De leugen van levels

In bijna alle religies en filosofieën heb je te maken met levels, die je kunt bereiken door middel van het toepassen van natuurlijke kennis, technieken en methoden. Wil je een nieuw level bereiken, dan moet je eerst iets doen om dat level te behalen. Als je het level hebt behaald staat er weer een nieuw level klaar om te behalen. En zo groei je langzaam naar het hoogste level. In bijna alle religies en levensfilosofieën, klimt de mens dus van onder naar boven, met als doel om uiteindelijk het hoogste level oftewel de hoogste geestelijke status te behalen. Hoe meer men leert, doet en zich bewijst, des te hoger het level waarin iemand zich begeeft en des te voldaner iemand zich voelt. Wie wil er nou niet een nieuw geestelijk level behalen? Maar helaas moeten vele gelovigen teleurgesteld worden, door te zeggen dat er binnen het evangelie van Jezus Christus helemaal geen geestelijke levels bestaan. Dit is een leugen van de duivel. De duivel wil door middel van deze leugen van levels gelovigen doen geloven dat er geestelijke levels zijn.

Opgroeien tot volwassenheid als zoon van God

De mate waarin een gelovige zich beweegt heeft niets te maken met geestelijke levels, maar de volwassenheid van het zoonschap God’s. Niemand kan door zijn werken een nieuw geestelijk level behalen, want door de wedergeboorte in Jezus Christus heeft een mens al de hoogste geestelijke status verworven, namelijk het zoonschap Gods. Een hogere geestelijke status of een hoger level bestaat niet!

Hij heeft ons verlost uit de macht van de duisternisAangezien er nog veel onwetendheid is over de wedergeboorte en veel gelovigen zelf niet meer de Bijbel bestuderen, maar alles geloven wat (bekende) religieuze leiders zeggen, begrijpen vele gelovigen niet wat de wedergeboorte werkelijk inhoudt. Zij zijn onwetend over hun positie in Jezus Christus. En daardoor laten zij zich van alles aanpraten door predikers, die beïnvloed zijn door de (occulte) wereld en vreemde religies en filosofieën en vertrouwen op hun eigen kennis en wijsheid en de elementen van de wereld toepassen op het evangelie van Jezus Christus.

Aangezien de laatste jaren er in de wereld een toenemende interesse is voor oosterse religies en filosofieën en de geest van de wereld in vele gemeenten is binnengekomen, is deze interesse ook de gemeente binnengekomen. Hierdoor zijn vele elementen vanuit oosterse religies en filosofieën overgenomen en toegepast in de gemeente. Één van deze elementen is de verkondiging van het behalen van nieuwe levels. In vele gemeenten en tijdens seminars wordt er gepredikt en gesproken over het behalen van nieuwe levels. Maar kun je in het Koninkrijk van God nieuwe levels behalen? Waar lezen wij in het Woord over het behalen van nieuwe levels?  

Kun je nieuwe levels behalen?

Nergens in het Woord lezen wij over het behalen van nieuwe levels. Jezus zei nergens tegen Zijn discipelen: “als jullie dit toepassen en dat ontwikkelen en doen, dan pas kun je wandelen in een volgend nieuw level”. Jezus zei ook niet: “Ik geef jullie macht over een klein deel demonische machten om die uit te drijven en over een aantal ziekten. Als jullie dat gedaan hebben en terugkomen, dan zul je meer macht ontvangen, totdat je uiteindelijk al de macht ontvangt, over alle demonen en alle ziekten”.

Als Jezus dit had gezegd, dan was dit geen genade meer geweest, maar hadden de discipelen het zelf kunnen bereiken door het toepassen van bepaalde methoden, technieken en hun eigen werken.

bolwerken van de duivel in het denkenMaar Jezus zei iets heel anders. Hij zei tegen Zijn discipelen, dat Hij hen kracht en macht gaf over al de duivelen en om ziekten te genezen.

Toen riep Jezus de twaalven samen en gaf hun macht en gezag over alle boze geesten en om ziekten te genezen. En Hij zond hen uit om het Koninkrijk van God te verkondigen en genezingen te doen (Lu 9:1-2).

Nergens lezen wij over levels van geloof, levels van genezing, levels van zalving of levels van bevrijding. Ook lezen wij nergens dat de discipelen eerst bepaalde levels moesten bereiken, voordat zij konden uitgaan.

Jezus verkondigde en openbaarde hen het Koninkrijk van God (en de wil van God) door middel van gelijkenissen, Hij riep hen op tot bekering van zonde, dreef demonen uit en genas zieken. Jezus deed wat Hij Zijn Vader had zien doen en toen Zijn discipelen werden uitgezonden, deden zij wat zij Jezus hadden zien doen.

Maar als religieuze leiders verkondigen dat er wel levels van o.a. geloof, zalving, genezing en bevrijding zijn, dan zal dit zich als bolwerken in het menselijk denken vestigen. Je zult altijd denken dat je niet voldoende kennis of technieken bezit of nog niet voldoende hebt gedaan om een bepaald level te behalen of in een bepaald level te wandelen. Maar dit zijn leugens van de duivel, die door de mond van predikers de gemeente wordt aangeleerd. De duivel wil gelovigen weghouden van de waarheid, zodat zij onwetend blijven en passief blijven voor het Koninkrijk van God en dat doet hij door hen naar het vlees te laten wandelen.

En hier hebben wij het heikelpunt, waarom niet iedereen wandelt in geloof, anderen oproept tot bekering, het evangelie van Jezus verkondigt, waarbij tekenen en wonderen hen volgen, namelijk het vlees. Het enige obstakel wat in de weg zit om in geloof te wandelen is het vlees.

Het ongeloof zit in het vlees

De discipelen, die overigens nog niet wedergeboren waren en onder het oude verbond alle macht en kracht hadden ontvangen en uitgingen, konden iedereen vrijzetten en genezen. Jezus had hen al het gezag dat zij nodig hadden gegeven. Er was echter één iets dat in de weg stond en dat was niet, dat zij niet in het juiste level wandelde, maar dat het vlees in de weg stond. In het vlees zit ongeloof, aangezien de oude mens vleselijk en dus zintuigelijk is en niet geestelijk.

oude mens is gekruisigd in Jezus ChristusDe oude mens behoort tot de ongelovige generatie, die altijd een bewijs nodig heeft om iets te kunnen doen. De oude mens is zintuigelijk en leeft naar wat hij/zij ziet, hoort, ruikt en voelt. Doordat de generatie van de oude mens eerst iets wil zien en bewijs nodig heeft, voordat hij/zij gelooft, waren ook de discipelen niet in staat om alle ziekten te genezen. Alhoewel Jezus hen alle macht had gegeven, waren zij niet in staat om een maanzieke jongen te genezen.

Want de vader van de jongen, die maanziek was, zei tegen Jezus, dat Zijn discipelen de jongen niet konden genezen.  Toen Jezus de jongen genas, vroegen Zijn discipelen Hem waarom zij de jongen niet konden genezen.

De reden, dat zij de jongen niet konden genezen was niet door onvoldoende gebed of omdat zij niet genoeg hadden gevast, zoals er vaak wordt gezegd. De werkelijke reden, waarom zij de jongen niet konden genezen, was door hun ongeloof (Mat 17:19, Mar 9:19).

Het ongeloof is aanwezig in het vlees en zolang het vlees nog niet gekruisigd en afgelegd is, zal het ongeloof aanwezig blijven. Het vlees leg je o.a. af door gebed en vasten (lees ook: wat betekent vasten?) Daarom zei Jezus, dat dit geslacht niet uitgaat, dan door bidden en vasten. Dit geslacht had geen betrekking op de boze geest, maar op het ongelovige en verkeerde geslacht van de oude gevallen mens (Mat 17:14-21, Mar 9:17-29).

Wandelen in geloof in plaats van levels

Na de wedergeboorte zul je door de vernieuwing van jouw denken met het Woord, het toepassen van het Woord in jouw leven en door jouw persoonlijke relatie met God de Vader en Jezus Christus door de Heilige Geest wandelen naar de geest in geloof. Je zult geestelijk opgroeien tot volwassenheid als zoon van God. Je zult vertrouwen op Jezus; het Woord en luisteren naar wat Hij zegt, in plaats dat je vertrouwt en luistert naar wat de wereld zegt.

Het Woord zegt, dat op het moment dat je wedergeboren bent, je geen zondaar meer bent, maar dat je de rechtvaardigheid van God bent geworden (2 Kor 5:21).

In Hem woont al de volheid der godheid lichamelijk; en gij hebt de volheid verkregen in Hem (je bent compleet in Hem), die het Hoofd is van alle overheid en macht (Kol 2:9-10)

Je hebt de volheid verkregen in Hem, wat betekent dat je compleet gemaakt bent in Christus en alle macht hebt ontvangen door de Heilige Geest, daardoor mis je niets en ontbreekt er niets. Je kunt niets meer toevoegen en niet meer kracht ontvangen en daarom kun je ook geen nieuwe levels behalen.

De oude mens afleggen en de nieuwe mens aandoen

Het enige wat je moet doen is sterven aan jezelf en Christus aandoen oftewel de oude mens afleggen en de nieuwe mens aandoen. Ook dit heeft niets met levels te maken. Je kunt niet zeggen, deze week gaan we een nieuw level betreden. Want door de wedergeboorte heb je het hoogste bereikt, wat een mens kan bereiken in het leven. Vanaf dat moment ben je gezeten in Jezus Christus en heers je samen met Hem over machten, heerschappijen, overheden, wereldbeheersers van de duisternis en boze geesten in de hemelse gewesten.

Jezus Christus woont in jou, door de Heilige Geest en daarom bezit je alles wat je nodig hebt om het evangelie van Jezus Christus te verkondigen en het Koninkrijk van God te vertegenwoordigen en brengen op deze aarde.

Wandelen in autoriteit in Christus betekent wandelen in geloof. Wandelen in geloof betekent dat je het Woord gelooft en daarop vertrouwt, toepast en daarin wandelt. Wat de wereld ook zegt, jij gelooft en blijft staan op het Woord. Als de wereld zegt, dat iets niet kan, terwijl het Woord zegt dat het wel kan, dan gaat het erom, wie jij gelooft: de wereld of het Woord. De wereld spreekt altijd het Woord tegen en zaait in het vlees ongeloof, angst, vrees, boosheid, jaloersheid lust, begeerte, dood etc. Het Woord daarentegen zaait in de geest geloof, vrede, vreugde, blijdschap, lankmoedigheid, leven etc.

Geloof als een mosterdzaad

Voorwaar Ik zeg u, indien gij een geloof hebt als een mosterdzaad, zult gij tot deze berg zeggen: Verplaats u vanhier daarheen en hij zal zich verplaatsen en niets zal u onmogelijk zijn (Mat 17:20)

Jezus zei, dat als je het geloof van een mosterdzaad hebt, je bergen kan verzetten. Je hebt dus geen groot geloof nodig en hoeft geen nieuwe levels van geloof te behalen, voordat je bergen kan verzetten. Want Jezus zegt, dat het kleine beetje geloof bergen kan verzetten. Maar zolang je naar het vlees blijft leven en leeft naar het wereldsysteem, dan zul je niet kunnen wandelen in geloof en zullen de tekenen en wonderen jou niet volgen. Jouw vleselijk denken zal de werken van het Koninkrijk van God tegenhouden en anderen ervan weerhouden om tot Jezus te komen. Geloof komt niet voort uit de leugens van het vlees, maar uit de waarheid van de Geest. Levels behoren tot het vlees en het wereldsysteem en niet tot de geest en het Koninkrijk van God.

geloof als een mosterdzaadHet enige waarop de discipelen moesten wachten, voordat zij mochten uitgaan van Jezus, was op de belofte van de Vader, die Jezus zou zenden, namelijk de komst van de Heilige Geest (Lu 24:49).

Toen de discipelen op de dag van Pinksteren de Heilige Geest ontvingen, hadden zij al de kracht van God ontvangen, om datgene wat Jezus hen had opgedragen om te doen te vervullen.

Als je door de wedergeboorte een zoon van God wordt, heb je de hoogste plaats in Jezus Christus. Je hebt geen nieuw level nodig, maar kennis door God’s Woord om tot de ontdekking te komen wie jij bent in Christus.

Door kennis van God’s Woord zul je God en Zijn wil leren kennen, zodat je kunt wandelen in geloof en de leugens van de duivel, die zich als bolwerken in jouw denken hebben gevestigd neer kan halen.

Door de kennis van het Woord en het toepassen van het Woord, zul je in de waarheid van het Woord wandelen in geloof en het Koninkrijk van God vertegenwoordigen, verkondigen en vestigen op de aarde, mensen oproepen tot bekering en hen verzoenen met God door Jezus Christus. Dit is de opdracht van elke wedergeboren gelovige.

Door geloof God’s Koninkrijk vestigen op deze aarde

En Jezus trad naderbij en sprak tot hen, zeggende: Mij is gegeven alle macht in de hemel en op (de) aarde. Gaat dan henen, maakt al de volken tot Mijn discipelen (onderwijs alle natiën) en doopt hen in de Naam des Vader en des Zoons en des Heilige Geestes en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb. En zie, Ik ben met u al de dagen tot aan de voleinding der wereld (Mat 28:18-20)

En Jezus zeide tot hen: Gaat heen in de gehele wereld, verkondigt het evangelie aan de ganse schepping. Wie gelooft en zich laat dopen zal behouden worden, maar wie niet gelooft zal veroordeeld worden. Als tekenen zullen deze dingen de gelovigen volgen: in Mijn Naam zullen zij boze geesten uitdrijven, in nieuwe tongen zullen zij spreken, slangen zullen zij opnemen, en zelfs indien zij iets dodelijks drinken, zal het hun geen schade doen; op zieken zullen zij de handen leggen en zij zullen genezen worden (Mar 16:15-18)

En Jezus zeide tot hen: Aldus staat er geschreven, dat de Christus moest lijden en ten derden dage opstaan uit de doden, en dat in Zijn Naam moest gepredikt worden bekering tot vergeving der zonden aan alle volken, te beginnen bij Jeruzalem (Lu 24:46-47)

Je hoeft dus niet uren en dagen al vastend in gebed door te brengen om antwoord te krijgen op de vraag wat jouw taak of roeping is. Jezus heeft allang antwoord gegeven op de taak van elke gelovige en volger van Hem en dat is: van Jezus Christus getuigen, het evangelie van het Koninkrijk van God verkondigen aan alle natiën, hen onderwijzen om al datgene wat Jezus heeft geboden te onderhouden en daardoor hen discipelen van Jezus te maken, de bekering tot vergeving van zonde door het bloed van Jezus verkondigen, hen dopen in de Naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest, in Zijn Naam boze geesten uitdrijven, zieken genezen door handoplegging, in nieuwe tongen spreken, slangen opnemen en als zij iets dodelijks drinken zal het hun geen schade doen.

Dit gold niet alleen voor Zijn discipelen, die toendertijd leefden, maar voor al Zijn discipelen, die bereid zijn om hun eigen leven af te leggen, hun kruis dagelijks op te nemen en Jezus te volgen. Als je dit doet en Jezus volgt en daardoor doet wat Hij zegt, zul je gaandeweg vanzelf op jouw bestemming komen.

Paulus sprak niet over levels maar over het opgroeien tot volwassenheid in het zoonschap Gods en over een wedloop, waarbij alles draait om volharding, de ogen gericht houden op Jezus Christus, de Leidsman en Voleinder van het geloof en het volbrengen tot aan het einde (Heb 12:1-2). En juist deze mentaliteit is bij velen ver te zoeken. Bij het minst geringste haken velen af en gaan liever aan de kant zitten als toeschouwers, al kijkend hoe anderen het ervan afbrengen. Maar dit is niet naar God’s. Hij wil dat iedereen de baan opgaat en volhardt tot aan het einde.

‘Wees het zout der aarde”

You Might Also Like

    error: Content is protected !!