld over de mens komen.

De Weg om de rust van God in te gaan en de vrede van God te ervaren

Maar ik moge ervoor bewaard blijven te roemen anders dan in het kruis van onze Heere Jezus Christus, door wie de wereld mij gekruisigd is en ik der wereld. Want besneden zijn of niet besneden zijn betekent niets, maar of men een nieuwe schepping is. En allen, die zich naar die regel zullen richten – vrede en barmhartigheid komen over hen, en ook over het Israels Gods (Galaten 6:14-16)

Er is maar één Weg om de rust van God in te gaan en de vrede van God, die alle verstand te boven gaat, te ervaren en dat is door Jezus Christus en door het geloof en de wedergeboorte in Hem en het afleggen van de oude mens (het vlees) en de nieuwe mens (geest) aan te doen. 

De weg naar eeuwig leven

Alleen door de wedergeboorte in Christus kun jij een zoon van God geworden en het Koninkrijk van God zien en binnengaan en behoor jij de duivel niet meer toe, aangezien jij jouw vlees hebt afgelegd.

In Christus ben jij een nieuwe schepping geworden en zal jij niet meer leven, zoals jij voorheen hebt geleefd, toen de duivel nog jouw vader was en jij de wil en begeerten van jouw vader deed.

Maar nu dat jij een zoon van God bent geworden en God toebehoort en zelf de keuze hebt gemaakt om Jezus Christus te volgen, zul jij de wil van God doen. 

Dit betekent, dat het niet meer jouw weg, maar Zijn weg is, niet meer jouw gedachten, maar Zijn gedachten, niet meer jouw waarheid, maar Zijn Waarheid, niet meer jouw woorden, maar Zijn woorden, niet meer jouw mening, maar Zijn mening, niet meer jouw wil, maar Zijn wil. 

De wedergeboorte en het volgen van Jezus betekent een volledige overgave en onderwerping aan Jezus Christus; het Woord. 

Jezus had zich volledig onderworpen aan de Vader en spendeerde veel tijd met de Vader. Jezus sprak de woorden van de Vader en leerde van de Vader en deed wat Hij Zijn Vader had zien doen. En zo wandelde Jezus in de Naam van Zijn Vader naar de Geest in Zijn wil.

De woorden van Jezus zijn geest en leven en brengen vrede voort

De Geest is het, die levend maakt, het vlees doet geen nut; de woorden, die Ik tot u gesproken heb, zijn geest en zijn leven (Johannes 6:63)

Zij haten in de poort, die opkomt voor het recht, en verafschuwen wie spreekt in oprechtheid (Amos 5:10)

De wereld ontving Jezus Christus niet, omdat de woorden die Jezus sprak getuigden van het kwaad van de goddelozen en van hun boze werken (o.a. Johannes 7:7)

Jezus zei, dat Zijn woorden geest en leven waren, maar voor velen betekenden de woorden van Jezus geen geest en leven en bezorgden Zijn woorden geen vrede maar onvrede. Want Zijn woorden betekenden de dood van het vlees en haar werken. En aangezien velen niet bereid waren om de werken van het vlees af te leggen, verwierpen zij Jezus en Zijn woorden. En dat is nog steeds het geval.

vrucht vrede Gods

Omdat nog maar weinig mensen werkelijk wedergeboren worden en het vlees afleggen en naar de Geest wandelen, wat inhoudt dat de mensen naar het Woord wandelen in de wil van God, zijn er maar weinig mensen, die werkelijk de rust van God ingaan en daardoor de vrede van God ervaren in hun leven.

Vele mensen denken dat zij de rust van God zijn binnengegaan, maar in werkelijkheid zijn zij niet de rust van God ingegaan. Want als zij werkelijk de rust van God waren ingegaan zouden zij ook de vrede van God en de blijdschap van God ervaren in hun leven. 

Maar velen ervaren niet de vrede van God en de blijdschap van God in hun leven, maar leven in angst, bezorgdheid en zijn gestrest, neerslachtig, depressief, boos, etc.  

En omdat zij weigeren om de weg van het Woord te gaan en Jezus Christus te volgen en wedergeboren te worden en het vlees af te leggen, vertrouwen zij op de wereldse wijsheid en kennis en proberen door het toepassen van wereldse wijsheid en door middel van allerlei oosterse filosofieën, natuurlijke technieken en methoden vrede en rust te ervaren in hun leven. 

Maar Jezus Christus is de enige Weg om de rust van God in te gaan en de vrede van God te ervaren. Er is géén andere weg! Zodra er iemand met een andere leer en een andere weg komt, die afwijkt van het Woord, dan behoort de gemeente die leer en die weg te verwerpen in plaats van binnen te halen. (Lees ook: ‘Is er maar één Weg tot het eeuwige leven?’ en ‘Leringen van duivelen doden de kerk’)

De genade en vrede vermenigvuldigd door de kennis van God en van Jezus Christus

Simeon Petrus, een dienstknecht en apostel van Jezus Christus, en aan hen, die een even kostbaar geloof als wij hebben verkregen door de gerechtigheid van onze God en Heiland, Jezus Christus; genade en vrede worde u vermenigvuldigd door de kennis van God en van Jezus Christus, onze Heere (2 Petrus 1:1-2)

En de vrede Gods, die alle verstand te boven gaat, zal uw harten en uw gedachten behoeden in Christus Jezus (Filippenzen 4:7)

Als jij de rust van God door het geloof en de wedergeboorte in Christus bent ingegaan zul jij Gods vrede ervaren. En jij zult in Gods vrede blijven door trouw te blijven aan God en te verblijven in het Woord en te wandelen naar de Geest en dingen te zoeken, die boven zijn, waar Christus is gezeten, in plaats van de dingen, die op de aarde zijn.

Door jouw persoonlijke omgang met God de Vader, Jezus Christus en de Heilige Geest en door de kennis van God en van Jezus Christus, onze Heere, zal de genade en de vrede van God toenemen in jouw leven.

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!