Een evangelie zonder beproevingen?

Het moderne evangelie wordt vaak voorgespiegeld als een evangelie zonder beproevingen, obstakels en tegenslagen, waarbij alles voor de wind gaat en er geen problemen zijn. De prediking is gericht op de wereldse voorzieningen en voorspoed van de (oude) mens. Er wordt de mens van alles beloofd! Door de motiverende woorden van predikers, die welvaart en vooral voorspoed beloven, worden de mensen enthousiast en hebberig gemaakt. Veel mensen bekeren zich op grond van al deze mooie beloften, die hen worden aangereikt. Want wie wil er nou geen leven zonder tegenslagen, beproevingen en obstakels met alle welvaart van de wereld? Maar is dit ook het evangelie, dat Jezus en de apostelen predikten? Is het evangelie van Jezus Christus een evangelie zonder beproevingen en tegenslagen? Gaat het een wedergeboren Christen allemaal voor de wind?

De beproevingen in de woestijn

In het Oude Testament lezen wij over het volk van God, dat na hun verlossing in de woestijn werd klaargemaakt om het beloofde land binnen te gaan en in te nemen. Niet iedereen, die tot Gods volk behoorde, bleef trouw aan de wil van God. Daarom stierven velen in de woestijn en gingen het beloofde land niet in. Dit kwam voornamelijk, omdat zij een verkeerd beeld en een verkeerde verwachting van hun God hadden. Zij waren de goden van Egypte gewend en zagen wat zij voor de Egyptenaren deden en hoe welvarend zij waren en dat wilden zij ook.

Maar aangezien God niet zoals de goden van Egypte handelde en niet gaf wat zij wilden, was alles wat God deed verkeerd in hun ogen.

verwachting van de mens

God voldeed niet aan hun verwachting en daarom klaagden en jammerden zij bij elke beproeving en elk obstakel dat zij tegenkwamen (Lees ook: De verwachting van de mens).

In plaats dat zij God vertrouwden en Zijn woorden geloofden en Hem gehoorzaamden, dachten velen met weemoed terug aan de tijd in Egypte. Ja, zij verlangden terug naar de tijd in Egypte, ook al betekende dit dat zij weer onder heerschappij van Farao in gebondenheid zouden leven.

Omdat God niet aan hun verwachting voldeed, kozen velen ervoor om hun eigen weg te gaan.

De hoogmoed en rebellie zorgden ervoor dat velen het beloofde land niet mochten binnengaan.

Ondanks de vele wonderen en tekenen, die God deed en ondanks al Zijn voorzieningen, bleven zij jammeren en klagen. En omdat zij zich niet wilden onderwerpen aan Gods wil en niet in Hem vertrouwde, stierven zij in de woestijn.

De beproevingen in het leven van Jezus

Nadat Jezus werd gedoopt in water en de doop met de Heilige Geest ontving, werd Jezus door de Heilige Geest naar de woestijn geleid. In de woestijn werd Jezus 40 dagen lang verzocht door de duivel en probeerde de duivel alles, om Jezus tot zonde te verleiden. In de woestijn werd Jezus klaargemaakt om het Koninkrijk van God te verkondigen en te brengen aan God’s volk en uiteindelijk God’s verlossende werk aan het kruis te volbrengen.

Nadat Jezus uit de woestijn kwam hielden de verzoekingen niet op. Jezus werd continue beproefd en verzocht door de duivel (Lees ook: Ik zal je de rijkdommen van de wereld geven!).

ongehoorzaamheid van één mens

De duivel gebruikte zelfs mensen om Jezus te misleiden en te verzoeken, zodat Hij ongehoorzaam zou worden aan de wil van God.

Maar door de grote liefde van Jezus voor Zijn Vader, bleef Jezus volkomen gehoorzaam aan God’s wil en overwon Hij elk obstakel en elke verleiding en beproeving.

Ondanks het feit dat Jezus de Zoon van God was, werd Jezus niet gespaard door God voor de beproevingen en verleidingen en zelfs niet voor het lijden aan het kruis.

God liet alles toe! Het Woord zegt, dat door de vele beproevingen en het lijden Jezus gehoorzaamheid leerde.

Tijdens Zijn dagen in het vlees heeft Hij gebeden en smekingen onder sterk geroep en tranen geofferd aan Hem, die Hem uit de dood kon redden, en Hij is verhoord uit Zijn angst, en zo heeft Hij hoewel Hij de Zoon was, de gehoorzaamheid geleerd uit hetgeen Hij heeft geleden, en toen Hij het einde had bereikt, is Hij voor allen, die Hem gehoorzamen, een oorzaak van eeuwig heil geworden, door God aangesproken als Hogepriester naar de ordening van Melchisedek (Heb 5:7-10)

Gezegend is de diegene, die in verzoeking volhardt

Zalig is de man, die in verzoeking volhardt, want wanneer hij de proef heeft doorstaan, zal hij de kroon des levens ontvangen, die Hij beloofd heeft aan wie Hem liefhebben (Jakobus 1:12)

In het leven zijn vele verleidingen en beproevingen. Iedere keer wanneer er een verleiding of beproeving zich voordoet heb je een keuze om te blijven wandelen in gehoorzaamheid naar wat het Woord en de Heilige Geest zeggen of te gaan jammeren en klagen en afvallig te worden van het Woord en te doen wat het vlees en de wereld zeggen.

Zolang je blijft leven naar het Woord en blijft wandelen naar de Geest, zul je in geloof op het smalle pad van het leven blijven wandelen. Maar als je luistert naar de wereld en wandelt naar het vlees, zul je de smalle weg verlaten en de brede weg van de wereld opgaan.

De boodschap, die Jezus verkondigde

Jezus verkondigde een duidelijke boodschap van bekering, het afleggen van jouw eigen leven, de wedergeboorte en het dagelijks opnemen van jouw kruis om Jezus te volgen (o.a. Mattheüs 4:17; 9:13; 10:38; 16:24, Marcus 2:17; 8:34, Lucas 5:32; 9:23; 14:27; 24:47, Johannes 3:3 (Lees ook: Het volgen van Jezus kost je alles)).

Maar…. Doordat er een vals evangelie in vele gemeenten is binnengekomen, dat een leven belooft van voorspoed en zegeningen zonder beproevingen en tegenslagen, komt het vaak voor dat zodra iemand met beproevingen en/of tegenslagen te maken krijgt, de persoon in paniek raakt en niet goed weet wat te doen en daardoor vaak ten onder gaat. Want de persoon is er niet op voorbereid (Lees ook: Is het leven een zelfvervullende profetie?).

Indien zij Mij vervolgd hebben zij zullen ook u vervolgen

De persoon weet niet wat hij/zij moet doen, want de persoon verwacht alleen maar voorspoed en zegeningen. Dat is immers de boodschap, die wordt verkondigd.

Daarom gaat de persoon twijfelen aan zichzelf en gaat bij zichzelf te rade wat hij/zij verkeerd doet. Want er word gezegd dat als je beproevingen, tegenslagen en/of vervolging ervaart, je iets verkeerd doet en niet op de goede weg zit (Lees ook: Waarom de wereld Christenen haat?).

Dus wat gebeurt er? De persoon gaat graven in het verleden naar eventuele oorzaken, zoals bijvoorbeeld generatie vloeken, zielsbanden en/of verborgen zonden, die nog niet zijn beleden, waardoor de persoon vaak nog verder wegzakt (Lees ook: Val niet in het gat van jouw verleden!).

De persoon klaagt en jammert en smeekt bij God om hulp, omdat de persoon niet weet hoe hij/zij met de situatie moet omgaan.

En eerlijk gezegd weten de meeste leiders het ook niet en daarom geven zij vaak de schuld aan een gebrek aan geloof of verborgen zonde in iemands leven. Waardoor de persoon zich helemaal een mislukkeling voelt en niet meer weet wat te doen en vaak daardoor het geloof verlaat.

Er zijn veel Christenen, die door dit gedrag afvallig worden en terugkeren naar de wereld. Omdat hun leven niet overeenkomt met het leven dat wordt beloofd en verkondigd in de gemeente en beschreven staan in boeken, die vaak zijn geschreven door ongeestelijke mensen. Want als het geestelijke mensen waren geweest, dan zou de boodschap die wordt verkondigd en de inhoud van de boeken er heel anders uitzien en overeenkomen met de boodschap en de woorden, die Jezus verkondigde.

Wie Hij liefheeft kastijdt Hij

Mijn zoon, acht de tuchtiging des Heeren niet gering, en verslap niet, als gij door Hem bestraft wordt, want wie Hij liefheeft tuchtigt de Heeren, en Hij kastijdt iedere zoon, die Hij aanneemt. Als tuchtiging hebt gij dit te dragen: God behandelt u als zonen. Want is er wel een zoon, die door zijn vader niet getuchtigd wordt? Blijft gij echter vrij van de tuchtiging, welke allen ondergaan hebben, dan zijt gij bastaards, en geen zonen (Hebreeën 12:5-8)

Allen, die Ik liefheb, bestraf Ik en tuchtig Ik, wees dan ijverig en bekeer u (Openbaring 3:19)

In de Bijbel staat geschreven, dat wie Hij liefheeft Hij bestraft en kastijdt (tuchtigt). Het is net als bij een opvoeding, waarbij de ouder soms harde woorden moet spreken, het kind bestraft en corrigeert en bepaalde situaties niet uit handen neemt, maar juist toelaat, voor het welzijn en de ontwikkeling van het kind. Dit alles doet de ouder niet om het kind te straffen of omdat de ouder niet van het kind houdt, maar de ouder doet het juist vanuit de liefde voor het kind.

Wie zijn roede spaart, haat zijn zoon; maar wie hem liefheeft, tuchtigt hem reeds vroeg (Spreuken 13:24)

God laat situaties in jouw leven toe, zodat jij in die situaties leert om op Hem vertrouwen en gehoorzaam te blijven aan Zijn Woord en geestelijk volwassen wordt. Het is makkelijk om te geloven als alles voor de wind gaat. Maar als er een situatie zich voordoet waarin jouw geloof wordt getest, dan pas laat jij door jouw handelingen zien of jij werkelijk gelooft of niet.

Juist door moeilijke situaties, tegenslagen en beproevingen word jij gevormd. Jij leert om Zijn woorden toe te passen en te blijven volharden, waardoor jij geestelijk weerbaar wordt.

Jij zult opgroeien tot geestelijke volwassenheid in Jezus Christus en jij zult een overwinnaar zijn in Hem.

Zolang jij in Hem blijft en Zijn woorden blijft gehoorzamen en daardoor blijft standhouden op Zijn Woord en daarvan niet zal afwijken, zul jij een overwinnaar blijven.

God geeft niet meer, dan jij kan dragen

Elke situatie zul jij aankunnen. Want God heeft beloofd, dat Hij jou niet meer zal geven dan jij kan dragen (1 Korintiërs 10:13). Dus alles wat er op jou afkomt en door alles waar jij doorheen gaat, zul jij aankunnen. Zolang jij gehoorzaam blijft aan het Woord en blijft standhouden, zul jij als een overwinnaar eruit komen.

Zalig is de man die in verzoeking volhardt

Het is net als in de gelijkenis van het tweeërlei fundament, waarin de hoorder van het Woord, die bouwde op het zand en de doener van het Woord, die bouwde op de rots, dezelfde regen, stormen en winden kregen te verduren (Lees ook: De hoorders versus de doeners).

Jezus zei in deze gelijkenis niet dat de regen, stormen en winden alleen bij de dwaze man zouden komen. Nee, de regen, stormen en winden kwamen zowel bij de dwaze man als bij de wijze man voor.

Dus daaruit concluderen wij, dat er stormen in ieders leven komen en dat er niemand is uitgezonderd. Maar alleen de doeners van het Woord zullen standhouden en overwinnen. (Lees ook: ‘Een gevangene van omstandigheden‘ en ‘Twee manieren om door de storm heen te gaan‘)

Als er predikers zijn, die iets anders verkondigen en zeggen dat er géén stormen meer komen zodra je gelooft in Jezus Christus, je bekeert en wordt wedergeboren, dan zijn zij leugenaars, want zij spreken het Woord tegen. Zij zijn vleselijk en spreken vanuit hun vlees; vanuit hun eigen wil, mening, inzicht, filosofie, emoties en gevoelens en zijn dus valse leraars, die de Geest niet hebben (Lees ook: De gemeente gebouwd op de mening van mensen).

De waarheid bereidt de mens voor

Het is belangrijk, dat de waarheid van het Woord wordt verkondigd, zodat Christenen worden toegerust met de waarheid, die beschreven staat in Gods Woord. Want alleen door de waarheid worden gelovigen voorbereid en weten zij wat hen te wachten staat.

Als er dan een situatie zich voordoet zullen zij niet verrast zijn en niet overweldigd worden – en ten ondergaan door de situatie. Zij zullen ook niet proberen om de situatie te omzeilen of weg te vluchten. Nee, zij weten wie zij zijn in Christus en dat zij in Hem meer dan een overwinnaar zijn. Dus zij weten wat zij moeten doen en zullen de situatie in de ogen kijken en er doorheen gaan (Lees ook: Wie ben je echt? en Geloof, actie, overwinnen).

Zij zullen de stormen, die in het leven komen als een normaal fenomeen beschouwen, omdat het Woord hen heeft voorbereid en heeft toegerust. Daardoor zijn zij bekend met de geestelijke wapens en weten zij deze te hanteren.

Zij gaan niet jammeren en klagen en vragen niet het waarom aan God en geven Hem niet de schuld. Maar zij zullen God verhogen en danken in de situatie en in het gezag van Jezus Christus en de kracht van de Heilige Geest blijven standhouden en niet opgeven. Want zij weten dat obstakels, beproevingen, tegenslagen en vervolging van de wereld nou eenmaal bij het leven van een wedergeboren Christen horen (Lees ook: Stop met God de schuld te geven!).

Zij zijn zich bewust van het feit, dat je door de wedergeboorte géén zoon van de duivel meer bent, maar dat je een vijand van de duivel en zijn koninkrijk bent geworden. En de duivel zal zijn zonen niet zomaar opgeven en loslaten. De duivel zal er alles aan doen en elke situatie gebruiken om zijn zonen terug te winnen voor zijn koninkrijk.

Maar degenen, die in Jezus Christus blijven en in gehoorzaamheid aan God stand blijven houden op het Woord, zullen onaantastbaar zijn en als overwinnaars uit de strijd komen.

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!