Wie zijn de wolven in schaapskleren, die een ravage aanrichten?

Jezus waarschuwde Zijn discipelen voor wolven in schaapskleren. Hij gaf een gedetailleerde omschrijving van de natuur en de kenmerken van een wolf in schaapskleren. Jezus vertelde hen, waaraan je een wolf in schaapskleren kunt herkennen, hoe een wolf in schaapskleren binnenkomt en wat de gevolgen daarvan zijn. Gedetailleerder dan dit, kon Jezus niet zijn. Maar hoe komt het dan, dat zoveel wolven in schaapskleren ongestoord de kerk binnenkomen en aangesteld worden in leiderschapsposities en Christenen op dwaalsporen leiden en een ravage aanrichten in de kerk? Wat zegt de Bijbel over wolven in schaapskleren? Wie zijn de wolven in schaapskleren, die een ravage aanrichten in de kerk? En hoe richten deze wolven een ravage aan?

De Deur van de schaapskooi

Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, wie niet door de deur de schaapskooi binnenkomt, maar op een andere plaats inklimt, die is een dief en een rover, maar wie door de deur binnenkomt, is de herder der schapen. Voor hem doet de deurwachter open en de schapen horen naar zijn stem en hij roept zijn eigen schapen bij name en voert ze naar buiten. Wanneer hij zijn eigen schapen alle naar buiten gebracht heeft, gaat hij voor ze uit en de schapen volgen hem, omdat zij zijn stem kennen; maar een vreemde zullen zij voorzeker niet volgen, doch zij zullen van hem weglopen, omdat zij de stem der vreemden niet kennen. 

In dit beeld sprak Jezus tot hen, maar zij begrepen niet, wat het was, dat Hij tot hen sprak. Jezus zeide dan nogmaals: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Ik ben de deur der schapen. Allen, die vóór Mij gekomen zijn, zijn dieven en rovers, maar de schapen hebben naar hen niet gehoord. Ik ben de deur; als iemand door Mij binnenkomt, zal hij behouden worden: en hij zal ingaan en uitgaan en weide vinden. De dief komt niet dan om te stelen en te slachten en te verdelgen. Ik ben gekomen, opdat zij leven hebben en overvloed.  

Ik ben de goede Herder. De goede herder zet zijn leven in voor zijn schapen; maar wie huurling is en geen herder, wie de schapen niet toebehoren, ziet de wolf aankomen, laat de schapen in de steek en vlucht – en de wolf rooft ze en jaagt ze uiteen – want hij is een huurling en de schapen gaan hem niet ter harte. Ik ben de goede herder en Ik ken de Mijne en de Mijne kennen Mij, gelijk Mij de Vader kent en Ik de Vader ken, en Ik zet Mijn leven in voor de schapen (Johannes 10:1-15)

Er zijn veel herders, die door mensen zijn aangesteld in de kerk, in plaats van door God. Herders, die niet door de Deur, maar op een andere manier zijn binnengekomen. 

vertrouw op de Heere met uw ganse hartZo zijn er bijvoorbeeld herders aangesteld, die een Bijbelschool en/of een theologische studie aan de hogeschool en/of universiteit hebben doorlopen en deze succesvol hebben afgerond, waardoor zij volgens het wereldsysteem door de behaalde graad en titel, de bevoegdheid hebben om op de kansel te staan, te onderrichten in de Bijbel en een kerk te leiden.

Er zijn herders aangesteld, die geboren zijn als zoon van – of dochter van een herder (dominee, prediker, voorganger, pastor etc) en door hun (natuurlijk) geboorterecht een voorrechtspositie hebben en het leiderschap van de ouder hebben overgenomen (Lees ook: De geest van Eli). 

En zo zijn er herders, die vanuit de gemeente zijn aangesteld, door hun kennis van de Bijbel, vrome ‘christelijke’ houding, charisma, welbespraaktheid, sociale instelling en/of humanitaire werken.

Maar veel van deze herders zijn niet door de Deur binnengegaan. Zij kennen Jezus Christus niet persoonlijk en hebben geen levende relatie met Jezus. Zij kennen de letter van de Bijbel, maar zij kennen niet het Levende Woord.

Zij zijn niet wedergeboren en de Heilige Geest woont niet in hen. Zij zijn niet geestelijk, maar vleselijk. En in hun dagelijks leven, wandelen zij als vijanden van God in rebellie naar het Woord toe. 

Op zondag spreken zij vroom een paar woorden uit de Bijbel. Echter worden deze woorden op zo’n subtiele manier verdraaid en aangepast, dat zij niet meer de wil van God vertegenwoordigen, maar de persoonlijke mening, bevindingen, wensen en wil van de aangestelde herder, die precies weet wat de vleselijke Christenen willen horen (Lees ook: De gemeente gebouwd op de meningen van mensen). 

Doordat veel herders Jezus Christus niet toebehoren en het Woord niet persoonlijk kennen en zich niet hebben onderworpen aan Jezus Christus en niet in gehoorzaamheid aan het Woord leven en de woorden van God spreken, maar de duivel toebehoren en hun eigen weg gaan en hun eigen gedachten, lusten, begeerten en wil volgen en hun eigen woorden spreken, worden vele zielen van de gemeente op dwaalsporen geleid en worden vele zielen vernietigd. 

Zielen, die gered en behouden hadden kunnen worden, maar door predikingen naar het vlees, de Deur en het Leven niet zullen vinden.

De wolven in schaapskleren storten mensen in het verderf om zichzelf te bevoordelen

Het woord des Heeren kwam tot mij: mensenkind, zeg tot het land: Gij zijt een land, dat niet bevochtigd noch door regen gedrenkt is ten dage van de gramschap; waar de vorsten zijn als een brullende leeuw, die zijn prooi verscheurt: mensen verslinden zij, schatten en kostbaarheden roven zij weg, het aantal weduwen vermeerderen zij er. Zijn priesters doen Mijn wet geweld aan en ontwijden Mijn heilige dingen; tussen heilig en onheilig maken zij geen onderscheid, het verschil tussen onrein en rein onderwijzen zij niet, en voor Mijn sabatten sluiten zij hun ogen; zo word Ik te midden van hen ontheiligd. De oversten zijn er als roofgierige wolven, die bloed vergieten en mensen in het verderf storten om zichzelf te bevoordelen. En zijn profeten bepleisteren voor hen met kalk: zij schouwen bedrieglijke dingen en voorspellen; zij zeggen: Zo zegt de Heere Heere – terwijl de Heere niet gesproken heeft (Ezechiël 22:23-28)

Deze herders zijn wolven in schaapskleren, die in Gods dienst lijken te staan, maar in werkelijkheid in dienst staan van de overste der wereld, de duivel en verkeerde dingen spreken. 

Mijn woorden hebben doen horenZij zijn hoogmoedig, zelfingenomen en staan ter ere van hunzelf en hun eigen succes als god op de kansel.

Zij promoten zichzelf en verheffen zich boven de schapen en laten zich door de schapen verhogen en aanbidden.  

Zij hebben geen vreze voor God en bekommeren zich niet om het welzijn en de zielen van Zijn schapen, maar zij bekommeren zich alleen om zichzelf, hun status, succes, financiën en het voldoen van hun vleselijke lusten en begeerten. 

Hoe meer schapen hen volgen en hoe groter de gemeente, des te machtiger zij zich voelen. 

Terwijl zij ondertussen dingen in hun leven doen, die het daglicht niet kunnen verdragen. Echter laten de schapen hen begaan en accepteren hun zondige werken, omdat zij een groot ontzag hebben voor hun voorgangers en hen eren en aanbidden en hun voorgangers boven God de Vader, het Woord en de Heilige Geest plaatsen.

En zo worden zij misleid, omdat zij de woorden van de voorganger geloven boven de woorden van God en de woorden van de voorganger volgen in plaats van het Woord van God.

Wie zijn de wolven in schaapskleren, die een ravage aanrichten?

Wacht u voor de valse profeten, die in schapevacht tot u komen, maar van binnen zijn zij roofgierige wolven. Aan hun vruchten zult gij hen kennen: men leest toch geen druiven van dorens of vijgen van distels? Zo brengt iedere goede boom goede vruchten voort, maar de slechte boom brengt slechte vruchten voort. Een goede boom kan geen slechte vruchten dragen, of een slechte boom goede vruchten dragen. Iedere boom, die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen. Zo zult gij hen dan aan hun vruchten herkennen. Niet een ieder, die tot Mij zegt: Heere Heere, zal het Koninkrijk der hemelen binnengaan, maar wie doet de wil Mijns Vaders, die in de hemelen is. 

Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere, hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd en in Uw Naam boze geesten uitgedreven en in Uw Naam vele krachten gedaan? En dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij werkers der wetteloosheid (Mattheüs 7:15-23).

Jezus zegt niet, dat je de pseudo profeten oftewel de valse profeten aan de buitenkant of aan hun woorden kan herkennen. Aangezien zij en hun woorden geestelijk kunnen lijken en hun woorden van God afkomstig lijken te zijn, terwijl zij God niet toebehoren en God niet tot hen gesproken heeft.

Maar Jezus zegt heel duidelijk, dat jij de valse profeten, die in schapevacht komen maar van binnen roofgierige wolven zijn, kan herkennen aan de vruchten, die zij dragen. Dit betekent, dat jij aan hun werken kan zien of zij God toebehoren en ware zonen van God zijn en in Zijn dienst staan of dat zij de duivel toebehoren en zonen van de duivel zijn en in zijn dienst staan. Dit geldt voor elke gelovige (Lees ook: ‘Het verschil tussen de schapen en de bokken’ en ‘Wiens slaaf ben jij?’).

Veel Christenen worden misleid door de stem van de engel des lichts

Want zulke lieden zijn schijnapostelen, bedrieglijke arbeiders, die zich voordoen als apostelen van Christus. Geen wonder ook! Immers, de satan zelf doet zich voor als een engel des lichts. Het is dus niets bijzonders, indien ook zijn dienaren zich voordoen als dienaren der gerechtigheid; maar hun einde zal zijn naar hun werken (2 Korintiërs 11:13-15)

Maar veel Christenen laten zich misleiden door de stem van de duivel, die zich voordoet als een engel des lichts en horen en luisteren naar zijn stem.  

In plaats, dat zij zich onderwerpen aan Jezus Christus; het Woord en het Woord volgen en dus doen wat het Woord zegt en waakzaam zijn en als een voorganger, die de wil van God heeft verlaten en zondigt, zij de wolf in schaapskleren herkennen aan de vruchten en de voorganger uit het ambt zetten, verwerpen zij de woorden van Jezus en luisteren naar de misleidende stem van de duivel, omdat zij die nog toebehoren, en volgen hun vlees.

Veel Christenen laten zich (mis)leiden door hun gevoelens en emoties en door dwaalleringen van de valse liefde en valse genade en laten daardoor de voorganger zitten, waar hij zit (Lees ook: ‘De valse liefde’, ’Verloren in de zee van genade’ en ‘Leringen van duivelen doden de kerk’).

En zo heeft de duivel vrij spel gekregen in vele gemeenten en kan hij ongestoord door zijn dienaren zijn vernietigende werk verrichten. Alleen maar, omdat gelovigen weigeren om wedergeboren te worden en te sterven aan het vlees en zich laten leiden door het vlees en vertrouwen op hun eigen inzicht, gevoelens en emoties, in plaats dat zij vertrouwen op het inzicht en de woorden van Jezus Christus.

Overspelers, echtbrekers, dieven, leugenaars, etc…

Maar als een voorganger fraudeert, dan is de voorganger een dief en een leugenaar. De voorganger bezit o.a. een geest van geldzucht en een leugengeest, die alles probeert te verbergen. Deze onreine geesten, die werkzaam zijn in het leven van de voorganger, zullen over de gemeente komen, aangezien zij één lichaam zijn. 

Als een voorganger overspel pleegt, is de voorganger een overspeler. Overspel komt voort uit een onreine seksuele macht, die het leven van de voorganger is binnengekomen en in het leven van de voorganger regeert. Deze geest van overspel, die regeert in het leven van de voorganger, zal over de gemeente komen en zich in de levens van diegenen, die tot de gemeente behoren, manifesteren. 

En hoe kan een voorganger betrouwbaar zijn als een voorganger een echtbreker is en echtbreuk pleegt? Het bewijst, dat de voorganger niet trouw is en niet volhardt, maar opgeeft en een verbondsbreker is. Trouw is een vrucht van de Geest, echtbreuk is een werk van het vlees. En ook deze geest zal over de gemeente komen.

Dit zijn slechts enkele van de vele werken van het vlees, die bewijzen dat een voorganger vleselijk is en naar het vlees wandelt en niet naar de Geest.

De gemeente is onverschillig naar de zonde geworden

De gemeente is al zover afgedreven en zo wereldgelijkvormig geworden, dat zij onverschillig is naar al deze zonden en het als heel normaal beschouwd en daarom geaccepteerd wordt in de gemeente. 

Maar stelen, liegen, overspel plegen, scheiden, samenwonen, homoseksuele relaties, verslaving, seksueel misbruik, pedofilie, etc. is niet naar de wil van God en is niet normaal voor diegenen, die zeggen Christen; zonen van God en volgers van Jezus Christus, te zijn en zeker niet voor voorgangers, oudsten of andere leiders, die zijn aangesteld in de gemeente. 

Een weinig zuurdeeg, maakt het hele deeg zuur

Het Woord zegt, dat een beetje zuurdeeg het hele deeg zuur maakt. Paulus sprak dit tot de gemeente te Korinte, waar een gelovige een grove zonde had begaan en de leiders van de gemeente gebood om deze gelovige aan de satan over te leveren, zodat het kwaad niet verder zou woekeren in de gemeente (1 Korintiërs 5). 

Paulus was de nieuwe mens en was geestelijk en zag in de geest wat er gebeurde in de gemeente te Korinte.

Paulus waarschuwde de gemeente voor grimmige wolven

En nu, zie, ik weet, dat gij allen, onder wie ik rondgereisd heb met de prediking van het Koninkrijk, mijn aangezicht niet meer zien zult. Daarom verklaar ik u op de dag van heden, dat ik rein ben van aller bloed; want ik heb niet nagelaten u al de raad Gods te verkondigen. Ziet dan toe op uzelf en op de gehele kudde, waarover de Heilige Geest u tot opzieners gesteld heeft, om de gemeente Gods te weiden, die Hij Zich door het bloed van zijn Eigene verworven heeft. Zelf weet ik, dat na mijn heengaan grimmige wolven bij u zullen binnenkomen, die de kudde niet zullen sparen; en uit uw eigen midden zullen mannen opstaan, die verkeerde dingen spreken om de discipelen achter zich aan te trekken. Waakt dan en herinnert u, dat ik drie jaren lang nacht en dag niet heb opgehouden ieder afzonderlijk onder tranen terecht te wijzen. En nu, ik draag u op aan de Heere en het woord Zijner genade, aan Hem, die bij machte is te bouwen en het erfdeel te geven onder alle geheiligden (Handelingen 20:25-32)

Paulus zag de geestelijke gevaren en profeteerde tot de oudsten van de gemeente te Efeze wat er te gebeuren stond. Hij riep hen op om wakende te blijven en de gehele raad van God te blijven verkondigden en de gemeente van God te weiden en waarschuwde hen voor de roofgierige wolven; de valse profeten, die de kudde niet zouden sparen. Er zouden uit hun midden mensen opstaan, die verkeerde dingen zouden spreken om de discipelen voor zich te winnen. 

De profetie en waarschuwingen van Paulus werden ook werkelijkheid. Want toen Jezus tot Johannes sprak en de opdracht gaf om aan de engel van de gemeente te Efeze te schrijven, zei Jezus dat de gemeente de kwaden niet kon verdragen, de daden van de Nikolaïeten haatte en dat de gemeente diegenen, die zich uitgaven als apostelen, maar het niet waren, beproefd had en hen leugenaars had bevonden (Openbaringen 2:1-7).

De Heilige Geest openbaart nog steeds aan diegenen, die Hem toebehoren, wat er gebeurt in de gemeente en wat voor onreinheden er allemaal plaatsvinden.

Een wedergeboren voorganger is geestelijk en leeft naar Gods wil

Een wedergeboren voorganger, die geestelijk is heeft een gebedsleven en wandelt naar de Geest in gehoorzaamheid aan het Woord en kent de wil van God en doet de wil van God en is dood voor de zonde en zal daarom geen overspel plegen en zal niet liegen, frauderen, scheiden en al die andere werken van het vlees doen, die tegen de wil van God ingaan.

De voorganger heeft door de wedergeboorte zijn vlees afgelegd en heeft Gods natuur en behoort God toe en heeft God lief boven alles en iedereen en heeft daardoor een diepe vreze voor God en wandelt in Zijn geboden (Lees ook: Zijn de geboden van God nog steeds van kracht?).

Een voorganger, die wedergeboren is onderwerpt zich aan het Woord en wandelt naar de Geest als volwassen zoon van God en heeft daarom onderscheid van goed en kwaad. De voorganger staat in dienst van God en is gefocust op Jezus Christus en zal de waarheid van Gods Woord prediken ongeacht de gevolgen en zal de schapen voeden, corrigeren en opvoeden in de wil van God, zodat zij opgroeien tot geestelijke volwassenheid naar het evenbeeld van Christus en in staat zijn om de duivel te weerstaan (Lees ook: ‘Kun jij de verleiding weerstaan?’)

Een ongeestelijke voorganger is vleselijk en leeft naar de wil van het vlees

Een voorganger, die niet wedergeboren en ongeestelijk is, wandelt naar de wil van het vlees en zal gefocust zijn op zichzelf en daardoor zijn eigen woorden spreken, die uit de gezindheid van het vlees voortkomen. De voorganger zal over zichzelf spreken en over de voorganger’s eigen (bovennatuurlijke) ervaringen en wonderen. 

De voorganger zal de bezoekers van de gemeente entertainen (vermaken) en motiveren door (psychologisch) advies te geven voor hun vlees om een gelukkig, rijk en succesvol leven te leiden op aarde en daarnaast zal de voorganger methoden en technieken aanreiken om te wandelen in het bovennatuurlijke en wonderen en tekenen te kunnen verrichten (Lees ook: ‘Een technisch geloof‘ en ‘Jezus volgen om de tekenen en wonderen’). 

bekeert u, bekeringHet Woord zegt, dat de tekenen en wonderen de gelovigen zullen volgen. Maar doordat wij in een tijd leven, waarin de occulte new age geest zeer actief is en velen heeft weten te misleiden en in vele levens heeft weten binnen te komen, zijn de gelovigen niet meer gefocust op het Woord, maar op de tekenen en wonderen.

Zij willen alsmaar nieuwe dingen horen en nieuwe technieken, methoden en strategieën aangereikt krijgen om zelf bovennatuurlijke ervaringen te beleven en om zelf bovennatuurlijke wonderen en tekenen te kunnen verrichten.

Maar God heeft alles wat de mens moet weten geopenbaard in Zijn Woord en dat is voldoende voor elke gelovige. 

Het probleem is echter, dat de woorden van God hard en confronterend zijn voor de vleselijke mens en de mens oproept tot bekering en het wegdoen van zonden en een heilig leven tot eer en glorie van Hem te leiden. 

Maar vele mensen, inclusief leiders van kerken en gemeenten, die zeggen gelovig te zijn, willen niet hun eigen leven afleggen en daarom passen zij de woorden van God aan, zodat hun vlees blijft leven en zij kunnen blijven leven naar het vlees en kunnen volharden in zonden, zonder enig schuldgevoel.

Maar iemand, die werkelijk wedergeboren is en waarin de Heilige Geest woont heeft zijn of haar vlees afgelegd en is dood voor de zonde en levend voor God. De persoon zal door het Woord en de Heilige Geest worden geleid en zal niet blijven volharden in zonde en zal nooit de zonde vergoelijken, aangezien God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest Één zijn en God de zonde haat.

Daarom is het tijd, dat de gemeente wakker wordt en in heiligheid opstaat en zich bekeert en onderwerpt aan het Woord en de woorden van Jezus opvolgt en de geest van de wereld en de zonden uit de gemeente verwijdert, door de wolven in schaapskleren uit het ambt te zetten en uit de gemeente, zodat de schapen beschermd, gevoed, verzorgd, gecorrigeerd en gered blijven en niet verloren gaan.

Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!