Moet je wedergeboren zijn om in het bovennatuurlijke te wandelen?

De afgelopen jaren is de belangstelling voor het bovennatuurlijke oftewel het spirituele enorm toegenomen. Steeds meer mensen laten zich in met het bovennatuurlijke en stellen zich open voor bovennatuurlijke machten, krachten of (levens)energie en betreden de geestelijke wereld vanuit zichzelf; hun ziel (vlees). Zij bezoeken conferenties en evenementen, waarbij bovennatuurlijke manifestaties en genezingen plaatsvinden. Daarnaast krijgen zij methoden en technieken aangereikt, zodat zij hetzelfde kunnen doen. Dit gebeurt niet alleen in de wereld, maar ook in vele gemeenten.

Er zijn veel gelovigen, die blijven leven naar het vlees en wereldsgezind zijn. Zij laten zich leiden door hun zintuigen en hebben daarom net als de wereld een grote interesse voor het bovennatuurlijke. Veel gelovigen zijn gefocust op tekenen, wonderen en geestelijke manifestaties en omdat zij zintuigelijk zijn, laten zij zich daardoor leiden. Zij lopen blindelings predikers, apostelen, evangelisten en/of profeten achterna, die grote wonderen en tekenen verrichten. Zij vullen zich met hun woorden en ervaringen, zonder dat zij de personen persoonlijk kennen en hun leven kennen. Want er zijn veel (bekende) predikers, apostelen, evangelisten en profeten, die grote tekenen en wonderen verrichten, maar naar het vlees leven als de wereld en dingen doen en goedkeuren, die tegen God’s wil ingaan. Zij dragen de vrucht van het vlees en zijn een vriend van de wereld. Hoe kan dit? Je zou denken, aangezien iemand tekenen en wonderen doet en er bovennatuurlijke manifestaties plaatsvinden en de Naam van Jezus gebruiken, dat dit bewijst dat diegenen wedergeboren -en geestelijk zijn en de dingen vanuit God doen. Maar moet je wedergeboren zijn om in het bovennatuurlijke te wandelen en tekenen en wonderen te verrichten?

De oude mens kan ook wonderen en tekenen doen

Het antwoord is: nee! Je hoeft niet wedergeboren te zijn om in het bovennatuurlijke te wandelen. Want er zijn genoeg mensen, die de oude mens zijn en naar het vlees leven en ook erg geestelijk oftewel spiritueel zijn. Zij bewegen zich in de geestelijke wereld en doen ook grote tekenen en wonderen. Je hoeft daarom niet wedergeboren te zijn en Jezus te volgen om in het bovennatuurlijke te wandelen en wonderen en tekenen te verrichten.

Kijk maar naar de magiërs uit Egypte, in de tijd van Mozes, die ook wonderen en tekenen verrichtten, terwijl zij God niet kenden en niet in Zijn dienst stonden (Ex 7 en 8).

valse christussen en valse profeten

Simon de tovenaar, deed grote tekenen onder de mensen. Ja, de mensen noemde hem zelfs de (belichaming van de) grote kracht Gods. Terwijl hij de magische kunsten niet vanuit God deed. Zijn magische kunsten waren niet afkomstig vanuit het Koninkrijk van God, maar vanuit het koninkrijk der duisternis (Hand 8:9-11).

Ook de tovenaar; de Joodse valse profeet Barjezus (Elymas) verdraaide de rechte wegen van de Heere. Barjezus was een vijand van de gerechtigheid. Hij stond niet in de dienst van God, maar in de dienst van de duivel (Hand 13:6-11).

Saul bezocht een vrouw, die een waarzeggende geest bezat en zich in de geestelijke wereld bewoog. Zij maakte contact met de overleden Samuel om hem te raadplegen (1 Sam 28:3 20). En er waren meer mensen, die een waarzeggende geest bezaten en zich in de bovennatuurlijke wereld bewogen. Daardoor maakten zij wat verborgen was openbaar (o.a. 2 Kon 17:17, Jer 14:14, Eze 13:6-7; 21:21-23, Hand 16:16).

En als wij naar de profeten in de Bijbel kijken, dan waren er genoeg profeten, die misschien goddelijk leken en naar het oog van mensen in de dienst van God stonden, maar naar eigen inzicht vanuit hun vlees; hun ziel, hun gevoel en hun wil profeteerden in plaats vanuit God en Zijn Geest en dus vals profeteerden (o.a. 1 Kon 22, 2 Kron 18, Jer 27:9, 28 en 29, Klaagliederen 2, Eze 13: 17-23, 22:28. Lees ook: ‘Hoe herken je valse profeten in deze tijd?’).

Ongelovigen, die wonderen en tekenen verrichten

En in deze tijd is er niets veranderd. Er zijn nog steeds veel mensen, die niet wedergeboren zijn, maar zich wel bewegen in het bovennatuurlijke; in de geestelijke wereld. Kijk maar naar heksen, helderzienden, waarzeggers (valse profeten), spiritisten, mediums, medicijnmannen, magiërs, yogi’s, fluisteraars, geesten bezweerders, geesten oproepers, hypnotiseurs, magnetiseurs, paranormale genezers, die gebruik maken van quantum touch, reconnective healing, reiki, acupunctuur, aura-healing, zelf healing en noem maar op.

gevaar van reikiAl deze mensen zijn niet wedergeboren, maar bezitten duivelse macht en kracht oftewel occulte energie om wonderen en tekenen te verrichten. Zij betreden vanuit hun ziel (vlees), door middel van het gebruik van natuurlijke technieken en methoden de geestelijke wereld. Hierdoor openen zij zich voor boze geesten en laten zij zich met hen in.

In ruil voor hun ziel, ontvangen zij van hen inzicht, macht en kracht, dat zich uit in natuurlijke wijsheid (wijsheid van de wereld) en bovennatuurlijke tekenen, wonderen en manifestaties, inclusief genezingen.

Kijk maar naar alternatieve geneeswijzen, waaronder reconnective healing. Reconnective healing is momenteel een grote trend en verspreid zich over de hele wereld. Iedereen kan het leren en er wordt veel resultaat geboekt. Vele mensen worden door deze geneeswijze genezen. Maar alles wat vanuit het vlees wordt gedaan is niet uit God. En alles wat vanuit het vlees; vanuit de ziel in het bovennatuurlijke wordt gedaan is occult.

Diegenen, die zich inlaten met occulte praktijken, ook al worden sommige van deze praktijken in de westere wereld en medische wetenschap opgenomen en als een wijze van genezing geaccepteerd en aangeboden, zullen op den duur de invloed van boze geesten in hun leven ervaren en daarvan de vruchten plukken.

Onthoud dat er in de new age beweging, die zijn wortels heeft in het occulte, er een sterke nadruk ligt op genezing en hun doel is om spiritualiteit en alternatieve genezingswijzen met de westerse medische wetenschap samen te voegen (Lees ook: ‘New age in de gemeente?‘).

Jezus waarschuwde voor valse christussen en valse profeten

Indien dan iemand tot u zegt: Zie, hier is de Christus: Hier, gelooft het niet. Want er zullen vele valse christussen en valse profeten opstaan en zij zullen grote tekenenen en wonderen doen, zodat zij, ware het mogelijk, ook de uitverkorenen zouden verleiden. Zie, Ik heb het u voorzegd (Mat 24:24-25, Mar 13:21-23,

Jezus waarschuwde Zijn discipelen voor valse christussen en valse profeten, die zouden opstaan en grote tekenen en wonderen zouden doen in de eindtijd en zelfs indien mogelijk ook de uitverkorenen zouden kunnen verleiden. Jezus gebood hen daarom om niet gefocust te zijn op de tekenen en wonderen van een persoon. Want als zij hierop gefocust zouden zijn, dan zouden zij heel makkelijk misleid en afgeleid kunnen worden van het ware evangelie.

De Geest zegt, leringen van duivelenJezus zei tot hen, dat zij naar het leven en de vrucht van de persoon moesten kijken. Leeft de persoon naar de geest en naar de wil van God, die beschreven staat in het Woord en draag de persoon de vrucht van de Geest? Of leeft de persoon naar zijn vlees en naar zijn eigen wil (en inzicht) en wil van de wereld? En draagt de persoon de vrucht van het vlees? (Mat 7:15-20)

Johannes instrueerde de gelovigen om niet elke geest zomaar te geloven en te vertrouwen. Maar Johannes gebood hen om elke geest te beproeven oftewel te onderzoeken of zij uit God waren. Hij zag het gevaar en zag dat vele valse profeten in de wereld waren uitgegaan. Daarom waarschuwde hij de gelovigen (1 Joh 4:1).

Wees daarom niet gericht op tekenen en wonderen, maar op Jezus Christus; jouw Leidsman.

Als jij bent wedergeboren en jouw eigen leven hebt afgelegd en Jezus volgt, dan zul je niet meer gericht zijn op tekenen en wonderen en op mensen, die grote tekenen en wonderen doen en zich laten eren en verhogen door mensen. Maar je zult gericht zijn op het Woord en vanuit jouw persoonlijke relatie met Jezus zul je leven naar Zijn wil, wat betekent dat je Zijn geboden zal doen in jouw leven. Als je naar de geest leeft, in gehoorzaamheid aan het Woord en de Heilige Geest, dan zullen de tekenen en wonderen jou vanzelf volgen. En wanneer de tekenen en wonderen door de kracht van God vanuit de geest gedaan worden, zullen deze van Jezus getuigen en Jezus verhogen en God eren in plaats van jezelf.

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!