Wat gebeurt er wanneer een natie God vergeet?

De Bijbel laat ons zien wat er gebeurt wanneer een natie God vergeet. Maar ondanks de geschiedenis en de waarschuwingen van het Woord zijn er vele natiën, die God dienden en Zijn Woord volgden, maar in de loop der jaren God hebben vergeten en Gods weg hebben ingeruild voor andere wegen. Zij hebben het Woord verlaten en hebben vertrouwd op menselijke kennis en wijsheid en zich ingelaten met andere religies, (oosterse) filosofieën en praktijken, waardoor er grote chaos is ontstaan en zij hetzelfde onheil als de heidense landen ervaren. Er is een grote toename van ontevredenheid en rebellie naar gezag en de wet en dit wordt alleen maar heftiger en gewelddadiger. Wij zien een toename van haat, agressiviteit, ontrouw, (seksueel en/of lichamelijk) misbruik, (crimineel) geweld, seksuele onreinheden en perversiteit, immoraliteit, natuurgeweld, mentale en lichamelijke ziekten, vreemde virussen en ga zo maar door. De (politieke) leiders hebben eigenlijk geen oplossing voor de hedendaagse chaos en problematiek en roeien met de riemen die zij hebben.

De natie, die God vergeet en Zijn wegen verlaat 

Mensen kunnen zeggen, dat de tijden zijn veranderd en dat de aarde is veranderd, maar de waarheid is dat de mensen zijn veranderd. Zij hebben de weg van God verlaten en daar plukken zij nu de vruchten van. 

Want dit fenomeen kwam al in het Oude Verbond voor, toen God’s volk rebelleerde naar God en op hun eigen inzicht vertrouwde en er steeds voor koos om zich in te laten met heidense culturen en hun leringen, goden en rituelen overnamen. 

God was niet voldoende voor hen. Zij wilden hetzelfde als wat de andere volken hadden, waardoor het rebelse volk hun land, dat God gezegend had, verontreinigde met allerlei onreinheden en dingen, die voor God een gruwel waren en tegen Zijn wil ingingen. 

Mijn woorden hebben doen horen

Alhoewel zij de tempel van God bezochten en de inzettingen, offers en rituelen vroom uitvoerden, was hun hart verre van God.

De priester zeiden niet: “waar is de Heere?”. En zij die zich met de wet bezighielden wilden God niet kennen. 

De herders waren afvallig geworden van God en misleidden de kudde. Zij zorgden door hun leringen dat het volk het Woord van God verliet (Lees ook: Vele herders leiden de schapen naar de afgrond).

Zij hadden hun wegen aan boosheden gewend en waren God vergeten en hadden op de leugen hun vertrouwen gesteld. 

Zij hadden echtbreuk, schandelijke ontucht en gruwelijkheden gepleegd en offers ontstoken en hun land tot een ontzetting en een aanfluiting gemaakt.

De profeten profeteerden leugens in Zijn Naam vanuit de bedriegerijen van hun hart en waren het volk niet van nut. Zij verkondigden godsspraken en leugenachtige dromen en door hun leugens en woordenkramerij misleidden zij het volk. Zij verdraaiden de woorden van de levende God (Lees ook: Hoe herken je valse profeten in deze tijd?).

Het volk had in hun land tempels (gebedshuizen) gebouwd voor andere goden (andere religies en filosofieën). 

Het volk van God had de levende Bron verlaten en had zichzelf bakken uitgehouwen, gebroken bakken, die geen water hielden. 

Het volk maakte het gezegende land tot een woestenij

En zo had Gods volk van hun land, dat God hen had beloofd, gegeven en gezegend, een woestenij gemaakt, waar het kwaad heerste en de mensen in zonde en ongerechtigheid leefden. 

Doordat zij God en Zijn Woord hadden verlaten en door hun boze werken, hadden zij zelf het onheil over zich heen gehaald (Lees ook: Het onheil dat de mens over zich heen haalt). 

Zij speelden de hoer door andere natiën achterna te gaan, hun culturen over te nemen en hun goden te dienen en in hun wegen te wandelen. In plaats dat zij trouw bleven aan Hun Maker, de levende God en Zijn stem gehoorzaamden en alleen Hem bleven dienen.

Omdat God’s volk zo rebelleerde naar Hem en zich niet wilde onderwerpen aan Hem, zou God het Koninkrijk van hen afnemen en aan een natie geven, die Hem wel zouden liefhebben en Hem zouden gehoorzaamden en trouw zouden blijven aan God en Zijn Woord (o.a. Jes 2:6-9, Jer 2, 3, 7, 13, 18, 23, 50, Hos 8:14, 13:6-14:1, Mat 21:43)

Wat gebeurt er wanneer een land God vergeet en Zijn Woord verlaat?

De goddelozen keren om naar het dodenrijk, al de volken die God vergeten (Psalm 9:17)

En zo zijn er vele mensen, die net als Gods volk in het Oude Verbond, eens geloofden in God en Zijn Woord en Hem gehoorzaamden en dienden, maar gaandeweg het Woord hebben verlaten en God zijn vergeten en zich hebben opengesteld – en zich hebben ingelaten met andere religies, (oosterse) filosofieën, leringen, alternatieve geneeswijzen en praktijken zoals bijvoorbeeld new age, yoga, meditatie, mindfulness, martial arts, acupunctuur, reiki etc. en wandelen in zonden.

Door hun ongerechtigheid en zonde hebben zij niet alleen hun eigen leven, maar ook het land bevuild.

Zij hebben zich ingelaten met boze geesten, die niet opbouwen maar roven en vernietigen en voor chaos zorgen en dat is zichtbaar in zowel hun leven als in het land.

Een verandering van gedrag en wetten

Gerechtigheid verhoogt een volk, maar zonde is een schandvlek der natiën (Spreuken 14:34)

De afvalligheid van mensen van het geloof en de toenemende goddeloosheid hebben er toe geleid dat de macht van het koninkrijk der duisternis is toegenomen en regeert in vele levens, waardoor de levensstyle en het gedrag van mensen is veranderd en seculiere wetten zijn gewijzigd, vervangen en/of verwijderd en niet meer overeenkomen met de Bijbel, maar tegen de Bijbel en tegen God’s wil ingaan. 

Gerechtigheid verhoogt een volk

Zowel de wetten als ethiek van vele natiën zijn niet meer gefundeerd op de Bijbel, maar op menselijke kennis (wetenschap), filosofieën, meningen, gevoelens en emoties.

De dingen, die God in de Bijbel als kwaad beschouwt, wordt vandaag de dag als goed beschouwd. En wat God als goed beschouwt wordt vandaag de dag als slecht beschouwd. 

God zegt, “Gij zult niet doden.” Maar de huidige wetten keuren o.a. abortus en euthanasie goed.

Dit is slechts een voorbeeld van wetten, die door afvalligheid van God zijn gewijzigd.

Maar er zijn meer wetten gewijzigd en er zullen nog meer wetten gewijzigd worden, die ervoor zorgen, dat wedergeboren Christenen, die God met heel hun hart, ziel, verstand en kracht liefhebben en een vreze voor God hebben en trouw blijven aan Jezus en blijven standhouden op het Woord en daardoor geen concessies doen, vervolgd zullen worden. 

Wanneer de mens God vergeet

Het meerendeel van de mensen heeft geen liefde en vreze meer voor God en leeft daardoor niet meer naar de wil van God, maar hebben de weg van God verlaten. 

Zij zijn niet nederig, maar hoogmoedig en hebben geen respect meer voor het gezag van ouders, ouderen, (politieke) leiders, politie, managers, onderwijzers etc. maar zij zijn zelfzuchtig en doen wat zij zelf willen.

Zij houden zich niet aan de (leef)regels van de samenleving, het huwelijk, het gezin, het bedrijf of de school, maar zij minachten deze en rebelleren en leven naar hun eigen wil.

Zij spreken niet meer de waarheid, maar hebben de leugen lief.

Zij hebben de zonde liever dan de gerechtigheid.

Zij zijn niet trouw, maar plegen overspel en zijn echtbrekers.

Zij zijn niet meer lankmoedig, maar hebben een kort lontje waardoor zij snel boos zijn en agressief reageren. 

Zij ervaren geen vrede in hun leven, maar stress, bezorgdheid, angst en hebben last van paniek aanvallen. Velen hebben hun gedachten niet onder controle, waardoor hun denken een grote chaos is. Zij hebben een negatieve manier van denken en vertonen vernietigend gedrag, dat niet alleen vernietiging teweegbrengt in hun eigen leven, maar ook in het leven van anderen.  

De mensen zijn hoogmoedig, zelfzuchtig en rebels geworden en dit begint al vanaf jonge leeftijd.

Wanneer ouders en scholen God vergeten

God heeft aan ouders de verantwoordelijk en taak gegeven om hun kinderen op te voeden in de vreze des Heeren en te beschermen in de wereld. Maar vele ouders zijn zo druk bezig met zichzelf en hun eigen leven, dat zij geen tijd meer voor hun kinderen hebben en hun kinderen niet opvoeden zoals zij hen zouden moeten opvoeden. 

Zij onderwijzen hun kinderen niet in de Bijbel; het Woord van God, zodat zij de wil van God leren kennen en corrigeren niet hun gedrag waar nodig is, maar zij laten hen begaan. 

Zij schuiven hun verantwoordelijkheid af op anderen en vertrouwen de opvoeding toe aan o.a. de school en kinderopvang. Alhoewel vele scholen en kinderopvangen, de naam ‘Christelijk’ dragen zijn zij alles behalve Christelijk. 

De meesten scholen beginnen de dag niet met gebed en een stuk onderricht in de Bijbel. Zij hanteren geen Bijbelse normen en waarden, maar hebben compromissen gesloten met andere religies en (oosterse) filosofieën en hebben hun leringen en normen en waarden overgenomen.

Zij verloochenen God door o.a. de evolutietheorie. Zij leren de kinderen om dingen, die God niet goed vindt, goed te vinden en de dingen, die God goed vindt, niet goed te vinden.

Zo leren zij bijvoorbeeld, dat leugens, die goed onderbouwd kunnen worden, niet slecht zijn.

In plaats dat zij kinderen leren dat seksuele gemeenschap buiten het huwelijk niet naar Gods wil is en zij hen aanmoedigen om te wachten totdat zij getrouwd zijn, geven zij seksuele voorlichting en informatie over veilig vrijen, waarbij soms condooms worden uitgedeeld, waardoor seksuele gemeenschap tussen man en vrouw buiten het huwelijk wordt aangemoedigd.   

Zij laten de kinderen in met valse godsdiensten en (oosterse) filosofieën. De kinderen onderwerpen zich aan valse goden en laten demonische machten hun leven binnen door o.a. mindfulness, meditatie, massageyoga en zelfverdediging (afkomstig van oosterse gevechtskunsten).

Bij thuiskomst wordt het denken van kinderen verder gevoed en ontwikkeld door social media, de televisie, boeken en games, die occult zijn en vol onreinheden en geweld zitten en een boodschap meegeven, die lijnrecht tegenover het Woord van God staat. 

En dan vragen vele ouders zich nog af, hoe het komt dat hun kinderen niet willen luisteren en rebels en onhandelbaar zijn en niet meer naar de kerk of gemeente willen gaan en op latere leeftijd afvallig worden van het geloof. Het antwoord is simpel. 

In plaats dat jij zelf jouw kinderen hebt opgevoed in het Woord van God en hebt gevoed met de dingen van het Koninkrijk van God, waardoor het Woord in hen leeft en zij God toebehoren, heb jij jouw kind toevertrouwd aan vreemden en zijn zij gevoed met de dingen van de wereld, waardoor zij de mindset van de wereld hebben, die haaks op het Woord van God staat en daarom behoren zij de wereld toe. 

De vervolging van wedergeboren Christenen

Doet alles zonder morren of bedenkingen, opdat gij onberispelijk en onbesmet moogt zijn, onbesproken kinderen Gods te midden van een ontaard en verkeerd geslacht, waaronder gij schijnt als lichtende sterren in de wereld, het Woord des levens vasthoudende, mij ten roem tegen de dag van Christus, dat ik niet vruchteloos (mijn wedloop) gelopen, noch vruchteloos mij ingespannen heb (Filippenzen 2:14-16)

Gij echter zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterschap, een heilige natie, een volk (Gode) ten eigendom, om de grote daden te verkondigen van Hem, die u uit de duisternis geroepen heeft tot Zijn wonderbaar licht: u, eens niet Zijn volk, nu echter Gods volk, eens zonder ontferming, nu in Zijn ontferming aangenomen (1 Petrus 2:9-10)

De wegen des Heeren zijn recht

Wanneer een land God de rug toekeert en de levende God verlaat en vertrouwt op haar eigen kennis, wijsheid en inzicht en haar eigen goden, die zij heeft gemaakt, gaat dienen, zal de goddeloosheid door de zonden en ongerechtigheden toenemen.

Diegenen, die gerechtvaardigd zijn door de wedergeboorte in Jezus Christus en heilig en rechtvaardig leven, zullen vervolgd worden. 

Aangezien het kwaad zo groot zal zijn, door de zonde, die in de levens van mensen regeert, dat zij (de zondaren) de heiligen; de rechtvaardigen niet meer om zich heen kunnen verdragen

En aangezien niet iedere Christen de prijs wil en/of kan betalen voor het volgen van Jezus zullen veel Christenen het Woord verlaten en compromissen met de zonde sluiten. Met als resultaat dat er bijna geen zonen Gods meer zullen zijn op aarde (Lees ook: ‘Bereken de kosten’ en ‘Het volgen van Jezus kost je alles.’).

In de geestelijke wereld zal er bijna geen licht meer zijn, maar zal de duisternis over de aarde heersen. Dit zal in de natuurlijke wereld niet alleen zichtbaar worden door de levens van mensen, die in duisternis wandelen; in zonde en ongerechtigheden. Maar dit zal ook zichtbaar worden in de natuurlijke elementen van de schepping, die ongehoorzaam aan God en Zijn Woord zullen worden (Lees ook: De duisternis dooft het licht en De duisternis over de aarde).

Dit zien wij bijvoorbeeld al aan de zee, die haar grens overschrijdt en niet stopt bij de door God aangegeven grens (Psalm 104:9). En zo zal ook de zon uiteindelijk haar licht niet meer geven, zodat het licht wordt gedoofd op aarde. 

Wanneer de Gemeente God vergeet

En wat doet de Gemeente? Het meerendeel van de Gemeente is God vergeten en is gericht op zichzelf en het vermaak van de vleselijke mens. Alles draait om het pleasen van het vlees van de mens. En daarom proberen vele gemeenten de juiste ambiance te creëren met behulp van (kleur)verlichting, muziek en motiverende preken, waardoor prettige gevoelens en emoties worden aangewakkerd en mensen tijdelijk worden gemotiveerd.

Kerk een sociale instelling of kracht Gods

Vele gemeenten hebben de gezindheid van de wereld en laten zonden en ongerechtigheden toe en stellen zelfs hun gemeenten beschikbaar voor andere religies en filosofieën om diensten te houden. 

En zo is het Lichaam van Christus bevuild met allerlei onreinheden en afgoderij en heeft de gruwel der verwoesting zich in de tempel gezet. 

Waar is de heilige natie, waar het Woord over spreekt? Waar zijn de zonen Gods gebleven?

Ja, van de buitenkant belijden velen, dat zij in Jezus geloven en tot Gods volk behoren, maar in hun hart hebben zij God vergeten en Zijn Woord verworpen. Zij behoren de wereld toe en dienen de duivel door hun vlees.

De gemeente is verblind en slaapt de slaap der doden, denkende op de goede weg te wandelen door hun humanistische daden. 

Maar het wordt tijd dat de Gemeente van Christus wakker wordt en stopt met het pleasen en vermaken van het vlees en het vlees aflegt en zich richt op Jezus Christus en het Koninkrijk van God en de verloren zielen, die ronddwalen in de duisternis en op weg zijn naar de hel.

De hoop voor de natie

En ik zag een andere engel vliegen in het midden des hemels en hij had een eeuwig evangelie, om dat te verkondigen aan hen, die op de aarde gezeten zijn en aan alle volk en stam en taal en natie; en hij zeide met luider stem: Vrees God en geeft Hem eer, want de ure van Zijn oordeel is gekomen en aanbidt Hem, die de hemel en de aarde en de zee en de waterbronnen gemaakt heeft (Openbaring 14:6-7)

De Gemeente behoort dezelfde bewogenheid te hebben als Jezus en net als Jezus te bidden en zielen op te eisen voor het Koninkrijk van God en de werken van de duivel neer te halen in plaats van toe te laten en versterken (Lees ook: De werken van God vernietigen in plaats van de werken van de duivel). 

De Gemeente is gezeten in Jezus Christus en heeft in Hem alle macht in de hemel en op aarde ontvangen om weerstand te bieden tegen de verleidingen van de duivel en de zonde en om samen met Jezus te regeren over de geestelijke overheden, machten, heerschappijen en krachten van het koninkrijk der duisternis.  

Wij hebben niet te worstelen tegen vlees en bloed, maar tegen overheden, machten wereldbeheersers, boze geesten

De tijd van klagen en smeken naar God toe en het vragen naar het ‘waarom’ en ‘Heere wilt u….” is voorbij.

Het wordt tijd dat de Gemeente opgroeit tot volwassenheid en de wil van God leert kennen en onderwerpt aan Hem. Zodat de Gemeente in heiligheid en rechtvaardigheid leeft naar Gods wil en in het zoonschap Gods en de autoriteit van Christus gaat wandelen en strijdend gaat bidden en de dingen, die nog niet zichtbaar zijn tot aanzijn roepen. 

Het wordt tijd dat de Gemeente vrijmoedig wordt en het evangelie van Jezus Christus en de Waarheid van Gods Woord gaat prediken, in plaats van zonde te toleren en concessies te doen met andere religies en filosofieën en zich inlaten met hun leringen, methoden en praktijken.

Want alleen dan is er hoop voor de natie. 

Als de Gemeente zich onderwerpt aan Jezus Christus; het Woord en Hem weer Hoofd maakt van de Gemeente en Hem gehoorzaamt en doet wat Hij heeft opgedragen om te doen, zullen zielen gewonnen worden voor het Koninkrijk van God en zal er een verandering en opwekking plaatsvinden in de Gemeente. De levens van mensen zullen veranderen, wat zijn effect op de natie zal hebben. 

Gezegend is de natie die God niet vergeet 

Gezegend is het volk, welks God de Heere is, de natie, die Hij Zich ten erfdeel koos (Psalm 33:12)

Inderdaad bemerk ik, dat er bij God geen aanneming des persoons is, maar onder elk volk is wie Hem vereert en gerechtigheid werkt, Hem welgevallig (Handelingen 10:35)

Wanneer de bevolking van een land terugkeert naar God en vergeving vraagt en zich bekeert tot God en de Almachtige God gaat dienen, dan zal God terugkeren en weer naar het land omzien en het land vergeven en herstellen.

Terwijl er van alles aan de gang is in de landen rondom, zal het land dat de Heere God dient beschermt zijn en geen onheil zal het land treffen. 

Het land zal gezegend en welvarend zijn en de grond zal vruchtbaar zijn en haar vrucht geven. Dit zal niet komen door het intellect en de vaardigheden van de mensen en/of door het weer, maar door de grootheid van de Heere onze God. Zodat geen enkel mens zal roemen in zichzelf, nog in de natuur, maar zal roemen in Hem.

Hij zal het land beschermen en het land voorzien als het land Jezus Christus weer gaat dienen en leeft naar de wil van God en in Zijn wegen wandelt. 

‘Wees het zout der aarde’ 

You Might Also Like

    error: Content is protected !!