Wat is de ware betekenis van het kruis?

Vele Christenen, die zeggen in Jezus te geloven, zich bekeerd hebben en wedergeboren zijn, willen vaak niets weten van het morele gedeelte van de wet. Zij willen zich niet houden aan allerlei regeltjes, omdat zij dit wettisch vinden. En wetticisme is onderdeel van religie en niet van een relatie met Jezus Christus. Nee, zij willen geen regels krijgen opgelegd, maar zij willen vrij zijn en een relatie op hun manier met Jezus en God de Vader hebben, wanneer het hen uitkomt. In veel gevallen lijkt deze relatie meer op een lat relatie dan op een huwelijk. Want vaak zoeken de Christenen God alleen op als zij problemen hebben en/of iets nodig hebben, maar leven voor de rest naar hun eigen wil. Enfin, terugkomend op het feit, dat zij niets van het morele gedeelte van de wet willen weten, maar zeggen vrijgemaakt te zijn van de wet, leven zij ondertussen wel als diegenen, waarvoor de wet was bedoeld. Wat wordt hiermee bedoeld? Wat is de ware betekenis van het kruis en het volmaakte verlossingswerk van Jezus Christus?

De oude mens blijft terugvallen in zonde

De wet van Mozes was bedoeld voor de gevallen mens, die door de natuurlijke geboorte en de besnijdenis in het vlees tot God’s volk behoorden. De offerwetten van de wet rekende af met de (individuele) zonden en ongerechtigheden van de oude mens en niet met de zondige natuur van de oude mens.

offers van dieren en offer van Jezus

Het bloed van dieren was niet krachtig genoeg om af te rekenen met de zondige natuur van de oude mens, omdat de dieren niet gelijk stonden aan de mens. Want het vlees van dieren is anders dan het vlees van mensen (1 Korintiërs 15:39).

Het bloed van dieren kon alleen tijdelijk afrekenen met de zondige daden van het vlees en daarvoor tijdelijk verzoening doen. Daarom moesten zij zich houden aan de offerwetten en moesten de offers steeds weer plaatsvinden.

De mens bleef ondanks de offers en het bloed van dieren nog steeds gevangen in de zondige natuur van het vlees en kon daar niet van worden verlost.

Zij moesten steeds hun zonden belijden en verzoening doen door middel van de offerwetten. Zij waren vergeven door het offer en het bloed, totdat zij weer terugvielen in hun oude zonden en weer hun zonde moesten belijden en verzoening moesten doen. Het bloed van dieren bleef rijkelijk vloeien, maar de zondige natuur, die heerst in het vlees, bleef aanwezig in de generatie van de gevallen mens.

Jezus rekende af met de zondige natuur van de gevallen mens

Daar nu de kinderen aan bloed en vlees deel hebben, heeft ook Hij op gelijke wijze daaraan deel gekregen, opdat Hij door Zijn dood hem, die de macht over de dood had, de duivel, zou onttronen, en allen zou bevrijden, die gedurende hun ganse leven door angst voor de dood tot slavernij gedoemd waren (Hebreeën 2:14-15)

Dit ging zo door, totdat Jezus kwam en afrekende met de zondige natuur van de (oude) mens, die de zonde voortbrengt en tot de dood leidt.

Jezus nam niet alleen de zonde op Zich, maar droeg de zonde en ongerechtigheden van de gevallen mens in Zijn vlees en werd de Plaatsvervanger voor de gevallen mens. Jezus droeg de straf, die op de zonde staat en daardoor kwam Hij rechtmatig in het dodenrijk terecht (Lees ook: Wat deed Jezus in de hel?).

Maar de dood was niet sterk genoeg om Jezus in het dodenrijk te houden. Want door de kracht van de Heilige Geest, stond Jezus na drie dagen op uit de dood. Jezus had de dood onttroond en de heerschappij rechtmatig overgenomen van de duivel.

Door de wedergeboorte verlost van het zondige vlees

Door het geloof en de wedergeboorte in Jezus Christus is het mogelijk om verlost te worden van het zondige vlees. Door het afleggen van het vlees in de waterdoop sterft de oude mens en door de opstanding van de geest, door de doop met de Heilige Geest, is de mens een nieuwe schepping geworden.

De nieuwe schepping heeft het oude achter zich gelaten en heeft een nieuw leven in de geest ontvangen. De nieuwe mens heeft de mogelijkheid om in het gezag van Jezus Christus en door de kracht van de Heilige Geest een zoon van God te worden en te wandelen in gerechtigheid.

nieuwe schepping

Door de wedergeboorte is de nieuwe mens verlost van het vlees, omdat het vlees gestorven is in Jezus Christus.

Door het afleggen van de werken van de oude mens zal de nieuwe mens tevoorschijn komen. Eerder niet (Lees ook: Kun je wandelen in het opstandingsleven zonder te sterven?).

De Heilige Geest bezit, net als Jezus, dezelfde wil van God en zal de mens confronteren en overtuigen van zonde. Vervolgens is het aan de mens om de Heilige Geest te gehoorzamen en de zonden weg te doen.

Want de mens behoort niet meer tot de generatie van de gevallen mens en heeft als vader niet meer de duivel. Maar de mens behoort tot de generatie van de nieuwe mens; de nieuwe schepping, die geschapen is in Jezus Christus en God als Vader heeft.

De nieuwe scheppingen zijn zonen van God en vormen samen de gemeente; het lichaam van Jezus Christus. Het doel van de gemeente is om de heiligen op te voeden in het Woord, zodat zij gelijk worden aan Jezus Christus en gaan wandelen zoals Hij heeft gewandeld in gehoorzaamheid aan de wil van de Vader en het Koninkrijk van God prediken en brengen tot de mens op deze aarde.

Door onwetendheid en gebrek aan kennis blijven volharden in zonde

Het probleem is echter, dat er in vele gemeenten in plaats van zonen van God, theologen, motiverende sprekers en zelf promoters, die nog de oude schepping zijn (vleselijk zijn) en een schijn van godsvrucht hebben, op de kansel staan en de gelovigen onderwijzen. Zij onderwijzen de gelovigen vanuit hun vleselijk denken en hun eigen kennis, wijsheid en filosofieën, in plaats dat zij de gelovigen onderwijzen vanuit een geestelijk denken; het denken van Christus en de waarheid van het Woord van God.

Om zoveel mogelijk mensen aan te trekken en verhoogd te worden door mensen, prediken zij naar wat de mens wil horen. Door hun prediking, waarin het vlees van de mens centraal staat, zorgen zij ervoor, dat zij boven de gelovigen blijven staan en de gelovigen afhankelijk maken van hen. Door de woorden, die voortkomen uit hun vlees, houden zij de gelovigen in gebondenheid en dat is precies wat de duivel wil.

vijanden van het kruis

Doordat zij filosofieën vanuit hun eigen denken verkondigen, die voor de oren van mensen interessant en plezierig zijn om te horen, in plaats van de waarheid van Gods Woord, blijven vele gelovigen onwetend.

Door een gebrek aan kennis van Gods Woord blijven zij volharden in hun zonden en komen er niet van los van.

In de ene gemeente wordt er verkondigd dat er geen zonde meer is en je daarom ook niet kan zondigen en in de andere gemeente wordt er verkondigd dat je altijd een zondaar blijft en daarom altijd zal blijven volharden in zonden, totdat je sterft. Want alleen door de natuurlijke dood zul je verlost worden van het zondige vlees (Lees ook: Eens een zondaar, altijd een zondaar?).

Maar dit is één grote leugen, die voortgekomen is uit het denken van vleselijke mensen en gebaseerd is op eigen filosofieën. Want als deze theorie waar zou zijn, waarom moest Jezus dan komen en waarom moest Jezus onze Plaatsvervanger worden om voorgoed af te rekenen met het zonde probleem? En wat gebeurde er dan op de Pinksterdag? (Lees ook: Wat betekent Pinksteren?)

Diegenen, die deze leer hebben verzonnen, waren ongeestelijk en wilden zelf geen afstand doen van hun oude leven en daarom hebben deze personen het evangelie en de waarheid van God aangepast aan hun ervaringen, bevindingen en wensen. En omdat deze personen door de kerk bevoegd en aangesteld waren, omdat zij wellicht een diploma, doctoraat, status of gezinslid waren en daardoor aanzien hadden, heeft de gemeente deze leer aangenomen en wordt deze leugen tot op de dag van vandaag nog steeds verkondigd.

De gelovigen worden op dwaalsporen geleid

Hierdoor zijn vele gelovigen op dwaalsporen geleid en zijn er vele zielen verloren gegaan, terwijl zij gered hadden kunnen worden door de juiste prediking naar het Woord van God en de Heilige Geest.

ongehoorzaamheid van één mens

Door deze leugen leeft het idee bij vele gelovigen, dat wanneer zij tot geloof komen en volgens hun theologie wedergeboren worden, zij schoongewassen zijn van hun zonden, waarin zij hebben gewandeld.

Zij zijn niet alleen schoongewassen van hun zonden, waarin zij hebben gewandeld, maar ook van de zonden waarin zij blijven volharden na de wedergeboorte. Want zij komen niet los van de zonde, maar blijven altijd een zondaar.

As het Woord zegt, dat Jezus kwam om de mens te verlossen en de mens heeft verlost door Zijn werk aan het kruis, maar de theoloog of prediker zegt, dat de mens altijd een zondaar blijft, wie spreekt hier dan de waarheid? Wat heeft Jezus volgens de theoloog of prediker dan gedaan aan het kruis? Wat was het doel van Zijn komst en wat hield Zijn offer in? Waar heeft Jezus Zijn leven voor gegeven?

Omdat vele gelovigen zelf niet wedergeboren zijn en geen persoonlijke relatie met Jezus Christus; het Woord hebben, maar geloven, leunen en vertrouwen op de woorden van predikers en theologen, geloven zij in de woorden van mensen boven de woorden van God.

De zonden aan het kruis nagelen in plaats van het vlees

Zij kruisigen niet hun vlees, waarin de zondige natuur woont en die de zonde produceert, maar zij nagelen hun zonden aan het kruis. Zij rekenen niet af met het zondeprobleem, waarvoor Jezus naar de aarde is gekomen, maar zij blijven leven in de leugens, die de duivel door filosofieën van mensen heeft verspreid.

zonde doet

Maar de waarheid is, dat zolang het vlees van de mens niet sterft, de mens zal blijven wandelen en volharden in zonden en datgene zal blijven doen dat tegen God’s wil ingaat.

Zolang de mens blijft volharden in zonden is de mens niet vrijgemaakt van de zonde, maar een slaaf van de zonde.

In sommige gemeenten of op seminars staat er vaak zelfs een kruis, met daarnaast briefjes, spijkers en een hamer. Hierop kunnen de bezoekers hun zonden of datgene waar zij mee zitten, opschrijven en met een hamer en een spijker vastnagelen aan het kruis. Maar dit is een daad van emotie (het vlees) en heeft niets met de Geest te maken.

Want als de gelovigen weer naar huis gaan vervolgen zij hun leven en vervallen zij weer in dezelfde zonde, net als het volk van God in het oude testament. En daarom leven vele gelovigen, alhoewel zij niets van de wet willen weten, als diegenen waarvoor de wet was bedoeld, namelijk: de oude mens, die gevangen zit in het vlees.

Zij proberen vanuit hun vlees en met behulp van methoden en technieken vanuit het zichtbare met de zonde af te rekenen. In plaats dat zij met het zondeprobleem, namelijk de veroorzaker van de zonde; het vlees afrekenen.

Jezus is gestorven door de zonde van de oude mens

Want wie Jezus Christus toebehoren hebben het vlees met zijn hartstochten en begeerten gekruisigd (Galaten 5:24)

Jezus is niet gestorven voor jouw zonden, zodat je kan blijven zondigen, maar Hij is gestorven door jouw zonden, die voortkomen uit de zondige natuur van het vlees van de oude mens. Dit is iets heel anders. Jezus is gestorven voor de oude mens; de zondaar, zodat de oude mens (vlees) in Hem afgelegd kan worden en de nieuwe mens (geest) in Hem kan opstaan uit de dood.

In Hem zijt gij ook met een besnijdenis, die geen werk van mensenhanden is, besneden door het afleggen van het lichaam des vlezes, in de besnijdenis van Christus, daar gij met Hem begraven zijt in de doop. In Hem zijt gij ook mede opgewekt door het geloof aan de werking Gods, die Hem uit de doden heeft opgewekt (Kolossenzen 2:11-12)

Jezus heeft aan het kruis niet alleen afgerekend met de zonde, maar met de zondige natuur van de oude mens, die aanwezig is in het vlees. Hierdoor is de wedergeboren mens géén zondaar meer en zal niet meer blijven volharden in zonde. Diegenen, die Jesus toebehoren zullen niet blijven volharden in zonde, omdat zij hun vlees met hun hartstochten en begeerten hebben afgelegd.

Wat de wet en het bloed van dieren niet kon, kon Jezus Christus wel! Jezus, het levende Woord, die gekomen is in het vlees, is de Plaatsvervanger geworden van de ongehoorzame rebelse oude mens, wiens eindbestemming de eeuwige dood in de poel des vuurs is.

Jezus rekende af met de zondige natuur, die aanwezig is in het vlees, zodat een ieder, die in Hem gelooft en in Hem wedergeboren wordt, verlost wordt van het zondige vlees, die de zonde en uiteindelijk de dood voortbrengt.

Wil jij dus afrekenen met de zonde, dan moet jij naar de wortel van het probleem gaan: het vlees. Zolang jouw vlees niet sterft, zul jij blijven volharden in zonde en kan de geest niet opstaan.

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!