Wat betekent de lendenen omgord met de waarheid?

Als jij wedergeboren bent in Christus, ben jij in de geestelijke wereld een nieuwe schepping geworden en bekleed met Christus (Galaten 3:27). Deze transformatie, die heeft plaatsgevonden in de geestelijke wereld zal nu zichtbaar moeten worden in de natuurlijke wereld. Dit betekent, dat jij Christus zal aandoen oftewel dat jij de wapenrusting van God zal aandoen en zal wandelen in Christus; het Woord. In Efeziërs 6:14 lezen wij, dat de wapenrusting van God begint met de lendenen te omgorden met de waarheid. Maar wat betekent de lendenen omgord met de waarheid?

Neemt daarom de wapenrusting Gods, om weerstand te kunnen bieden in de boze dag en om, uw taak geheel vervuld hebbende, stand te houden. Stelt u dan op, uw lendenen omgord met de waarheid (Efeziërs 6:13-14)

De Waarheid heeft jou vrijgemaakt

Het Woord is vlees geworden en het heeft onder ons gewoond en wij hebben Zijn heerlijkheid aanschouwd, een heerlijkheid als van de Eniggeborene des Vaders, vol van genade en waarheid (Johannes 1:14)

Jezus zeide tot hem: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij (Johannes 14:6)

De leugens van de wereld hebben jou al die jaren misleid en onwetend gehouden. Zij hebben jou ver weg gehouden van de Waarheid; het Woord en gescheiden van de Vader. 

Maar door Jezus Christus heb jij de Waarheid gevonden. Door Jezus Christus; de Waarheid zijn jouw ogen geopend en zijn de leugens van de duivel aan het licht gebracht. 

Door het geloof in Jezus Christus, Zijn bloed en de wedergeboorte in Hem ben jij verlost van de macht van de duisternis en verzoend met de God de Vader en zul jij net als Jezus Christus als zoon van God in de waarheid van God wandelen.  

In de Waarheid wandelen

Als gij in Mijn woord blijft, zijt gij waarlijk discipelen van Mij en gij zult de waarheid verstaan, en de waarheid zal u vrijmaken (Johannes 8:31-32)

De wereld spreekt het Woord tegen en vergoelijkt alle dingen van de duivel en zijn koninkrijk en maakt alles goed, wat kwaad is in de ogen van God en maakt alles kwaad, wat goed is in de ogen van God. 

Ik heb hun Uw woord gegevenDiegenen, die onwetend zijn en de Waarheid; het Woord niet kennen, laten zich verleiden door wat de wereld zegt en accepteren de werken van de duisternis, waardoor velen in de macht van de zonde en de dood gebonden blijven en in de duisternis blijven wandelen.

Daarom is het zo belangrijk om jouw denken te vernieuwen met het Woord van God, zodat jij niet meer verleid zal worden door de leugens van de duivel, maar door het Woord de waarheid van God leert kennen en door het leren kennen van de waarheid, in staat bent om de leugens van de duivel te onderscheiden van de waarheid van God en deze aan het licht te brengen, te weerleggen en neer te halen.

Door het volgen van de Waarheid en het toepassen van de waarheid van God in jouw leven zul jij verlost worden van de macht van het koninkrijk van de duisternis, die jou door haar leugens gevangen houdt. 

Jij zult niet meer de leugens geloven en gehoorzamen en de werken van de duisternis goedkeuren en doen en daardoor gebonden blijven aan de zonde en de dood en leven in de duisternis. Maar jij zult door het volgen en het toepassen van de woorden van God in jouw leven in de vrijheid van Jezus Christus; het Woord leven. Jij zult in de Waarheid leven en de waarheid spreken.

Lieg niet meer tegen elkaar

Want met de overplaatsing van de duisternis naar het licht is jouw natuur veranderd. Jij bent niet meer een zoon van de duivel (zowel man als vrouw), die zijn koninkrijk van de duisternis; de wereld toebehoort en vertegenwoordigt, maar jij bent een zoon van God (zowel man als vrouw) geworden, die het Koninkrijk van God toebehoort en vertegenwoordigt en daarom zul jij niet meer liegen, maar de waarheid spreken.

Gij hebt de duivel tot vader en wilt de begeerten van uw vader doen. Die was een mensenmoorder van den beginne en staat niet in de waarheid, want er is in hem geen waarheid. Wanneer hij de leugen spreekt, spreekt hij naar zijn aard, want hij is een leugenaar en de vader der leugen (Johannes 8:44)

De duivel is een leugenaar. Hij spreekt niet de waarheid, maar hij liegt. En zijn kinderen, die zijn natuur oftewel zijn aard hebben, zijn net als hun vader leugenaars en spreken niet de waarheid, maar liegen.

Daarom staat in de wet van de zonde en de dood ook “Gij zult geen vals getuigenis spreken tegen uw naaste” met andere woorden “Jij zult niet liegen tegen jouw naaste”. Want het vlees, waarin de zonde en de dood regeert, wil liegen en bedriegen (Exodus 20:16). 

Maar als het vlees is gestorven in Christus door de wedergeboorte en daardoor de wet van de zonde en de dood zijn macht verloren heeft over de mens en door de opstanding van de geest uit de dood, de wet van de Geest actief is in de nieuwe mens, dan zal de nieuwe mens, die naar de Geest wandelt niet meer liegen, maar de waarheid spreken. 

Aangezien de wet van de Geest zegt “Gij zult de waarheid spreken tegen uw naaste”.

De nieuwe mens liegt niet, maar spreekt de waarheid

En de nieuwe mens aandoet, die naar (de wil van) God geschapen is in waarachtige gerechtigheid en heiligheid. Legt daarom de leugen af en spreekt waarheid, ieder met zijn naaste, omdat wij leden zijn van elkander (Efeziërs 4:24-25)

Als jij de nieuwe mens aandoet, die naar het evenbeeld van God is geschapen in rechtvaardigheid en heiligheid, dan zul jij de leugen wegdoen uit jouw leven en de waarheid aandoen en spreken, net als jouw Vader, uit Wie jij geboren bent (o.a. 1 Johannes 2:29, 3:9, 5:18).

Als jij toch blijft liegen en leugentjes om bestwil niet erg vindt, dan zul jij je ernstig moeten afvragen in wiens dienst jij staat en wie jij dient. 

Ben jij nog de oude mens en stel jij jouw leden in dienst van de duivel en dien jij de ongerechtigheid en lieg jij? Of ben jij de nieuwe mens en stel jij jouw leden in dienst van God en dien jij de gerechtigheid en spreek jij de waarheid? 

Is een leugentje om bestwil niet erg?

Wie waarheid spreekt, deelt mee wat recht (rechtvaardig) is, maar een leugenachtig getuige bedrog (Spreuken 12:17)

Een leugentje om bestwil is een leugen van de duivel, waarmee hij velen om de tuin heeft weten te leiden, inclusief gelovigen, door te zeggen, dat een leugentje om bestwil niet erg is. Maar de waarheid is, dat er geen leugens om bestwil bestaan. Er is geen onderscheid in leugens. Het maakt niet uit of het een grote leugen of een kleine leugen is, een leugen is een leugen! En geen enkele leugen brengt voorspoed in het leven van een mens teweeg, maar het tegenovergestelde. 

Jij kunt misschien in de natuurlijke wereld een leugentje om bestwil spreken om jouw eigen hachje te redden of om anderen tevreden te stellen, maar in de geestelijke wereld bevuilt elke leugen, het maakt niet uit of het een grote leugen of een kleine leugen is, jouw geestelijke staat.

En als jij je daarvan niet bekeert, zullen ook die kleine leugentjes jou leiden naar de hel. Want er staat geschreven, dat o.a. leugenaars niet het eeuwige leven zullen beërven (o.a. Spreuken 19:5,9, Openbaringen 21:8). 

Jij kunt niet in Christus zijn en de werken van de duisternis blijven doen, waaronder liegen.

De genade van God is géén vrijbrief om te blijven zondigen en daarom is de genade van God ook géén vrijbrief om leugens te blijven spreken (Romeinen 6:1-16, Judas 1:4 (Lees ook: ‘Kun je onder de genade blijven zondigen?‘)). 

Sommigen gebruiken hun cultuur als excuus, maar in Jezus Christus verdwijnt elke cultuur! (Lees ook: ‘Elke cultuur valt weg in Christus.) 

Het evangelie is een evangelie van God en niet het evangelie van mensen. Mensen kunnen zeggen, denken, vinden en voelen wat zij willen en allerlei excuses aandragen om te kunnen blijven zondigen, maar het Woord is duidelijk en uiteindelijk zal het Woord de mens oordelen en niet de woorden van mensen (Lees ook: ‘Gods Woord heeft het laatste woord op de Dag van het Oordeel’). 

God is de Schepper van de geestelijke en natuurlijke wetten

Want des Heeren woord is waarachtig, al Zijn werk geschiedt in trouw; Hij heeft rechtvaardigheid en recht lief, de aarde is vol van de goedertierenheid des Heeren. Door het woord des Heeren zijn de hemelen gemaakt, door de adem van Zijn mond al hun heer (Psalm 33:4-6)

Want God is de Schepper van de hemel en de aarde en al wat daarin is. God is de Schepper van de geestelijke heerschappijen en van zowel de geestelijke als natuurlijke wetten. Alles is geschapen naar Zijn wil. En daarom regeert Zijn wil in de hemel en op aarde (Lees ook: Gods Woord staat voor eeuwig vast). 

Gods Woord zal oordelen op de laatste dagWant de Heere is goed, Zijn goedertierenheid is tot in eeuwigheid en Zijn trouw tot in verre geslachten (Psalm 100:5)

Een ieder, die door God is geschapen behoort zich te onderwerpen aan God en Zijn wil, die bekend gemaakt is door Zijn Woord, want God is goed en daarom is Zijn wil goed.

Wie God niet wil gehoorzamen en zich niet wil onderwerpen aan Hem is rebels en wij weten wat er is gebeurd met diegenen, die rebels waren en zich niet wilden onderwerpen aan Gods gezag en Zijn wil. 

De duivel en zijn engelen waren hoogmoedig en rebels en probeerden de plaats van God in te nemen. Maar in plaats, dat zij de plaats van God innamen, werden zij op de aarde geworpen en wacht hen een vreselijk vooruitzicht, namelijk de eeuwige poel des vuurs, die voor de duivel en zijn engelen, die gevallen zijn van hun positie, is geschapen (Mattheüs 25:41).   

In de dagen van Noach was de zonde zo groot op aade, dat enkel acht personen van de ondergang werden gered, namelijk Noach en zijn familie. De rest wilde niet luisteren naar de woorden van God en haalde daarmee zelf het onheil over zich heen. 

Net zoals de inwoners van Sodom en Gomorra en de steden rondom, die in zonde leefden. De zonde oftewel het kwaad was zo groot, dat het reikte tot aan de hemel en het uitschreeuwde tot God. En toen God zag, dat de slechtheid van de mens inderdaad zo groot was en overeenkwam met de schreeuw van de zonde, werden Sodom en Gomorra en de steden rondom en al haar inwoners vernietigd. Alleen Lot, zijn vrouw en dochters werden gered van de ondergang (o.a. Genesis 6-8, Genesis 18-19, 2 Petrus 2:4-9, Judas 1:6-7).

Deze gebeurtenissen vonden plaats, voordat de wet van de zonde en de dood was ingevoerd. De zonde bestond dus al, voordat de wet van de zonde en de dood in werking trad. Want de wet van de Geest oftewel de wil van God was voor de schepping al in werking en is nog steeds in werking en geldt nog steeds. 

Door de wet is de zonde geopenbaard

De wet van de zonde en de dood is door God toegevoegd in het Oude Verbond, om o.a. de zonde, door het morele gedeelte van de wet, aan de vleselijke mens bekend te maken. 

God maakte Zijn wil en Zijn wegen bekend aan Zijn volk, waardoor Zijn volk precies wist wat Gods wil was en geen enkel excuus meer kon aandragen om Gods wil niet te doen.

De wet van de Geest, die heerst in de geest van de nieuwe mens vertegenwoordigt Gods wil en is de waarheid. De nieuwe mens, die geboren is uit God en Gods natuur heeft, zal wandelen naar de wil van God in de Waarheid en de waarheid spreken en een getuige zijn van de Waarheid.

Een betrouwbare getuige van de Waarheid

Een betrouwbaar getuige liegt niet, maar wie leugens uitblaast, is een vals getuigen (Spreuken 14:5)

Als zoon van God en vertegenwoordiger van het Koninkrijk der Hemelen, zul jij wandelen in het licht. Jij zal niet langer meer de wereld en haar leugens geloven, vertegenwoordigen en verkondigen, maar jij zal in God en Zijn Woord geloven en de waarheid van God vertegenwoordigen en verkondigen, ongeacht de gevolgen. 

Jij zult een betrouwbare getuige zijn van de Waarheid; Jezus Christus, het levende Woord en Zijn woorden oftewel Zijn waarheid spreken.

Daarom behoor jij de Waarheid; het Woord te kennen. Want als jij de waarheid van God en Zijn Woord niet kent, zul jij ten eerste de Vader en Zijn wil niet kennen en ten tweede zul jij Zijn woorden niet kunnen spreken en ten derde zul jij niet in de waarheid kunnen wandelen en geen getuige kunnen zijn van de Waarheid; Jezus Christus, het Woord.

De lendenen omgord met de waarheid

Doch wanneer Hij komt, de Geest der waarheid, zal Hij u de weg wijzen tot de volle waarheid; want Hij zal niet uit Zichzelf spreken, maar al wat Hij hoort, zal Hij spreken en de toekomst zal Hij u verkondigen (Johannes 16:13)

Als zoon van God, die de Geest der waarheid bezit, zul jij het Woord kennen en stand blijven houden op het Woord en wandelen in de Waarheid; het Woord en de waarheid blijven spreken, ook als dit jou dwaas of minder populaire maakt bij de mensen om jou heen en/of vervolging of scheiding teweegbrengt tussen jou en de mensen in jouw omgeving.

Maar dat is de prijs, die jij betaalt voor het volgen van Jezus Christus; het Woord en om een getuige van Hem en Zijn Koninkrijk te zijn (Lees ook: ‘Bereken de kosten‘ en ‘Het volgen van Jezus kost je alles‘).

Omgord dus jouw lendenen met de waarheid, zodat jij in de voetstappen van Jezus Christus zal wandelen en in de waarheid zal leven en de waarheid van God zal vertegenwoordigen en spreken, zodat jij een betrouwbare getuige van de Waarheid zal zijn op aarde en vele zielen zal redden van de ondergang.

Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!