Levenscoaches in plaats van geestelijke vaders

In deze tijd zijn er bijna geen geestelijke vaders meer, maar zijn veel voorgangers levenscoaches en motiverende sprekers geworden. Zij zijn gericht op het welzijn van de ziel en het lichaam en bemoedigen de mensen met hun motiverende woorden en reiken wereldse technieken en methoden aan, zodat de mensen met behulp van deze technieken en methoden hun problemen, conflicten en obstakels kunnen oplossen, om kunnen gaan met de dagelijkse dingen en daarnaast hun doelen, wensen en dromen in het leven kunnen verwezenlijken.

De geestelijke vaders hebben hun gezag en rol als herder van de schapen ingeruild en zijn motiverende en inspirerende sprekers geworden, die met hun motiverende boodschap het vlees van de gelovigen voeden.

Deze verandering van rol komt mede, doordat vele gelovigen niet meer wedergeboren worden en naar de geest wandelen, maar wereldgelijkvormig zijn en naar het vlees wandelen. Daarom willen zij niet iemand, die zich met hun leven bemoeit en hen vertellen wat zij moeten doen, hun geest voedt en hen opvoedt in het Woord, corrigeert, terechtwijst en hen confronteert met hun werken.

Nee, zij willen iemand, die hen zowel mentaal als lichamelijk motiveert, alleen positieve en bemoedigende woorden tot hen spreekt, hen coacht en de juiste tools aanreikt, die zij kunnen toepassen in hun dagelijks leven om zo voorspoedig en welvarend mogelijk te zijn.

De vleselijke leiders vertrouwen op zichzelf

Er zijn vele leiders van gemeenten, die vanuit de geest naar de ziel zijn gegaan en vleselijk zijn geworden. Zij vertrouwen niet meer op Jezus Christus; het Woord en zijn niet meer van Hem en de Heilige Geest afhankelijk. Zij bouwen niet op God en Zijn Woord, maar zij hebben hun vertrouwen gesteld op hun eigen intellect, vaardigheden en de kennis en wijsheid van de wereld, die zij zich hebben toegeëigend en maken gebruik van natuurlijke middelen en methoden om mensen aan te trekken, te pleasen, te entertainen, te counselen en te behouden in de gemeente.

Door de jaren heen, zijn menselijke en oosterse filosofieën en dwaalleringen de gemeente binnengekomen. De leiders zijn niet langer meer gericht op het welzijn van de geest van de mensen en de vrucht, die zij dragen, maar zij zijn gericht op het welzijn van de ziel en het lichaam van de mensen en hun behoeften (Lees ook: Leringen van duivelen doden de kerk).

Daarom zijn de preken ook aangepast en spreken de predikers niet meer vanuit God en Zijn Woord tot de mens, maar zij spreken vanuit hun eigen inzicht en wijsheid tot de mensen, waarbij zij gericht zijn op de vleselijke behoeften van de mensen en wat de mensen willen horen.

Zij coachen en inspireren hen door hun motiverende woorden en maken gebruik van natuurlijke middelen om hun vlees, inclusief hun gevoelens en emoties, tijdelijk te pleasen en te motiveren.

Zij spreken vanuit zichzelf en reiken vleselijke methoden en technieken aan, zodat zij leren omgaan met kwesties, die betrekken hebben op hun ziel en lichaam, stress, conflicten en problemen in het leven en promoten daarnaast een gezonde levensstyle.

Zij zijn niet meer gefocust op de geestelijke nieuwe mens en het geestelijk versterken van het Lichaam van Christus. Maar zij zijn gefocust op het versterken van het lichaam van de gelovigen, door het promoten van gezonde voeding en beweging door sporten zoals fitness, yoga, martial arts (incl. zelfverdediging (Lees ook: Wat is het gevaar van yoga? en Wat is het gevaar van martial arts?)).

De bezoekers van de gemeente luisteren liever naar vleselijke predikers, die hun vlees voeden en hen voorzien van vleselijke wijsheid, kennis, methoden en technieken, dan dat zij luisteren naar geestelijke vaders, die hun geest voeden en hen geestelijk corrigeren, terechtwijzen en disciplineren en geestelijke principes uit het Woord van God aanreiken, zodat zij de wil van God leren kennen en opgroeien in heiligheid naar het evenbeeld van Jezus Christus.

Mentale coaches en motiverende sprekers

Dit schrijf ik niet om u beschaamd te maken, maar om u als mijn geliefde kinderen terecht te wijzen. Want al hadt gij duizenden opvoeders in Christus, gij hebt niet vele vaders (1 Kor 4:14-15)

Aangezien vele voorgangers vleselijk blijven en wereldgelijkvormig zijn, prediken zij vanuit de gezindheid van het vlees wat de vleselijke gelovigen willen horen en nemen het niet zo nauw met de zonde. Zij proberen door hun voorkomen, vlotte babbel en charismatische en motiverende woorden zoveel mogelijk mensen aan te trekken.

Zij spreken vanuit de gezindheid van het vlees, vanuit hun eigen intellect en zienswijze en komen met zelfbedachte motiverende en inspirerende levens quotes en filosofieën, die bedoeld zijn voor het vlees, in plaats dat zij de wijsheden van God spreken vanuit het Woord en bedoeld zijn voor de geest.

Vele leiders hebben hun rol en boodschap gewijzigd en zijn niet langer geestelijke vaders, die door God zijn aangesteld en in Zijn dienst staan en Zijn woorden spreken.

Zij zijn niet meer gericht op Jezus Christus en spenderen geen tijd met Hem en luisteren niet naar Hem en voeden, corrigeren en doen de wedergeboren gelovigen niet meer vanuit Hem opgroeien tot geestelijke volwassen zonen van God.

Zij zijn niet begaan met het geestelijk welzijn van de schapen en wijzen hen niet terecht. Zij worden niet meer tijdens hun gebed door de Heilige Geest geleid en geïnformeerd over hun geestelijke staat en strijden niet meer geestelijk voor hen.

Maar zij zijn levenscoaches geworden, die door mensen zijn aangesteld en in dienst staan van de mens en gericht zijn op de mens en hun mentale en lichamelijk staat en behoeften.

Zij spreken tot de gevoelens en emoties van mensen en begeleiden hen vanuit hun vleselijke gezindheid en intellect met de kennis en wijsheid van de wereld.

Zij reiken vleselijke kennis, wijsheid, methoden en technieken aan, zodat de gelovigen om leren gaan met hun dagelijkse problemen en zij structuur kunnen aanbrengen in hun dagelijkse leven m.b.t. gezondheid, relaties, carrière en hun prestaties kunnen verbeteren en een betere versie van zichzelf worden om zo een voorspoedig, succesvol en welvarend leven te leiden.

Zij vinden zichzelf belangrijk en praten continue over hun eigen leven en ervaringen en zo nu en dan wordt er een Bijbeltekst aangehaald, die vaak uit de context wordt gehaald om zo hun motiverende woorden te ondersteunen.

De leringen voeden niet meer de geest van de nieuwe mens en zorgen er niet voor dat de oude mens wordt uitgedaan en de mens opgroeit tot volwassen zoon of dochter van God. Maar de onderwijzingen voeden de oude mens, waardoor het vlees van de oude mens springlevend blijft. Hierdoor wandelen velen in duisternis in gevangenschap van de zonde en de dood.

Vele leiders hebben het te druk met hun eigen leven en zijn meer gefocust op hun eigen succes, projecten, ambities, missie en doelen en portemonnees, dan op het geestelijk welzijn en de geestelijke staat van de gelovigen en de eeuwigheid. En daarom leiden vele herders hun schapen naar de afgrond, in plaats van naar het eeuwige leven.

Ouders zijn levenscoaches geworden

Aangezien de geest van de wereld in vele levens regeert, is deze geest van misleiding ook actief in het gezin. Daarom heeft deze verandering van geestelijke vaders naar levenscoaches ook plaatsgevonden in vele gezinnen en zijn de ouders coaches geworden, die gericht zijn op het succes van hun kind(ren) in de maatschappij en het kind niet meer opvoedt, maar begeleidt.

In vele gezinnen werken beide ouders en zijn in de veronderstelling, dat een carrière en het opvoeden van een kind goed samengaan. Maar de waarheid is, dat het onmogelijk is en dat één van beiden het onderspit zal delven. In de meeste gevallen is dit het kind, aangezien de ouders vaak meer toegewijd zijn – en meer uren op een dag spenderen aan hun werk, dan aan hun kind en de opvoeding van hun kind toevertrouwt aan anderen.

Daarom voeden vele ouders hun kind(eren) niet meer zelf op. Al denken en zeggen velen, dat zij dit wel doen.

verloren kindMaar als zij doordeweeks werken en laat thuiskomen van hun werk, zijn de gedachten van de meeste ouders nog bij hun werk en zijn zij vaak te moe om actief naar de verhalen van hun kind(ren) te luisteren, laat staan om kwalitatieve tijd met het kind(ren) door te brengen.

De tijd, die ouders met hun kind(eren) hebben na het werk is hooguit 3 tot 4 uur. En van die paar uurtjes spenderen zij vaak geen tijd aan hun kind en voeden zij het kind niet op, maar spenderen zij vaak het meerendeel van de tijd achter hun telefoon, televisie, computer, pad etc. (Lees ook: Wat is het gevaar van televisie voor kinderen? en Het gevaar van internet)

Alhoewel de ouders fysiek aanwezig zijn, zijn velen niet mentaal aanwezig.

Vele ouders hebben meer oog voor wat er op hun telefoon gebeurt, dan wat er in het leven van hun kind(eren) gebeurt. Zij weten meer over de levens van de personages op televisie, dan van hun eigen kind(eren). Zij weten meer van de ins-en outs en geheimen van videogames, dan van hun eigen kind(eren).

Zo nu en dan hebben zij een gesprek met hun kind om hen te begeleiden, motiveren en te bemoedigen op de gebieden van hun leven en hoe zij succesvol kunnen worden. Zij zijn vaak meer bezorgd om hun prestaties, dan om hun geestelijk welzijn. Soms reiken ze Bijbelteksten aan, die betrekking hebben op de wereldse voorspoed en welvaart en hun motiverende woorden ondersteunen.

Maar helaas ontbreekt vaak de opvoeding, het ouderlijk gezag en de betrokkenheid van de ouder naar het kind en de emotionele band tussen een ouder en een kind. De ouder ziet vaak niet de behoefte van het kind en hoort niet wat het kind niet zegt. Zij hebben geen oog voor wat het kind werkelijk nodig heeft en daarom voelen velen kinderen zich verloren in de wereld.

Sommigen hebben identiteitsproblemen, voelen zich afgewezen, niet goed genoeg en worden geregeerd door depressies, eetstoornissen, allerlei angsten, boosheid, verdriet enz. Er zijn zelfs kinderen, die niet meer willen leven en verlangen naar de dood.

Gelovigen groeien niet op in het zoonschap Gods

En ditzelfde is gaande in vele gemeenten en daarom hebben gelovigen te maken met allerlei mentale en lichamelijke problemen en conflicten. Vele gemeenten gaan de straat op en evangeliseren en veel mensen worden genezen en soms gered, maar daar houdt het meestal mee op. Zij worden niet onder de hoede genomen en geestelijk opgevoed en gediscipeld in het Woord van God en Zijn wil, zodat de pas bekeerden opgroeien in het zoonschap Gods en gaan wandelen naar de geest in Zijn wil. De meeste voorgangers kennen vaak niet eens hun schapen en weten niet wat er gaande is in hun leven.

Staat van kleinvee en let op kuddenIn vele gemeenten ontbreekt het geestelijk ouderlijk gezag en spreken de voorganger niet de waarheid van het Woord, zodat de gelovigen hun oude leven afleggen en de nieuwe mens aandoen en opgroeien tot geestelijke volwassenheid naar het evenbeeld van Christus.

Maar velen hebben de woorden van God verdraait en aangepast, zodat deze passen in de levens van de vleselijke gelovigen en zij kunnen blijven leven als de wereld (Lees ook: Zal God Zijn wil veranderen voor de lusten en begeerten van de mens?).

Aangezien vele leiders zelf niet geestelijk volwassen zijn, maar vleselijk blijven en leven als de wereld, gebruiken zij ook dezelfde wijsheid, methoden en technieken van de wereld en passen deze toe om de mensen te motiveren, entertainen, counselen en adviseren.

Maar Jezus zei nergens, dat de leiders van Zijn Gemeente coaches, motiverende sprekers, entertainers en counsellors moesten zijn en zichzelf moesten laten verhogen door de mensen en aanbeden worden als goden.

Maar Jezus zei, dat de leiders van Zijn lichaam herders moesten zijn, die Hem vertegenwoordigen en Zijn kudde voeden met Zijn woorden, zodat zij Hem en de wil van God leren kennen en Jezus verhogen en God vereren met hun leven (o.a. Joh 10:1-15; 21:15-17, Hand 20:28-29, Efe 4:11, 1 Pe 5:2-4).

Is er iets nieuws of een verandering komende?

In vele gemeenten staan de voorgangers niet meer in dienst van God en spreken niet meer de geestelijke waarheden van het Koninkrijk van God, het kruis, het bloed van Jezus, bekering, wedergeboorte, heiliging en het eeuwige leven. Zij leven niet als volwassen zonen van God en geven niet het voorbeeld, hoe je behoort te wandelen naar het Woord en de Heilige Geest in vertrouwen op God. Maar zij vertrouwen op hunzelf en hun eigen intellect en vaardigheden en leven naar het vlees.

Zij voeden en bemoedigen de ziel, door hun motiverende boodschap, waarbij zij continue spreken over ‘iets nieuws’, ‘een nieuw ding’, ‘een nieuw level‘ of ‘een verandering’ die komende is. Waardoor de gevoelens en de emoties van de vleselijke mens weer tijdelijk worden opgezweept en de mensen tijdelijk weer bemoedigd en gemotiveerd worden.

Maar de Bijbel spreekt nergens over iets nieuws of een verandering, die gaat komen. Het enige ‘nieuwe ding’ en ‘de verandering’ waar de Bijbel over spreekt had betrekking op de komst van Jezus Christus op aarde en Zijn volmaakte verlossingswerk en het afleggen van de oude mens en het aandoen van de nieuwe mens.

Zij proberen problemen en conflicten in het leven van gelovigen op te lossen door het toepassen van methoden en technieken van psychologen (Lees ook: Bestaat Christelijke psychologie?)

“Oefen u in de godsvrucht, want de oefening van het lichaam is van weinig nut”

Oefen u in de godsvrucht. Want de oefening van het lichaam is van weinig nut, doch de godsvrucht is nuttig tot alles, daar zij een belofte inhoudt van leven, in heden en toekomst. Dit is een betrouwbaar woord en alle aanneming waard (1 Tim 4:7-9)

Daar komt bij, dat de laatste jaren steeds meer gemeenten niet alleen de ziel, maar ook het lichaam van de mens dienen. Vele gemeenten worden niet alleen omgebouwd tot lounges om te fellowshippen, restaurants en concertzalen met gekleurde sfeerverlichting en luide muziek, maar ook tot fitness centra, waar o.a. fitness, yoga, martial arts en zelfverdediging (dat is ontstaan vanuit martial arts) wordt gegeven (Lees ook: De gemeente een sociale instelling of een kracht Gods?).

new age in de gemeenteZij hebben compromissen gesloten met de wereld en oosterse filosofieën en new age leringen binnengelaten om de ziel van de gelovigen te voeden. Dit heeft geresulteerd in het binnenlaten van oosterse genezing, bewegingstherapie, meditatie en vechtsporten, die het vlees; de ziel en het lichaam van de gelovigen voeden.

En zo zijn vele plaatselijke gemeenten afgedwaald van het Woord van God en op zelfverkozen wegen gaan wandelen, waar de duivel heerschappij voert en het vlees van de oude mens wordt gevoed, geëntertaind, gemotiveerd en versterkt. Als resultaat dragen de mensen de vrucht van het vlees in plaats van de vrucht van de Geest.

Maar de Gemeente is geen wereldse organisatie en behoort de wereld niet toe, maar het Koninkrijk van God. De Gemeente van Jezus Christus is de verzameling van wedergeboren gelovigen, die wandelen in heiligheid naar het Woord en de Geest.

De Gemeente behoort het Koninkrijk van God te dienen en vertegenwoordigen in plaats het koninkrijk van de wereld te dienen en vertegenwoordigen.

En zo is door de jaren heen, de Gemeente langzaam aan een (entertainment) bedrijf en sociale instelling geworden, die in de behoeften van de vleselijke mensen voorziet.

Maar dit is niet hoe God wil dat Zijn volk leeft en dit is niet hoe Jezus wil dat Zijn Lichaam leeft en handelt.

Zijn Jezus en de Heilige Geest voldoende?

Vele gemeenten bevuilen het Lichaam van Jezus Christus door overspel te plegen met de wereld en de dingen van de wereld binnen te laten in de gemeente en goed te keuren. Indirect zeggen zij, dat Jezus en de Heilige Geest niet genoeg en niet voldoende voor hen zijn en daarom zoeken zij elders. Zij zoeken naar alternatieven voor de dingen van God en zoeken naar alternatieve wereldse methoden en verlangen naar dezelfde dingen als de wereld.

De ontrouw van Israël

Het is net als bij het volk van Israel, toen God hen uit hun gevangenschap van Farao verloste en hen bracht naar de woestijn, waar zij gereinigd, toegerust en voorbereid werden om het beloofde land binnen te gaan. Maar het meerendeel van de mensen waren rebels en koppig. Het ene moment zeiden zij volmondig “ja” tegen hun God en beloofden Hem om Zijn geboden te onderhouden en het volgende moment keerden zij Hem de rug toe, verloochende Hem door het plegen van overspel en afgoderij, omdat God niet aan hun verwachting voldeed en God niet voldoende voor hen was.

Zij konden hun oude leven in Egypte niet vergeten en wilden dezelfde goden en hetzelfde leven als de Egyptenaren.

Leiders aanstellen die het volk van God terugleiden naar EgypteZodra Mozes, die door God was aangesteld en Hem vertegenwoordigde en hun geestelijke vader was, de berg opging en hen tijdelijk verliet, zagen zij hun kans schoon en kwam hun ware identiteit naar boven.

Zij wilden liever een zichtbaar beeld van domme afgoden, dan een onzichtbare levende God; de Schepper van de Hemel en de aarde.

Zij wilde liever plezier maken, feesten en een leven leiden vol allerlei onreinheden en leven zoals de Egyptenaren leefden, dan in de geboden van God en op Zijn weg te wandelen en Hem te behagen.

Zodra hun geestelijke vader Mozes, die God vertegenwoordigde, weg was en een andere leider werd aangesteld, die niet bestand was tegen het volk en niet trouw bleef aan God en bleef standhouden op het Woord, maar het volk wilde pleasen, vonden zij iemand, die naar hen luisterden en in hun behoeften kon voorzien.

Zij gaven hun goud aan hem, zodat hij de god kon maken, die zij wilde hebben. En nadat het beeld van hun god was gevormd en zij hadden gekregen wat zij wilden, pleegden zij overspel door afgoderij en feesten en dansten voor hun god; het gouden kalf.

Dat is wat er gebeurd als geestelijke vaders niet meer aanwezig zijn en de vleselijke leiders oftewel de levenscoaches het overnemen en de mens indirect controle op hen heeft. Want zodra de mensen iets horen wat hen niet aanstaat en/of zij niet krijgen wat zij willen, lopen zij weg. En dat is iets wat de gemeente wil voorkomen en daarom passen zij hun boodschap en de invulling van de dienst aan, aan de wensen van de mensen en geven de mensen wat zij willen horen en doen.

Is de vreze voor God nog aanwezig in de Gemeente?

Daar wij nu deze beloften bezitten, geliefden, laten wij ons reinigen van alle bezoedeling des vlezes en des geestes, en zo onze heiligheid volmaken in de vreze Gods (2 Kor 7:1)

Wij leven in een tijd, waarin de generatie, die nog enigszins een vreze voor God en Zijn Woord had en op Zijn weg wandelde het stokje overdraagt aan een nieuwe generatie, waarvan het meerendeel geen vreze meer heeft voor God, maar rebels en wereldgelijkvormig is en hun eigen weg gaan en daardoor wandelen op hun eigen vleselijke pad van het leven.

Zij kopiëren de wereld en gieten er een christelijk sausje overheen. En aangezien zij geleid worden door hun vlees; zintuigen, gevoelens en emoties en gericht zijn op uiterlijkheden, zien zij eruit als popsterren en krachtpatsers, die er van de buitenkant goed uitzien, sociaal en zelfverzekerd zijn en een vlotte babbel hebben.

Door hun charismatische verschijning en uiterlijk en hun vleiende woorden, weten zij precies hoe zij de mensen, die geleid worden door hun zintuigen, kunnen winnen voor zichzelf, door in te spelen op hun gevoelens en emoties.

Zij willen gezien en verhoogd en aanbeden worden en zijn gericht op succes, roem en welvaart. Zij laten zich leiden door de wereld en haar gezindheid, trends en cijfers en proberen met behulp van de wereldse kennis, wijsheid en methoden hun ambities en doelen te bereiken en zoveel mogelijk mensen aan te trekken, zodat de gemeente een succesvol bedrijf wordt, waar zij verantwoordelijk voor zijn.

Seksuele onreinheden in de gemeenten

Maar aangezien zij in het vlees zaaien, zaaien zij ook de vrucht van het vlees. En daarom zien wij vele seksuele onreinheden in het leven van vele leiders, die aangesteld zijn in gemeenten.

Zij plegen overspel, wonen ongehuwd samen, misbruiken kinderen seksueel, hebben seksuele relaties met iemand van het andere geslacht of van hun eigen geslacht, zij scheiden en hertrouwen met iemand anders in korte tijd, kijken stiekem porno, bezoeken prostituees en ga zo maar door.

En als zij betrapt worden, dan vragen zij gewoon uit een formaliteit vergeving en worden zij weer in hun functie hersteld. Maar vaak vindt dezelfde zonde weer na een tijd plaats. Dit komt omdat de onreine geest in de persoon nog steeds aanwezig en actief is.

Omdat er vele leiders zijn, die de zonde negeren en de zonde toelaten en/of zelf in zonde blijven volharden, blijven de gemeenteleden ook volharden in zonde. Waarom? Omdat zij het voorbeeld van hun leider volgen en zijn gedrag en wandel overnemen.

Zij beschouwen hun leider als iemand, die aangesteld is door God en als de leider zo leeft en God het goedkeurt, dan mogen zij ook zo leven.

Maar zolang iemand, de zonde nog niet haat, maar omarmt en goedkeurt, bewijst dit dat de persoon niet God’s natuur heeft en niet wedergeboren is, maar nog steeds de natuur van de gevallen mens oftewel de natuur van de duivel heeft.

Daarom worden de normen en waarden van God aangepast aan de normen en waarden van de wereld en de gevallen mens en zijn de kandelaars van vele gemeenten door Jezus weggehaald, waardoor zij gezeten zijn in duisternis (Lees ook: De kerk gezeten in duisternis).

De terugkeer van geestelijke vaders in de Gemeente

Gij weet trouwens, hoe wij, als een vader zijn eigen kinderen, u hoofd voor hoofd vermaanden, aanmoedigden, en betuigden te blijven wandelen, Gode waardig, die u roept tot Zijn eigen Koninkrijk en heerlijkheid (1 Tes 2:11-12)

Maar het wordt tijd dat er weer geestelijke vaders, die wedergeboren zijn in Jezus Christus en de Geest van God hebben en wandelen als zonen van God in gehoorzaamheid aan het Woord en Zijn wil, terugkomen in de Gemeente. Leiders, die niet de gezindheid van de wereld hebben en gericht zijn op zichzelf en het vestigen van hun eigen koninkrijk, maar die gericht zijn op Jezus Christus en het vestigen van het Koninkrijk van God.

gezindheid van het vlees, vijandschap met GodElke wedergeboren gelovige in Jezus Christus is een vertegenwoordiger van Jezus Christus en het Koninkrijk van God op deze aarde.

Maar de leiders van de gemeente, die zijn aangesteld als herders van de schapen hebben een nog grotere verantwoordelijkheid. Zij zijn verantwoordelijk voor het behoud van de zielen van de gelovigen (o.a. Jer 23:1, Heb 13:17).

Zij behoren de gelovigen op te voeden en te corrigeren, zodat zij opgroeien tot geestelijke volwassenheid naar het evenbeeld van Jezus Christus en wandelen op God’s weg, die naar het eeuwige leven leidt.

De leiders van de Gemeente zijn aangesteld door God en staan in dienst van God in plaats van mensen en dient niet zichzelf, maar dient vanuit Hem de mensen (o.a. Mar 10:45, Lu 22:24-30, Joh 13:12-15).

De leiders van de Gemeente zijn alleen in staat om in de dienst van God te staan en Hem te vertegenwoordigen en de mens te dienen, als zij de oude mens hebben uitgedaan en de nieuwe mens hebben aangedaan en wandelen als de nieuwe schepping in gehoorzaamheid aan God in het gezag van het Woord en de kracht van de Heilige Geest.

De leiders van de Gemeente behoren te luisteren naar wat Jezus; het Woord te zeggen heeft en Zijn Woorden te spreken en de gelovigen te corrigeren daar waar nodig is en geestelijk op te voeden. In plaats dat zij luisteren naar hun eigen kennis en vertrouwen op hun eigen intellect, inzicht en (charismatische) vaardigheden en van daaruit spreken en handelen en de mensen begeleiden.

Zij behoren geleid te worden door de Heilige Geest, aangezien de Heilige Geest de waarheid van God spreekt en onthuld wat er in de levens van de gelovigen van de gemeente zich afspeelt. Alles wat in het duister gebeurt zal Hij aan het licht brengen.

De leiders van de Gemeente zijn de behouders van de zielen van de gelovigen en zijn verantwoordelijk voor de geestelijke groei van de wedergeboren gelovigen en de staat van de Gemeente.

Laten daarom de leiders van de Gemeente hun rol als geestelijke vaders weer innemen en hun verantwoordelijkheid op zich nemen, zodat zij de gelovigen opvoeden, corrigeren en terechtwijzen in de wil van God en hen doen opgroeien tot volwassen zonen van God, die wandelen in Zijn wil en Zijn Koninkrijk verkondigen, brengen en vestigen op deze aarde.

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!