Wat betekent gij zult uw naaste liefhebben als uzelf?

Bijna overal waar je komt, word je geconfronteerd met de boodschap van de liefde, zowel in de wereld als in de gemeente. Jij moet anderen liefhebben, respecteren en accepteren voor wie zij zijn. Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf en andere teksten uit de Bijbel, die over de liefde gaan, worden aangehaald. Echter worden de teksten vaak uit de context gehaald en toegepast op de boodschap van een new age liefde, die wordt verkondigd in vele gemeenten. Een new age liefde, die alles goed vindt, alles tolereert en alles accepteert. Want God is liefde en de Bijbel zegt, dat jij jouw vijanden en jouw naaste moet liefhebben als jezelf, dus dat betekent, dat jij hun gedrag, werken en hun levenswijze niet mag oordelen, maar moet tolereren, goedkeuren en accepteren. Jij moet van de mens afblijven, aangezien God de mens zo heeft geschapen. En aangezien iedereen een zondaar is en blijft, is niemand volmaakt. 

De duivel is een kunstenaar in het verdraaien van de woorden van God

Ja, de duivel is een ware kunstenaar in het verdraaien van de woorden van God en de waarheid van God te veranderen in leugens. De duivel slaagde erin om de mens te verleiden in de hof van Eden en dacht vervolgens ook Jezus te kunnen verleiden.

woorden die Ik spreek zegt Ik niet uit Mijzelf, maar de Vader

Maar Jezus hield van Zijn Vader en kende Zijn Vader en Zijn wil en boog niet voor de wil en de lusten en begeerten van het vlees.

En zo versloeg Jezus de duivel met de woorden van God, door de woorden van God in de juiste context te gebruiken (Lees ook: ‘Ik zal jou de rijkdommen van de wereld geven‘). 

Helaas volgen velen niet het voorbeeld van Jezus, maar worden velen door de duivel misleid en verleid en geloven zijn leugens, inclusief de leugen, dat je de werken van het vlees en de duisternis moet accepteren, omwille van de liefde voor jouw naaste. 

Zodra je met iets komt, dat iets zegt over een daad of werk van een persoon of personen, die tegen het Woord van God ingaan, dan hoor je meteen de vrome woorden, dat je niet mag oordelen maar jouw naaste moet liefhebben als jezelf.

En zo worden de Christenen misleid en tot zwijgen gebracht en worden de zonde, vreemde religies en filosofieën met de bijbehorende rituelen en praktijken getolereerd en geaccepteerd en wint de duisternis steeds meer terrein (Lees ook: De duisternis dooft het licht’).

Het eerste gebod vervangen door het tweede gebod?

Gij zult de Heere, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. Dit is het grote en eerste gebod. Het tweede, daaraan gelijk is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten (Mattheüs 22:37-40)

Je hoort niets over het eerste gebod, ‘Gij zult de Heere, uw God, liefhebben met geheel uw hart, ziel, verstand en kracht’. Nee, je hoort ze alleen maar over het tweede gebod spreken ‘Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf’ en geven daar hun eigen wereldse interpretatie aan. 

En zo heeft het tweede gebod, ‘Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf’, het eerste gebod, ‘Gij zult de Heere, uw God, liefhebben met geheel uw hart, ziel, verstand en kracht’, vervangen.

Dit is ook niet verwonderlijk, aangezien God niet meer het middelpunt is in de levens van vele mensen en God niet meer het middelpunt is van vele gemeenten, maar de mens. 

De oude mens, die vleselijk is en de natuur van de duivel bezit en aangestuurd wordt door hem, heeft de plaats van God ingenomen en zich als god in de gemeente gezet (Lees ook: ‘God verworpen uit vele gemeenten‘).

De rechtvaardige liefde van God heeft plaatsgemaakt voor de humanistische liefde van de wereld

Vestigt uw aandacht dan op Hem, die zulk een tegenspraak van de zondaren tegen Zich heeft verdragen, opdat gij niet door matheid van ziel verslapt. Gij hebt nog niet ten bloede toe weerstand geboden in uw worsteling tegen de zonde, en gij hebt de vermaning vergeten, die tot u als tot zonen spreekt: Mijn zoon, acht de tuchtiging des Heeren niet gering, en verslap niet, als gij door Hem bestraft wordt, want wie Hij liefheeft, tuchtigt de Heere, en Hij kastijdt iedere zoon, die Hij aanneemt. Als tuchtiging hebt gij dit te dragen: God behandelt u als zonen. Want is er wel een zoon, die door zijn vader niet getuchtigd wordt? Blijft gij echter vrij van de tuchtiging, welke allen ondergaan hebben, dan zijt gij bastaards, en geen zonen (Hebreeën 12:3-8) .

De rechtvaardige liefde van God, die geopenbaard is in Zijn Woord, heeft plaatsgemaakt voor de humanistische liefde van de wereld, die tolerant is en alles wat tegen de wil van God ingaat goedkeurt, accepteert en promoot. Maar de rechtvaardige liefde van God is niet de valse liefde van de wereld en heeft niets met humanisme te maken (Lees ook: ‘De valse liefde’). 

De liefde van de wereld is een zelfzuchtige liefde, die gericht is op het vlees en het pleasen en behoud van het vlees en de opdracht, die het vlees geeft om de wil en de lusten en begeerten van het vlees te vervullen. 

Wie de Heere liefheeft tuchtigt en kastijdt Hij

De liefde van de wereld geeft vrijspel aan de duivel en zijn handlangers en zorgt er uiteindelijk voor dat zielen in de duisternis blijven wandelen en uiteindelijk verloren gaan.

Daarentegen is de liefde van God een onzelfzuchtige liefde, die gericht is op de geest en het behoud van de geest en de geboden van Jezus Christus; het Woord om zo de wil van God te vervullen.

De liefde van God wordt door diegenen, die de wereld toebehoren en vleselijk zijn, niet als ware liefde beschouwd, maar als liefdeloos, hard, meedogenloos, veroordelend, racistisch en onmenselijk.

Dit komt omdat de liefde van God de mens confronteert met zijn werken en getuigt dat de werken van de oude mens slecht zijn en de mens oproept tot bekering, zodat zielen gered worden uit het koninkrijk der duisternis en door correctie en vermaning behouden blijven (Lees ook: ‘Eens gered altijd gered’ en ‘Wie de Heere liefheeft, tuchtigt en kastijdt Hij’).

De liefde van de wereld accepteert de zonde en doet de mens blijven volharden in zonde, maar de liefde van God rekent af met de zonde en roept de mens op tot bekering en doet de mens wandelen in gerechtigheid.

De liefde voor God

Hieraan onderkennen wij, dat wij de kinderen Gods liefhebben, wanneer wij God liefhebben en Zijn geboden doen. Want dit is de liefde Gods, dat wij Zijn geboden bewaren (1 Johannes 5:2-3). Vestigt uw aandacht dan op Hem, die zulk een tegenspraak van de zondaren tegen Zich heeft verdragen, opdat gij niet door matheid van ziel verslapt. Gij hebt nog niet ten bloede toe weerstand geboden in uw worsteling tegen de zonde, en gij hebt de vermaning vergeten, die tot u als tot zonen spreekt: Mijn zoon, acht de tuchtiging des Heeren niet gering, en verslap niet, als gij door Hem bestraft wordt, want wie Hij liefheeft, tuchtigt de Heere, en Hij kastijdt iedere zoon, die Hij aanneemt. Als tuchtiging hebt gij dit te dragen: God behandelt u als zonen. Want is er wel een zoon, die door zijn vader niet getuchtigd wordt? Blijft gij echter vrij van de tuchtiging, welke allen ondergaan hebben, dan zijt gij bastaards, en geen zonen (Hebreeën 12:3-8) .

Wanneer gij Mij liefhebt, zult gij Mijn geboden bewaren (Johannes 14:15)

Wie Mijn geboden heeft en ze bewaart, die is het, die Mij liefheeft; en wie Mij liefheeft, zal geliefd worden door Mijn Vader en Ik zal hem liefhebben en Mijzelf aan hem openbaren (Johannes 14:21)

Blijf in Mijn liefde wandel in Mijn geboden

Wanneer jij bent wedergeboren in Christus en de Geest van God in jou woont, dan bezit jij Gods natuur en leeft de wet van God oftewel de wet van de Geest en Zijn Koninkrijk in jou. 

Jij zal God liefhebben boven alles en iedereen, want daar begint de wet van God mee en heeft Jezus gegeven als eerste gebod van de twee geboden, waarmee de hele wet is vervuld (Exodus 20, Deuteronomium 6:5. Mattheüs 22:37, Marcus 12:30) 

Als jij God liefhebt boven alles en iedereen, dan zul jij je onderwerpen aan Hem en Zijn geboden onderhouden en wandelen naar Zijn wil, net als Jezus, die door Zijn liefde voor Zijn Vader in volkomen gehoorzaamheid aan Zijn Vader wandelde naar Zijn wil.

Vanuit de liefde, die jij hebt voor God, zul jij in staat zijn om naar de Geest te wandelen in de liefde naar jouw naasten toe. 

Vanuit het vlees kun jij niet wandelen in de naastenliefde

Vanuit het vlees is het onmogelijk om te wandelen in de naastenliefde, zoals God de naastenliefde heeft bedoeld, maar zul jij wandelen in de liefde van de wereld oftewel de humanistische liefde, die zelfzuchtig is. 

Daarom is het noodzakelijk om het vlees en haar werken af te leggen, zodat jij door de Geest in de ware liefde van God kan wandelen en jouw naaste zal liefhebben als jezelf, zoals God het heeft bedoeld.

Want de natuur van het vlees, waaruit alle werken van de duisternis voortkomen is zelfzuchtig, hoogmoedig, rebels, trouweloos, goddeloos, onvergevingsgezind en wil liegen, stelen, oplichten, bedriegen, anderen begeren, overspel plegen, echtbreken, in boosheid leven, kwaadspreken, haten en al datgene doen, dat tegen de wil van God ingaat. Want door deze dingen wordt het vlees gevoed en tevreden gesteld.

Eer uw vader en uw moeder

Als jij jouw naaste liefhebt, zal jij jouw ouders liefhebben in plaats van haten en zal jij hen behandelen, zoals jij behandeld wilt worden.

Het vlees wil rebelleren en tegen hen opstaan, maar aangezien jij het vlees hebt afgelegd in Christus, zal jij niet rebelleren, tegen hen opstaan, schelden en/of weglopen, als zij iets zeggen, dat niet naar jouw wil is en/of wanneer zij jou disciplineren en corrigeren, aangezien dit bij de liefde van God hoort. Maar jij zal je onderwerpen aan hen door hen te respecteren en te gehoorzamen. 

Daarnaast zal jij niet kwaadspreken over jouw ouders achter hun rug om en zal jij niet onvergevingsgezind zijn. Jij zal hen niet aan hun lot overlaten en niet naar hen omkijken, omdat jij te druk bent met jezelf en jouw eigen leven. Maar jij zal naar hen omzien en voor hen zorgen. 

Gij zult niet doodslaan

De nieuwe mens behoort de dood niet meer toe en daarom sta jij niet meer in dienst van de dood en zal jij niet doodslaan. Want jij hebt God lief boven al en jouw naaste lief als jezelf, waardoor jij een ander geen pijn en geen kwaad zal doen en daarom niet zal doden. 

Jij zal het leven van een ander niet beëindigen en geen bloedschuld over jou heen halen. En daarom zal jij geen abortus plegen en ook geen euthanasie. Jij zal niet anderen doden, nog jezelf doden, aangezien moordenaars het Koninkrijk van God niet zullen beërven (o.a. Openbaring 22:15) 

De wereld kan de beëindiging van levens oftewel het doden van anderen en/of jezelf legaal maken, maar God zal het doden van anderen of jezelf nooit legaal maken, aangezien God niet verandert en Zijn Woord voor eeuwig vaststaat.

Gij zult niet stelen

Als jij jouw naaste liefhebt als jezelf, dan zul jij niet stelen. Jij zal van alles wat van jouw naaste is afblijven. Jij zal niet begeren wat van jouw naaste is en daarom zal jij niet stelen, frauderen en/of dingen lenen van jouw naaste en niet teruggeven. 

Maar jij zal eerlijk zijn en niet stiekem frauderen, ook al kijkt er niemand en heeft een persoon of bedrijf nog zoveel geld. Er is er Één, die alles ziet en waarvoor niets verborgen is.

Gij zult niet liegen

Als jij Gods natuur bezit en jouw naaste liefhebt als jezelf, dan zul jij niet liegen tegen jouw naaste en jouw naaste bedriegen. 

De duivel is een leugenaar en de vader van zondaars, die ook leugenaars zijn. Het vlees wil liegen en anderen bedriegen. Het vlees gebruikt leugens, inclusief leugentjes om bestwil, als excuus, dekmantel, om zich te beschermen en/of om dingen voor elkaar te krijgen. 

Lieg niet meer tegen elkaar

Maar God is géén Leugenaar. God spreekt de waarheid. Daarom is God betrouwbaar en een ieder, die uit Hem geboren is zal net als Hem de waarheid spreken en betrouwbaar en integer zijn.

Als jij bent wedergeboren in Jezus Christus en de Heilige Geest in jou woont, dan woont de Geest der waarheid in jou en zal jij de waarheid spreken. 

Jij zal niet liegen en mensen bedriegen en loze beloften maken met jouw woorden, zoals jij voorheen deed, toen de duivel jouw vader was en jij in duisternis wandelde. 

Als jij dus blijft liegen, zonder dat de Heilige Geest jou daarop wijst, zul jij je ernstig moeten afvragen of de Heilige Geest wel in jou woont of dat er een andere geest in jou woont, die ervoor zorgt dat jij blijft liegen (Lees ook: ‘Elke cultuur valt weg in Christus‘).

Gij zult geen overspel plegen

Als jij Gods natuur bezit en de Heilige Geest in jou woont, zul jij jouw vrouw of jouw man niet bedriegen door overspel te plegen met iemand, die niet jouw vrouw of man is. Want jij bent één met jouw vrouw of man en jij wilt jouw man of vrouw geen pijn doen, want jij hebt jouw vrouw of jouw man lief als jezelf.

Als jij overspel pleegt bewijst dit, dat jouw vlees niet is gekruisigd in Christus, maar dat jouw vlees regeert als koning in jouw leven in plaats van de Geest. 

Een wedergeboren zoon van God, die wandelt naar de Geest, zal geen overspel plegen. Een zoon van God zal geeneens de gedachte hebben om iemand anders (seksueel) te begeren en al helemaal niet om zijn geboorterecht en de eeuwigheid op het spel te zetten door de wil en de lusten en begeerte van zijn vlees te voldoen. 

Er zijn velen, die de eeuwigheid op het spel zetten, om hun tijdelijk lusten en begeerten te bevredigen. Net als Ezau, die zijn eerstgeboorterecht verkocht aan Jacob voor de tijdelijke lusten en begeerten van zijn vlees. Maar God haat dit gedrag, wat Hij kenbaar heeft gemaakt aan ons door Zijn Woord (Maleachi 1:3, Romeinen 9:10-13 (Lees ook: ‘Kun jij de verleiding weerstaan?))

Gij zult niet echtbreken (scheiden)

God heeft verbonden ingesteld, waaronder het huwelijksverbond. Het huwelijksverbond tussen een man en vrouw is een heilig verbond naar Zijn wil. 

Door de keuze, die een man en vrouw maken en het aangaan van een huwelijksverbond zijn man en vrouw één vlees geworden. Zij zijn niet meer twee, maar één. Zij zijn verbonden met elkaar en zullen in dit verbond leven voor de rest van hun leven, totdat de (natuurlijke) dood hen scheidt. 

Duivel gaat rond als brullende leeuw zoekende wie hij zal verslinden 1 Petrus 5:8

De duivel heeft een haat aan God en aan alles wat God heeft geschapen en heeft ingesteld, inclusief het heilige huwelijksverbond tussen een man en een vrouw. Daarom doet de duivel er alles aan, om het huwelijk te verontreinigen en het huwelijksverbond te vernietigen. 

En als wij om ons heen kijken, kunnen wij concluderen, dat zijn missie aardig is geslaagd.

Hoe heeft de duivel zo succesvol kunnen zijn? De duivel is zo succesvol, omdat de meeste mensen, die zeggen Christen te zijn, niet wedergeboren zijn, maar vleselijk zijn en de gezindheid van de wereld hebben. Zij leggen hun vlees met al zijn gevoelens, begeerten en lusten niet af, maar door de hardheid van hun hart gehoorzamen zij de wil, gevoelens, begeerten en lusten van het vlees.

Daarom zijn vele mensen, die zeggen Christen te zijn gescheiden en hebben het huwelijksverbond, dat heilig is voor God, verbroken. 

Velen denken, dat God het niet erg vindt en dat God begrip heeft voor de situatie en dat mensen scheiden, en de echtscheiding goedkeurt. Maar deze mensen, die dit denken kennen het Woord niet en bezitten de Geest van God niet, maar bezitten de leugengeest van de wereld. Want God zal nooit de echtscheiding goedkeuren omwille van het vervullen van de wil en de lusten en begeerten van het vlees. God haat de echtscheiding (Maleachi 2:15-16). 

Jezus was net als de Vader duidelijk over de echtscheiding en gaf enkel één reden aan, waardoor een mens mocht scheiden, namelijk hoererij. Maar iemand, die zijn naaste liefheeft als zichzelf, zal al geen hoererij plegen (Mattheüs 5:31-32; 19:3-9, Markus 10:2-12). 

Als jij God liefhebt boven alles, dan blijf jij trouw aan Hem en gehoorzaam jij Zijn Woord en zal jij niet scheiden. En als jij vanuit de liefde voor God jouw naaste liefhebt als jezelf, zul jij ook niet scheiden, maar jij zal jouw man of jouw vrouw vanuit de liefde voor God liefhebben.

Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf

Zijt niemand iets schuldig dan elkander lief te hebben; want wie de ander liefheeft, heeft de wet vervuld. Want de geboden: gij zult niet echtbreken, gij zult niet doodslaan, gij zult niet stelen, gij zult niet begeren en welk ander gebod er ook zij worden samengevat in dit woord: gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. De liefde doet de naaste geen kwaad; daarom is de liefde de vervulling der wet (Romeinen 13:8-10)

Als jij God liefhebt boven al en jouw naaste liefhebt als jezelf, dan zul jij de ander behandelen, zoals jij zelf behandeld wilt worden. Dit betekent niet, dat jij concessies zal doen met de wereld en allerlei gedrag, goddeloosheid en werken van de duisternis (zonde), vreemde religies en filosofieën en de bijbehorende rituelen en praktijken zal tolereren en accepteren. 

Het betekent niet, dat jij de dingen, die God als kwaad beschouwt, goed vindt en de dingen, die God als goed beschouwt, kwaad vindt.

Het betekent niet, dat jij zal wandelen naar het vlees in een vleselijke zelfzuchtige liefde, die God niet liefheeft boven alles en iedereen, maar zichzelf en daarom zich niet wil onderwerpen aan God en Zijn wil, en daarnaast zijn naaste niet liefheeft, maar alleen van zichzelf houdt en alleen datgene wil doen, wat hij wil, hem bevalt en voldoening geeft en hem verhoogt en doet volharden in de werken van het vlees.

Als jij jouw naaste liefhebt als jezelf, dan wil jij niet, dat diegene iets ergs overkomt.

Jij wilt niet, dat diegene lijdt en in gebondenheid aan de duivel in het koninkrijk van de duisternis leeft. Jij wilt niet dat jouw naaste naar de hel gaat en uiteindelijk in de eeuwige poel des vuurs zal worden geworpen, maar jij wil dat jouw naaste gered en verzoend wordt met God door Christus en het eeuwige leven beërft, net als jij.

Daarom zal jij de waarheid van het evangelie van Jezus Christus verkondigen, die de mens oproept tot bekering en het wegdoen van zonde. Jij zal de waarheid spreken, ongeacht wat mensen van jou denken en ongeacht de eventuele vervolging, zodat vele mensen gered worden en door het disciplineren, corrigeren en vermanen behouden blijven.

De liefde van God laat zich niet leiden door gevoelens en emoties, maar door de woorden van God.

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!