Is de kerk een sociale instelling of een kracht Gods?

Vanaf het boek Handelingen lezen wij over de wandel van de Gemeente van Christus en de plaats, die de Gemeente in de maatschappij innam. De wedergeboren gelovigen, die gedoopt waren in water en gedoopt waren met de Heilige Geest, vormden samen de Gemeente. Zij waren niet meer de oude vleselijke mens, die geregeerd werd door het vlees, maar zij waren de nieuwe geestelijke mens geworden, die geregeerd werd door Jezus; het Woord en de Heilige Geest en leefden naar Gods wil. Zij wandelden naar het Woord en de Geest in het gezag van Jezus Christus en de kracht van de Heilige Geest en hadden onderscheid in de geestelijke wereld van geesten. Want niet iedere geest, waarmee zij te maken kregen behoorde God toe en beleed niet Jezus Christus; het Woord, als Heere, maar behoorde het koninkrijk der duisternis toe. En zo was de kerk een kracht Gods. Maar is dit nog steeds zo? Is de kerk een kracht Gods of is de kerk een sociale instelling geworden?

De brieven van de apostelen aan de plaatselijke gemeenten

In de vele brieven van de apostelen aan de plaatselijke gemeenten, lezen wij niet alleen over de dingen, die goed gingen in de gemeenten, maar ook over de dingen, die niet goed gingen in de gemeenten. Wij lezen over correcties, vermaningen, de oproep tot bekering, het wegdoen van zonde, oproep tot waakzaamheid, waarschuwing voor dwaalleraars, dwaalleringen, misleidende geesten, valse profeten en ga zo maar door.

Steeds weer waren er dwaalleraars, valse profeten, dwaalleringen, zonde en andere dingen binnengeslopen in de gemeente, waarmee de apostelen te maken kregen en waarvoor de Heilige Geest hen waarschuwde en opriep tot bekering. Want de Heilige Geest openbaarde hen wat er in de gemeente plaatsvond.

Tijdens de openbaring van Jezus aan Johannes op het eiland Patmos, openbaarde Jezus de wandel en de ware staat van de zeven gemeenten in Asia. Jezus gaf aan wat goed ging in de gemeenten en waarvan de gemeenten zich moesten bekeren en moesten wegdoen uit haar midden.

Jezus accepteert dus niet al het gedrag van Christenen, zoals in deze tijd vaak wordt gedacht en verkondigd (Lees ook: Een replica Jezus, die replica Christenen voortbrengt).

De kerk een sociale instelling

Door de eeuwen heen zijn er dingen binnengekomen in de gemeente, die de gemeente heeft doen afdwalen van het Woord en de Heilige Geest, waardoor de gemeente op een zelfverkozen weg is gaan wandelen.

Vele gemeenten hebben de smalle weg van God verlaten en zijn de brede weg van de wereld opgegaan. Zij hebben concessies gedaan met de wereld, om zogenaamd meer zielen te winnen en te behouden. Hierdoor heeft de gemeente haar machtige positie op aarde verloren.

smal is de weg en eng is de poort tot het levenDe kerk is geen overwinnende kerk meer in de maatschappij, die gezeten is in Jezus Christus en wandelt in Zijn gezag en handelt vanuit de Geest in de kracht van de Heilige Geest en strijd voert tegen de duivel en het koninkrijk der duisternis met als doel om het Koninkrijk van God te vestigen op aarde.

Maar de kerk is een sociale instelling geworden, waar de mens centraal staat en het vlees (ziel en lichaam) van de gelovigen wordt vermaakt en gevoed (Lees ook: Laat mij jou vermaken).

De kerk leeft niet meer vóór Jezus en doet niet meer wat Jezus; het Woord zegt, maar de kerk leeft voor zichzelf en verdraait de woorden van de Bijbel en doet wat zij zelf wil.

De gelovigen geven hun leven niet meer aan Jezus, maar leven voor zichzelf en gebruiken God om de lusten en begeerten van hun vlees te vervullen.

Zolang Christenen naar het vlees blijven wandelen, in plaats van naar de Geest, zal de kerk in duisternis blijven en zal de kerk een slaaf van de wereld; het koninkrijk van de duisternis, zijn en geen overwinnende positie op aarde innemen.

Hoe wordt de kerk in deze tijd gezien?

De meeste mensen zien de kerk als een sociale instelling, waar de gelovigen één of twee keer in de week samenkomen en zingen, luisteren naar de prediking, (kort) bidden en vervolgens na de dienst gezellig met elkaar fellowshippen.

Waarom bezoeken mensen een kerk?

Heb jij je weleens afgevraagd waarom jij naar de kerk gaat? Bezoek jij een kerk door overlevering van jouw familie? Uit een gewoonte of plichtsgevoel, omdat jouw ouders naar de kerk gingen?

Bezoek jij de kerk om jouw geweten te sussen en denk je door het wekelijks bezoeken van een kerk gered te zijn?

Of bezoek je een kerk voor de gezelligheid en voor het sociale gedeelte; de contacten, het fellowshippen en de leuke activiteiten? En bezoek jij een kerk voor de beleving; voor de sfeer, de swingende muziek of voor de motiverende woorden van de voorganger? Of … (vul zelf maar in).

Fellowshippen is goed voor de mens

Wij leven in een tijd, waarin de mens centraal staat en waarbij het socializen en fellowshippen een belangrijk onderdeel is van het leven. Wanneer je hier niet aan meedoet, zegt de wereld dat er iets mis met je is en krijg je meteen een psychologisch stempel opgedrukt. Je behoort een rijk sociaal leven te hebben, met veel vrienden en kennissen. Dit is niet alleen een trend in de wereld, maar ook in de kerk.

Het maakt niet uit welke kerk je bezoekt, het fellowshippen neemt bijna in elke stroming een belangrijke plaats in. Misschien wel de belangrijkste plaats naast het amusement gedeelte.

De wortels van de gemeenteMen kan dit wel vroom ontkennen en zeggen dat God het belangrijkste is en dat de mensen voor Jezus de samenkomst bezoeken. Maar als je naar de invulling van de dienst kijkt, dan is bijna alles gericht op het pleasen van het vlees van de mens.

Dit komt omdat de meeste kerken zoveel mogelijk mensen willen aantrekken en behouden. Je zou misschien denken “wat goed! Want meer mensen betekent meer zielen, die gered worden van de dood“. Maar dat is meestal niet de ware reden waarom de kerk veel mensen wil aantrekken.

De meeste kerken zijn niet gericht op het redden van zielen, maar op het aantal leden. Want hoe meer leden, des te meer inkomsten en des te meer naamsbekendheid.

Als de kerk werkelijk gericht zou zijn op het redden van zielen, dan zouden zij de gelovigen, die de gemeente bezoeken aanspreken op hun zonden, in plaats dat zij de gelovigen in hun zonde laten begaan en zij de zonde accepteren in de gemeente (Lees ook; Kun je medeplichtig zijn aan de zonde van medegelovigen?)

Maar elke wedergeboren gelovige, die gezeten is in Jezus Christus en naar de Geest wandelt, weet dat zonde scheiding brengt tussen God en de mens en dat de zonde leidt tot de dood. Dit geldt nog steeds, ongeacht de modernisering van de wereld en ongeacht het offer van Jezus Christus.

Jezus is niet gestorven, zodat de mens kan blijven volharden in zonde. Hij is de Plaatsvervanger van de mens geworden, zodat de mens verlost kon worden van de zondige natuur, die heerst in het vlees.

Jezus aannemen als Redder en Heer en Hem volgen, betekent het afleggen van het vlees, waarin de zondige natuur woont. Zolang de mens blijft volharden in zonde, betekent dit dat het vlees nog springlevend is.

De genade van God is de toegang, maar God’s genade geeft géén volmacht aan het vlees om te blijven volharden in zonde.

Het gebruik van natuurlijke middelen en methoden voor de zintuiglijke mens

De wereld weet hoe belangrijk de zintuigen zijn, aangezien mensen worden geleid door hun zintuigen. De gemoedstoestand van mensen wordt voor een groot gedeelte beïnvloed en bepaald door de zintuiglijke input. De gemeente heeft deze kennis van de wereld overgenomen en probeert met behulp van natuurlijke middelen, technieken en methoden de kerkdienst zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor de vleselijke mens, die wordt geleid en geregeerd door zijn zintuigen.

Er wordt een juiste ambiance gecreëerd voor de vleselijke mens door middel van muziek (oren) en feestelijke verlichting (ogen). Ja, de gewone verlichting heeft plaatsgemaakt voor spectaculaire trendy neonverlichting, die gebruikt wordt in de muziektempels van satan oftewel de clubs (discotheken). Want niet alleen muziek heeft een grote invloed op de ziel en de gemoedstoestand van de mens, maar ook kleurverlichting.

Nog even en er zullen ook geurmachines in de kerk worden gebruikt (neus). Want geuren beïnvloeden ook de gemoedstoestand van de mens.

Door middel van al deze natuurlijke hulpmiddelen worden de zintuigen van de mens geprikkeld en wordt er een beleving gecreëerd, waardoor mensen in een positieve stemming komen en prettige gevoelens ervaren.

De diensten worden ingevuld met veel amusement, zoals muziek en zang, toneelstukken, optredens etc. Want het entertainen van het vlees heeft een positief effect op de gevoelens en emoties van de mens. Vervolgens wordt er een (korte) preek gehouden, die voornamelijk gericht is op de voorspoed en welvaart van de natuurlijke mens, waarbij zelfhulp methoden worden aangereikt om een positieve mindset te creëren en de mensen te bemoedigen in hun dagelijks leven.

Want veel Christenen zien zichzelf niet als overwinnaars in Jezus Christus, maar als slachtoffers; als verslagen schapen, die moe zijn en voortdurend leven in een dal.

Om hen uit hun dal te halen worden de psychologische methoden en technieken van de wereld toegepast en krijgen zij zelfhulp methoden en technieken aangereikt, waardoor hun vlees wordt gevoed en zij tijdelijk toegerust en gemotiveerd worden in hun vlees. En om deze menselijke filosofieën te onderbouwen worden meestal de woorden van God uit zijn context gehaald en gebruikt voor de natuurlijke mens.

Het organiseren van evenementen voor de natuurlijke mens

Doordat de kerk de geest van de wereld heeft binnengelaten, zijn vele kerken, net als de wereld, gericht op het vermaak van de vleselijke mens. Zij spenderen vaak meer tijd aan het organiseren van diensten, activiteiten en evenementen voor het vermaak van de vleselijke mens, dan dat men tijd spendeert in gebed en vasten en gericht is op het redden van zielen, de heiliging, het opgroeien tot geestelijke volwassenheid, het doen van God’s wil en het vestigen van God’s Koninkrijk op aarde.

Zij maken niet veel tijd vrij voor God en luisteren niet naar wat Jezus te zeggen heeft tot de gelovigen van de gemeente, maar zij luisteren naar wat de mens wil en maken daarbij gebruik van natuurlijke middelen om de ziel en lichaam van de mens te vermaken.

Hierdoor prediken velen niet meer wat God te zeggen heeft, maar wat de mens wil horen. En vaak is dit dezelfde boodschap, als de boodschap die de wereld verkondigt (Lees ook: Wie een oor heeft, die hore wat de Geest tot de gemeenten zegt).

Daarnaast bieden vele kerken allerlei faciliteiten aan voor het pleasen en versterken van het vlees van de mens.

En zo worden vele kerken omgebouwd tot concertzalen, restaurants, hobby clubjes, fitness centra, yoga centra, dans centra, martial arts centra, meditatie centra etc..

De ziel en het lichaam staan centraal in de kerk

De kerk is meer gericht op het versterken van de natuurlijke mens, dan op het versterken van de geestelijke mens. Waardoor de geestelijke mens niet wordt gevoed, geleerd en gecorrigeerd vanuit het Woord, met als gevolg dat de geestelijke baby’s, baby’s blijven en niet opgroeien tot volwassen zonen Gods (zowel mannen als vrouwen).

gezindheid van het vlees, vijandschap met GodZij blijven vleselijk en jammeren, klagen en huilen zodra er iets niet gaat naar hun wil en/of iemand hen iets aandoet. Zij willen alleen melk drinken, gewiegd worden, aaien over de bol ontvangen en lekker slapen.

Als een baby in de natuurlijke wereld niet groeit, wordt er meteen aan de bel getrokken en gaan de ouders hulp zoeken, aangezien het niet normaal is als een baby een baby blijft.

Maar in de gemeente is dit fenomeen heel normaal en maken de leiders zich daar niet druk over.

De geestelijke mens blijft een baby. Hij/zij blijft onmondig en spreekt niet, maar slaapt, huilt, wil aandacht en worden verzorgd. Daardoor blijft de mens een verloren schaap, die slaaf is van de machten en krachten van de duisternis.

Is Jezus hiervoor gestorven? Heeft Jezus Zijn leven hiervoor gegeven? Is dit Zijn wil met betrekking tot Zijn Gemeente?

Jezus is het Hoofd van de Gemeente; Zijn Lichaam

En Hij heeft alles onder Zijn voeten gesteld en Hem als Hoofd boven al wat is, gegeven aan de gemeente, die Zijn lichaam is, vervuld met Hem, die alles in allen volmaakt (Efe 1:22-23)

God maakte Jezus Hoofd van een Lichaam; de Gemeente. De Gemeente zou in het gezag van Jezus Christus en in de kracht van de Heilige Geest wandelen naar de wil van God om Zijn Koninkrijk te verkondigen en vestigen op aarde.

Jezus heeft Zijn Lichaam; de Gemeente, opdracht gegeven om haar eigen leven af te leggen en Hem te volgen. Zolang jij de oude mens niet aflegt, kun je Jezus niet volgen en zul je niet in Zijn gezag naar de Geest wandelen. Dit komt omdat de zondige natuur heerst in het vlees van de oude mens en de dingen van de Geest tegenspreekt en zich niet onderwerpt aan de Geest.

Jezus liefhebben met heel jouw hartEen ieder, die wedergeboren is behoort te wandelen naar het Woord en de Geest, in nieuwe tongen te spreken, het evangelie te verkondigen om de mens te verzoenen met God, discipelen te maken, zonde kwijt te schelden en toe te rekenen, demonen uit te drijven, zieken genezen etc. (Mat 28:18-Mar 16:15-18, Joh 20:22-23)

De kerk behoort dus geen sociale instelling te zijn, waar de gelovigen samenkomen om een goede tijd te hebben en waar hun vlees door middel van natuurlijke methoden en middelen wordt gevoed. Maar de kerk behoort de machtigste instelling op de aarde te zijn, die wandelt naar de Geest in het gezag van Jezus Christus en regeert in Hem.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen en zijn er kerken, die wandelen naar God’s wil, maar het gros van de kerken zijn niets meer dan sociale instellingen, die wereldgelijkvormig zijn en het vlees van de mens voeden in plaats van de geest van de mens.

De mens moet sterven naar het vlees en dat gebeurt bijna niet meer, omdat de mens geen afstand kan doen van het vlees en de (natuurlijke) wereld. Er zijn teveel verleidingen in de wereld, die de mens vasthoudt en weerhoudt om te sterven.

De poorten van het dodenrijk zullen Mijn Gemeente niet overweldigen

En Ik zeg u, dat gij Petrus zijt, en op deze petra zal Ik Mijn gemeente bouwen en de poorten van het dodenrijk zullen haar niet overweldigen. Ik zal u de sleutels geven van het Koninkrijk der hemelen, en wat gij op aarde binden zult, zal gebonden zijn in de hemelen, en wat gij op aarde ontbinden zult, zal ontbonden zijn in de hemelen (Mat 16:18-19)

Jezus heeft gezegd dat de poorten van het dodenrijk Zijn Gemeente niet zal overweldigen en dat de Jezus de sleutels van het Koninkrijk der hemelen zou geven. Echter zien wij dat vele kerken niet meer wandelen in het gezag van Jezus Christus en heersen over het koninkrijk der duisternis, waar de dood regeert, maar vele kerken zijn overweldigd door de poorten van het dodenrijk (Lees ook: ‘De poorten van het dodenrijk zullen de Gemeente niet overweldigen’, Wat bedoelde Jezus met de sleutels van het Koninkrijk der hemelen’ en ‘Wat bedoelde Jezus met binden en ontbinden’).

De kerk gezeten in duisternis

Ik weet uw werken, dat gij de naam hebt, dat gij leeft, maar gij zijt dood. Wees wakker en versterk het overige, dat dreigde te sterven, want Ik heb geen van uw werken vol bevonden voor Mijn God. Bedank dan, hoe gij het ontvangen en gehoord hebt, en bewaar het en bekeer u. Indien gij dan niet wakker wordt, zal Ik komen als een dief, en gij zult niet weten, op welk uur Ik u zal overvallen (Op 3:1-4)

Jezus spreekt hier over een gemeente, waarin vele werken werden gedaan, echter had Jezus geen van hun werken vol bevonden voor Zijn God. Alhoewel er dus werken in deze gemeente waren en zij bekend waren bij de mensen, was deze gemeente geestelijk dood. De mensen dachten misschien dat de gemeente een levende gemeente was, maar de waarheid was dat deze gemeente sliep en dood was.

Jezus gebood hen om wakker te worden, zodat de gemeente het overige, dat dreigde te sterven zou versterken. Jezus riep hen op tot bekering. Want zolang de gemeente niet zou wakker worden, zou Jezus komen als een dief en zou de gemeente niet weten op welk uur Jezus de gemeente zou overvallen (Lees ook: ‘De kerk gezeten in duisternis)

Een opwekking in de kerk

De woorden van Jezus gelden nog steeds in deze tijd. Er moet een opwekking onder diegenen, die zeggen gelovig te zijn plaatsvinden. Met als gevolg een geestelijke ontwaking, opstanding uit de dood, bekering en het wegdoen van de zonde in de gemeente.

Jezus, het Woord, moet weer Hoofd worden van Zijn gemeente en de Heilige Geest moet weer welkom en actief zijn in de levens van de gelovigen. Zodat zij God’s wil leren kennen en zullen opgroeien naar het evenbeeld van Jezus en zullen wandelen als volwassen zonen in het gezag van Jezus Christus naar het Woord en de Geest, kortom naar God’s wil en God’s Koninkrijk zullen vestigen op aarde.

De kerk is géén sociale instelling en is niet bedoeld om het vlees van de gelovigen te vermaken en te versterken. De oude mens wil vermaakt worden, maar de nieuwe mens niet. De nieuwe mens is gezeten in Jezus Christus en is op de dingen van het Koninkrijk van God gericht en zal niet zijn eigen koninkrijk, maar het Koninkrijk van God vestigen op aarde.

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!