Wat betekent bekleed met het pantser der gerechtigheid?

In Efeziërs 6:13-14, lezen wij over het tweede onderdeel van de geestelijke wapenrusting Gods, namelijk het pantser der gerechtigheid. Wat zegt de Bijbel over het pantser der gerechtigheid? Wat is het pantser der gerechtigheid en wat betekent het om bekleed te zijn met het pantser der gerechtigheid?

Bekleed met het pantser der gerechtigheid

Neemt daarom de wapenrusting Gods, om weerstand te kunnen bieden in de boze dag en om, uw taak geheel vervuld hebbende, stand te houden. Stelt u dan op, uw lendenen omgord met de waarheid, bekleed met het pantser der gerechtigheid (Efeziërs 6:13-14)

Jezus is rechtvaardig en wandelde in gehoorzaamheid aan Zijn Vader in gerechtigheid op aarde. Een ieder, die is wedergeboren in Jezus Christus en door Zijn bloed gerechtvaardigd is en verzoend is met de Vader en Hem toebehoort, is bekleed met Christus en zal net als Jezus Christus; de Zoon van God, als zoon van God wandelen naar de Geest in gerechtigheid.

Elk mens is een zondaar

Niemand is rechtvaardig, ook niet één, er is niemand, die verstandig zoekt; allen zijn afgeweken, tezamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die doet wat goed is, zelfs niet één. Hun keel is een open graf, met hun tong plegen zij bedrog, addergif is onder hun lippen; hun mond is van vloek en bitterheid vol; snel zijn hun voeten om bloed te vergieten, verwoesting en ellende zijn op hun wegen, en de weg des vredes kennen zij niet. De vreze Gods staat hun niet voor ogen (Romeinen 3:10-18)

Zie, in ongerechtigheid ben ik geboren, in zonde heeft mijn moeder mij ontvangen (Psalm 51:7)

Elk mens dat wordt geboren op aarde, wordt geboren in ongerechtigheid en behoort tot de generatie van de gevallen mens (de oude mens) en is een zondaar.

Niemand is in gerechtigheid geboren en/of gerechtvaardigd door zijn eigen werken, inclusief het houden van de wet van Mozes, aangezien de gevallen status van de oude mens en de zondige natuur van de oude mens door de werken van de wet van Mozes niet veranderd kunnen worden en daardoor de zonde en de dood blijven regeren in de mens.

Een ieder, die wel denkt dat hij of zij door zijn eigen werken, inclusief het houden van de wet van Mozes, is gerechtvaardigd en is gered, leeft niet in de waarheid, maar in de leugen. Net zoals een ieder, die zegt dat hij of zij geen zonde heeft, zichzelf misleid en in de leugen leeft (Romeinen 3:20, Galaten 2:21, 1 Johannes 1:8).

Er is maar één manier om gerechtvaardigd en gered te worden en dat is door het geloof in Jezus Christus, de Zoon van de levende God en door Zijn bloed (o.a. Romeinen 1:16, Romeinen 3:28, Romeinen 5:10-21, Kolossenzen 1:13-14, Filippenzen 3:9).

Door het verlossingswerk en het bloed van Jezus Christus gerechtvaardigd

Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leve hebbe (Johannes 3:16)

Thans is echter buiten de wet om gerechtigheid Gods openbaar geworden, waarvan de wet en de profeten getuigen, en wel gerechtigheid Gods door het geloof in (Jezus) Christus, voor allen, die geloven; want er is geen onderscheid. Want allen hebben gezondigd en derven de heerlijkheid Gods, en worden om niet gerechtvaardigd uit Zijn genade, door de verlossing in Christus Jezus. Hem heeft God voorgesteld als zoenmiddel door het geloof, in Zijn bloed, om Zijn rechtvaardigheid te tonen, daar Hij de zonden, die tevoren onder de verdraagzaamheid Gods gepleegd waren, had laten geworden – om Zijn rechtvaardigheid te tonen, in de tegenwoordige tijd, zodat Hijzelf rechtvaardig is, ook als Hij hem rechtvaardigt, die uit het geloof in Jezus is (Romeinen 3:21-26)

Daarom zond God uit liefde Zijn Zoon naar de aarde als zoenoffer en de Plaatsvervanger voor de gevallen mens. Zodat een ieder, door het geloof in Hem, niet langer meer in gebondenheid aan de dood zou leven, maar de mogelijkheid had om bevrijd te worden van de macht van de zonde en de dood, die in het vlees regeren en in Hem de nieuwe mens te worden, die geschapen is naar het evenbeeld van God in gerechtigheid. 

Want door het bloed van Jezus en de wedergeboorte in Hem; de dood van het vlees, waarin de dood regeert en de vrucht van de dood; de zonde draagt en de opstanding van de geest uit de dood, waarin het leven regeert en de vrucht van gerechtigheid draagt, bestaat de oude mens niet meer, maar is de oude mens de nieuwe mens geworden. 

Niet elk mens blijft een zondaar

Hij heeft ons verlost uit de macht der duisternis en overgebracht in het Koninkrijk van de Zoon Zijner liefde, in wie wij de verlossing hebben, de vergeving der zonden (Kolossenzen 1:13-14)

Want wij zijn van oordeel, dat de mens door geloof gerechtvaardigd wordt, zonder werken der wet (Romeinen 3:28)

Derhalve, gelijk het door één daad van overtreding voor alle mensen tot veroordeling gekomen is, zo komt het ook door één daad van gerechtigheid voor alle mensen tot rechtvaardiging ten leven. Want, gelijk door de ongehoorzaamheid van één mens zeer velen zondaren geworden zijn, zo zullen ook door de gehoorzaamheid van Één zeer velen rechtvaardigen worden (Romeinen 5:18-19)

De nieuwe mens is niet langer meer een zondaar, maar is door het bloed van Jezus Christus gerechtvaardigd in Hem

ongehoorzaamheid van één mens

Vanaf het moment, dat jij gerechtvaardigd bent in Christus, is het een zonde, om jezelf nog een zondaar te noemen.

Want door te zeggen, dat jij een zondaar bent, zeg jij indirect dat God een Leugenaar is, dat Zijn Woord liegt, dat Jezus niet tot zonde is gemaakt en het verlossingswerk niet is volbracht. Kortom, jij verloochent het verlossingswerk van Jezus Christus. 

Want jij zegt, dat het verlossingswerk niet voldoende en het bloed van Jezus Christus niet krachtig genoeg was en is om jouw staat als zondaar te veranderen en jou rechtvaardig te maken voor God. 

Zolang jij na de wedergeboorte jezelf nog als zondaar blijft zien en blijft belijden dat jij een zondaar bent, dan is er iets mis. Aangezien een zondaar iemand is, die de zonde gehoorzaamt en blijft volharden in zonde en zich daarin verheugt en rebels en hoogmoedig is en zich niet wil onderwerpen aan God en Zijn wil. Want het vlees rebelleert altijd tegen de Geest en weigert zich te onderwerpen aan de wet van de Geest.

Waarom wordt er verkondigd, dat de mens een zondaar is en blijft? Zodat de mens de werken van het vlees niet hoeft af te leggen, maar de werken van het vlees ongestoord kan blijven doen, zonder dat anderen de mens confronteert met zijn werken en oproept tot bekering. 

Maar zolang jij de werken van het vlees wilt blijven doen en de zonde wilt blijven gehoorzamen, bewijst dit eigenlijk dat jij niet God en Zijn Koninkrijk toebehoort, maar de wereld en de overste van de wereld; de duivel (Lees ook: Eens een zondaar, altijd een zondaar).

De nieuwe schepping is gerechtvaardigd in Jezus Christus

Zo is dan wie in Christus is een nieuwe schepping; het oude is voorbijgegaan, zie, het nieuwe is gekomen (2 Korintiërs 5:17)

Wij zijn dus gezanten van Christus (ambassadeurs van Christus), alsof God door onze mond u vermaande; in de Naam van Christus vragen wij u: laat u met God verzoenen. Hem, die geen zonde gekend heeft, heeft Hij voor ons tot zonde gemaakt, opdat wij zouden worden gerechtigheid Gods in Hem (2 Korintiërs 5:20-21)

Het Woord zegt, dat Jezus Christus, de Zoon van God, tot zonde is gemaakt, zodat een ieder door het geloof en de wedergeboorte in Jezus Christus een nieuwe schepping en de gerechtigheid Gods is geworden in Hem. 

Jij bent gerechtvaardigd door het bloed van Jezus Christus en nu dat jij bent gerechtvaardigd in Hem en de natuur van God hebt ontvangen, door de inwoning van de Heilige Geest, zul jij je onderwerpen aan God en Zijn Woord en wandelen naar de Geest in de waarheid en de gerechtigheid.

Niet langer meer een slaaf van de zonde, maar slaaf van de gerechtigheid

Jezus antwoordde hun: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg, een ieder, die de zonde doet, is een slaaf der zonde. En de slaaf blijft niet eeuwig in het huis, de zoon blijft er eeuwig. Wanneer dan de Zoon u vrijgemaakt heeft, zult gij werkelijk vrij zijn (Johannes 8:34-36)

Weet gij niet, dat gij hem, in wiens dienst gij u stelt als slaven ter gehoorzaamheid, ook moet gehoorzamen als slaven, hetzij dan van de zonde tot de dood, hetzij van de gehoorzaamheid tot gerechtigheid? (Romeinen 6:16)

Toen jij nog de oude mens was, was jij een vriend van de wereld en leefde jij als de wereld en wandelde jij naar het vlees in ongehoorzaamheid aan God en deed dingen, waarvoor jij je nu schaamt. 

oude mens is gekruisigd in Jezus Christus

De zonde oftewel de zondige natuur regeerde als koning in jouw leven en voerde heerschappij over jou en jij gehoorzaamde zijn begeerte en deed wat het jou opdroeg om te doen, waardoor jij jouw leden als wapenen van de ongerechtigheid in dienst van de zonde stelde en leefde in onreinheid en wetteloosheid (Romeinen 6:12-13, 19-22).

Maar dat veranderde allemaal, nadat jij een nieuwe schepping; de nieuwe mens in Christus bent geworden. Want door het bloed van Jezus Christus ben jij gerechtvaardigd en verzoend met God en heb jij een nieuwe natuur ontvangen, waardoor jij niet meer zal wandelen, zoals jij voorheen gewandeld hebt in ongerechtigheid, maar zal wandelen in gerechtigheid. 

Maar Gode zij dank: gij wáárt slaven der zonde, doch gij zijt van harte gehoorzaam geworden aan die vorm van onderricht, die u overgeleverd is; en, vrijgemaakt van de zonde, zijt gij in dienst gekomen van de gerechtigheid. Ik zeg dit van menselijk standpunt om de zwakheid van uw vlees. Want gelijk gij uw leden gesteld hebt ten dienste van de onreinheid en van de wetteloosheid tot wetteloosheid, zo stelt nu uw leden ten dienste van de gerechtigheid tot heiliging. 

Want toen gij slaven waart der zonde, waart gij vrij van de gerechtigheid. Wat voor vrucht hadt gij toen? Dingen, waarover gij u nu schaamt; immers, het einde daarvan is de dood. Maar thans vrijgemaakt van de zonde en in de dienst van God gekomen, hebt gij tot vrucht uw heiliging en als einde het eeuwige leven. Want het loon, dat de zonde geeft, is de dood, maar de genade, die God schenkt, is het eeuwige leven in Christus Jezus, onze Heere (Romeinen 6:17-23)

Op het moment, dat jij een zoon van God bent geworden, ben jij overgeplaatst vanuit het koninkrijk der duisternis naar het Koninkrijk van God en een vijand van de wereld geworden. Jij behoort de wereld; het koninkrijk der duisternis niet meer toe en zal daarom niet meer leven als de wereld en dezelfde onrechtvaardige werken als de wereld doen. Maar jij behoort God en Zijn Koninkrijk toe en daardoor zal jij de rechtvaardige werken van het Koninkrijk doen, net als Jezus.

“Laat de zonde niet langer als koning heersen”

De zonde regeert niet langer meer als koning in jouw vlees en voert geen heerschappij meer over jou, aangezien jij het vlees in Christus hebt afgelegd. 

Daarom zul jij niet langer meer als slaaf van de zonde, de zonde gehoorzamen en in zonde leven, maar jij zal door de Geest regeren over de zonde en de werken van het vlees afleggen. 

Jij staat niet langer meer in dienst van de zonde, maar in dienst van God. En daarom zul jij ook jouw leden als wapenen van de gerechtigheid ten dienste van God stellen en in rechtvaardigheid en heiligheid leven. 

In de geestelijke wereld ben jij in Christus de gerechtigheid Gods geworden en jouw rechtvaardige status zal zichtbaar worden in jouw wandel en leven op aarde. 

Een ieder, die geboren is uit God doet de gerechtigheid

Als gij weet, dat Hij rechtvaardig is, erkent dan ook, dat een ieder, die de rechtvaardigheid doet, uit Hem geboren is (1 Johannes 2:29)

Een ieder, die in Hem blijft zondigt niet; een ieder, die zondigt., heeft Hem niet gezien en heeft Hem niet gekend. Kinderkens, laat niemand u misleiden. Wie de rechtvaardigheid doet, is rechtvaardig, gelijk Hij rechtvaardig is; wie de zonde doet is uit de duivel, want de duivel zondigt van den beginne. Hiertoe is de Zoon van God geopenbaard, opdat Hij de werken des duivels verbreken zou. 

Een ieder, die uit God geboren is, doet geen zonde; want het zaad (Gods) blijft in hem en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren. Hieraan zijn de kinderen Gods en de kinderen des duivels kenbaar: een ieder, die de rechtvaardigheid niet doet, is niet uit God, evenmin als wie zijn broeder niet liefheeft  (1 Johannes 3:6-10)

Net zoals Jezus, die een afspiegeling van God is, rechtvaardig is, zo zijn diegenen, die geboren zijn uit God ook rechtvaardig en zullen daardoor rechtvaardig wandelen. 

Zij zullen niet langer door de zondige natuur worden geleid, maar door de Geest, waardoor zij de (rechtvaardige) eis van de wet zullen vervullen (Romeinen 8:4-5)

Jezus zei, dat je de boom aan de vruchten zal herkennen. Als iemand daarom blijft wandelen in ongehoorzaamheid aan God, in gehoorzaamheid aan de zondige natuur en blijft volharden in zonde, dan bewijst dit, dat diegene niet geboren is uit God en Hem niet toebehoort

De geest der dwaling

Helaas heeft de geest der dwaling velen misleid en doen geloven, dat diegenen die blijven volharden in zonde wel God toebehoren en dat God houdt van diegenen, die blijven volharden in zonde en dat het niet erg is om te zondigen. Maar dat is een halve waarheid en dus een leugen! 

God houdt inderdaad van de mens en heeft als bewijs van Zijn liefde voor de mens Zijn Zoon gegeven, zodat ieder mens de mogelijk heeft om bevrijd te worden van de zondige natuur en niet langer meer als slaaf van de zonde in gevangenschap van de dood in ongeloof zou leven en de zondige werken van het vlees zou blijven doen, die voor God een gruwel zijn en die God haat (o.a. Spreuken 6:16-19, Jeremia 44:4, Hebreeën 1:9, Openbaringen 2:6-15).

Denk jij nou werkelijk, dat God het niet erg vindt dat een mens in rebellie naar Zijn Woord en Zijn wil leeft en blijft volharden in zonde en dat God de zonde zou goedkeuren? Nee, natuurlijk niet. De zonde heeft God Zijn Zoon gekost! (Lees ook: ‘De zonde heeft Jezus vermoord’)

De gerechtigheid heeft geen enkele overeenkomst met ongerechtigheid

Maar van de Zoon zegt Hij, Uw troon, o God, is in alle eeuwigheid en de scepter der rechtmatigheid (gerechtigheid) is de scepter van Zijn koningschap. Gerechtigheid hebt Gij liefgehad en ongerechtigheid hebt Gij gehaat; daarom heeft U, o God, Uw God met vreugdeolie gezalfd boven Uw deelgenoten (Hebreeën 1:8-9)

Geloof niet de woorden van mensen, die de waarheid van God verdraaien en aanpassen aan hun eigen lusten en begeerten van het vlees en aan de tijd waarin wij leven, maar geloof het Woord. 

Blijf in Mijn liefde wandel in Mijn geboden

Lees, bestudeer en onderzoek de Bijbel, zodat jij de waarheid en het leven zal vinden.

Door het Woord en de Heilige Geest zal jij in staat zijn om de leugens van de waarheid te onderscheiden en de leugens en leringen van de geest der dwaling aan het licht te brengen en te verwerpen.

Laat je dus niet misleiden en geloof niet als er wordt gezegd, dat de Bijbel ouderwets is en niet meer van toepassing is.

Elk woord van God is nog steeds van toepassing en zal voor altijd gelden.

Elk van God ingegeven schriftwoord is ook nuttig om te onderrichten, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de gerechtigheid, opdat de mens Gods volkomen zij tot alle goed werk (2 Timotheüs 3:16-17) 

De duivel zit niet stil en heeft zijn handlangers uitgestuurd en geplaatsts op invloedrijke posities wereldwijd. Ja, zelfs in vele kerken en gemeenten zitten zijn zonen, die van de buitenkant misschien vroom en rechtvaardig lijken, maar van binnen het tegenovergestelde zijn en geen zonen van God, maar zonen van de de duivel en vijanden van de gerechtigheid zijn en de ongerechtigheid en zonde promoten. 

Zij verdraaien de waarheid van God tot leugens en keuren de zonde en ongerechtigheid goed en leiden de mensen op dwaalwegen, zodat zij blijven leven naar het vlees in rebellie naar God en blijven volharden in zonde (2 Korintiërs 11:14-15). 

Hun mond is een open graf, want elk woord, dat uit hun mond voortkomt leidt niet tot heilige levens, die toegewijd zijn aan God en leidt de mens niet naar het eeuwige leven, maar promoot onheilige levens en leidt de mens naar de eeuwige dood.

Een ieder, die de wereld toebehoort en een vijand van de gerechtigheid is en ongehoorzaam is aan de wil van God, die geopenbaard is door het Woord, en zich niet wil onderwerpen aan de wil van God, is een vijand van God en behoort Hem niet toe.

De nieuwe mens is bekleed met het pantser der gerechtigheid

Dat gij vernieuwt wordt door de geest van uw denken, en de nieuwe mens aandoet, die naar (de wil van God) geschapen is in waarachtige gerechtigheid en heiligheid (Efeziërs 4:23-24)

Zolang jij in Jezus Christus; het Woord blijft en blijft wandelen naar de Geest in gehoorzaamheid aan God en de nieuwe mens aandoet, waardoor jij rechtvaardige werken zal doen, zal jij bekleed zijn met het pantser der gerechtigheid.

Door het pantser der gerechtigheid zal jouw hart, waaruit de oorsprongen van het leven voortkomen, beschermt zijn en God toebehoren (Spreuken 4:20-23).

Jij zal in het geloof naar de Geest in de Waarheid wandelen in gerechtigheid naar Zijn wil en niets zal jou kunnen raken. 

De duivel zal komen en jou proberen te raken en jou aan te klagen, maar hij zal niets kunnen vinden, omdat jij gerechtvaardigd bent in Christus en in gehoorzaamheid aan Hem in Zijn geboden wandelt in Zijn voetstappen in gerechtigheid (Johannes 14:30, 1 Johannes 5:18).

Jij zal Zijn woorden spreken en wandelen naar Zijn wil en bidden naar Zijn wil en de werken doen in Zijn Naam en naar Zijn wil en de Heere zal luisteren en antwoorden en Zijn kracht daaraan verlenen, waardoor jij de vrucht van gerechtigheid zal dragen en Jezus Christus zal verhogen en de Vader zal eren (o.a. Johannes 15:7, Hebreeën 12:11, Jacobus 3:18, 1 Petrus 3:12).

De heiligen zullen bekleed worden in wit linnen en de kroon van gerechtigheid ontvangen

Jezus zei, Zalig de vervolgden om der gerechtigheid wil, want hunner is het Koninkrijk der Hemelen (Mattheüs 5:10)

Wij verwachten echter naar Zijn belofte nieuwe hemelen en een nieuwe aarde, waar gerechtigheid woont (2 Petrus 3:13)

De heiligen, die God toebehoren en gerechtvaardigd zijn in Christus en door hun rechtvaardige status rechtvaardig blijven wandelen naar Zijn wil, zullen het eeuwige leven beërven en bekleed worden in fijn wit linnen, dat staat voor de gerechtigheid van de heiligen en de kroon van gerechtigheid ontvangen.

Zij zullen leven op de nieuwe aarde, waar gerechtigheid woont, aangezien gerechtigheid de scepter van Gods Koninkrijk is (2 Timotheüs 2:8, Hebreeën 1:8, 2 Petrus 3:13, Openbaringen 3:5, Openbaringen 19:8).

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!