Hoe Jezus de vrede herstelde tussen de gevallen mens en God

Vanaf het moment, dat de mens besloot om naar de slang te luisteren en zijn raad op te volgen verloor de mens zijn geestelijke positie als zoon van God, waardoor de vrede tussen de mens en God werd verbroken en de mens zijn heerschappij verloor aan de duivel. De duivel werd de god van de wereld en de vader van de gevallen mens. Iedereen, die geboren zou worden op aarde, zou zijn kind zijn en onder zijn heerschappij komen en hem gehoorzamen. God profeteerde over de komst van Jezus, die de positie van de gevallen mens en de vrede tussen de gevallen mens en God zou herstellen. Lees, hoe Jezus de vrede herstelde tussen de gevallen mens en God.

Jezus herstelde de vrede tussen de gevallen mens en God en de positie van de gevallen mens

God zou vijandschap zetten tussen hem (de duivel) en de vrouw en tussen zijn zaad (de gevallen mens) en haar Zaad (Jezus). En het Zaad van de vrouw (Jezus Christus) zou de kop van de duivel vermorzelen en de duivel zou het de hiel vermorzelen (Gen 3:15).

oude mens is gekruisigd in Jezus ChristusDit was een heenwijzing naar de komst van Jezus, Zijn verlossingswerk aan het kruis, Zijn bloed en de opstanding uit de dood. Waardoor Hij de duivel zijn gezag (de sleutels) ontnam en de positie van de gevallen mens en de vrede tussen de gevallen mens en God herstelde.

Zoals in het artikel ‘Welke vrede bracht Jezus op aarde’ staat geschreven, kwam Jezus niet om een vrede te brengen, zoals de wereld vrede definieert.

Jezus was gekomen om datgene wat er in de geestelijke wereld was verstoord te herstellen.

En dat was de relatie tussen God en de mens en de positie van de mens op aarde. Jezus verzoende de mens met God. En Jezus gaf het gezag, dat God aan de mens had gegeven, maar de duivel van de mens had ontnomen, terug aan de nieuwe mens.

De generatie van de nieuwe mens is geboren uit het Zaad

God heeft aan iedereen, die geboren wordt op aarde en tot de generatie van de gevallen mens behoort, de mogelijkheid gegeven, om door Jezus Christus een nieuwe schepping (nieuwe mens) te worden.

Diegenen, die in Hem wedergeboren worden, behoren tot de generatie van de nieuwe mens. De generatie van de nieuwe mens is van de heerschappij van de duivel en de zonde en de dood, door de wedergeboorte in Christus; de kruisiging van het vlees en de opstanding van de geest uit de dood.

Hij heeft ons verlost uit de macht der duisternis en overgebracht in het Koninkrijk van de Zoon Zijner liefde, in wie wij de verlossing hebben, de vergeving der zonden (Kolossenzen 1:13-14)

Door de wedergeboorte in Jezus Christus is de gevallen mens, die de wereld; het koninkrijk der duisternis toebehoorde, de nieuwe mens geworden. De nieuwe mens is overgeplaatst vanuit het koninkrijk der duisternis naar het Koninkrijk van God, waar Jezus Koning is en regeert.

Door het bloed van Jezus en de wedergeboorte in Hem, is de nieuwe mens verlost van zijn zonden en ongerechtigheden en gerechtvaardigd.

De nieuwe mens is een zoon van God (dit geldt voor zowel mannen als vrouwen) geworden en behoort tot het Koninkrijk van God. Door deze geestelijke transformatie is de nieuwe mens een vijand van de duivel en zijn zaad (de generatie van de gevallen mens) geworden.

De vijandschap in het zaad van de duivel

De nieuwe mens, die geboren is uit het Zaad van God is geen vijand van God meer. Maar de nieuwe mens is een vijand van de duivel en zijn zaad (zijn kinderen) geworden.

De vijandschap naar God toe, die aanwezig is in het zaad van de duivel; de gevallen mens, heeft Jezus in Zijn vlees op Zich genomen en gedragen aan het kruis, waardoor Jezus de vijandschap tussen God en de gevallen mens heeft weggenomen.

Waarom is de gezindheid van het vlees vijandschap tegen God?

Daarom dat de gezindheid van het vlees vijandschap is tegen God; want het onderwerpt zich niet aan de wet Gods; trouwens, het kan dat ook niet: zij, die in het vlees zijn, kunnen Gode niet behagen (Romeinen 8: 7-8)

De oude mens bezit de natuur van de duivel, inclusief zijn vijandschap naar God toe. Zolang de oude mens niet wordt wedergeboren in Jezus Christus en het denken niet vernieuwd met het Woord van God, zal de mens de gezindheid van het vlees en de wereld hebben en daarin wandelen

Hierdoor blijft de mens verduisterd in zijn denken en is de mens niet in staat om zich te onderwerpen aan God en te wandelen naar Zijn wil en Hem te behagen.

bijbeltekst johannes 8-43-44 gij mijn woord niet kunt horen gij hebt duivel tot vaderDiegenen, die geboren zijn in het vlees en niet wedergeboren zijn in de Geest in Jezus Christus, zijn zonen van de duivel en behoren hem toe.

Zij zijn zondaren, die de natuur van de duivel hebben en luisteren naar hun vader de duivel en hem gehoorzamen. Hierdoor blijven zij leven naar het vlees en volharden in zonde.

Zij zijn hoogmoedig en rebelleren en leven, net als hun vader, in vijandschap met God en luisteren en onderwerpen zich niet aan Zijn wil. Maar zij doen wat zij zelf willen.

Een ieder, die zijn eigen leven niet heeft afgelegd en zich niet wil onderwerpen aan Gods wil, die behoort God niet toe maar de duivel. Dat is wat de Bijbel (Gods Woord) zegt (o.a. Mat 10:39; 16:25; 19:29, Mar 8:35, Lu 9:24; 17:33, Joh 5:24; 6:47; 8:44; 10:25-30, 1 Joh 3:8-10).

Diegenen, die door Jezus Christus God niet toebehoren leven niet in vrede met God. Maar zij leven in vijandschap met God en hebben geen vrede in hun leven.

Zij zijn ontevreden en leven in angst, onrust, en zijn bezorgd en hebben stress. Zij leven o.a. in onvergevingsgezindheid dat leidt tot boosheid en bitterheid en zijn terneergedrukt, depressief en worden continue aangeklaagd in hun denken (Jesaja 48:22; 57:21).

De geestelijke wetten staan vast in het universum

De mens kan al het kwaad oftewel alle zonde, die God bekend heeft gemaakt en staan beschreven in de Bijbel, goedkeuren en accepteren. Maar de geestelijke wetten, die door God zijn bepaald, staan vast en gelden voor altijd in het universum. Niemand kan daar een verandering in brengen.

God was (en is nog steeds) zo liefdevol, dat Hij deze geestelijke wetten in het Oude Verbond aan de vleselijke mens heeft geopenbaard, door het geven van Zijn Woord en de wet, die Zijn wil vertegenwoordigde.

God schreef deze op stenen tafelen, die het hart van de oude mens vertegenwoordigde. Omdat Hij wilde dat de geboden, die Zijn wil vertegenwoordigde in het hart van de oude mens stond opgeschreven. Zodat zij bekend waren met Zijn wil en Zijn gedachten en op Zijn weg zouden wandelen.

Gods grote liefde werd nog zichtbaarder door het houden van Zijn belofte van de komst van Jezus Christus en het herstel van de gevallen mens door de wedergeboorte van de nieuwe schepping; de nieuwe mens.

Hoe Jezus de vrede herstelde tussen de gevallen mens en God

Wij dan, gerechtvaardigd uit het geloof, hebben vrede met God door onze Heere Jezus Christus, door wie wij ook de toegang hebben verkregen (in het geloof) tot deze genade, waarin wij staan, en roemen in de hoop op de heerlijkheid Gods (Romeinen 5:1-2)

Door het zenden van Zijn Zoon Jezus Christus, die de Eersteling van de nieuwe schepping was en door Zijn werk aan het kruis, Zijn offer en Zijn bloed en Zijn opstanding uit de dood, heeft de mens de mogelijkheid gekregen om in Hem verzoend te worden met God, door de natuur van de duivel, inclusief de vijandschap met God, dat aanwezig is in het vlees, af te leggen in Jezus Christus, waardoor de geest van de nieuwe mens in Hem kan opstaan uit de dood.

Dat is de vrede, die Jezus kwam brengen op aarde, naast het verkondigen en brengen van het Koninkrijk van God.

Jezus kwam om vrede te brengen tussen God en de mens. Hij kwam om de gevallen mens te herstellen in zijn positie als zoon van God en zijn heerschappij op aarde (Kol 1:20-23, Heb 13:20-21)

Jezus heeft de tussenmuur, die scheiding maakte, weggebroken

Want Hij is onze vrede, die de twee één heeft gemaakt en de tussenmuur, die scheiding maakte, de vijandschap, weggebroken heeft, doordat Hij in Zijn vlees de wet der geboden, in inzettingen bestaande, buiten werking gesteld heeft, om in Zichzelf, vrede makende, de twee tot één nieuwe mens te scheppen, en de twee, tot één lichaam verbonden, weder met God te verzoenen door het kruis, waaraan Hij de vijandschap gedood heeft. En bij Zijn komst heeft Hij vrede verkondigd aan u, die veraf waart, en vrede aan hen, die dichtbij waren; want door Hem hebben wij beiden in één Geest de toegang tot de Vader (Efe 2:14-18)

De nieuwe mens kan niet uit de dood opstaan,
voordat de oude mens is gestorven

Echter kan de nieuwe mens niet eerder uit de dood opstaan, voordat de oude mens is afgelegd. Want zolang de oude mens blijft leven, zal de mens de natuur van de duivel bezitten en geleid worden door zijn vleselijke denken, zintuigen, gevoelens, emoties en de lusten en begeerten van het vlees. Hierdoor zal de oude mens zich niet onderwerpen aan God’s wil, die beschreven staat in Zijn Woord, maar in rebellie naar Hem toe blijven leven.

strijd en zwakheid oude mensZolang de oude mens blijft regeren en de mens blijft volharden in zonde, zal de mens de vrede van God nooit ervaren.

Hoe vaak de persoon ook de kerk bezoekt, giften geeft, behulpzaam is naar andere toe en humanitaire werken doet, wandelt in de valse liefde van de wereld, de Bijbel leest en bidt en noem maar op. Het zal allemaal niets uitmaken, want al deze werken zullen in de ogen van God als ijdel worden beschouwd.

De mens zal vrede hebben met de wereld, maar zal de vrede van God niet bezitten.

Omdat velen niet weten wat het werk aan het kruis werkelijk inhoudt en zij het denken van Christus en de Heilige Geest niet bezitten, hebben vele mensen, inclusief diegenen die zeggen gelovig te zijn, geen vrede, maar zijn onrustig, chaotisch, angstig, depressief en worden geleid door hun vlees en hun omgeving.

De geboorte van de nieuwe mens in Jezus Christus

Er is maar één manier en één weg en dat is door het geloof in de Zoon van God; Jezus Christus en Zijn verlossingswerk. En door het afleggen van de vijandschap van de oude mens (naar God toe) in Hem.

Door de waterdoop identificeer jij je met Jezus Christus en Zijn lijden en sterven. Je begraaft de oude mens met zijn zondige natuur en vijandschap naar God toe in het water.

Als je in Jezus Christus de oude mens hebt afgelegd en de nieuwe mens bent geworden is jouw geestelijke positie in Hem hersteld en ben je verzoend met God. Waardoor jij een relatie door Jezus; het Woord met God kan hebben.

God is niet meer veraf, maar Hij is dichtbij. Hij woont in jou door Zijn Heilige Geest. Door het Woord en de Geest, die in jouw wonen, ben je verbonden met de Vader (Joh 14:20-24; 26, Efe 2:22).

De vrede van God door vrede met God

En de vrede Gods, die alles verstand te boven gaat, zal uw harten en uw gedachten behoeden in Christus Jezus (Fil 4:7)

Zolang je in Christus blijft en wandelt naar het Woord en de Geest in verbondenheid met de Vader, zul je de vrede van God, die alle verstand te boven gaat, ervaren in jouw leven (Joh 14:27, Fil 4:7, 2 Th 3:16)

De Heere zal Zijn volk zegenen met vredeVrede laat Ik u, Mijn vrede geef Ik u; niet gelijk de wereld die geeft, geef Ik hem u. Uw hart worde niet ontroerd of versaagd (Joh 14:27)

Dit is hoe Jezus de vrede herstelde tussen de gevallen mens en God en hoe je de vrede van God kan ervaren in jouw leven.

Jezus heeft niet de vrede van de wereld achtergelaten, die afhankelijk is van relaties met anderen, situaties en de omgeving. Maar Jezus heeft de vrede van God achterlaten, waardoor je in vrede met Hem leeft.

Deze vrede van God is niet afhankelijk van anderen, situaties en de omgeving.

Maar deze vrede is vanaf het moment dat je bent wedergeboren in jou aanwezig. Omdat jouw positie door de wedergeboorte in Jezus Christus met God is hersteld en je daardoor in vrede met God leeft.

Deze vrede van God, die alle verstand te boven gaat, zal regeren in jouw hart. En niemand zal deze vrede van jou kunnen roven, mits je in Hem blijft (Kol 3:15)

Zolang je in Hem blijft en doet wat Hij zegt, zul je Zijn vrede ervaren. Ongeacht het gedrag van anderen, problemen, situaties, de omgeving en de weerstand en vervolging van de wereld. Jezus heeft Zijn vrede achtergelaten. En diegenen, die in Hem blijven en Hem gehoorzamen en Hem volgen zullen Zijn vrede ervaren.

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!