De gemeente gebouwd op de mening van mensen

Veel bedrijven hechten waarde aan de mening van mensen. Je hoeft maar ergens een product te kopen of een dienst af te nemen of contact op te nemen met een bedrijf of jouw mening wordt gevraagd. Op deze manier kan een bedrijf meten of de consument tevreden is of niet. Daarnaast kan het bedrijf inspelen op eventuele suggesties en wensen van de consument en de producten, diensten en/of service aanpassen en verbeteren. De meeste bedrijven bepalen niet meer de trends, maar laten zich leiden door de mening van mensen. Dat was vroeger wel anders. Het bedrijf had oog voor de behoeften van de consument en bezat voldoende creativiteit en kennis om van daaruit een product of dienst te ontwikkelen en aan te bieden. Het bedrijf liet zich niet leiden door de mening van de consument, maar geloofde in zijn product of dienst en overtuigde de consument daarvan. Maar door o.a. de toename van bedrijven en onderlinge concurrentie en de macht van social media, hebben veel bedrijven hun marketing strategie gewijzigd en laten zich leiden door de mening van mensen. Want de mening van mensen telt en is waardevol. Maar geldt dit ook voor de gemeente? Wat zegt de Bijbel hierover? Is het de wil van God dat de gemeente gebouwd wordt op de mening van mensen?

Jezus is het Hoofd van de gemeente

Hij (Jezus) is het beeld van de onzichtbare God, de Eerstgeborene der ganse schepping, want in Hem zijn alle dingen geschapen, die in de hemelen en die op de aarde zijn, de zichtbare en de onzichtbare, hetzij tronen, hetzij heerschappijen, hetzij overheden, hetzij machten; alle dingen zijn door Hem en tot Hem geschapen; en Hij is vóór alles en alle dingen hebben hun bestaan in Hem; en Hij is het Hoofd van het lichaam, de gemeente (Kol 1:15-18)

Aangezien er in de afgelopen decennia een grote leegloop in kerken en gemeenten heeft plaatsgevonden en nog steeds plaatsvindt, hebben vele kerken en gemeenten door de jaren heen hun koers gewijzigd. Velen hebben zich laten beïnvloeden door de wereld en hebben de weg van het Woord verlaten. Zij zijn de weg van de wereld opgegaan en hebben de strategieën en methoden van de wereld overgenomen en toegepast in de gemeente, om op deze manier meer mensen aan te trekken en te behouden.

Zij zijn echter één belangrijk ding vergeten en dat is dat de gemeente géén wereldse instelling is, die handelt vanuit het vlees met behulp van menselijke vaardigheden, methoden en technieken. Maar de gemeente is een geestelijke instelling op aarde, die door God is aangesteld en waar Jezus het Hoofd van is en handelt vanuit de Geest.

Op deze petra zal Ik Mijn gemeente bouwenDe gemeente is gefundeerd op Jezus Christus; Hij is het Hoofd van de Gemeente en Hij is verbonden door de Heilige Geest met de Gemeente; de verzameling van wedergeboren gelovigen

Jezus weet precies wat de Gemeente nodig heeft en diegenen, die wedergeboren zijn in Hem en Hem toebehoren luisteren naar Zijn stem en spreken en doen wat Hij hen opdraagt om te spreken en te doen. Maar dit gebeurt niet altijd.

De meeste leiders hebben het vaak te druk en daarom hebben zij geen tijd om met Jezus te spenderen en naar Hem te luisteren.

Er zijn vele leiders, die wekelijks op de kansel staan, maar Jezus niet persoonlijk kennen en geen persoonlijke relatie met Hem hebben.

Dit komt voornamelijk omdat de meeste voorgangers, die zijn aangesteld in een gemeente, een theologische studie hebben afgerond en aan de wereld hebben bewezen, dat zij de benodigde kennis en wijsheid bezitten om een Christelijke gemeente te leiden. Zij vertrouwen op hun eigen verstand, kennis, wijsheid en vaardigheden en bouwen hun preken op vanuit hun theologische kennis en technieken, die zij tijdens hun studie hebben opgedaan en daarom hebben zij Jezus niet nodig.

Er wordt niet gekeken of een leider is wedergeboren en een nieuwe schepping in Jezus Christus is geworden en of de leider naar de Geest wandelt in de wil van God en Zijn Woord en Zijn waarheid predikt.

Daardoor staan er in vele gemeenten voorgangers, die nog steeds de oude schepping zijn en de gezindheid van het vlees hebben en de gelovigen onderrichten vanuit hun eigen mening en filosofieën, die gebaseerd zijn op hun wereldse kennis, wijsheid en ervaring.

De gelovigen, die onder het gehoor van deze voorgangers zitten, vullen hun denken met de woorden en mening van hun voorganger, die voortkomen uit een vleselijk denken. Zij vormen dezelfde mening als hun voorganger en volgen de woorden en de mening van hun voorganger op in hun leven. Daardoor zijn vele gelovigen afgedwaald van de waarheid van God en zijn wereldgelijkvormig geworden.

Sommigen haken af en verlaten de gemeente, omdat zij niet vinden waar zij naar op zoek zijn. Anderen blijven de gemeente bezoeken vanuit een religieuze gewoonte en/of om hun geweten te sussen. Omdat zij denken, dat zij door het bezoeken van een gemeente gered zijn.

De gelovigen blijven de oude schepping en raken geestelijk ondervoed, omdat in plaats van hun geest hun vlees wordt gevoed. Hierdoor blijven de meeste gelovigen vastzitten in hun oude leven, met al hun problemen en worden niet de nieuwe schepping, waar het Woord over spreekt en groeien geestelijk niet op.

De gemeente gebouwd op de mening van mensen

Omdat de meeste gemeenten hun eigen weg zijn opgegaan en niet zijn blijven wandelen op de weg van God, functioneren de meeste gemeenten niet meer vanuit het Hoofd; Jezus Christus. Zij luisteren niet meer naar Hem om erachter te komen wat er in de gemeente speelt en wat de gelovigen van de gemeente nodig hebben.

De leiders luisteren naar de wil en de mening van mensen om erachter te komen wat hun behoeften zijn en wat zij willen. En van daaruit worden de diensten ingevuld en (sociale) evenementen georganiseerd, die gericht zijn op het vlees van de mens. Er moet meer gezongen worden met moderne muziek en minder gebeden en gepredikt worden, want daar houdt het vlees niet van. En daarnaast moet er veel gefellowshiped worden.

Vele leiders luisteren naar de wensen en mening van mensen en volgen deze op, want zij denken op deze manier de mensen te behouden en andere mensen, met name jongeren, aan te trekken en de gemeente weer vol te laten stromen en winstgevend te maken. Deze strategie werkt immers in de wereld en daarom denken zij dat deze strategie ook in de gemeente werkt.

De kandelaar van de gemeente

Maar zij vergeten wéér één belangrijk ding en dat is, dat Jezus de Hoeksteen en de Bouwer is van de Gemeente. Zolang de Gemeente in Hem blijft en gehoorzaam en trouw blijft aan Het Woord en naar Jezus luistert zal de Gemeente het licht zijn, dat schijnt in de duisternis en zal Jezus Zelf de mensen toevoegen.

Maar omdat de meeste gemeenten niet op God vertrouwen, maar op hun eigen mening, inzicht, kennis, wijsheid en vaardigheden vertrouwen en de gelovigen het middelpunt van de gemeente hebben gemaakt, heeft Jezus Zijn handen van vele gemeenten afgehaald en de kandelaar weggenomen.

De weg van de wereld staat haaks op de weg van God

Want de Heere geeft wijsheid, uit Zijn mond komen kennis en verstandigheid (Spr 2:6)

De weg van de wereld is niet de weg van God en staat haaks op de weg van God. De weg van de wereld handelt vanuit het vlees en de weg van God handelt vanuit de Geest. Echter moet je wel wedergeboren zijn om de weg van God te kunnen bewandelen, want vanuit het vlees is dit onmogelijk.

Zolang een mens niet wedergeboren is en de duisternis toebehoort, zal de mens de werken van de duisternis; de werken van de wereld blijven doen en hun methoden, technieken en strategieën toepassen in de gemeente. Daarom zijn vele gemeenten één geworden met de wereld en gezeten in duisternis. Zij zijn niet meer het licht van de wereld (Lees ook: de duisternis dooft het licht).

Maar zolang Jezus nog niet is teruggekomen is er altijd nog een weg van bekering en redding. Daarom is het belangrijk dat de kerken en gemeenten vergeving vragen voor alle wereldse kennis, wijsheid, dwaasheden en zonden, die zij hebben binnengelaten en deze verwijderen.

Het licht in de duisternis

Vertrouwt op de Heere met uw ganse hart en steun op uw eigen inzicht niet. Ken Hem in al uw wegen, dan zal Hij uw paden recht maken. Wees niet wijs in eigen ogen, vrees de Heere en wijk van het kwaad; het zal medicijn wezen voor uw vlees en lafenis voor uw gebeente (Spr 3:5-8)

Het is noodzakelijk dat de gemeenten zich bekeren tot God en Jezus vragen om weer Hoofd van de gemeente te worden en door het Woord en de Heilige Geest geleid te worden. Want zonder Jezus en de Heilige Geest is de gemeente geestelijk dood.

Als de gemeente zich bekeert en Jezus Hoofd maakt van de gemeente, wat inhoudt dat zij verkondigen wat Jezus; het Woord zegt en hun eigen kennis, mening en vaardigheden en de mening, wensen en behoeften van gelovigen erbuiten laten, dan zal Jezus de kandelaar weer terugplaatsen en zal de gemeente weer schijnen in de duisternis van de wereld.

Dan zullen diegenen, die in de duisternis wandelen en de wanhoop nabij zijn en op zoek zijn naar hulp, het licht vinden.

Maar zolang de gemeente zijn eigen koers blijft bevaren en op zijn eigen wereldse kennis, wijsheid, inzicht en vaardigheden vertrouwt, zal de gemeente duister blijven en zullen diegene die zoekende zijn niet in de gemeente terechtkomen en daardoor Jezus niet vinden, maar zij zullen op occulte wegen terechtkomen. En diegene die daar verantwoordelijk voor wordt gesteld is de gemeente.

God’s mening telt en is waardevol

De gemeente behoort de afspiegeling van Jezus te zijn op aarde en als Hem te wandelen in de wil van God en Zijn woorden te spreken, net zoals Jezus de afspiegeling van God was en wandelde naar Zijn wil en Zijn woorden sprak en gaf wat de mens nodig had (2 Kor 4:4, Kol 3:10).

De wereld vraagt naar de mening van mensen, maar God vraagt niet jouw mening. Hij wil dat jouw mening gelijk wordt aan Zijn mening, door de vernieuwing van jouw denken met het Woord van God (Lees ook: Niet meer mijn mening, maar Uw mening).

Alléén als de gemeente gezeten is in Jezus Christus; het Woord en handelt vanuit de wil van God en de wil van Jezus door de Heilige Geest, dan zal de gemeente de mensen kunnen helpen en geven wat de mens nodig heeft, namelijk totale redding en verlossing van het vlees (de oude mens) en een nieuw leven in de geest, wat resulteert in het eeuwig leven.

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!