Kun je wandelen in het opstandingsleven zonder te sterven?

Veel Christenen willen wandelen in het opstandingsleven, maar er zijn maar weinig Christenen, die bereid zijn om hun eigen leven daarvoor op te geven en te sterven naar het vlees. Wandelen in het opstandingsleven zonder te sterven is de boodschap, die in vele kerken en gemeenten wordt gepredikt. Er wordt gezegd, dat het je niets kost en dat je mag blijven leven zoals jij wilt. Maar bevestigt Jezus deze woorden en boodschap? Wat zegt de Bijbel over het opstandingsleven? Kun je wandelen in het opstandingsleven zonder te sterven?

Wat zei Jezus over het opstandingsleven en het volgen van Hem?

Jezus zei, dat wie zijn eigen leven in deze wereld liefheeft en het wil behouden het zal verliezen, maar wie zijn eigen leven haat en verloren heeft om Jezus’ wil, eeuwig leven zal ontvangen (Mat 10:39, Mat 16:24-25). Ondanks wat vele predikers zeggen, zegt Jezus dat het jouw leven kost om Hem te kunnen volgen.

Jezus zegt, dat als jij Zijn kruis niet opneemt en niet achter Hem aangaat, jij Hem niet waardig bent en Zijn discipel niet kan zijn (Mat 10:38, Mar 8:34, Lu 9;23, Lu 14:27).

Pas als je een ontmoeting met de ware Jezus Christus hebt gehad en door Zijn heiligheid geconfronteerd wordt met jouw vuile zondige staat en daardoor jouw eigen leven naar het vlees haat, dan pas kun je jouw eigen leven afleggen en ben je in staat om Jezus te volgen. Eerder niet.

Als jij niet het kwaad en de vernietigende werking van de zonde en jouw zondige staat inziet, zul je ook niet het werk en het doel van het kruis begrijpen en de noodzaak van de wedergeboorte en het heiligingsproces inzien.

Zodra het de mens iets kost, haakt de mens af

In vele kerken wordt de noodzaak van de wedergeboorte en het heiligingsproces al geeneens meer besproken. Dit komt voornamelijk, omdat dit niet de boodschap is, die een mens, die nog de oude schepping is en leeft naar het vlees, wil horen.

Hoe vaak komt het niet voor, dat zodra er in een kerk wordt gesproken over het heiligingsproces oftewel het afleggen van de oude mens, er vaak gevoelige snaren van mensen worden geraakt, die daardoor opstandig raken, afhaken en soms zelfs boos weglopen.

oude mens is gekruisigd in Jezus ChristusZodra het de mens iets kost en er iets van hen verwacht wordt, haakt de mens af.

Praat maar eens met Christenen over bijvoorbeeld het geven van geld aan de kerk en zie hoeveel weerstand er is op dit gebied en argumenten worden aangehaald, die worden gebruikt om zichzelf vrij te pleiten om te geven.

Maar als Christenen al niet gewillig zijn en in staat zijn om een deel van hun geld af te staan aan God, waarom zouden zij dan wel in staat zijn om hun leven af te staan aan God?

De mens wil alleen maar (zegeningen) ontvangen en wandelen in het bovennatuurlijke zonder verplichtingen en zonder er iets voor hoeven doen.

Dit is niet iets nieuws, want dit gebeurde al bij Jezus, die duizenden volgers had, die Hem volgden omwille van de manifestaties; de tekenen en bovennatuurlijke wonderen. Maar zodra Jezus sprak over het Koninkrijk van God en confronterende woorden sprak, werden er ook bij hen gevoelige snaren geraakt en haakten zij bijna allemaal af. Uiteindelijk bleven er van al die duizenden volgers slechts 120 over, die de woorden van Jezus wel geloofden, aannamen en opvolgden en samen in gebed in de bovenkamer wachtten op de belofte van Jezus; de komst van de Heilige Geest.

Het verschil tussen Jezus en vele moderne predikers is, dat Jezus in dienst stond van Zijn Vader en Zich liet leiden door God en Zijn wil en niet door de mensen om Hem heen en hun wil.

Veel moderne predikers spreken naar wat de mens wil horen en wat populair is, in plaats dat zij prediken naar wat God en Zijn Woord zegt. Want hoe meer de mens gestreeld en geraakt wordt in zijn gevoel, des te meer mensen er komen. En hoe meer mensen er komen, des te meer leden en hoe meer leden, des te meer bekendheid, roem en natuurlijk geld.

De oude mens wil steeds nieuwe dingen horen en ontvangen

De vleselijke mens is dol op nieuwe dingen en wil steeds nieuwe dingen horen en ontvangen en is vooral gevoelig voor nieuwe (christelijke) rages en leringen over het bovennatuurlijke. De duivel weet dit en daarom speelt hij hierop in en geeft hij wat de mens wil horen en ontvangen en duiken er continue nieuwe christelijke trends en leringen op, die voornamelijk voortkomen uit de ervaringen van mensen en gericht zijn op de vleselijke mens en het bovennatuurlijke, maar ondertussen de gelovigen op dwaalwegen leiden.

Alles is gericht op geestelijke manifestaties, tekenen en wonderen. Methoden en technieken worden aangereikt om hierin te kunnen wandelen, terwijl de levens van vele gelovigen onveranderd blijven en zij blijven wandelen naar het vlees in zonde.

wedergeboren bovennatuurlijke te wandelenMaar in het evangelie hoort er geen focus te zijn op de werken, maar op Diegene, waaruit de werken voortkomen, namelijk Jezus Christus; het levende Woord. Profetieën, wonderen en tekenen mogen nooit de focus en het middelpunt van een Christen zijn of worden, maar zullen de gelovigen volgen. Want Jezus zegt, dat als dit jouw focus is, de kans groot is dat je verleid zal worden.

Indien dan iemand tot u zegt: Zie, hier is de Christus, of: Hier, gelooft het niet. Want er zullen valse christussen en valse profeten opstaan en zij zullen grote tekenen en wonderen doen, zodat zij, ware het mogelijk, ook de uitverkorenen zouden verleiden. Zie, Ik heb het u voorzegd (Mattheüs 24:23-25)

Paulus waarschuwde de gemeente in Tessalonica en schreef: Daarentegen is diens komst naar de werking des satans met allerlei krachten, tekenen en bedrieglijke wonderen, en met allerlei verlokkende ongerechtigheid, voor hen, die verloren gaan, omdat zij de liefde tot de waarheid niet aanvaard hebben, waardoor zij hadden kunnen behouden worden (2 Tessalonicenzen 2:9-10)

Het ware evangelie van Jezus Christus

Het ware evangelie van Jezus Christus, dat oproept tot bekering, het wegdoen van zonde en een heilig leven naar God’s wil leiden en het hebben van een vreze, oftewel een groot ontzag voor God, wordt bijna niet meer verkondigd. Dit komt omdat de mens niets wil opgeven, maar alleen wil ontvangen. Want wie wil er nou horen, dat je jouw eigen leven moet afleggen en je moet afscheiden van de wereld? Waarom zou je vrijwillig afsterven aan het vlees als er ook een manier is om te blijven leven naar het vlees en de dingen van de wereld kan blijven doen en daarnaast kan wandelen in het opstandingsleven en wonderen en tekenen kan verrichten, door het gebruik van bepaalde methoden en technieken?

Vele Christenen zijn zo gewend geraakt aan het moderne aangepaste evangelie, dat zij de waarheid van Gods Woord niet meer kunnen verdragen (Johannes 8:44, 2 Timotheüs 4:4).

Mijn woorden hebben doen horenZoals al reeds besproken in vorige blogposts, zijn er vele predikers en geestelijke leraars, die de woorden uit de Bijbel verdraaien en mengen met hun eigen filosofieën, die gevormd zijn door de kennis en wijsheid van de wereld, ervaringen en voortkomen uit hun eigen lusten en begeerten van het vlees.

Zij verkondigen hun eigen woorden, in plaats dat zij zich onderwerpen aan het Woord en de wil van God en Zijn woorden bekend maken bij de mensen. Dit komt voornamelijk, omdat zij zelf niet willen sterven en de oude mens niet willen afleggen. Daardoor prediken zij niet meer de waarheid, omdat de waarheid hen confronteert met hun eigen zonden en dat willen zij niet.

Zij willen niet steeds geconfronteerd worden met hun zonden en zich daardoor schuldig voelen. Omdat zij niet gewillig zijn en zich niet willen onderwerpen aan God’s Woord, heeft God hen overgegeven aan hun verwerpelijke denken en een dwaling gezonden, waardoor zij geloven in hun eigen leugens en deze leugens verkondigen aan de bezoekers van de gemeente.

Zij verkondigen mooie beloften, die voornamelijk gericht zijn op de voorspoed, verrijking en welvaart van de mens, het bovennatuurlijke en het verrichten van tekenen en wonderen. Door het gebruik van charismatische woorden spelen zij in op de emoties en gevoelens van de mens. Zij halen daarbij teksten aan, om hun leringen te onderbouwen. Echter vergeten zij één belangrijk ding! En dat is om de voorwaarden te vermelden.

Veel predikers vergeten de voorwaarden te vermelden

Het is net als een bij een (online) kortingscode of tegoedbon, die je ontvangt en wilt gebruiken, maar bij het afrekenen erachter komt dat deze niet werkt. Pas na het lezen van de voorwaarden, kom je erachter, dat je de kortingscode of tegoedbon alleen onder bepaalde voorwaarden kunt gebruiken. Als jij niet aan de voorwaarden voldoet is de tegoedbon niet bruikbaar en zul jij de korting niet ontvangen. Kortom de kortingscode is dan waardeloos en heeft geen enkele waarde.

En zo is het ook met het Woord en al de beloften van God en zegeningen, die de gelovigen worden voorgehouden en het wandelen in het opstandingsleven. Als je niet aan de voorwaarden van het Woord voldoet, zul je deze niet ontvangen en niet in het ware opstandingsleven kunnen wandelen.

Bijbel is ons kompasDe Bijbel is een handleiding voor de nieuwe mens, die in Jezus Christus een nieuwe schepping is geworden. Al datgene, dat wordt beschreven is bedoeld voor de nieuwe mens. Het Woord is daarom de spiegel, waar de nieuwe mens in kijkt.

Maar….. het Woord is duidelijk en zegt, dat de nieuwe mens niet eerder kan opstaan voordat de oude mens is gestorven.

Door de genade van God en Zijn liefde voor de mens, heeft God Zijn eigen Zoon Jezus Christus gezonden naar de wereld, zodat door Zijn sterven en opstanding, een ieder de mogelijkheid heeft om door het geloof in Hem en door de wedergeboorte een nieuwe schepping te worden.

De toegang is vrij voor iedereen, maar er hangt wel één voorwaarde aan vast en dat is, dat je door de wedergeboorte het vlees aflegt en een nieuwe schepping wordt.

Er is géén andere manier om binnen te komen in het Koninkrijk van God, dan door de wedergeboorte in Jezus Christus.

Jij kunt niet als de oude mens blijven leven en het loon van de nieuwe mens ontvangen. Want de Heilige Geest kan niet leven in het leven van een zondaar, dat de wereld (het koninkrijk van de duisternis) toebehoort.

Jij kunt niet leven in het opstandingsleven zonder te sterven. Hiermee wordt niet bedoeld het natuurlijke stervingsproces van de mens, die na de natuurlijke dood opstaat in het opstandingsleven. Maar hier wordt de wedergeboorte in dit leven op aarde mee bedoeld. Het houdt in, dat je in Jezus Christus (geestelijk) sterft naar het vlees en jouw geest, die dood was door de zonde, in Hem, opstaat uit de dood door de kracht van de Heilige Geest en de Heilige Geest ontvangt.

Wat zei Jezus over de graankorrel?

Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, indien de graankorrel niet in de aarde valt en sterft, blijft zij op zichzelf; maar indien zij sterft, brengt zij veel vrucht voort. Wie zijn leven liefheeft, maakt dat het verloren gaat, maar wie zijn leven haat in deze wereld, zal het bewaren ten eeuwigen leven (Joh 12:24-25)

Jezus geeft als voorbeeld de graankorrel, die eerst in de grond moet sterven, voordat deze kan groeien en vrucht kan dragen. Jezus verwees hiermee in eerste instantie naar Zijn eigen dood en opstanding, maar dit geldt ook voor diegenen, die Hem willen volgen.

graankorrel sterftZolang de graankorrel niet sterft blijft het op zichzelf en zal het geen vrucht dragen. En zo is het ook met vele gelovigen, die de oude mens niet afleggen en leven voor zichzelf en een vals evangelie gebruiken voor de verrijking van hunzelf.

Zij winnen geen zielen voor Jezus Christus, omdat zij gericht zijn op zichzelf. En omdat zij zo gefocust zijn op zichzelf en zo met zichzelf bezig zijn, zien zij niet de nood van de wereld en de mensen om hen heen.

Zij zien niet de destructieve werking van zonden. Zij zien niet de toenemende macht van de duivel en de dood, die regeert in vele levens.

Nee, zij vinden alles prima en bemoeien zich nergens mee. Zij zijn tolerant en laten alles toe. Als zij het maar goed hebben en een aangenaam leven kunnen leiden, zonder weerstand en vervolging en daarnaast van de dingen van de wereld kunnen blijven genieten.

Omdat velen het kruis niet op zich nemen, maar de oude mens blijven en blijven zitten op de troon van hun leven en luisteren naar de wereld, houden zij de waarheid en het leven van Jezus Christus tegen. Door hun zelfzucht en door hun angst om de waarheid van het Woord te verkondigen, zullen vele zielen verloren gaan.

Daarom is de wedergeboorte noodzakelijk, zodat jij (het vlees) niet meer in de weg staat, maar door de kracht van de Heilige Geest in staat bent om stand te houden in de waarheid, stelling te nemen voor Jezus Christus; het Woord en het Koninkrijk van God verkondigt en brengt tot de mens. Waardoor zielen gered en bevrijd worden van de macht van de duivel en verzoend worden met de Vader, door Jezus Christus, die de Weg, de Waarheid en het Leven is.

‘Wees het zout der aarde’ 

You Might Also Like

    error: Content is protected !!