Wat is het gevaar van mindfulness?

Wat is het gevaar van mindfulness? Want het klinkt allemaal zo mooi en lijkt zo veelbelovend; een gelukkig, vredevol, gezond en energiek leven, zonder stress, burnout en vermoeidheid. Geen depressies, angsten, slaapproblemen, verslavingen, onzekerheden en zorgen, maar blijdschap, onbezorgdheid en zelfverzekerd door het leven gaan en zelf de controle over het leven hebben met daarnaast een toenemende creativiteit. Wie wil dat nou niet? Al deze beloften van mindfulness worden door de duivel als lokaas gebruikt, om zo de vissen te lokken naar zijn wateren en hen in zijn wateren te laten zwemmen. En het werkt! Want veel mensen, inclusief Christenen doen aan mindfulness. Maar wat zegt de Bijbel over mindfulness? Kun je als Christen mindfulness doen? Wat is mindfulness? Is mindfulness goed voor je of is mindfulness gevaarlijk? Wat doet mindfulness met je? Wat is het geestelijke gevaar van mindfulness dat voor veel mensen verborgen is?

Mindfulness is niet meer weg te denken uit de westerse samenleving

Mindfulness is niet meer weg te denken uit de westerse samenleving. Veel bedrijven, (sport) organisaties, instellingen en zelfs de overheid (o.a. defensie) verzorgen mindfulness trainingen en hebben mindfulness geïmplementeerd op de werkvloer.

Zelfs in gevangenissen, ziekenhuizen, op scholen en in kerken worden mindfulness technieken geïmplementeerd. Maar weten zij ook wat mindfulness met je doet?

Wat is mindfulness?

Mindfulness betekent het bewust worden van het moment oftewel een bewustwording van het hier en nu. Het is een bewustwording van gevoelens, gedachten, zintuiglijke waarnemingen, omgeving, ervaringen etc. zonder deze te oordelen. Jij accepteert al deze dingen zoals ze zijn. Er is dus geen goed of fout. 

Mindfulness is een gedragstherapie en aandachtstraining, waarmee een houding van alertheid van de ziel en het lichaam wordt getraind.

Mindfulness leert jou omgaan met jouw gevoelens en emoties en brengt je naar de kern van jezelf.

Door het toepassen van mindfulness in jouw dagelijks leven word jij je bewust van jezelf (ziel en lichaam) en de dingen, die op dat moment om jou heen gebeuren. Jij zal hierdoor jezelf beter leren begrijpen en leren omgaan met jezelf; jouw gedachten, jouw gevoelens, ervaringen en de alledaagse dingen en jezelf accepteren. 

Daarnaast leer je door het toepassen van allerlei mindfulness methoden jezelf te ontspannen, zodat je stress en overspannenheid voorkomt. 

Mindfulness trainingen

Er zijn verschillende mindfulness trainingen, die verschillende mindfulness technieken en methoden leren, waardoor jij je bewust wordt van jouw lichaam en ziel; gedachten, gevoelens, emoties, zintuigelijke waarnemingen en omgeving en die daarnaast ontspannend werken voor de ziel en het lichaam. 

Geestelijke aspect van oosterse filosofieën en praktijken scheiden

Verschillende mindfulness methoden en oefeningen zijn: mindfulness meditatie (o.a. zitmeditatie, bodyscan meditatie, bewegingsmeditatie (dans, Qigong, TaiChi)), ademhalingstechnieken, yoga, stilte retraite (stilte dagen), mindful kijken, mindful luisteren, etc..

Wat is een bodyscan meditatie? Tijdens een bodyscan meditatie ga je ontspannend zitten of liggen en vervolgens scan jij langzaam jouw hele lichaam, inclusief organen en word jij je bewust van elk gevoel wat jij op dat moment ervaart.

Het doel van de bodyscan is een bewustwording van jouw lichaam. Bodyscan meditatie wordt ook gebruikt in yoga (Lees ook: ‘Wat is het gevaar van yoga’).

Een andere mindfulness methode is ademhalingstechnieken. Hierbij ga je in een bepaalde positie zitten en richt jij je op jouw ademhaling. Zodat jij je bewust wordt van jouw in- en uitademen. Als jouw gedachten tijdens deze oefening afdwalen, behoor jij deze weer terug te brengen naar jouw ademhaling.

Wat is het doel van mindfulness?

Mindfulness is een manier van leven en heeft als doel om jezelf te vinden door de bewustwording van jezelf en jouw omgeving en deze te accepteren in plaats van te oordelen. Daarnaast zou mindfulness ontspannend moeten werken, aangezien je in het moment leeft en je niet bezighoudt met jouw verleden nog met de toekomst. 

Mindfulness is gericht op het vlees, het gevoel en leert je met situaties om te gaan en de situaties te accepteren zoals ze zijn. 

De klinische psychologie en psychiatrie hebben mindfulness opgenomen in hun therapieën en wordt o.a. gebruikt voor depressies, stress, burn-out klachten en verslavingen. 

Wat is de oorsprong van mindfulness?

Alhoewel mindfulness een grote plaats inneemt in de huidige westerse samenleving, is mindfulness afkomstig uit het Boeddhisme; uit Sati, wat mindfulness betekent en is gebaseerd op Zen, Vipassaña (inzichtmeditatie) en Tibetaanse meditatietechnieken.

Mindfulness wordt beschouwd als een kracht, die bijdraagt aan het bereiken van nirvana; staat van verlichting.

Mindfulness is de eerste factor van de zeven factoren van verlichting (ontwaking) en mindfulness is het zevende element van het edele achtvoudige pad van het Boeddhisme. 

De zeven factoren van verlichting of ontwaking*

  1. Mindfulness – bewustwording van de realiteit (dharma)
  2. Onderzoek – van de aard van de werkelijkheid (dhamma vicaya)
  3. Energie – ook vastberadenheid, inspanning (viriya)
  4. Vreugde of (geest)vervoering (pīti)
  5. Ontspanning of rust van lichaam en ziel (geest) (passaddhi)
  6. Concentratie – een kalme, op één punt gerichte gemoedstoestand of een helder bewustzijn (samādhi)
  7. Gelijkmoedigheid – de werkelijkheid accepteren zoals het is, zonder begeerte of afkeer (upekkha)

Het edele achtvoudige pad 

  1. Juiste inzicht
  2. Juiste bedoeling
  3. Juist spreken
  4. Juist handelen
  5. Juist levensonderhoud
  6. Juiste inspanning
  7. Juiste mindfulness (bewustzijn)
  8. Juiste concentratie 

Mindfulness heeft zijn intrede gedaan in het westen, door o.a. wetenschappers, psychologen, die in de leer van Boeddhisten zijn geweest en verschillende Boeddhistische tradities, principes en methoden vanuit het Boeddhisme, waaronder mindfulness, hebben overgenomen en deze hebben geïmplementeerd in de westerse (klinische en cognitieve) psychologie en psychiatrie. 

Wat is het gevaar van mindfulness?

Bij mindfulness heb je God niet nodig, maar doe je alles zelf door het toepassen van menselijke kennis, technieken en methoden, die afkomstig zijn uit het Boeddhisme. Want mindfulness is ontstaan vanuit het Boeddhisme en is onderdeel van het Boeddhistische pad, dat leidt tot de verlichting van de mens.

Mindfulness is een methode, waarbij jij je focust en bewust wordt van elk facet van jouw vlees oftewel van al de dingen, die plaatsvinden in jouw ziel en lichaam.

Het geestelijke gevaar van mindfulness is dat je door de bewustwording van jouw ziel en lichaam, jij deze niet met jezelf verbindt, maar met de machten van de duisternis en jij jezelf overgeeft aan hen. Want elke bewustwording wordt in het Boeddhisme gezien als een kracht, die vrijkomt in jouw vlees. 

Deze kracht, die zij voelen en ervaren is in werkelijkheid een demonische macht, waarmee zij zich door de bewustwording hebben verbonden en die zich op dat moment manifesteert in het vlees; ziel en lichaam. 

Door de bewustwording wordt elk deel van jouw ziel en lichaam langzaam overgedragen aan demonische machten en kom jij te leven onder de heerschappij van het koninkrijk der duisternis.

Zodra jij besluit om de weg van het Boeddhisme te gaan bewandelen door leringen, tradities, technieken en methoden vanuit het Boeddhisme over te nemen, verlaat jij de weg van God en zul jij je inlaten met boze geesten. 

Bestaat er Christelijke mindfulness?

Nee! 

Wat zegt de Bijbel over mindfulness en mag een Christen mindfulness doen?

Waarom stellen mensen, die zeggen Christen te zijn deze vraag? Waarom willen Christenen zo graag meedoen met de trends van de wereld, die de mens in de geestelijke wereld tot geestelijke gevangenschap leiden? Waarom willen Christen zich onderwerpen aan de armelijke wereldgeesten en het koninkrijk der duisternis toebehoren?

Veel Christenen laten zich niets gezeggen in de kerk en verheffen zich boven elk gebod van God en de geboden van Jezus en verwerpen deze, maar zij willen zich wel onderwerpen aan de geboden van Boeddha en Boeddha en Boeddha’s weg volgen om zichzelf te vinden en rust, vrede, blijdschap, verlichting, bevrijding etc. te ervaren.

Koninkrijk van God zien

Een wedergeboren Christen bezit alles wat een mens nodig heeft, namelijk Jezus en het Koninkrijk van God.

Een wedergeboren Christen is overgeplaatst vanuit het koninkrijk der duisternis, door het afleggen van het vlees in Christus, naar het Koninkrijk van God, door de opstanding van de geest uit de dood en heeft een levende relatie met Jezus Christus; het Woord en leeft naar de Geest vanuit het Koninkrijk van God en niet meer naar het vlees vanuit het koninkrijk der duisternis. 

De persoon, die een nieuwe schepping in Jezus Christus is geworden, heeft in Jezus Christus de erfenis van het Koninkrijk van God ontvangen.

Waarom zou de persoon verlangen naar de armelijke wereldgeesten, die de oude mens in gebondenheid houdt?

De wedergeboren Christen heeft God lief en leeft naar de wil van God en handelt vanuit de kennis van Gods Woord en de Geest en heeft de wereld niet lief en handelt niet vanuit de kennis, methoden en technieken van de wereld, die voortkomen uit o.a. het Boeddhisme

Want wat heeft het licht gemeen met de duisternis? Welke overeenstemming is er tussen Christus en Boeddha?

De geest van de wereld is werkzaam in de kinderen der ongehoorzaamheid, die de wereld toebehoren. Zij praktiseren mindfulness.

Maar de kinderen van God behoren de wereld niet meer toe en zijn niet wereldgelijkvormig, maar zijn hervormd in hun denken. En omdat zij de wil van God kennen en Hem gehoorzamen, houden zij zich verre van deze oosterse dwaallering en de daarbij behorende praktijken (Lees ook: Kun je het geestelijke aspect van oosterse filosofieen en praktijken loskoppelen?).

Wat is chrisfulness en is christfulness wel goed om te doen?

Christfulness, het klinkt zo vroom. Maar christfulness is niets anders dan mindfulness dat verchristelijkt is door vleselijke mensen, die de Geest van God niet bezitten, maar de geest van de wereld bezitten en de wereld nog liefhebben en toebehoren.

Om mee te kunnen doen met deze trend van de wereld, hebben zij een manier gevonden, waardoor zij toch mindfulness kunnen beoefenen. Zij hebben zich deze leer van de wereld toegeëigend en er een vroom christelijk sausje over heen gegoten door de naam te wijzigen van mindfulness naar christfulness.

Met wat tweaks en toevoegingen van Bijbelse teksten, die uit zijn context zijn gehaald, hebben zij de leer van mindfulness verchristelijkt en acceptabel gemaakt en geïntroduceerd in de kerken en het leven van mensen, die zeggen Christen te zijn (Lees ook: ‘Het christelijke sausje‘).

In plaats dat deze mensen, die zich laten inspireren door de wijsheid en kennis van Boeddha en zo graag de weg van Boeddha willen volgen, gewoon hun gang gaan en de kerk verlaten en zich aansluiten bij het Boeddhisme en een boeddhistische tempel bezoeken, brengen zij Boeddhistische leringen, principes, tradities en technieken in de kerk en bevuilen daarmee de gemeente en de levens van gelovigen (Lees ook: ‘De occulte kerk‘). 

Wat zijn christfulness technieken?

Christfulness rekent niet af met het vlees en legt de oude mens niet af, maar leert jouw omgaan met het vlees en zorgt ervoor, dat het vlees blijft leven en regeren in het leven en de mensen onbevooroordeeld zich presenteren in de wereld. Door het toepassen van christfulness technieken zoals het toepassen van meditatie en gebedsmantra’s, proberen zij de genade en volheid van Jezus en Gods liefde te ervaren oftewel te voelen in hun vlees. 

Neem bijvoorbeeld de meditatie op het Jezusgebed, waarbij er gebruik gemaakt wordt van ademhalingstechnieken en mantra’s. Tijdens het inademen denken of zeggen zij zachtjes “Jezus Christus Zoon van God” en tijdens het uitademen “Wees mij zondaar genadig.” 

Dit laatste bewijst al, dat de persoon niet gered is door de wedergeboorte, maar nog steeds de oude schepping en dus een zondaar is. 

Want een zoon van God (dit geldt voor zowel mannen als vrouwen) is géén zondaar meer! Maar een zoon van God is door het bloed van Jezus gerechtvaardigd en geheiligd en een heilige geworden (Lees ook: ‘Eens een zondaar, altijd een zondaar?‘). 

Het bewijst dat de persoon nog geen persoonlijke ontmoeting met Jezus Christus heeft gehad. Want als de persoon een ware ontmoeting met Jezus Christus zou hebben gehad en een levende relatie met Hem zou hebben, dan zou de persoon zich niet inlaten met deze boeddhistische lering, die voor God een gruwel en een belediging is. Aangezien zij de schepping (Boeddha) en zijn leer boven de Schepper en Zijn Woord plaatsen. 

Door middel van het toepassen van ademhalingstechnieken en het continue herhalen van dezelfde woorden en dezelfde klanken, komen zij uiteindelijk in een bepaalde gemoedstoestand of trance terecht.

In mindfulness staat het ’zelf’ centraal

In mindfulness draait het om een bewustwording van jezelf en staat het ‘zelf’ centraal binnen mindfulness. Mindfulness zit vol hoogmoed en is vol van het ‘zelf’. Dit geldt ook voor christfulness.

Bij christfulness kan de naam van Christus worden gebruikt en teksten uit de Bijbel worden aangehaald bij mindfulness en het mediteren worden aangehaald, maar de mens beoefent christfulness nog steeds omwille van zichzelf (voor het vlees) en daardoor staat het ‘zelf’ ook in christfulness centraal. 

Mindfulness is gericht op de bewustwording van het vlees, zintuigelijke waarnemingen, handelingen en de omgeving van de mens. 

De mindfulness technieken en methoden zijn natuurlijke technieken en methoden, die de mens vanuit het vlees toepast om zichzelf te vinden, bepaalde gevoelens, emoties in het vlees te ervaren, bepaalde energieën vrij te zetten in het vlees en een bepaalde staat van het vlees te bereiken. 

Een bewustwording van het vlees of sterven van het vlees?

In Hem zijt gij ook met een besnijdenis, die geen werk van mensenhanden is, besneden door het afleggen van het lichaam des vlezes, in de besnijdenis van Christus, daar gij met Hem begraven zijt in de doop. In Hem zijt gij ook mede opgewekt door het geloof aan de werking Gods, die Hem uit de doden heeft opgewekt (Kolossenzen 2:11-12)

Maar in het leven van een zoon van God, draait het niet om het ‘zelf’ en het vlees, maar het draait om Jezus Christus, de wil van God en Zijn Koninkrijk.

De Bijbel spreekt nergens over het vinden van jezelf en van een bewustwording van jezelf, maar over het sterven van jezelf (de oude mens).

De Bijbel spreekt niet over een bewustwording van het vlees, maar over het afleggen van het vlees en geeft opdracht om naar de Geest te wandelen in plaats van naar het vlees (Lees ook: ‘Het leven draait niet om het vinden van jezelf, maar om het vinden van Jezus’).

De Bijbel spreekt niet over een onderwerping aan het vlees, maar over het heersen over het vlees en om de werken van het vlees af te leggen. Aangezien het vlees medegekruisigd is in Christus (Lees ook: Laat de zonde niet langer als koning regeren). 

Als het vlees medegekruisigd en gestorven is in Christus en niet langer meer leeft, hoe kun je dan naar het vlees leven? 

De duivel verleidt de mens met de woorden van God

De duivel probeerde Jezus met de woorden van God te verleiden, door de woorden van God voor Zijn vlees te gebruiken. Maar Jezus wist wie Hij was en wandelde naar de Geest en kende Zijn Vader en de wil van de Vader en daarom was de duivel niet in staat om Jezus te verleiden met zijn leugens (Lees ook: ‘Ik zal je de rijkdommen van de wereld geven‘). 

En zo is het ook met de zonen van God, die weten wie zij in Christus zijn en het Woord persoonlijk kennen en wandelen naar de Geest. Zij kennen de wil van de Vader door het Woord en hebben een relatie met Hem en laten zich niet verleiden door de leugens van de duivel.

geloof komt door het horen van Gods Woord

Maar de oude mens, die naar het vlees leeft en de wereld toebehoort en wordt geleid door zijn zintuigen, gevoelens en emoties, die gelooft de woorden van de wereld en heeft natuurlijke kennis, technieken, methoden en middelen nodig om bepaalde gevoelens en emoties te ervaren en/of een gewenst resultaat in het vlees te behalen (Lees ook: Een technisch geloof).

Maar het geloof is geen gevoel. Het geloof draait niet om het ervaren van bepaalde gevoelens en emoties. Het geloof en de aanwezigheid van God en Jezus door de Heilige Geest is niet te meten aan de hand van gevoelens. 

Om te denken, dat je Christus in jouw hart kan plaatsen door middel van christelijke mindfulness oftewel christfulness, meditatie en gebedsmantra’s, zodat jij je bewust wordt van Christus Zijn aanwezigheid in jou, bewijst wel dat diegenen, die dit geloven en praktiseren niet wedergeboren zijn, maar ongeestelijk zijn en geen enkele kennis van Gods Woord en Zijn Weg hebben. 

Jezus is geen geest, die je kunt oproepen wanneer het jou uitkomt en wanneer jij tijd hebt.

Jij kunt Christus niet in jouw hart plaatsen door middel van christelijke mindfulness oftewel christfulness, meditatie en gebedsmantra’s, zodat jij je bewust wordt van Christus Zijn aanwezigheid in jou. Want hoe weet je dat Christus in jou is? Door jouw gevoelens? Voel jij Zijn aanwezigheid? (Lees ook: ‘Hoe weet jij of Jezus Christus in jou is?‘)

Zodra jij denkt Jezus te voelen is er in werkelijkheid een demonische macht jouw leven binnengekomen, die zich manifesteert in het vlees en jou precies geeft waar jij naar verlangt, namelijk prettige, vredevolle en gelukzalige gevoelens in het vlees.

Wat zijn negatieve effecten van mindfulness?

Als jij je inlaat met oosterse filosofieën en jij de natuurlijke technieken en methoden van mindfulness oftewel christfulness toepast in jouw leven, dan open jij jouw leven voor boze geesten om binnen te komen. 

Misschien dat jij je in het begin vredig, kalm, relaxed en blij voelt, maar dat zal snel veranderen. 

Want aangezien jij het pad van Boeddha bent opgegaan, door het gehoorzamen van Boeddha’s woorden en het toepassen van Boeddha’s technieken, die jou tot een staat van verlichting moeten brengen, zijn demonische machten binnengekomen, die zich zullen manifesteren in jouw leven en jou uiteindelijk tot vernietiging brengen (o.a. Johannes 10:10). 

Jij zult misschien een verandering van gedrag ervaren en snel geïrriteerd en geërgerd raken, ongeduldig en haatdragend zijn en snel boos worden en/of zelfs een ongecontroleerbare woede ervaren.

Misschien dat jij je slecht zal kunnen concentreren, slaapproblemen krijg of continue moe bent, angstig bent en/of overspoeld wordt door depressieve gedachten – en gevoelens, gevoelens van zelfmedelijden en/of perverse seksuele gevoelens.

Misschien dat jij ineens stemmen begint te horen in jouw hoofd. Of misschien zul jij continue ruzie hebben met jouw man of vrouw en huwelijksproblemen ervaren of (ongeneeslijk) ziek worden.

Laat je niet meeslepen door de gevaarlijke wijsheid van mensen

Nu gij Christus Jezus, de Heere, aanvaard hebt, wandelt in Hem, geworteld en dan opgebouwd wordend in Hem, bevestigd wordend in het geloof, zoals u geleerd is, overvloeiende in dankzegging. Ziet toe, dat niemand u medeslepe door zijn wijsbegeerte en door ijdel bedrog in overeenstemming met de overlevering der mensen, met de wereldgeesten en niet met Christus, want in Hem woont al de volheid der godheid lichamelijk; en gij hebt de volheid verkregen in Hem, die het hoofd is van alle overheid en macht (Kolossenzen 2:6-10)

Een zoon van God laat zich niet leiden door zijn vlees en omstandigheden en onderwerpt zich niet aan de wil, gedachten, impulsen, lusten en begeerten van de ziel en het lichaam. Maar een zoon van God wordt geleid door het Woord en de Heilige Geest en brengt door het Woord en de Geest verandering in de omstandigheden. 

Alleen door het onderwerpen aan Gods Woord en door gehoorzaamheid en het toepassen van Gods Woord zul jij wandelen in geloof en het niet zijnde tot aanzijn roepen en het Koninkrijk van God vertegenwoordigen en vestigen op aarde. 

De enige manier dat Jezus Christus in jou komt en plaatsneemt in jouw leven is door de wedergeboorte; de doop in Jezus Christus en de doop met de Heilige Geest.

Het gebed tussen de Vader en Zijn zonen

Gebed is de communicatie tussen de Vader en Zijn zonen (dit geldt voor zowel mannen als vrouwen). Als jij door de wedergeboorte verzoend en verbonden bent met God en een zoon van God bent geworden ben je in staat om door de Geest te communiceren met God.

Jij mag de Vader rechtstreeks benaderen, want door het bloed van Jezus ben je geheiligd en gerechtvaardigd geworden. Jij kunt niet nog heiliger en rechtvaardiger worden en een hogere status verwerven. 

In oosterse religies, tradities en filosofieën moet je eerst een bepaalde hoeveelheid kennis bezitten en bepaalde technieken en methoden toepassen en stappen doorlopen om een hoger geestelijk level te bereiken en uiteindelijk verlicht oftewel ontwaakt te worden en een nirvana status te bereiken.

titel artikel de leugen van levels

Maar in het Christelijke geloof is het onmogelijk voor een persoon om door middel van het toepassen van kennis, technieken, methoden en het doorlopen van stappen rechtvaardig en heilig te worden of een hoger level of status te bereiken.

Aangezien je door het werk van Christus en de wedergeboorte in Hem de hoogste status hebt bereikt, die een mens kan bereiken in het leven, namelijk de status van zoon van God. 

Jezus heeft het werk volbracht! Hij heeft het gedaan! En door de genade van God, heeft een ieder de mogelijkheid gekregen om door Zijn werk en Zijn bloed verzoend te worden met God en een zoon van God te worden. 

Jezus heeft wat gebroken was hersteld. Terwijl in andere religies en filosofieën de mensen vanuit hun vlees nog steeds op zoek zijn, om datgene wat gebroken is te herstellen.

Zij weten alleen niet precies wat gebroken is en hoe je dit kunt herstellen. 

Zij weten niet, dat door de zondeval de mens van zijn positie is gevallen en op dat moment gescheiden werd van God en dat Jezus als hun plaatsvervanger de zonde van de wereld op zich heeft genomen en het verlossing-en verzoeningswerk van de oude mens heeft volbracht. 

Jezus is de weg gegaan, zodat Hij de Weg zou worden

Jezus zeide tot hem: Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven. Niemand komt tot den Vader, dan door Mij (Johannes 14:6)

Jezus is de weg gegaan, die voor de oude mens onmogelijk was om te gaan. Aangezien de oude mens een zondaar is en niet rechtvaardig is en geen heilige status heeft. Daarom kan de oude mens nooit door zijn eigen werken uit de macht van het koninkrijk der duisternis en uit de heerschappij van de dood vandaan komen. 

De weg naar eeuwig leven

Geen enkel geloof en geen enkele filosofie of levenswijze kan de mens redden van de dood door middel van het toepassen van natuurlijke kennis, technieken, methoden, gebeden, rituelen, offers en noem maar op. 

Alleen door het geloof in Jezus Christus en de wedergeboorte in Hem kan een mens worden gered en worden verlost uit de macht van de dood. 

Jezus is de weg voor ons gegaan, zodat Hij de Weg voor ons zou worden.

De duivel weet precies hoe hij de mens, die naar het vlees wandelt, kan verleiden, namelijk door datgene te beloven, waar de mens naar op zoek is. 

Al die mooie beloften, die zogenaamd zouden voortkomen uit het praktiseren van mindfulness, zijn niets meer dan leugens, die de mens uiteindelijk tot vernietiging brengt. De duivel zal jou tijdelijk succes, vrede, rust, pijnverlichting, prettige gevoelens etc. geven in ruil voor jouw ziel. 

Mindfulness is een occulte leer 

Mindfulness is een occulte leer. Christelijke mindfulness oftewel christfulness is ook een occulte leer en moet verworpen worden uit de kerk, zoals zovelen dwaalleringen, die overgenomen zijn vanuit o.a. het new age, Boeddhisme en Hindoeïsme en verchristelijkt zijn, maar in werkelijkheid leringen van duivelen zijn, die zijn ontstaan vanuit het koninkrijk der duisternis en behoren tot de duivel en zijn koninkrijk (de wereld (Lees ook: New age in de kerk?).

Doordat de mens zichzelf nog liefheeft en zich niet wil onderwerpen aan de eisen en geboden van God en Zijn Woord en deze niet wil gehoorzamen, maar de eisen en geboden van God aanpast aan de lusten, wil, ervaringen en de levens van mensen en de kennis en wijsheid van de wereld, is het evangelie krachteloos geworden en blijft de oude mens nog springlevend.

Jezus Christus, de hoop der heerlijkheid, woont niet in jou, zodat Hij jou kan dienen in jouw vlees en o.a. prettige gevoelens bezorgt en zegent met voorspoed in de wereld en materiële zaken.

Maar Christus, de hoop der heerlijkheid, leeft in jou omwille van Gods Koninkrijk, zodat jij kan leven als Jezus Christus en het Koninkrijk van God vertegenwoordigt en in staat bent om het evangelie te verkondigen en mensen te redden en te verlossen van de heerschappij van het koninkrijk der duisternis.

Jezus is jouw Verlosser en jouw Heer. Dat betekent dat jij je behoort te onderwerpen aan Jezus Christus en Zijn woorden en niet andersom (Lees ook: Hoe weet jij of Jezus in jou woont?). 

Vrede en blijdschap zijn vruchten van de Geest

Als jij geen rust, blijdschap en vrede in jouw leven ervaart, ga dan eens na waar jij jouw tijd aan besteedt. Wandel jij naar het vlees en besteed jij jouw tijd aan de dingen van de wereld en vul jij jouw denken met de dingen van de wereld of wandel jij naar de Geest en besteed jij jouw tijd aan het Woord en de dingen van het Koninkrijk van God en vul jij hiermee jouw denken. Want als dit laatste het geval is, dan zul jij de vrede en blijdschap van God ervaren in jouw leven, aangezien dit de vrucht van de Geest is (Lees ook: De vrucht van de Geest)

Jij kan zeggen in God te geloven en een Christen te zijn, maar als jij jezelf inlaat met leringen, technieken en methoden uit oosterse occulte religies en filosofieën, open jij jouw leven voor demonische machten om binnen te komen. Het maakt de duivel niets uit wat jij zegt, alleen jouw daden tellen voor hem. En als jij je onderwerpt aan zijn woorden door zijn woorden te gehoorzamen en zijn technieken en methoden toepast in jouw leven, dan onderwerp jij je aan hem. 

Jezus spreekt nergens over mindfulness, meditatie, ademhaling-technieken nog over de andere oosterse kennis, technieken en methoden, die onderdeel zijn van de weg van Boeddha en die leiden tot verlichting (ontwaking, bevrijding) en vandaag de dag worden verkondigd en gepromoot in vele kerken en gemeenten. 

Er is maar één Weg en dat is Jezus Christus. Alléén door het bloed van Jezus en het sterven van de oude mens in Christus en de opstanding van de nieuwe mens in Hem is de mens verlost uit de macht van de duisternis en overgeplaatst in het Koninkrijk van God.

Als jij de nieuwe mens in Christus bent geworden dan zul je in ware vrijheid leven en zul jij voortdurend de vrede en blijdschap van God ervaren in jouw leven.

‘Wees het zout der aarde

*wikipedia

You Might Also Like

    error: Content is protected !!