De geestelijke wapenrusting van God

Wanneer je bent wedergeboren en de Heilige Geest in jou woont, krijg je te maken met de geestelijke oorlogvoering, ongeacht of jij dit wilt of niet. Wanneer jij passief bent en niet wandelt in de geestelijke wapenrusting van God, zal het niet lang duren, voordat jij gevangen zal worden genomen door jouw vijand; de duivel. Als dit gebeurt mag jouw geest wel behouden zijn, maar jij zal in gevangenschap van de vijand leven en zullen jouw lichaam en ziel gekweld blijven worden door de duivel en zijn handlangers (demonen). Deze kwellingen kunnen o.a. zijn: pijn in de ziel, (mentale en/of lichamelijke) ziekten, angst, nervositeit, stress, neerslachtig, depressies, zelfmedelijden, bezorgdheid etc zijn. Zolang jij passief blijft en niet opstaat en de geestelijke wapenrusting aandoet en de geestelijke strijd aangaat, zal de vijand over jou blijven regeren. Jij zal in zijn macht blijven en leven, zoals jij ook leefde voor jouw wedergeboorte. Wat is de geestelijke wapenrusting van God? Wat zegt de Bijbel over de wapenrusting van God?

De geestelijke oorlog en de wapenrusting van God

Daarom is het belangrijk om ten eerste te weten en te erkennen, dat er een geestelijke oorlog gaande is. Want als jij dit niet weet en niet erkent, zul jij passief blijven. Ten tweede is het belangrijk om te weten, dat zolang jij in Jezus Christus; het Woord blijft en wandelt in de geestelijke wapenrusting van God, jij onaantastbaar en een overwinnaar zal zijn in Hem.

Dit betekent, dat jij het Woord moet leren kennen, zodat jij het Woord zal kunnen toepassen in de geestelijke strijd en in het Woord verblijft. Jij zult met deze kennis van het Woord ‘vechten’ tegen de onzichtbare machten en krachten van de duisternis en zo zul je het Koninkrijk van God vertegenwoordigen, verkondigen en brengen op deze aarde (Lees ook: ‘Vechten tegen een onzichtbare vijand’).

Dat is jouw taak als zoon van God; om het Koninkrijk van God hier op aarde te vestigen. Dit doe jij door te wandelen in het geloof, door gebed en door het verkondigen van het evangelie en het vrijzetten van mensen, die gebonden zijn door de duisternis. Jouw doel is om zoveel mogelijk zielen te redden uit de handen van de duivel en hen te redden van de hel, de eeuwige dood. Jij behoort zielen vrij te zetten en hen de principes van het Koninkrijk der Hemelen te onderwijzen; te discipelen, net als Jezus, die jouw voorbeeld is, deed.

Natuurlijk wil jij goed beschermd zijn en blijven als jij erop uittrekt. Jij wilt natuurlijk geen uitrusting waarin het één en ander aan ontbreekt. Nee, jij wilt een goed aaneengesloten wapenuitrusting. Jij wilt geen bot zwaard, maar een scherp tweesnijdend zwaard.

Hoe scherp is jouw zwaard?

Het komt nu aan op discipline en training. Zodat wanneer jij ten strijde trekt, jij goed voorbereid, goed beschermd, sterk en slagvaardig bent. God zegt, dat je dag en nacht Zijn Woord moet overdenken en dat Zijn Woord niet uit jouw mond moet wijken (o.a. in Jozua 1:8).

zwaard van de Geest, de geestelijke wapenrusting van GodJij bevindt jezelf continue op het slagveld, 24 uur per dag, zolang jij leeft. Jij kunt jouw wapenrusting niet ’s ochtends aandoen en dan ’s avonds weer uitdoen. NEE! Want dat zou betekenen, dat de vijand jou ’s nachts kan aanvallen en jij er niet op voorbereid bent. Dit zal resulteren dat jji snel door de vijand overmand zal worden. Daarom moet jouw wapenrusting dag en nacht aan zijn.

Nu heet het ook de geestelijke wapenrusting. Dit betekent dat deze wapenrusting niet voor de vleselijke mens is bedoeld, maar voor de geestelijke mens. Aangezien de geestelijke oorlogvoering in de geestelijke wereld plaatsvindt en niet in de natuurlijke wereld. Wanneer jij wilt blijven standhouden in de strijd is dit belangrijk om te weten.

Het is daarnaast ook goed om te weten dat de duivel reeds door Jezus Christus, door Zijn bloed en Zijn werk, is verslagen. Echter heeft de duivel nog wel steeds de mogelijkheid om jou aan te vallen. De duivel heeft de mogelijk om elk mens aan te vallen, totdat de duivel voor eeuwig in het poel des vuurs zal worden geworpen (Lees ook: Heeft Jezus de sterke gebonden of moet jij de sterke binden?).

Wat is jouw taak en missie? Om de duivel te herinneren aan de overwinning van Jezus Christus aan het kruis en Zijn opstanding en de duivel verslagen is en geen rechtmatige macht meer heeft over de mens en hem de deur te wijzen. Dus dat betekent, dat jij de macht in Jezus Christus hebt ontvangen om mensen vrij te zetten van elke gebondenheid van de duivel.

Jij bent geroepen om de waarheid van God te verkondigen en mensen vrij te zetten van het koninkrijk der duisternis en van elke gebondenheid van de duivel en hen in het Koninkrijk van God te brengen.

Paulus schreef in Efeziërs 6:10-20 over de geestelijke wapenrusting van God het volgende:

Wees krachtig in Jezus Christus en in de sterkte zijner macht

Jezus heeft alle macht in de hemel en op de aarde. Zolang jij in Christus bent gezeten en in Hem blijft, heb jij ook al het gezag en alle macht. Maar jij behoort wel in Jezus Christus; het Woord, te zijn. Want als jij Hem verlaat verlies jij jouw geestelijk gezag en zal jij krachteloos worden. Hoe ben jij in Hem en hoe blijf jij in Hem? Jezus zegt:

Wie Mijn vlees eet en Mijn bloed drinkt, blijft in Mij en Ik in hem. Gelijk de levende Vader Mij gezonden heeft en Ik leef door de Vader, zo zal ook hij, die Mij eet, leven door Mij (Johannes 6:56-57).

Doe de wapenrusting van God aan

Waarom moet jij de wapenrusting van God aandoen? Om stand te kunnen houden tegen de verleidingen van de duivel. Want jij hebt niet te worstelen tegen vlees en bloed; mensen. Maar jij hebt te worstelen tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersters dezer duisternis, tegen de boze geesten in de hemelse gewesten. Zij zijn Gods vijanden en door de wedergeboorte in Christus zijn zij ook jouw vijanden geworden.

Wanneer jij de geestelijke wapenrusting van God aandoet, ben jij in staat om weerstand te bieden en jouw taak te vervullen en stand te houden.

De geestelijke wapenrusting van God is als volgt:

  • Stelt u dan op; uw lendenen omgord met de waarheid

Het evangelie van Jezus Christus is de waarheid, daarom is het belangrijk om in de waarheid van het Woord te blijven wandelen. Zodra jij afwijkt van het Woord van God en jouw eigen gang gaat, wandel jij niet meer in de waarheid, maar in de leugen.

Jij dient de Almachtige God van de waarheid. In Hem is géén leugen. Vroeger was je een kind van de duivel, die de vader van de leugen wordt genoemd. Die tijd is nu voorbij! Jij bent niet meer een kind van de duivel, maar jij bent een kind van God geworden en hebt Zijn natuur ontvangen. Hierdoor zul jij de waarheid spreken en in de waarheid wandelen en niet meer liegen en de leugens van de wereld spreken en daarin wandelen.

Zelfs een leugentje om bestwil is een leugen. Wanneer jij iemand belooft om te bellen, maar dit niet doet, dan lieg jij ook, want jij bent jouw belofte niet nagekomen. Wees daarom voorzichtig met het maken van beloftes. Jij kunt beter niets beloven, dan iets beloven en het niet nakomen.

Maar het gaat niet alleen om de waarheid spreken, maar ook om wandelen in de waarheid. Dit betekent dat jij wandelt naar de Geest in de waarheid van Gods Woord.

Jij wandelt niet meer naar het vlees en wat de wereld zegt. Want als jij dat doet, zal jij de waarheid van Gods Woord verlaten. Alleen wanneer jij in de waarheid wandelt, zullen jouw lendenen omgord zijn en zul jij niet struikelen en vallen (Lees ook: ‘Wat betekent de lendenen omgord met de waarheid?’).

  • Bekleed met het pantser der gerechtigheid

Jij bent gerechtvaardigd door het bloed van Jezus Christus. Dat betekent, dat jij geen zondaar meer bent en niet meer leeft onder de wet van de zonde en de dood, aangezien jouw vlees, waar de wet van de zonde en de dood voor bedoeld was, gekruisigd is in Jesus Christus. Dus jij bent niet door jouw eigen werken gerechtvaardigd, maar door het geloof in Jezus Christus en door Zijn offer en bloed. Door het geloof en de wedergeboorte in Jezus Christus, ben jij gerechtvaardigd in Hem. Jij kunt er niet komen, want jij bent er al.

eens een zondaar altijd een zondaarZolang jij in Christus blijft en naar de Geest wandelt, heeft de aanklager geen recht om jou aan te klagen.

Je bent vrijgemaakt van het zondige vlees. Jij bent vrij van alle schuld en alle schuldgevoelens van ons jouw oude leven.

Wanneer jij nog met schuldgevoelens naar de troon van God gaat en niet in vrijheid tot Hem komt, dan zou jij je af kunnen vragen of jij werkelijk begrijpt dat jij gerechtvaardigd en heilig bent in Hem en wat dit daadwerkelijk inhoudt.

Nu dat jij gerechtvaardigd bent in Hem, behoor jij ook te wandelen in gerechtigheid. Jij bent géén zondaar meer, die in zonden leeft. Maar jij bent een nieuwe schepping geworden, die gezeten is in Jezus Christus. Daarom zul jij wandelen naar de Geest en niet meer naar het vlees (Lees ook: ‘Wat betekent het pantser der gerechtigheid?‘).

  • De voeten geschoeid met de bereidvaardigheid van het evangelie des vredes

In o.a. Mattheüs 28:19-20 en Marcus 16:15 staat geschreven: gaat heen en verkondig het evangelie en onderwijs alle volken. Dit is de opdracht, die Jezus aan jou heeft gegeven. Als Jezus inderdaad jouw Heere is en jij werkelijk van Jezus houdt en Hem gelooft, dan doe jij datgene wat Hij jou heeft opgedragen om te doen. Als jij op weg gaat, zul jij vanzelf mensen tegenkomen, waaraan jij het evangelie des vredes kan verkondigen.

Vooral in deze tijd zijn vele mensen op zoek naar vrede, maar zoeken dit vaak op de verkeerde plaatsen en laten zich in met dwaalleringen. Dit komt voornamelijk, omdat vele Christenen niet doen wat Jezus heeft opgedragen om te doen. Zij zijn meer gefocust op hunzelf, dan op de verloren zielen.

Het evangelie verkondigen is niet moeilijk. Wees een getuige van Jezus Christus en vertel de mensen over Jezus Christus en getuig wat Jezus in jouw leven heeft gedaan. Maar ga geen verhitte discussies aan. Zodra jij merkt dat het evangelie niet ontvangen wordt, ga niet doordrammen, maar stop ermee.

Het evangelie is een heilige zaak. Als mensen het evangelie niet willen ontvangen, dan is dat hun keuze. Jij kunt nooit een persoon dwingen (Read also: ‘Wat betekent de voeten geschoeid met de bereidvaardigheid van het evangelie des vredes?‘).

  • Neemt bij dit alles het schild des geloofs ter hand, waarmede gij al de brandende pijlen van de boze zult kunnen doven

Geloof in Jezus Christus, het Woord. Alles staat en draait om het geloof. Voordat Jezus naar de geselplaats ging om gegeseld te worden en voor de kruisiging, bevestigde Jezus het geloof en ongeloof van de mens.

Er waren mensen, die niet in Jezus Christus geloven, maar er waren ook vele mensen, die wel geloofden in Jezus Christus als de Geneesheer, de Messias en Zoon van God. Zij erkenden Zijn gezag en geloofde het levende Woord van God.

Om te geloven in het Woord van God, moet jij het Woord van God leren kennen. Jouw geloof in Jezus Christus; het Woord van God, is nodig, om alle brandende pijlen van de boze (de duivel) te kunnen doven. Wat kunnen vurige pijlen zijn? 

De vurige pijlen zijn van de boze afkomstig. Het woord ‘boze’ komt van het griekse woord poñeros en betekent o.a. ziekte, schuld, gemeenheid, wreedheid, kwaadwaardig, smartelijk, pijnlijk, verdriet makend, schade, wellust, ontucht, slecht, achterbaks, vals, gluiperig, venijnig, giftig, boosaardig, vijandig, hatelijke etc.

Het zal regelmatig kunnen voorkomen, dat deze pijlen worden afgeschoten door mensen in jouw omgeving waar jij goed mee omgaat. De mensen zullen dit vaak onbewust doen. Het is belangrijk, om als Christen, in Jezus te blijven. Want als jij in Hem, in de Geest, blijft, dan kunnen deze pijlen jou niet raken. Geloof wat het Woord van God zegt en niet wat mensen of de wereld zeggen. Als jij gelooft wat het Woord zegt en in Christus blijft, dan zal geen enkele pijl jou kunnen raken. Maar zodra jij het Woord verlaat en naar het vlees gaat en je laat leiden door het vlees, dan zul jij geraakt worden (Lees ook: ‘Wat is het schild van het geloof?‘).

  • De helm des heils

De helm van de hoop der zaligheid. Want God heeft ons niet gesteld tot toorn, maar tot het verkrijgen van zaligheid door onze Here Jezus Christus die voor ons gestorven is, opdat wij hetzij wij waken, hetzij wij slapen, tezamen met Hem zouden leven (1 Tessalonicenzen 5:8)

De helm van de redding bedekt jouw denken (jouw gedachten), door het geloof in Hem. De geestelijke strijd in jouw denken, kun jij alleen door Jezus Christus; het Woord overwinnen.

Want al leven wij naar het het vlees, wij trekken niet ten strijde naar het vlees, want de wapenen van onze veldtocht zijn vleselijk, maar krachtig voor God tot het slechten van bolwerken, zodat wij de redeneringen en elke schans, die opgeworpen wordt tegen de kennis van God, slechten, elk bedenksel als krijgsgevangene brengen onder de gehoorzaamheid aan Christus, en gereed staan, zodra uw gehoorzaamheid volkomen is, alle ongehoorzaamheid te straffen (2 Korintiërs 10:3-5)

Dus als er een gedachte in jouw hoofd opkomt, die tegen het woord van God ingaat, neem dan een bepaalde tekst, die daarover gaat en vernieuw daarmee jouw denken. Zodat jij het bolwerk in jouw denken, dat tegen het Woord van God ingaat, vernietigt (Lees ook: ‘Wat is de helm des heils?).

Hoe vernietig jij bolwerken in jouw denken?

Elke gedachte die tegen het woord van God ingaat, werp je neer door de waarheid van God. Die bolwerken zijn eigenlijk leugens, waarin je leeft. De enige manier om deze leugens te vernietigen is met het Woord van God.

Als er bijvoorbeeld een gedachte van onrust in jouw denken opkomt, waardoor jij helemaal uit jouw doen bent en daar continue mee bezig bent, neem dan bijvoorbeeld de volgende tekst:

Weest in geen ding bezorgd, maar laten bij alles uw wensen door gebed en smeking met dankzegging bekend worden bij God. En de vrede Gods, die alle verstand te boven gaat, zal uw harten en uw gedachten behoeden in Christus Jezus (Filippenzen 4:6-7).

Spreek deze tekst een aantal keren hardop uit. Leer de tekst uit jouw hoofd, mediteer erop e pas de woorden toe in jouw leven. Jij zult merken, dat er een ongekende vrede van God, die niet met het verstand te beredeneren is, in jou komt.

Ja, het Woord van God is krachtiger dan een tweesnijdend zwaard en is jouw geestelijk Zwaard in de geestelijke strijd (Lees ook: ‘De helm des heils‘)

  • Het zwaard des Geestes, dat is het woord van God

Het Woord van God is jouw Zwaard. Als jij wilt strijden, dan kun jij niet ten strijde trekken zonder zwaard. Want hoe wil jij vechten of verdedigen zonder het zwaard? Als jij geen zwaard hebt, zul je geen stand kunnen houden. Het zal niet lang duren, voordat je overwonnen zal worden door de vijand. Daarom is het zo belangrijk om het woord van God te kennen.

Jij kunt niet strijden zonder zwaard! De duivel weet dit en daarom wil hij de Christenen afhouden van het Woord van God. Zijn doel is om hen onwetende te houden.

Hoe doet hij dit? Door gebruik van  dwaalleringen, wijsheid en kennis van de wereld en door middel van afleidingen, zoals, entertainment; televisie, gamen,  internet,  smartphones, (social) media etc..

Hij wil jouw denken bezitten, zodat jij zijn denken hebt, in plaats van het denken van Christus, en doet wat hij wil. Daarom vult hij jouw denken urenlang met al zijn troep, zodat wanneer jij de Bijbel gaat lezen, jij je niet zal kunnen focussen, maar afgeleid zal worden door al datgene waar jij naar hebt gekeken en wat jij hebt gelezen, en slaperig zal worden.

Daarom is het goed om iedere dag een vaste tijd te zetten om tijd met de Heere door te brengen en te bidden en de Bijbel; het Woord van God te lezen en bestuderen.

Lees het Woord, woord voor woord. Jij kunt beter één hoofdstuk langzaam en grondig doorlezen en begrijpen wat er staat geschreven. Dan dat jij tien hoofdstukken snel leest en vervolgens een half uur later bent vergeten wat jij hebt gelezen.

Laat wat jij hebt gelezen goed in jou doordringen; overdenk het en mediteer erop. Wat ook goed is, is om iedere dag een tekst op te schrijven en dat gedurende de hele dag in jouw hoofd te stampen. Het is goed om jezelf met het Woord te vullen. Als jij jezelf vult met het Woord, dan zal de Heilige Geest het op het juiste moment, wanneer jij het nodig hebt, in jouw denken brengen (Lees ook: ‘Wat is het Zwaard van de Geest?‘).

Blijf aanhoudend bidden

Wanneer jij de wapenrusting van God aan hebt, behoor jij deze aan te houden en niet uit te doen. Het Woord zegt, dat jij daarbij aanhoudend moet bidden en smeken bij elke gelegenheid in de Geest. Het bidden in tongen is bidden in de Geest en is nodig om jezelf te stichten, zodat jij geestelijk sterk wordt en blijft.

Wees wakende met alle volharding en smeking voor alle heiligen. Wees niet gefocust op jezelf, maar blijf bidden voor jouw broeders en zusters in Christus. Bid voor alle gelovigen wereldwijd, dat zij stand zullen houden en in vrijmoedigheid de woorden van God zullen spreken en het geheimenis van het evangelie bekend zullen maken, zodat vele zielen gered worden voor Christus en verlost worden van de macht van het koninkrijk der duisternis (Lees ook: ‘Bid daarbij met aanhoudend bidden in de Geest‘).

Als jij de wapenrusting van God aandoet, dan bekleed jij je met Christus. Jij zal wandelen in Hem, als de wedergeboren mens; de nieuwe schepping.

‘Wees het zout der aarde’ 

You Might Also Like

    error: Content is protected !!