Wat zijn de kenmerken van een zoon van God?

Er zijn Christenen, die zich afvragen of zij wel wedergeboren zijn en een zoon van God (zowel man als vrouw) zijn geworden. Zij twijfelen aan hun behoudenis en vragen zich af of zij wel of niet de doop met de Heilige Geest hebben ontvangen. Hoe kun je nou weten of je inderdaad wedergeboren bent en een zoon van God bent geworden? Wat zijn de kenmerken van een zoon van God?

Een verandering van Koninkrijk

Hij heeft ons verlost uit de macht der duisternis en overgebracht in het Koninkrijk van de Zoon zijner liefde, in wie wij de verlossing hebben, de vergeving der zonde (Kolossenzen 1:13-14)

Want de wet van de Geest des levens heeft u in Christus Jezus vrijgemaakt, van de wet der zonde en des doods (Romeinen 8:2)

Op het moment, dat je door het geloof in Jezus Christus en Zijn verlossingswerk je bekeert en wordt gedoopt in water en de doop met de Heilige Geest ontvangt ben je wedergeboren en een zoon van God geworden.

In de geestelijke wereld heeft er een verandering plaatsgevonden. Want door het sterven van het vlees en de opstanding van jouw geest uit de dood ben je overgeplaatst vanuit het koninkrijk der duisternis naar het Koninkrijk van God. Deze verandering van koninkrijk betekent een verandering van (geestelijk) burgerschap en een verandering van wet (Lees ook: De onthullende waarheid over de wet van de zonde en de dood).

Door de wedergeboorte ben je een nieuwe schepping oftewel een nieuwe mens geworden en is jouw natuur veranderd.

Een zoon van God zal een verandering van natuur ervaren 

Doch allen, die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven om kinderen God’s te worden, hun, die in Zijn Naam geloven; die niet uit bloed, noch uit de wil des vlezes, noch uit de wil eens mans, doch uit God geboren zijn (Johannes 1:12-13)

Ziet welke liefde ons de Vader heeft gegeven, dat wij zonen Gods genoemd worden, en wij zijn het (ook). Daarom kent de wereld ons niet, omdat zij Hem niet kent (1 Johannes 3:1)

De natuur van de vader van de gevallen mens; de duivel, is gestorven met jouw vlees en de natuur van de Vader van de nieuwe mens; God is door jouw geest opgestaan uit de dood door de kracht van de Heilige Geest.

Vanaf het moment, dat je de Heilige Geest hebt ontvangen, woont de Heilige Geest in jou. Daarom hoef je niet steeds de Heilige Geest aan te roepen en uit te nodigen. Want als De Heilige Geest eenmaal in jou is gekomen, zal Hij in jou blijven en zal Hij altijd met jou zijn (o.a. Johanns 14:17).

Tenminste, zolang jij ervoor kiest om in Jezus Christus te blijven en te leven naar de wil van God en niet Christus verlaat, door te leven als de wereld naar de wil van het vlees, waarin de duivel regeert.

God zal het hart van steen vervangen door een hart van vlees

Ik zal hun één hart geven en een nieuwe geest in hun binnenste, en Ik zal het hart van steen uit hun lichaam verwijderen en hun een hart van vlees geven, opdat zij naar Mijn inzettingen zullen wandelen en naarstig Mijn verordeningen onderhouden; zij zullen Mij tot een volk en Ik zal hun tot een God zijn (Ezechiël 11:19-20)

De Heilige Geest zal overtuigen van zonde

In het Oude Verbond, maakte God 50 dagen na Pascha Zijn wil bekend aan de oude mens, door het geven van de wet aan Mozes.

En in het Nieuwe Verbond, maakte God 50 dagen na Pascha Zijn wil bekend aan de nieuwe mens, door het geven van Zijn Heilige Geest (Lees ook: Wat gebeurde er 50 dagen na Pascha?).

Het kwade hart van steen, waarin de wil van de duivel stond opgeschreven en zich altijd verhief boven God en verzette tegen de wil van God en Zijn geboden, is vervangen door een levend hart van vlees, waarin de wil van God staat opgeschreven (Lees ook: Wat is een verdorven hart?).

Door de inwoning van de Heilige Geest staat de wet van God, die de wil van God vertegenwoordigt, opgeschreven in jouw nieuwe hart.

De Heilige Geest vertegenwoordigt, net als Jezus, de wil van de Vader en Zijn gerechtigheid en heiligheid en overtuigt de wereld van zonde, gerechtigheid en oordeel.

Een zoon van God zal een verandering van gedrag ervaren

Waarom begrijpt gij niet wat Ik zeg? Omdat gij Mijn woord niet kunt horen. Gij hebt de duivel tot vader en wilt de begeerten van uw ader doen. Die was een mensenmoorder van den beginne en staat niet in de waarheid, want er is in hem geen waarheid. Wanneer hij de leugen spreekt, spreekt hij naar zijn aard, want hij is een leugenaar en de vader der leugen. Maar omdat Ik u de waarheid zeg – Mij gelooft gij niet. Wie van u overtuigt Mij van zonde? Als Ik waarheid spreek, waarom gelooft gij Mij niet? Wie uit God is, hoort de woorden Gods; daarom hoort gij niet, omdat gij uit God niet zijt (Joh 8:43-47)

Wat Ik gezien heb bij de Vader, spreek Ik; zo doet ook gij, wat gij van uw vader gehoord hebt (Joh 8:38)

Door de verandering van Koninkrijk en de verandering van natuur, zal er een verandering van gedrag plaatsvinden. Jij zult niet meer als de oude mens in hoogmoed naar de kennis, wijsheid, wil en de onverzadigde lusten en begeerten van het vlees blijven wandelen, net als de wereld, en in zonde blijven volharden.

Maar door de verandering van hart, waardoor jouw natuur is veranderd, zul je als de nieuwe mens wandelen naar de Geest in gerechtigheid naar de wil van God en de geboden van Jezus.

Omdat jouw natuur is veranderd en Zijn wil in jou leeft en jij van Jezus houdt, zul je doen wat Hij jou heeft opgedragen om te doen en zul je Zijn geboden onderhouden (Lees ook: De geboden van God en de geboden van Jezus).

Een zoon van God doet van nature wat de wet gebiedt

Want allen, die zonder wet gezondigd hebben, zullen ook zonder wet verloren gaan; en allen, die onder de wet gezondigd hebben, zullen door de wet geoordeeld worden; want niet de hoorders der wet zijn rechtvaardig bij God, maar de daders der wet zullen gerechtvaardigd worden. Wanneer toch heidenen, die de wet niet hebben, van nature doen wat de wet gebiedt, dan zijn dezen, ofschoon zonder wet, zichzelf tot wet; immers, zij tonen, dat het werk der wet in hun harten geschreven is, terwijl hun geweten medegetuigt en hun gedachten elkander onderling aanklagen of ook verontschuldigen, ten dage dat God het in de mensen verborgene oordeelt volgens mijn evangelie, door Christus Jezus (Romeinen 2:12-16)

Opdat het recht der wet vervuld zou worden in ons, die niet naar het vlees wandelen, maar naar den Geest (Romeinen 8:4)

Als jij een zoon van God bent geworden, zul jij automatisch doen wat de wet gebiedt, aangezien de wet de wil van God vertegenwoordigt, waardoor jij jezelf tot wet bent en dus de wet vervuld, net als Jezus (Lees ook: Is een mens in staat om de wet te vervullen?).

Wat zijn de kenmerken van een zoon van God?

De belangrijkste kenmerken van een zoon van God zijn niet liefdadigheids- en humanistische werken, aangezien de wereld deze ook doet.

De kenmerken van een zoon van God zijn ook niet de tekenen en wonderen die hij doet. Want Jezus zegt, dat er valse christussen en valse profeten zullen opstaan en zij grote tekenen en wonderen zullen doen, zodat zij, ware het mogelijk, ook de uitverkorenen zouden verleiden (Mattheüs 24:24, Marcus 13:22).

Uit de woorden van Jezus blijkt, dat jij niet wedergeboren hoeft te zijn om te wandelen in het bovennatuurlijke en wonderen en tekenen te doen (Lees ook: Moet je wedergeboren zijn om te wandelen in het bovennatuurlijke?)

Een zoon van God heeft God lief en heeft een vreze voor God en wandelt in gerechtigheid

Door de vreze des Heeren wijkt men van het kwaad (Spreuken 16:6)

Maar de kenmerken van een zoon van God zijn, dat hij God liefheeft met heel zijn hart, ziel, verstand en kracht en een vreze voor God heeft. Wat betekent, dat hij een groot ontzag voor God heeft.

Zonen van God zijn als lichtende sterren

Hierdoor zal een zoon van God zich o.a. afscheiden van het kwaad (zonde en ongerechtigheid).

Een zoon van God zal geen compromissen sluiten met de zonde. Hij zal de werken van het koninkrijk der duisternis niet tolereren en accepteren, maar wegdoen.

Als een persoon een zoon van God is geworden en de Heilige Geest bezit, zal de persoon de wil van God doen, aangezien de persoon de natuur van God heeft.

De rechtvaardige werken, die uit de natuur van God voortkomen, bewijzen dat de persoon een zoon van God is en dezelfde natuur van zijn Vader heeft.

Een zoon van God zal nooit de werken van de duivel goedkeuren, laat staan daarin wandelen.

Want wie Jezus Christus toebehoren, hebben het vlees met zijn hartstochten en begeerten gekruisigd (Galaten 5:24)

Een zoon van God wordt geleid door de Heilige Geest

Maar indien gij door de Geest de werkingen des lichaams doodt, zult gij leven. Want allen, die door de Geest Gods geleid worden, zijn zonen Gods (Romeinen 8:13-14).

Maar een zoon van God zal naar de Geest in de waarheid van God wandelen en daardoor in de wil van God wandelen.

Een zoon van God zal de waarheid van God spreken. Hij zal de leugens en de werken van de duivel ontmaskeren en neerhalen door het Woord, in het gezag van Jezus (de Naam van Jezus) en de kracht van de Heilige Geest.

Een zoon van God draagt de vrucht van de Geest

Een zoon van God wandelt naar de Geest in gehoorzaamheid aan het Woord en zal de vrucht van de Geest dragen en daardoor wandelen in de rechtvaardige liefde van God (liefde voor God en van daaruit de liefde naar jouw naasten), blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw (geloof), zachtmoedigheid, zelfbeheersing (Lees ook: De vrucht van de Geest en Wat betekent gij zult u naaste liefhebben als uzelf?).

Jezus zei, dat je de boom aan de vruchten zal herkennen en dat is nog steeds het geval.

Een zoon van God doet de wil van de Vader

Al wie de wil Gods doet, die is Mijn broeder en zuster en moeder (Marcus 3:35)

Een zoon gehoorzaamt zijn vader en doet de wil van zijn vader. Aangezien een zoon de natuur van zijn vader heeft.

Daarom zullen de zonen van God, die de natuur van God hebben, door de Geest de wil van hun Vader doen. Net zoals de zonen van de duivel, die de natuur van de duivel hebben, door het vlees de wil van hun vader doen.

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!