Wat betekent het om nederig te zijn?

Het beeld dat de meeste Christenen hebben van een nederig persoon en wat het voor een Christen betekent om nederig te zijn, komt vaak niet overeen met het beeld hoe God nederigheid ziet. Zodra er iemand opstaat, die wandelt naar de Geest in de waarheid van Gods Woord en leeft naar de wil van God en geen water bij de wijn doet om anderen te pleasen, en geen concessies doet met de wereld, maar de boodschap van bekering en het wegdoen van de zonde verkondigt en de waarheid van God durft aan te zeggen, dan wordt diegene al snel bestempeld als confronterend, respectloos, liefdeloos, gevoelloos, onchristelijk en soms zelfs als discriminerend. Nee, in de ogen van de meeste mensen is deze persoon niet nederig, maar hoogmoedig. Volgens hen behoort een nederig Christen lief, bescheiden, solidair en tolerant te zijn. Een nederig Christen is volgens hen in zijn houding onderdanig, behulpzaam, humanistisch en maakt verbindingen en doet concessies, omwille van de zogenaamde vrede en om de éénheid te bewaren, en leeft naar de wil van mensen en onderwerpt zich aan hen. De persoon waait met alle winden mee, praat iedereen naar de mond, vindt alles goed en tolereert alles en spreekt naar wat de mens wil horen en durft niets aan te zeggen, want iedereen is en blijft een zondaar en daardoor mag je een ander niet oordelen naar hun werken. Maar wat zegt de Bijbel over nederig zijn?

Betekent nederigheid dat jij alles maar goed moet vinden, tolereren en accepteren en met alle winden mee moet waaien om op deze manier iedereen te vriend te houden? Betekent nederigheid dat je concessies moet doen met de wereld, inclusief vreemde religies en menselijke filosofieën, om zo de lieve vrede van de wereld te behouden of een (valse) eenheid te vormen?

Veel Christenen wandelen in valse nederigheid

Valse nederigheid komt meer onder Christenen voor, dan dat men denkt. Wist jij, dat diegenen, die voor het oog van mensen zo nederig lijken, de meest hoogmoedige personen kunnen zijn? Want elk persoon, die spreekt en leeft naar de wil van zijn vlees en zijn vleselijk denken, dat is gevormd door de wijsheid en kennis van de wereld en zich niet wil onderwerpen aan de wil van God is hoogmoedig en verheft zich boven God en Zijn Woord.

Daarom kan iemand voor het oog van mensen zich nederig voordoen, door o.a. behulpzaamheid, humanistische werken, zich te onderwerpen aan mensen en zeggen wat zij willen horen, met alle winden meewaaien, alles goedvinden en alles tolereren, maar zolang de persoon niet wil luisteren naar God en zich niet wil onderwerpen aan God, het Woord en de Heilige Geest, is de persoon hoogmoedig en wandelt in valse nederigheid.

Wat betekent nederigheid?

Want nederig zijn betekent niet een onderwerping aan mensen, maar het betekent een volledige onderwerping aan God, Jezus Christus; het Woord en de Heilige Geest, zodat jij naar Gods wil zal leven.

Nederigheid heeft niets te maken met een onderwerpende humanistische houding of het houden van allerlei religieuze regels in het bijzijn van anderen. Maar nederigheid heeft alles te maken met een onderwerping en gehoorzaamheid aan God en Zijn wil.

Een nederig persoon heeft God lief boven alles en iedereen en onderwerpt zich daardoor aan het Woord.  Een nederig persoon is niet alleen een hoorder, maar is door de vernieuwing van zijn denken met het Woord een doener van het Woord geworden en wandelt als de nieuwe mens in geloof.

De persoon gelooft in het Woord en doet wat het Woord zegt en wijkt daar niet van af, omdat de persoon zich onderwerpt aan God en Zijn heerschappij.

God wederstaat de hoogmoedigen,
maar de nederigen geeft Hij genade

God wederstaat de hoogmoedigen, maar de nederigen geeft Hij genade. Onderwerpt u dus aan God, maar biedt weerstand aan de duivel en hij zal van u vlieden (Jakobus 4:6-7)

Alleen diegenen, die doen wat Hij zegt en zich dus onderwerpen aan God en Zijn Woord, schenkt Hij genade. Wat betekent dat diegene, die leven naar Zijn wil, verlost en gered zijn en het eeuwige leven ontvangen. Maar daarvoor is wel de wedergeboorte nodig.

Want het karakter van de duivel, inclusief hoogmoed, is aanwezig in het vlees. Daardoor moet het vlees eerst worden afgelegd, voordat de geest kan opstaan uit de dood en iemand kan wandelen in nederigheid naar God’s wil.

God wederstaat de hoogmoedigen, maar schenkt genade aan nederigenHet vlees is rebels en verzet zich altijd tegen datgene, wat er in de Bijbel staat geschreven. Het vlees wil zich niet onderwerpen aan God en Zijn wil en Zijn Woord. En daarom is het onmogelijk om vanuit het vlees te leven naar God’s wil en Hem te behagen (Romeinen 8:5-8).

Elk persoon, die naar het vlees leeft zal zich laten leiden door het vlees; wat het vlees wil, waarneemt en opdraagt om te doen. Daarom is een ieder, die naar het vlees leeft hoogmoedig. Omdat diegene zich laat leiden door zijn eigen wil, gevoelens, emoties, waarneming en mening. En daardoor vertrouwt op zijn eigen gevoel, kunnen, vleselijk denken, kennis en wijsheid.

De persoon onderwerpt zich niet aan het Woord. Aangezien het Woord tegen de wil, gevoelens, emoties, mening, vleselijk denken, kennis en wijsheid van het vlees ingaat. De persoon verheft zich boven God. Omdat de persoon het allemaal beter denkt te weten en te kunnen. En daardoor verwerpt de persoon door zijn eigen woorden en werken God en Zijn Woord.

Daarom leven zoveel gelovigen in zonde en zijn halsstarrig en weigeren om de zonde weg te doen uit hun leven, omdat zij nog teveel van hun vlees houden. Zij trekken zich niets aan van het Woord. Zij willen zich niet onderwerpen aan God’s wil. En daardoor zijn velen opgeblazen in hun vleselijk denken en wandelen in hoogmoed en verheffen zich boven God en Zijn wijsheid.

De hoogmoed van de duivel leidde tot zijn val en zo zal ook de hoogmoed, die aanwezig is in het leven van zijn zonen, namelijk de zondaren, die tot de gevallen generatie behoren, leiden tot hun val, namelijk de tweede dood. Omdat zij God en Zijn wil en Woord verwerpen en hun vader (de duivel) op deze aarde volgen en eren door te leven naar zijn wil, heeft God hen overgegeven aan een verwerpelijk denken en zullen zij door God verworpen worden en hetzelfde loon als hun vader ontvangen.

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!