Stap in geloof uit de boot en blijf doorlopen!

Wedergeboren Christenen behoren te handelen naar de wet van geloof. De wet van geloof overheerst de natuurwetten. Kijk maar naar het leven van Abraham. Abraham geloofde God op Zijn woord. Volgens de natuurwetten was het onmogelijk dat Sara zwanger zou worden. Maar niets is onmogelijk voor onze grote God is niets onmogelijk, aangezien God de Schepper van alle dingen is. Door het geloof was het wel mogelijk dat Sara zwanger zou worden en een kind zou baren. Wij noemen dit een wonder. Een wonder is een zeer indrukwekkende en rationeel (schijnbaar) onverklaarbare gebeurtenis. Eigenlijk is een wonder niets meer dan ‘iets’ dat de natuurwetten van het universum overtreft. De Bijbel staat vol voorbeelden over de wet van geloof, die de natuurwetten overtreft. Één van deze voorbeelden is het verhaal van Jezus, die in geloof op het water liep en vervolgens Petrus, die in geloof uit de boot stapte en ook op het water liep, totdat… 

Wandelen in geloof op het water

Toen de discipelen Hem over de zee zagen gaan, werden zij verbijsterd en zeiden: Het is een spook! En zij schreeuwden van vrees. Terstond sprak Jezus hen aan en zeide: Houdt moed, Ik ben het, wees niet bevreesd! Petrus antwoordde Hem en zeide: Here als Gij het zijt, beveel mij dan tot U te komen over het water. En Hij zeide: Kom! En Petrus ging uit het schip en liep over het water en ging naar Jezus. Maar toen hij zag op de wind, werd hij bevreesd en begon te zinken en hij schreeuwde: Here, red mij! Terstond stak Jezus hem de hand toe en greep hem en zeide tot hem: Kleingelovige, waarom zijt gij gaan twijfelen? En toen zij in het schip geklommen waren ging de wind liggen (Mattheüs 14:26-32)

Ik denk niet dat er iemand is, die zou proberen om op het water te lopen. Aangezien jouw natuurlijke denken zegt, dat wanneer jij jouw voet op het water zet, jij zal zinken. Dit komt door de wet van de zwaartekracht.

Jij kunt wel op het water drijven, maar lopen? Nee, dat is onmogelijk volgens de natuurwetten van het universum en het natuurlijke denken.

Petrus stapte in geloof uit de boot en liep op het water

Maar als wij kijken naar Petrus, dan lezen wij dat Petrus moedig genoeg was om in geloof uit de boot te stappen. Petrus geloofde, dat wanneer Jezus hem zou bevelen om uit de boot te stappen, Petrus net als Jezus op het water zou kunnen lopen.

Stap in geloof uit de boot en blijf doorlopen,

Petrus geloofde immers dat Jezus de Zoon van God was en dat niets onmogelijk voor Hem was. Hij vertrouwde en geloofde het woord wat Jezus tot hem sprak: “Kom.”

Petrus handelde naar het woord van Jezus en in geloof stapte Petrus uit de boot en liep op het water. Wat een geloof!

Er was niets in het zichtbare, dat bewees dat Petrus op het water kon lopen. Er kwam niet ineens een loopplank op het water tevoorschijn, nee niets. Petrus stapte uit de boot in geloof. Het enige wat hij zag was zijn voorbeeld Jezus, die op het water liep.

En doordat hij zag dat Jezus het deed en door het geloof in de woorden, die Jezus sprak, handelde Petrus naar de wet van geloof en stapte uit de boot in geloof. En ja hoor, het werkte! Petrus kon meteen op het water lopen, de wet van geloof werkte!

De natuurwetten werden ondergeschikt aan de wet van geloof.

Petrus had gewoon kunnen blijven wandelen op het water en na een tijdje weer terug kunnen lopen naar de boot, zonder nat te worden.

Maar het verliep anders….

Twijfel vernietigt geloof

Petrus zijn zintuigen namen het over en Petrus begon te kijken naar de storm en naar de wind en zo kwam de twijfel binnen. In plaats dat hij de twijfel meteen wegstuurde, begon Petrus in zijn denken de situatie te beredeneren. De twijfel en natuurlijke logica begon voet te krijgen in zijn denken en door het te voeden werd Petrus overweldigd door angst.

Door de twijfel en angst, die Petrus binnenliet in zijn (vleselijke) denken werd de wet van geloof vernietigd verklaard. Hierdoor nam de natuurwet van de zwaartekracht het over en zonk Petrus langzaam in het water.

Die storm was er de hele tijd al, maar Petrus schonk er in het begin geen aandacht aan.

Petrus had alleen oog voor Jezus, die op het water liep. Hij wilde doen wat Jezus deed en geloofde dat hij dat ook kon doen. En zo stapte Petrus uit de boot in geloof en liep op het water.

Alles ging goed, totdat Petrus zijn ogen van Jezus afwendde en naar de storm begon te kijken. Daardoor kwamen twijfel en angst in zijn denken en vernietigde de wet van geloof en hierdoor namen de natuurwetten het weer over.

Stap in geloof uit de boot en blijf doorlopen!

Zie, opgeblazen, niet recht, is zijn ziel in hem, maar de rechtvaardige zal door zijn geloof leven (Habakuk 2:4)

Vandaag de dag is er niets veranderd in de geestelijke wereld. Jezus is dezelfde, Zijn woord is hetzelfde, Zijn wet is hetzelfde, Zijn principes zijn hetzelfde en zelfs de natuurlijke wetten zijn hetzelfde. Het enige wat veranderd is, zijn de ontwikkelingen in de wereld (technologie, medische wetenschap, economie, maatschappij, moraal etc), het zichtbare waarin wij leven. In de geestelijke wereld geldt elk woord van God nog steeds.

Vernieuwing van je denken

Als wedergeboren Christenen behoor jij te wandelen naar de Geest en niet naar wat jij aanschouwt; wat jij ziet.

Jij behoort te wandelen naar wat het Woord van God zegt en de woorden van God tot aanzijn roepen.

Daarom is het belangrijk om het Woord te leren kennen en jouw denken te vernieuwen met het Woord van God, zodat jouw denken in overeenstemming is met het Woord van God.

Jij behoort je niet te laten leiden door de omstandigheden, situaties en/of door wat jij ziet of hoort. Laten de omstandigheden en situaties niet over jou heersen, maar heers over hen. Blijf op Gods woord staan en blijf volharden.

De rechtvaardigen, die gerechtvaardigd zijn in Christus en Hem volgen, zullen door het geloof leven.

In het volgende artikel zal  ‘het geloof als een mosterdzaad worden behandeld.

‘Wees het zout der aarde’ 

You Might Also Like

    error: Content is protected !!