Geloof, actie en overwinning

Op zekere dag zeide Jonatan, de zoon van Saul, tot zijn wapendrager: Kom, laten wij oversteken naar de wachtpost der Filistijnen aan gindse zijde. Maar zijn vader deelde hij het niet mee. Jonatan nu zeide tot zijn wapendrager: Kom, laten wij oversteken naar de wachtpost van deze onbesnedenen. Misschien zal de Heere voor ons handelen, want de Heere kan evengoed verlossen door weinigen als door velen. Toen zeide zijn wapendrager tot hem: Doe al wat uw hart begeert; ga uw gang, ik ben met u wat ook uw hart begeert.

Jonatan zeide: Zie, wij steken naar die mannen over en vertonen ons aan hen. Indien zij tot ons zeggen: Blijft staan, tot wij bij u komen – dan blijven wij staan waar wij zijn en klimmen niet tot hen op; maar indien zij zeggen: klimt tot ons op – dan zullen wij opklimmen, want dan heeft de Heere hen in onze macht gegeven. Dit zal voor ons het teken zijn.  Toen zij beiden zich aan de wachtpost der Filistijnen vertoonden, zeiden de Filistijnen: Zie, Hebreeën komen te voorschijn uit de holen waarin zij zich verborgen hadden. De mannen van de wachtpost riepen Jonatan en zijn wapendrager toe: Klimt tot ons op, dan zullen wij u leren. Hierop zeide Jonatan tot zijn wapendrager: Klim achter mij op, want de Heere heeft hen in de macht van Israël gegeven.

Toen klom Jonatan op handen en voeten naar boven, met zijn wapendrager achter zich aan. En zij werden door Jonatan neergeveld; zijn wapendrager maakte hen af achter hem. Deze eerste nederlaag nu, die Jonatan en zijn wapendrager hun toebrachten, kostte hun ongeveer twintig man, over een lengte van ongeveer een halve vore van een juk land. Toen kwam er schrik in de legerplaats, op het veld en onder al het volk. Ook de wachtpost en de plunderaars schrokken, en de aarde beefde, zodat het werd tot een schrik Gods (1 Sam 14:1 en 6-15)

Jonatan en zijn wapendrager

Wij zien hier de moedige Jonatan en zijn wapendrager aan het werk, die samen met God, zo moedig als een leeuw waren. Jonatan liet zich niet bevangen door angst. Hij durfde in geloof uit te stappen en dat te doen, wat onmogelijk leek, namelijk de Filistijnen verslaan.

geloof in GodJonatan had zijn vertrouwen op de Heere gesteld. Hij wist dat de Heere hen net zo goed kon verlossen door weinigen (2) als door velen (600). Maar om er toch 100% zeker van te zijn, vroeg hij indirect wel om een teken. Wat logisch is, omdat Jonatan nog niet wedergeboren was (dit was pas mogelijk na de opstanding van Jezus en de uitstorting van de Heilige Geest). Jonatan was nog de oude mens en behoorde tot het ‘ongelovig’ geslacht, dat een teken begeert.

Maar enfin, God had hem het teken gegeven door de mond van de Filistijnen en zo wist Jonatan zeker dat God hen in zijn macht had gegeven. Dus Jonatan ging zonder twijfel, met zijn wapendrager, het legerkamp binnen en velde 20 man neer. Moet je nagaan, 2 tegen 20.

Het is bijzonder te lezen, hoe ze dit zijn tweeën deden; Jonatan velde ze neer, terwijl zijn wapendrager hen doodde.

Samen brachten zij schrik en angst teweeg in het legerkamp. Dit zorgde ervoor dat de Filistijnen op de vlucht gingen. Deze schrik kwam natuurlijk niet door deze 2 mensen, maar door God, die de Filistijnen al in hun macht had overgegeven. Het enige wat Jonatan en zijn wapendrager hoefden te doen was op komen dagen en in actie te komen.

De stappen voor overwinning

Het begon met het geloof in God. Door het geloof in God, volgde de actie en het resultaat was overwinning. Wij kunnen dit in als volgt weergeven:

  • Geloof
  • Actie
  • Overwinning

Wij hebben de overwinning in Jezus Christus

Wij hebben in Jezus Christus al de overwinning. Want Hij heeft de duivel en de dood overwonnen. Jezus heeft hen de sleutels ontnomen. Elke heerschappij is onder Hem gesteld. Wanneer wij dit werkelijk geloven, dan zullen hier acties uit voortkomen en deze acties zullen overwinning brengen.

Jezus aan het kruis machten ontwapendWant net zoals God de Filistijnen al in de macht van Jonatan en zijn wapendrager had overgeleverd, zo heeft Jezus ook de de duivel en zijn legermacht in de macht van de kerk; de wedergeboren Christenen gegeven (uit God geboren en gezeten in Jezus Christus).

Het enige wat je als Christen hoeft te doen is te geloven in Hem en in actie te komen. Wanneer jij gelooft, opstaat en in actie komt, dan zal overwinning het resultaat zijn.

Niets zal onmogelijk zijn, want niets zal kunnen standhouden tegen de macht van Jezus. Wanneer jij gelooft, in actie komt, blijft volhouden en standhouden en niet opgeeft en wegrent, dan zul je overwinnen.

In de volgende blogpost zullen de belangrijke taak van de wapendrager verder worden belicht.

‘Wees het zout der aarde’ 

You Might Also Like

    error: Content is protected !!