Heb geloof in God

In Marcus 22:11, zei Jezus tot Zijn discipelen, Heb geloof in God. Waarom is het zo belangrijk om geloof in God te hebben? Als je geloof in God hebt, dan kun je bergen verzetten en zal datgene wat jij zegt gebeuren. Maar hoe kun je geloof in God hebben? Wat betekent geloof in God hebben volgens de Bijbel?

Petrus en Johannes hadden geloof in Jezus Christus en gingen uit in Zijn gezag

In een vorige blogpost heb jij kunnen lezen over de verlamde man, die dagelijks bij de tempel zat om aalmoezen te vragen en te ontvangen. Toen Petrus en Johannes voorbij kwamen en de verlamde man hen om een aalmoes vroeg, kreeg de verlamde man geen aalmoes maar de verlamde man ontving genezing.

In een toespraak gaf Petrus aan, hoe deze verlamde man werd genezen, namelijk door het geloof in de Naam van Jezus Christus (Lees ook: Geloof in de Naam van Jezus).

Gewone mensen, die hun eigen leven hadden afgelegd

Petrus, Johannes en de andere discipelen hadden een lange tijd met Jezus doorgebracht. Zij waren dagelijks bij elkaar en hierdoor leerden zij Jezus en de wil van God kennen. De discipelen waren geen geleerden, maar het waren gewone mensen, die bereid waren om hun eigen leven af te leggen en Jezus te volgen (Lees ook: Het volgen van Jezus kost je alles!).

Jezus leerde hen dagelijks over het Koninkrijk Gods, waardoor hun denken werd vernieuwd.

Vernieuwing van je denken

Ook al waren zij nog de oude schepping, die behoorde tot het ongelovig geslacht en naar het vlees leefde, en konden zij sommige dingen van het Koninkrijk van God nog niet begrijpen, toch bleef alles hen bij, wat Jezus hen had geleerd en had opgedragen om te doen (Lees ook: Waarom is het vernieuwen van jouw denken noodzakelijk?).

Op het moment, dat de discipelen werden gedoopt met de Heilige Geest, werden zij opnieuw geboren in de geest. Hun geest stond op uit de dood en kwam tot leven, door de kracht van de Heilige Geest, en Gods Geest kwam in hen wonen.

Alles werd voor de discipelen duidelijk, omdat zij al vernieuwd waren in hun denken door de woorden en onderwijzingen van Jezus.

Nu zij Gods natuur en Zijn Heilige Geest hadden, konden zij uitgaan en waren zij in staat om de opdracht, die Jezus hen had gegeven, te vervullen.

De discipelen gehoorzaamden Jezus

De discipelen gehoorzaamden Jezus. Zij gingen uit in de Naam van Jezus en deden wat hen was opgedragen om te doen. 

Overal waar de discpelen kwamen, kwamen zij in de Naam van Jezus. Zij waren Zijn vertegenwoordigers en kwamen in Zijn gezag en deden datgene, wat zij Jezus hadden zien doen.

Hun hele leven lang deden zij wat Jezus hen had opgedragen om te doen en gehoorzaamden Hem. Hun relatie met Jezus hield niet op toen Jezus met Hemelvaart naar de hemel opsteeg en plaats nam aan de rechterhand van God. Maar zij hadden continue contact met elkaar, door de Heilige Geest. Hij was in hen en zij in Hem (Lees ook: Wat betekent Hemelvaart?).

Jezus had geloof in God

Ik ben gekomen in de Naam Mijns Vaders en gij neemt Mij niet aan; indien een ander komt in zijn eigen naam, die zult gij aannemen (Johannes 5:43)

De werken, die Ik doe in de Naam Mijns Vaders, die getuigen van Mij (Johannes 10:25)

Voordat alle macht in de hemel en op aarde aan Jezus was gegeven, had God alle macht. Wij lezen, dat toen Jezus op de aarde kwam, Jezus kwam in de Naam van Zijn Vader (God). Alle werken, die Jezus deed, deed Jezus in de Naam van God. Jezus had geloof in God.

Jezus had veel tijd in de hemel doorgebracht met Zijn Vader. En ook op de aarde bracht Jezus veel tijd met Zijn Vader door. Terwijl iedereen lag te slapen, bracht Jezus in de stilte, tijd met Zijn Vader door. Doordat Jezus veel tijd met Zijn Vader doorbracht, kende Hij Hem door en door. Zij waren één.

Geloof door relatie

Jezus had geloof in God Zijn Vader, omdat Jezus Zijn Vader kende. En omdat Jezus Zijn Vader kende, vertrouwde Jezus Zijn Vader. Jezus had Zijn Vader vele tekenen en wonderen zien doen, die opgeschreven staan in het Oude Testament. En Jezus deed dezelfde dingen, die Hij Zijn Vader had zien doen:

Jezus dan antwoordde en zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, de Zoon kan niets doen van Zichzelf, of Hij moet het de Vader zien doen; want wat deze doet, dat doet ook de Zoon evenzo. Want de Vader heeft de Zoon lief en toont Hem al wat Hij zelf doet, en Hij zal Hem grotere werken tonen dan deze, opdat gij u verwondert (Johannes 5:19.20)

geloof in God

Jezus deed al die wonderen en tekenen, omdat Hij geloof in God had. Dit zegt Jezus in Marcus 11:22: En Jezus antwoordde en zeide tot hen: Hebt geloof in God.

Wanneer je geloof in God hebt, dan is alles mogelijk.

Jezus deed de wonderen en tekenen, omdat Hij geloof had in God. Hij had geloof in God, omdat Hij wist wie God was.

Jezus wandelde in de wil van Zijn Vader en hield Zijn geboden.

Jezus kende de Vader door en door, doordat Hij tijd met Hem spendeerde.

De discipelen kenden Jezus, omdat zij tijd met Hem spendeerden. Zij hadden hun eigen wil afgelegd en voerden nu de wil van Jezus uit, omdat zij van Hem hielden.

Doordat de discipelen Jezus kenden, hadden zij geloof in Jezus en deden zij dezelfde wonderen en tekenen als die Jezus deed. Zij deden alles, wat zij Jezus hadden zien doen. Net zoals Jezus alles deed wat Hij Zijn Vader had zien doen.

Tijd met Jezus spenderen

Hoe kun je wandelen als Jezus? Hoe kun je wandelen als de eerste discipelen; als de nieuwe schepping? Door tijd met Jezus; het Woord te spenderen en door Hem te leren kennen. Door Hem, leer je God de Vader kennen.

Wanneer jij God leert kennen en Zijn werken leert kennen, dan pas kun je God vertrouwen. Doordat je Zijn werken leert kennen, leer je God niet alleen te vertrouwen maar kun je God geloven.

Geloof heeft alles met vertrouwen te maken en jij kunt niet iemand vertrouwen, die jij niet kent.

Jouw bekering begon ook door te geloven in het werk van Jezus Christus. De Heilige Geest overtuigde jou van jouw zondige staat. Jij vroeg vergeving en geloofde in het werk, dat Jezus voor jou had volbracht aan het kruis. Jij geloofde in de Naam van Jezus. Daar begon het allemaal mee.

Het kruis

Op het moment, dat jij tot geloof kwam, kende jij Jezus alleen op basis van één daad; het kruis. Na de bekering is het tijd om Jezus echt te leren kennen en tijd met Hem te spenderen. Dit doe je door middel van Zijn Woord te lezen en te bestuderen en door tijd in gebed met Hem door te brengen. Eigenlijk houdt gebed nooit op en behoor je continue in gemeenschap met Jezus en de Vader te zijn.

Jij kunt niet iemand leren kennen, door geen tijd met die persoon door te brengen. Dan denk je die persoon te kennen, maar in werkelijkheid ken je die persoon helemaal niet. Jij vult het karakter van die persoon in naar de wensen en behoeften van jouw hart. Dus vorm jij diegene naar jouw wil.

Kijk maar naar kinderen. Hoeveel kinderen zijn er niet, die een denkbeeldig vriendje of vriendinnetje hebben gecreëerd? Dit kan zijn in de vorm van een pop, knuffelbeest, een personage, die zij in hun hoofd hebben gecreëerd en noem maar op. Voor hen is dat vriendje of vriendinnetje een realiteit en bestaat echt. Maar de waarheid is, dat dit vriendje of vriendinnetje niet echt is, maar een fantasie. Zij hebben deze gecreëerd aan de hand van hun eigen behoefte.

Zo is het ook met de mens, die zich een eigen godsbeeld van Jezus en God vormt buiten het Woord om (Lees ook: Een replica Jezus, die replica Christenen voortbrengt).

De enige manier om Jezus en de Vader echt te leren kennen is door Gods Woord; de Bijbel. Er is géén andere manier. Wanneer jij Hem leert kennen door Zijn Woord, pas dan kun je werkelijk geloof in God hebben.

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!