Wat gebeurde er 50 dagen na Pascha?

Wist u dat 50 dagen na het Pascha, God Zijn wet (de Thora) via Mozes aan Zijn volk gaf? Door het geven van Zijn wet geboden maakte God Zijn wil bekend aan Zijn volk, dat vleselijk was. Maar wat gebeurde er 50 dagen na de kruisiging van Jezus Christus?

Shavuot; het feest der weken

Tijdens het feest der weken wordt herdacht en gevierd dat God de Torah, Zijn geboden, aan Zijn volk gaf. God had Zijn volk verlost en maakten Zijn wil aan hen bekend, door het geven van Zijn geboden. 50 Dagen na Pascha, maakte God Zijn wil via Mozes bekend aan Zijn volk. Dit feest wordt ook wel Hag Matan Torateinu genoemd; het feest van het geven van de Torah.

Wat gebeurde er 50 dagen na Pascha?

Dit feest wordt 50 dagen na Pascha gevierd; vanaf de tweede dag van Pascha tot de dag voordat Shavu’ot (het feest der weken) wordt gevierd, worden er 49 dagen geteld, oftewel 7 weken. Het feest der weken is een inzetting, die God aan het Joodse volk had gegeven en wordt 7 weken na Pascha gevierd.

Dan zult gij tellen van de dag na de sabbat, van de dag waarop gij de garve van het beweegoffer gebracht hebt: zeven volle weken zullen het zijn; tot de dag na de zevende sabbat zult gij tellen, vijftig dagen; dan zult gij een nieuw spijsoffer de Heere brengen (Leviticus 23:15-16)

Zeven weken zult gij tellen: van dat de sikkel voor het eerst in het staande koren geslagen wordt, zult gij zeven weken beginnen te tellen. Dan zult gij het feest der weken vieren ter ere van de Heere, uw God, naar de mate van de gaven, die gij vrijwillig geven zult, naar dat de Heere, uw God, u gezegend heeft (Deuteronomium 16:9-10)

God maakte een verbond met Zijn volk

50 Dagen na Pascha, daalde God neer in vuur tot Mozes op de berg Sinaï en antwoordde Mozes in de donder. Op deze dag maakte Hij een verbond met Zijn volk.

Het volk stond opgesteld onder de berg en de berg Sinaï stond geheel in rook, omdat de Heere daarop nederdaalde in vuur; de rook daarvan steeg op als de rook van een oven en de gehele berg beefde zeer. Het geluid van de bazuin werd gaandeweg zeer sterk. Mozes sprak, en God antwoordde hem in de donder. Toen daalde de Heere neder op de berg Sinai, op de bergtop en de Heere riep Mozes naar de bergtop en Mozes klom naar boven (Exodus 19:17-20)

Het feest der weken werd later pentecoste (pinksteren) genoemd, wat in het Grieks ‘50’ betekent.

Het Pinksterfeest, 50 dagen na de kruisiging van Jezus Christuso

50 Dagen na de kruisiging van Jezus, gaf God, in de Naam van Jezus Christus, Zijn Heilige Geest. Op dat moment werd de nieuwe schepping; de nieuwe mens geschapen. De door God geschreven wetten stonden nu niet meer op stenen tafelen. Maar vanaf het moment dat Zijn discipelen gedoopt werden met de Heilige Geest stonden zij opgeschreven in de harten van de nieuwe schepping. Ja, God had het hart van steen van de oude mens weggehaald en de nieuwe mens een hart van vlees gegeven, waarin Zijn wil stond opgeschreven.

God had hen deze belofte al in het Oude Testament gegeven:

Ik zal Mijn wet in hun binnenste leggen en die in hun hart schrijven, Ik zal hun tot een God zijn en zij zullen Mij tot een volk zijn. Dan zullen zij niet meer een ieder zijn naaste en een ieder zijn broeder leren: Kent de Heere: want zij allen zullen Mij kennen van de kleinste tot de grootste onder hen, luidt het woord des Heeren, want Ik zal hun ongerechtigheid vergeven en hun zonde niet meer gedenken (Jeremia 31:33-34)

De wil van God verandert niet

De morele geboden van God, die Zijn wil vertegenwoordigen zullen voor altijd gelden. De mens kan Zijn geboden veranderen en aanpassen aan hun behoeften, lusten en begeerten. Maar voor God verandert Zijn wil niet en zal Zijn wil ook nooit veranderen. Want Hij is dezelfde, gister, heden en voor altijd. Geen enkel mens kan Zijn wil veranderen.

twee grote geboden, Wanneer gij mij liefhebt zult gij mijn geboden bewarenHoe vaak lezen wij niet in het Oude Testament, dat de mens ongehoorzaam werd aan God en zich niet aan God’s geboden hield? De mens dacht Hem meer te behagen door op zijn eigen inzicht te vertrouwen en te leven naar wat de mens dacht dat goed was.

Maar God is een duidelijke God en door Zijn Woord heeft Hij Zijn wil aan ons bekend gemaakt.

Het evangelie is simpel en is niet moeilijk. De mens maakt het moeilijk, omdat de mens niet wil afsterven aan het vlees.

De mens wil het evangelie toepassen op de oude mens, maar dat kan niet. Alleen als de oude mens is gestorven kan de nieuwe mens opstaan.

Alleen de nieuwe mens, die geschapen is naar het evenbeeld van God en geboren is uit Zijn Geest, verstaat en begrijpt Zijn Woord en zal leven naar het Woord en de woorden van God toepassen in zijn of haar leven. Want alleen de nieuwe mens kan de dingen van God ontvangen, aangezien deze niet vleselijk zijn, maar geestelijk.

De nieuwe mens is in staat om de opdracht, die Jezus heeft gegeven uit te voeren in zijn of haar leven.

Wanneer jij wordt gedoopt in de Heilige Geest en dus de Geest van God ontvangt, dan ontvang jij ook Zijn geboden in jouw hart. Omdat jij Zijn geboden in jouw hart hebt ontvangen, zul je daarnaar wandelen. Jij zal wandelen naar Zijn wil, omdat jij Hem wilt behagen. Door te wandelen naar Zijn wil geef jij Hem alle glorie en alle eer.

‘Wees het zout der aarde’ 

You Might Also Like

    error: Content is protected !!