De Auteur van eeuwige redding

Jezus Christus, de Zoon van de levende God, was de Eerstgeborene van de nieuwe schepping. Jezus liet ons zien wat gehoorzaamheid aan de Vader betekent. Want alhoewel Jezus de Zoon van God was (en nog steeds is), leerde Jezus niet de gehoorzaamheid aan Zijn Vader in al de comfort van het leven en door makkelijke omstandigheden en situaties. In Hebreeën 5:8-9 staat geschreven, dat Jezus de gehoorzaamheid aan Zijn Vader leerde, door al het lijden waar Jezus doorheen ging. En toen Jezus het einde had bereikt is Jezus voor allen, die Hem gehoorzamen, de Auteur van eeuwige redding geworden oftewel een oorzaak van eeuwig heil. Wat betekent dit, dat Jezus de Auteur van eeuwige redding is?

Jezus had geen voorrechtspositie

Tijdens Zijn dagen in het vlees heeft Hij gebeden en smekingen onder sterk geroep en tranen geofferd aan Hem, die Hem uit de dood kon redden, en Hij is verhoord uit Zijn angst, en zo heeft Hij hoewel Hij de Zoon was, de gehoorzaamheid geleerd uit hetgeen Hij heeft geleden, en toen Hij het einde had bereikt, is Hij voor allen, die Hem gehoorzamen, een oorzaak van eeuwig heil (de Auteur van eeuwige redding) geworden, door God aangesproken als Hogepriester naar de ordening van Melchisedek (Hebreeën 5:7-10)

Alhoewel Jezus de Zoon van God was, had Jezus geen voorrechtspositie. God spaarde Zijn Zoon Jezus niet voor al de moeilijke omstandigheden, verleidingen, verzoekingen, vervolgingen, weerstand, haat van de wereld, afwijzing, valse beschuldigingen en ga zo maar door.

Jezus moest door al deze dingen heen gaan, zodat Hij niet alleen hetzelfde zou ervaren als elk mens, maar ook dat Jezus door het lijden heen de gehoorzaamheid aan Zijn Vader zou leren.

Jezus heeft veel moeten doorstaan en heeft veel geleden omwille van de Naam van God en Zijn liefde voor Zijn Vader (Lees ook: De lijdensweg en bespotting van Jezus Christus).

Jezus had de mogelijkheid om weg te lopen en ongehoorzaam te worden aan Zijn Vader, door te luisteren naar de woorden van de duivel en de duivel te gehoorzamen en dienen door toe te geven aan de lusten en begeerten van het vlees, waardoor Jezus door de wereld geliefd zou zijn.

Maar Jezus luisterde niet naar de woorden van de duivel en gaf niet toe aan de lusten en begeerten van het vlees.

Jezus boog niet voor de verleidingen van de duivel en zijn mooie beloften en Jezus liet Zich niet beïnvloeden door mensen, maar Jezus bleef gehoorzaam aan de woorden van Zijn Vader (Lees ook: Ik zal je de rijkdommen van de wereld geven).

Jezus rende niet weg

En in Zijn uiterlijk als een mens bevonden, heeft Hij Zich vernederd en is gehoorzaam geworden tot de dood, ja tot de dood des kruises (Filippenzen 2:8)

Jezus verborg Zich niet en rende niet weg. Maar Jezus confronteerde Zijn tegenstanders, inclusief de duivel en ging door moeilijke omstandigheden heen. Jezus dronk de beker van het lijden, die Zijn Vader Hem had gegeven om te drinken.

Omdat Jezus met heel Zijn hart, ziel, verstand en kracht van Zijn Vader hield en Hem liefhad boven alles en iedereen, bleef Jezus Zijn Vader gehoorzaam en ging de weg van het lijden.

God’s liefde voor de mens was zo groot, dat God Jezus naar de aarde zond. En door Jezus Zijn liefde voor Zijn Vader en voor de mens en door Zijn gehoorzaamheid aan Zijn Vader, werd Jezus de Auteur van eeuwige redding voor de gevallen mens (Lees ook: Jezus herstelde de positie van de gevallen mens).

Jezus werd de Auteur van eeuwige redding
voor allen, die Hem gehoorzamen

Jezus werd niet de Auteur van eeuwige redding voor iedereen. Maar Jezus werd alleen de Auteur van eeuwige redding, voor diegenen die Hem; het Woord gehoorzamen (Johannes 1:12). Het gedeelte ‘voor allen, die Hem gehoorzamen’ wordt vaak weggelaten en niet benoemd, waardoor velen bedrogen zullen uitkomen en denken gered te zijn maar het in werkelijkheid niet zijn. Gehoorzaamheid aan Jezus Christus is een vereiste voor eeuwige redding.

Alleen voor diegenen, die geloven dat Jezus de Zoon van God is en zich bekeren en wedergeboren worden en zich volledig onderwerpen aan Jezus door Zijn woorden te gehoorzamen, voor diegenen is Jezus de Auteur van eeuwige redding oftewel de Oorzaak van eeuwig heil geworden.

Wie mijn woorden hoort en Hem gelooftAls jij werkelijk in Jezus gelooft en van Jezus houdt, dan zul jij jouw geloof in Hem en jouw liefde voor Hem laten zien, door te doen wat Jezus; het Woord heeft gezegd om te doen.

Jij zult de woorden van Jezus, die dezelfde woorden zijn als de woorden van God de Vader, gehoorzamen en opvolgen in jouw leven (Lees ook: De geboden van God vs de geboden van Jezus).

Indien gij Mijn geboden bewaart, zult gij in Mijn liefde blijven, gelijk Ik de geboden Mijns Vaders bewaard heb en blijf in Zijn liefde (Johannes 15:10)

Mijn schapen horen naar Mijn stem en Ik ken ze en zij volgen Mij, en Ik geef hun eeuwig leven en zij zullen voorzeker niet verloren gaan in eeuwigheid en niemand zal ze uit Mijn hand roven (Joh 10:27-28)

Wanneer gij Mij liefhebt, zult gij Mijn geboden bewaren (Johannes 14:15)

Als jij naar Zijn woorden luistert en Zijn woorden gehoorzaamt, laat jij door jouw daden en jouw leven zien, dat jij werkelijk van Jezus houdt en dat je bent geboren uit God en Hem toebehoort.

Lijden omwille van de Naam van Jezus

Maar net als Jezus, zul jij geen voorrechtspositie op deze aarde hebben. Jij zult door moeilijke situaties heen gaan en lijden omwille van de Naam van Jezus om zo gehoorzaamheid aan Jezus Christus en de Vader te leren. Net zoals Jezus door moeilijke situaties heen moest gaan en moest lijden om zo gehoorzaamheid aan de Vader te leren.

Want het voegde Hem, om wie en door wie alle dingen bestaan, dat Hij, om vele zonen tot heerlijkheid te brengen, de Leidsman hunner behoudenis door lijden heen zou volmaken (Hebreeën 2:11)

Ik heb hun Uw woord gegevenGeliefden, laat de vuurgloed, die tot beproeving dient, u niet bevreemden, alsof u iets vreemds overkwame. Integendeel, verblijdt u naarmate gij deel hebt aan het lijden van Christus, opdat gij u ook met vreugde zult mogen verblijden bij de openbaring Zijner heerlijkheid.

Indien gij door de Naam van Christus smaad lijdt, zijt gij zalig, daar de Geest der heerlijkheid en de Geest Gods op u rust. Laat dus niemand uwer moeten lijden als moordenaar, of dief, of boosdoener, of als een bemoeial. Indien hij echter als Christen lijdt, dan schame hij zich niet, maar verheerlijke God onder die naam (1 Petrus 4:12-16)

Want gelijk het lijden van Christus overvloedig over ons komt, zo valt ons door Christus ook overvloedig vertroosting ten deel. Worden wij verdrukt, het is u tot troost en heil; worden wij getroost, het is u tot een troost, die zijn kracht toont in het doorstaan van hetzelfde lijden, dat ook wij ondergaan. En onze hoop voor u is wèl gegrond, want wij weten, dat gij evenzeer aan de vertroosting deel hebt als aan het lijden (2 Korintiërs 1:5-7)

Jij zult van de woorden van Jezus houden

Als jij van Jezus houdt en Jezus volgt, zul je van Zijn woorden houden en Zijn woorden volgen, in plaats dat je van de woorden van de wereld houdt en de woorden van de wereld volgt.

Jij zult geloven wat het Woord zegt. In plaats dat je gelooft wat de wereld zegt.

In plaats dat je de wereld toebehoort en daarom blijft wandelen als de wereld en blijft volharden in zonde, zul je God toebehoren en door jouw gehoorzaamheid aan Jezus Christus jezelf afscheiden van de wereld en geen deelnemen aan de zonde.

Alhoewel je in de wereld leeft, zul je niet langer meer als de wereld wandelen in ongerechtigheid. Maar jij zult wandelen in gerechtigheid. Dit komt omdat jouw natuur is veranderd door de wedergeboorte en jij niet langer meer wilt wandelen als de wereld.

God houdt van jou, maar de wereld zal jou haten

Omdat jij de woorden van God zal spreken en zal doen wat het Woord zegt en wandelen in gerechtigheid zal de wereld jou niet meer leuk vinden en zelfs haten, omdat jij niet meer spreekt als de wereld en doet wat de wereld doet.

Doordat jij gehoorzaam bent aan Jezus Christus en wandelt in gerechtigheid zul je het licht van de wereld zijn en daardoor de werken van de duisternis (de zonde en ongerechtigheden) aan het licht brengen en zelfs zonder iets te zeggen zul jij getuigen dat hun werken slecht zijn (Johannes 3:19-20, Johannes 7:7).

Maar dit moet geen verrassing voor jou zijn, aangezien Jezus dit heeft voorzegd. Jezus heeft gezegd, dat als jij in Hem gelooft en een keuze voor Hem maakt en een volger van Jezus wordt en Zijn woorden gehoorzaamt, jij tegelijkertijd een vijand van de wereld zal zijn.

Dit komt omdat jij niet langer zal wandelen zoals jij voorheen hebt gewandeld, als een zoon van de duivel, die de wereld toebehoort. Jij zult niet meer denken, spreken en handelen als de wereld. Maar jij zult wandelen als een zoon van God op aarde, die denkt, spreekt en handelt als het Woord.

Wandelen in gehoorzaamheid aan Jezus; het Woord

Jij zult Jezus Christus, het Woord en het Koninkrijk van God vertegenwoordigen op aarde en je zult vrucht dragen voor het Koninkrijk van God, door redding te brengen aan de gevallen mens en hen door Jezus Christus en Zijn reddingswerk en Zijn bloed te verzoenen met God. Zodat Jezus voor velen de Auteur van eeuwige redding wordt.

Jij zult het Leven, dat in jou is aan hen geven en hen verlossen en heel maken door de woorden die je spreekt. Jij zult hen onderwijzen in het Woord en hen doen opgroeien tot volwassen zonen en dochters van God. Zodat Jezus en de Vader door jouw gehoorzaamheid aan Jezus en jouw leven als zoon of dochter van God en de redding van zielen, verheerlijkt, geëerd en verhoogd worden.

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!