Wat is het Zwaard van de Geest?

In Efeziërs 6:17 lezen wij over het Zwaard van de Geest. Een soldaat kan nog zo goed bekleed zijn, maar als een soldaat zonder wapen het oorlogsgebied betreedt of niet weet hoe hij zijn wapen moet gebruiken, zal hij niet kunnen vechten en geen stand kunnen houden tegen de vijand en uiteindelijk het gevecht verliezen. Want zodra de vijand merkt, dat een soldaat ongewapend is of niet weet hoe hij zijn wapen moet gebruiken, zal hij aanvallen en zijn overwinning behalen. Een soldaat zonder wapen of zonder kennis over het gebruik van het wapen, kan geen overwinnaar zijn. En dat geldt ook voor elke Christen, die door de wedergeboorte in Christus tot het heilige leger van God behoort. Elke soldaat van Christus behoort te weten hoe hij of zij het Zwaard van de Geest in de geestelijke strijd moet gebruiken. Wat zegt de Bijbel over het Zwaard van de Geest? Wat betekent het Zwaard van de Geest?

Wat is het Zwaard van de Geest?

Stelt u dan op, uw lendenen omgord met de waarheid, bekleed met het pantser der gerechtigheid, de voeten geschoeid met de bereidvaardigheid van het evangelie des vredes; neemt bij dit alles het schild des geloofs ter hand, waarmede gij al de brandende pijlen van de boze zult kunnen doven; en neemt de helm des heils aan en het Zwaard van de Geest, dat is het Woord van God (Efeziërs 6:14-17)

Het Zwaard van de Geest is het enige wapen en offensieve onderdeel van de geestelijke wapenrusting, waarmee jij de vijand kan aanvallen en kan overwinnen. Het Zwaard van de Geest is het Woord van God. Daarom kun jij alleen met het Woord van God de duivel en zijn handlangers aanvallen, verslaan en overwinnen. 

Helaas heeft de duivel de afgelopen jaren zijn territorium ongestoord weten te vergroten en heeft hij veel geestelijk grondgebied in bezit genomen en vele overwinningen behaalt, door de onwetendheid van gelovigen en een gebrek aan kennis van het Woord van God; de Waarheid. 

Velen hebben zich gevoed met de meningen en de woorden van mensen, die voortkomen uit een vleselijk denken en hebben geprobeerd om met deze dwaalleringen en methoden de strijd aan te gaan, waardoor velen de strijd hebben verloren en zelfs God en Zijn Woord hebben verlaten en de weg van de wereld zijn opgegaan.

Wij hebben niet te strijden tegen bloed en vlees

Want wij hebben niet te worstelen tegen bloed en vlees, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers dezer duisternis, tegen de boze geesten in de hemelse gewesten (Efeziërs 6:12)

Maar zoals staat geschreven, hebben wij niet te worstelen tegen bloed en vlees, maar tegen de overheden, machten en wereldbeheersers van de duisternis, tegen de boze geesten in de hemelse gewesten. Daarom kunnen wij niet de geestelijke strijd voeren en overwinnen vanuit het vlees met behulp van vleselijke woorden, natuurlijke middelen en methoden. 

De enige manier om de geestelijke strijd te voeren en de vijand te verslaan en een verandering teweeg te brengen, is vanuit de Geest, vanuit jouw positie in Christus met het Zwaard van de Geest oftewel het Woord van God. 

Het Woord van God is de Waarheid en alleen met de Waarheid van God is de nieuwe mens in staat om de leugens en werken van de duivel en zijn koninkrijk te onderscheiden, te openbaren, te weerleggen en vernietigen. 

Jezus versloeg de duivel met het Zwaard van de Geest

Wederom nam de duivel Hem mede naar een zeer hoge berg en hij toonde Hem al de koninkrijk der wereld en hun heerlijkheid, en zeide tot Hem: Dit alles zal ik U geven, indien Gij U nederwerpt en mij aanbidt. Toen zeide Jezus tot hem: Ga weg, satan! Er staat immers geschreven: De Heere uw God, zult gij aanbidden en Hem alleen dienen. Toen liet de duivel Hem met rust en zie, engelen kwamen en dienden Hem (Mattheüs 4:8-11)

Jezus was en is het levende Woord van God en Hij kende de wil en de natuur van Zijn Vader. Toen Jezus door de Heilige Geest werd geleid naar de woestijn, probeerde de duivel Jezus te verleiden. De duivel probeerde Jezus niet met zijn eigen woorden te verleiden, maar met de woorden van God. Echter gebruikte de duivel de woorden van God in de verkeerde context. 

Uit Zijn mond kwam een tweesnijdend zwaard

De duivel probeerde namelijk Jezus te verleiden, door de woorden van God voor Zichzelf en de lusten en begeerten van Zijn vlees te gebruiken. 

Maar Jezus kende de woorden en de wil van Zijn Vader en was bekend met zowel de natuur van Zijn Vader als de natuur van de duivel. Daardoor doorzag Hij de leugens van de duivel. 

Jezus luisterde niet naar de woorden van de duivel en de wil en de lusten en begeerten van het vlees en boog niet voor de duivel en Zijn vlees, maar Jezus bleef gehoorzaam aan de wil van Zijn Vader en gebruikte de woorden van God in de juiste context en zei “Er staat geschreven…”.

En zo kwam het tweesnijdend Zwaard uit Zijn mond en versloeg Jezus de duivel met het offensieve wapen van de Geest.  

Jezus liet ons zien, dat dit de enige manier is om de leugens van de duivel aan het licht te brengen en de duivel tot zwijgen te brengen en te verslaan. 

Zo hebt ook gij sommigen, die op gelijke wijze aan de leer der Nikolaïeten vasthouden. Bekeer u dan; maar zo niet, dan kom Ik spoedig tot u en Ik zal strijd tegen hen voeren met het zwaard Mijn monds (Openbaring 2:15-16)

En uit Zijn mond komt een scherp zwaard, om daarmede de heidenen te slaan (Openbaring 19:15)

Het tweesnijdend Zwaard kwam uit de mond van Jezus tijdens Zijn leven op aarde, na Zijn leven op aarde en zal voor altijd uit Zijn mond komen. 

Zonder het Zwaard van de Geest strijden

De duivel weet, dat een gelovige in de geestelijke oorlogvoering niet kan strijden zonder het Zwaard van de Geest, nog kan strijden zonder kennis over het gebruik van het Zwaard van de Geest. Daarom doet hij er alles aan om de wedergeboren gelovigen af te leiden en ver weg te houden van het Woord, zodat zij onwetend blijven en hij hen kan blijven misleiden en verleiden met zijn leugens. 

De duivel weet ook, dat hij zich geen zorgen hoeft te maken over mensen, die veel kennis bezitten over de Bijbel, maar niet wedergeboren zijn. Aangezien hij weet dat deze natuurlijke mensen ongeestelijk en zintuiglijk zijn en niet in staat zijn om in het geloof te wandelen en de woorden van God toe te passen in hun leven.

Een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen wat van de Geest Gods is

En daarom zal al de kennis van de Bijbel, die zij bezitten, niets uitrichten, maar hen alleen opgeblazen maken, waardoor zij in hoogmoed wandelen en zichzelf verheffen boven anderen.

Zij zijn natuurlijke mensen, die de Heilige Geest niet hebben en daarom ook de geestelijke strijd tussen het Koninkrijk van God en het koninkrijk der duisternis niet zien.

Alhoewel zij veel kennis over het Zwaard van de Geest bezitten, hebben zij geen enkel geestelijk inzicht en weten zij niet hoe zij het Zwaard moeten hanteren en doen er niets mee. Waardoor zij geen enkel gevaar voor de duivel en zijn koninkrijk (Lees ook: De werken van God vernietigen in plaats van de werken van de duivel).

En zo zijn er veel Christenen, die jarenlang onder het gehoor zitten en veel kennis over de Bijbel bezitten en allerlei seminars bezoeken en nieuwe ‘gelooftrends’ volgen, zonder ooit tot de erkentenis van de Waarheid te komen (2 Timotheüs 3:7).

Neem het Zwaard van de Geest 

Laten wij er dus ernst mede maken om tot die rust in te gaan, opat niemand ten val kome door dit voorbeeld van ongehoorzaamheid te volgen. Want het woord Gods is levend en krachtig en scherper dan enig tweesnijdend zwaard en het dringt door, zo diep, dat het vaneenscheidt ziel en geest, gewrichten en merg, en het schift overleggingen en gedachten des harten; en geen schepsel is voor Hem verborgen, want alle dingen liggen open en ontbloot voor de ogen van Hem, voor wie wij rekenschap hebben af te leggen (Hebreeën 4:11-13)

Vele gelovigen smeken God om de geestelijke strijd van hen weg te nemen, maar God zal dat nooit doen. Hij zal met jou zijn, jou leiden en jou beschermen, maar jij moet het Zwaard van de Geest oftewel het Woord van God nemen en met het Woord van God de strijd aangaan, net als Jezus.

Zolang jij in Jezus Christus; het Woord blijft, zul jij bekleed zijn met de wapenrusting Gods. Door het geloof in het Woord en het doen van het Woord zul jij beschermd zijn en in staat zijn om in het offensief te treden en de vijand aan te vallen en te overwinnen met het tweesnijdend Zwaard. 

Daarom is het zo belangrijk om het Woord te kennen. Want als jij het Woord niet leest en bestudeert door de Heilige Geest, zal jij onwetend blijven, omtrent de waarheid van God en Zijn wil en zal jij de strijd van het geloof niet kunnen voeren, laat staan standhouden in het geloof in de strijd en overwinnen. 

Alleen door het Woord zal jij de Vader en Zijn wil leren kennen en door gehoorzaamheid en het toepassen van de woorden van God in jouw leven zal jij in staat zijn om de duivel te weerstaan en te verslaan en zal jij als overwinnaar uit de strijd te komen. 

De voortdurende geestelijke oorlogvoering

Maar God zij gedankt, die ons te allen tijde in Christus doet zegevieren en de reuk van Zijn kennis allerwegen door ons verspreidt, want wij zijn voor God een geur van Christus onder hen, die gered worden, en onder hen, die verloren gaan; voor dezen een doodslucht ten dode, voor genen een levensgeur ten leven (2 Korintiërs 2:14-16)

En Zijn geboden zijn niet zwaar, want al wat uit God geboren is, overwint de wereld; en dit is de overwinning, die de wereld overwonnen heeft: ons geloof. Wie is het, die de wereld overwint, dan wie gelooft, dat Jezus de Zoon van God is? (1 Johannes 5:4-5)

En ik hoorde een luide stem in de hemel zeggen: Nu is verschenen het heil en de kracht en het koningschap van onze God en de macht van Zijn Gezalfde; want de aanklager van onze broeders, die hen dag en nacht aanklaagde voor onze God, is nedergeworpen. En zij hebben hem overwonnen door het bloed van het Lam en door het woord van hun getuigenis, en zij hebben hun leven niet liefgehad, tot in de dood (Openbaring 12:10-11)

Ik ben de Alfa en de Omega, het Begin en het Einde. Ik zal de dorstige geven uit de bron van het water des levens om niet. Wie overwint, zal deze dingen beërven, en Ik zal hem een God zijn en hij zal Mij een zoon zijn (Openbaring 21:6-7)

Het leven is een voortdurende geestelijke oorlogvoering. Soms kan een bepaalde strijd snel gestreden zijn en soms kan een strijd wat langer duren. Maar één ding is zeker, als jij vanuit jouw positie in Christus door de Geest in het geloof op het Woord blijft staan en niet opgeeft en het Zwaard van de Geest oftewel het Woord van God op de juiste manier hanteert zal jij (uiteindelijk) als overwinnaar uit de strijd komen.

Dat is de belofte van God, waarvan het Woord getuigt.

‘Wees het zout der aarde’ 

You Might Also Like

    error: Content is protected !!