De grootheid van God geopenbaard in uitzichtloze situaties

Door de hele Bijbel heen, lezen wij over de grootheid van God, die zich openbaarde in uitzichtloze situaties en natuurlijke onmogelijkheden. Want ‘onmogelijk’ is niet een woord, dat voorkomt in God’s vocabulaire. Voor God zijn alle dingen mogelijk! En voor diegenen, die God liefhebben en vertrouwen op God en geloven in Jezus; Zijn Woord en het Woord gehoorzamen en daarnaar handelen en leven, is ook niets onmogelijk. Onmogelijkheden bestaan niet in het Koninkrijk van God, zolang het naar de wil van God is. Niemand overtreft de grootheid van God en niets is sterker dan de kracht van God! Kijk maar naar de schepping, de verlossing van Gods volk, de voorzieningen in de woestijn en het innemen van het beloofde land, de overwinningen op de heidense volken, de wonderwerken van de profeten, de komst van Jezus Christus en Zijn leven en volbrachte werk, de komst van de Heilige Geest en de vele wonderen en tekenen in de levens van de wedergeboren gelovigen; de zonen van God. De hele Bijbel getuigt van Gods grootheid, die zich openbaart in uitzichtloze situaties en natuurlijke onmogelijkheden.

De grootheid van God geopenbaard in de schepping

De grootheid van God openbaarde zich bij de schepping van de hemel en de aarde en al wat daarin is. De aarde was woest en ledig en de duisternis heerste. In de natuurlijke wereld was er niets aanwezig om van deze chaos een volmaakte schepping te maken.

Maar aangezien God handelt vanuit de geestelijke wereld en niet afhankelijk is van natuurlijke middelen, was het voor God geen probleem om een volmaakte schepping te maken.

En zo schiep God vanuit de woestenij en duisternis een volmaakte hemel en aarde en al wat daarin is in zes dagen. Want op de zevende dag, nadat Zijn werk was volbracht, rustte God (Lees ook: Heeft God de hemel en de aarde in zes dagen geschapen? Of…).

De grootheid van God geopenbaard in de belofte aan Abraham

God betoonde Zijn grootheid aan Abraham, door hem de belofte van een zoon te geven. Wat in de natuurlijke wereld onmogelijk leek, was voor God mogelijk. Het enige wat Abraham hoefde te doen was te geloven in de woorden van God, in Zijn belofte, zodat de belofte van God werkelijkheid zou worden.

Het leek echter mis te gaan, door de inmenging van de natuurlijke kennis en wijsheid van de mens. Maar gelukkig hield God Zijn belofte en betoonde Zijn grootheid door de geboorte van Isaak (Lees ook: Wachten op de belofte).

De grootheid van God geopenbaard in de verlossing van Zijn volk

Op het moment dat Gods volk onder heerschappij van Farao in slavernij in Egypte leefde, riep het volk het uit tot God. God hoorde het geroep van Zijn volk en verloste Zijn volk uit de macht van Farao.

God betoonde Zijn grootheid in de plagen, die door de woorden en handen van Mozes over Egypte kwamen. Het hele land werd aangetast, behalve Goosen, het gebied waar Gods volk verbleef.

De Heere zal Zijn volk zegenen met vredeUiteindelijk liet Farao het volk van God gaan en ging het volk op weg naar het beloofde land.

Maar toen zij onderweg waren naar het beloofde land verhardde God het hart van Farao, waardoor Farao van gedachten veranderde en hij zijn leger het volk achterna stuurde om hen terug te halen.

Toen het volk de Rode zee naderde en het leger van Farao op zich af zag komen, schreeuwde het volk het uit tot God en klaagde naar Mozes.

Op dat moment was er geen uitweg en konden zij in de natuurlijke wereld onmogelijk ontkomen aan het leger van Farao.

Omdat zij niet geestelijk maar vleselijk waren, hadden zij allerlei doom scenario’s over de afloop in hun hoofd gecreëerd en beleden deze met hun mond. Deze doom scenario’s werden niet meteen, maar wel uiteindelijk werkelijkheid. Want hun verwachting, dat zij zouden sterven in de woestijn, werd voor de eerste generatie werkelijkheid. Zij gingen het beloofde land en de rust van God niet binnen. Maar zij stierven onderweg door hun ongeloof in God en Zijn Woord en omdat zij Hem hadden bedroefd (Heb 3:7-15).

Mozes sprak het volk toe, dat zij niet moesten vrezen, maar vast moesten staan (in de woorden van God), zodat zij de verlossing van God (het heil van God) zouden zien. Want God zou voor hen vechten en zij zouden stil zijn.

God sprak tot Mozes en vroeg hem, waarom hij het uitriep tot God? God gebood Mozes en het volk om door te lopen en zijn staf op te heffen en uit te strekken over de zee, zodat het volk door het midden van de zee op het droge naar de overkant kon gaan.

Omdat Mozes in God en Zijn woorden geloofde en op God vertrouwde, deed Mozes wat God hem opdroeg om te doen.

In plaats dat Mozes de woorden van God ging overdenken, handelde Mozes naar de woorden van God. En zo deed God gedurende de nacht een oostenwind opkomen en maakte God de zee droog en werd er een pad in de Rode Zee gevormd, waarover het volk naar de overkant kon gaan (Ex 14)

En zo zijn er tal van voorbeelden van uitzichtloze situaties en natuurlijke onmogelijkheden in het Oude Verbond, waarin God Zijn grootheid steeds weer betoonde.

De grootheid van God geopenbaard in het leven van  Jezus Christus

De grootheid van God werd zichtbaar door de geboorte van Jezus Christus; het Woord en tijdens Zijn leven op aarde. Jezus ging uit in de Naam van God; in het gezag van God en riep de mens op tot bekering. Jezus maakte het Koninkrijk van God en de grootheid van God zichtbaar door Zijn woorden en de vele wonderen en tekenen.

Kijk maar naar de vele bekeringen van levens, door het horen van de woorden van Jezus en de vele genezingen, uitdrijvingen en opstanding van doden, die plaatsvonden door de woorden en handelingen van Jezus.

En laten wij niet al de profetieën, de wonderbare spijzigingen (Mat 14:13-21; 15:32-39, Mar 6:30-44; Mar 8:1-10, Lu 9:10-17, Joh 6:1-15), de wonderbare visvangsten (Lu 5:1-11, Joh 21:1-14), de verandering van water in wijn (Joh 2:1-11), de verdorring van de vijgenboom (Mat 21:18, Mar 11:12), de storm die tot zwijgen werd gebracht (Mat 8:23-27, Mar 4:35-41, Lu 8:22-25) en de tempel belasting in de vis (Mat 17:24-27) vergeten.

Maar het grootste werk, waarin God Zijn grootheid betoonde is natuurlijk de opstanding uit de dood van Zijn Zoon Jezus Christus en de schepping van de nieuwe mens (Lees ook: ‘Welke vrede bracht Jezus op aarde?’,Jezus herstelde de positie van de gevallen mens’ en ‘De achtste dag, de dag van de nieuwe schepping’)

Na de dood en opstanding van Jezus Christus en nadat Jezus plaatsnam op de stoel van genade aan de rechterhand van God, hield Gods grootheid niet op. Door de komst van de Heilige Geest werd Gods grootheid zichtbaar in de levens van Zijn zonen.

De grootheid van God geopenbaard in de levens van de zonen van God

Nadat de discipelen van Jezus gedoopt waren met de Heilige Geest en zij een nieuwe schepping oftewel zonen van God waren geworden, getuigden zij in vrijmoedigheid van Jezus de Christus.

Alhoewel de grootheid van God zichtbaar was in hun leven, door de bekering en wedergeboorte van vele levens en de wonderen en tekenen, die hen volgden, hadden zij ook veel te verduren.

Door het geloof in Jezus Christus en hun gehoorzaamheid aan God ervaarden zij veel weerstand en duurde het niet lang, voordat zij, net als Jezus en de profeten in het Oude Verbond, vervolgd werden

De grootheid van God geopenbaard in gevangenschap

Er waren vele momenten, die uitzichtloos leken. Maar telkens weer betoonde God Zijn grootheid.

Geloof als een mosterdzaadZo betoonde God Zijn grootheid in Petrus’ gevangenschap, door in de nacht een engel te sturen, die Petrus bevrijdde uit de gevangenis. God verhoorde de gebeden van de wedergeboren gelovigen, die samen de gemeente vormden en voortdurend tot God voor Petrus hadden gebeden.

En zo werd Petrus door de grootheid van God uit de handen van Herodes bevrijd (Hand 12:1-19).

Ook in het leven van Paulus en Silas, betoonde God Zijn grootheid in hun gevangenschap. Nadat Paulus en Silas waren gegeseld en gevangen waren gezet, omdat zij een waarzeggende geest hadden uitgedreven in Filippi (deel van Macedonië), baden en zongen Paulus en Silas omstreeks middennacht Gods lof.

Plotseling was er een zware aardbeving, waardoor de grondvesten van de gevangenis schudden en alle deuren opengingen en de boeien van al de gevangenen losraakten.

De bewaarder schrok uit zijn slaap op en nadat hij zag wat er gebeurde en zichzelf van het leven wilde beroven, aangezien hij dacht dat al de gevangenen waren ontsnapt, hield Paulus hem tegen en stelde hem gerust, want al de gevangen waren nog aanwezig.

De bewaarder vroeg aan Paulus en Silas wat hij moest doen om behouden te worden, waarop zij hem antwoordden dat hij zijn vertrouwen in de Heere Jezus moest stellen. En zo nam de man hen mee naar zijn huis en verkondigden Paulus en Silas de woorden van God aan allen, die aanwezig waren. Vervolgens nam de bewaarder hen mee om hun striemen af te wassen en werden de bewaarder en zijn huis gedoopt en kwamen tot geloof in God (Hand 16:19- 40).

En zo deden er zich nog veel meer situaties zich voor in het leven van de zonen van God, die in de natuurlijke wereld uitzichtloos leken en waarin dingen onmogelijk waren. Maar door hun geloof in Jezus Christus; het Woord en hun gehoorzaamheid en vertrouwen in God en hun standvastigheid, zorgde Gods grootheid voor een uitweg en veranderde de onmogelijkheden in mogelijkheden.

God handelt vanuit de geestelijke wereld

God handelt vanuit de geestelijke wereld en niet vanuit de natuurlijke wereld, zoals de wereld. Als de wereld geen uitweg meer ziet, ziet God wel een uitweg. Alleen is Gods uitweg en Zijn tijd niet altijd naar de wil van de oude mens. Maar in elke uitzichtloze situatie en wanneer dingen onmogelijk lijken is er een uitweg door het geloof in Jezus; Zijn Woord.

De Bijbel; het Woord van God, getuigt van Gods grootheid en het is aan jou of jij de woorden van God gelooft of niet.

Als jij vanuit de Geest leeft, zul je anders naar situaties kijken dan wanneer jij naar het vlees leeft.

Want als je naar het vlees leeft word je geleid door jouw zintuigen, wil, gevoelens en emoties en ben je afhankelijk van de omstandigheden en situaties in jouw leven.

Als alles goed gaat en gaat zoals jij wilt, dan ben je blij, vrolijk en opgewekt. Maar zodra er een tegenslag komt in jouw leven en dingen niet gaan zoals jij wilt, dan ben je ineens niet meer blij, maar raak je in paniek en/of ben je angstig, neerslachtig, verdrietig en wanhopig en zie je het niet meer zitten.

Zolang jij vleselijk blijft en jouw zintuigen, wil, gevoelens en emoties blijven heersen, zul je altijd afhankelijk zijn en blijven van situaties en omstandigheden en vertrouwen op natuurlijke middelen. Daarom zul je er alles aan doen om met behulp van natuurlijke middelen en natuurlijk vermaak je gelukkig en goed te voelen en vrede te ervaren.

Maar als jij naar de Geest wandelt heb je jouw vertrouwen gesteld op Jezus; het Woord en laat jij je leiden door het Woord en de Geest. Jij weet wie jij bent in Hem en dat Hij in jou woont en altijd bij jou is. Door het Woord weet je wat een leven als zoon van God inhoudt, hoe je behoort te wandelen als zoon van God en wat jou te wachten staat. Jij zult geloven in de woorden van God en doen wat het Woord zegt en je zal in elke situatie de vrede en de blijdschap van God ervaren.

Een overwinnaar zonder strijd bestaat niet

Allen, die Ik liefheb, bestraf Ik en tuchtig Ik; wees dan ijverig en bekeer u (Op 3:19)

Jezus zei niet, dat er geen stormen in jouw leven zullen komen. Maar Hij zei wel, dat als jij een doener bent van het Woord en blijft standhouden op het Woord en de stormen zullen komen, jij zal blijven staan en niet ten onder zal gaan (Lees ook: ‘De hoorders versus de doeners van het Woord’).

Blijf in Mijn liefde wandel in Mijn gebodenDoor moeilijke situaties groei je op en word je gevormd als zoon van God. Want het Woord zegt, dat wie God liefheeft Hij kastijd. Jezus zegt, dat een ieder, die Hij liefheeft, Hij bestraft en tuchtigt (Heb 12:3-11, Op 3:19).

Het Woord zegt, dat jij je moet verheugen als jij in velerlei verzoekingen valt, want de beproefdheid van het geloof werkt volharding uit (Jak 1:1-4).

Vele gelovigen willen wel overwinnaars zijn en zingen en belijden met hun mond, dat zij overwinnaars zijn, maar willen geen strijd in hun leven.

Zodra zij tegenslagen hebben en strijd in hun leven ervaren en de dingen niet zo gaan zoals zij willen, raken zij in paniek, ontmoedigd en wanhopig en weten zij niet goed wat zij moeten doen.

Maar zij vergeten, dat je alleen een overwinnaar kunt zijn als je iets overwint. Als je niets hoeft te overwinnen kun je ook geen overwinnaar zijn. Daarom kan er zonder strijd geen overwinning zijn en kun je zonder strijd geen overwinnaar zijn.

De grootheid van God geopenbaard in uitzichtloze situaties

De grootheid van God openbaart zich in uitzichtloze situaties, waarin er in de natuurlijke wereld geen hoop en geen oplossing is. Geen enkele situatie is hopeloos en uitzichtloos voor Hem. Daarom wil God dat jij op Hem vertrouwt en in Zijn woorden gelooft en deze gehoorzaamt en opvolgt in jouw leven. Hij wil dat je op het Woord blijft staan ongeacht de tijdsduur en ondanks de meningen, weerstand en vervolging van mensen in jouw omgeving.

Jezus wil, dat jij naar Hem kijkt en volledig vertrouwt op Hem, in plaats dat jij vertrouwt op de wereld en op jezelf en jouw eigen grootheid, intellect en vaardigheden.

Hij wil dat je wandelt in Zijn geboden en handelt in geloof naar het Woord, zodat de grootheid van God zichtbaar wordt in zowel jouw leven als in de levens van anderen, waardoor Jezus verhoogd wordt en God alle eer krijgt, die Hem toekomt.

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!