Al leven wij in het vlees, wij trekken niet ten strijde naar het vlees

Want al leven wij in het vlees, wij trekken niet ten strijde naar het vlees, want de wapenen van onze veldtocht zijn niet vleselijk, maar krachtig voor God tot het slechten van bolwerken, zodat wij de redeneringen en elke schans, die opgeworpen wordt tegen de kennis van God, slechten, elk bedenksel als krijgsgevangene brengen onder de gehoorzaamheid aan Christus, en gereed staan, zodra uw gehoorzaamheid volkomen is, alle ongehoorzaamheid te straffen (2 Kor 10:3-6)

Vanaf het moment dat het vlees sterft en de geest in de mens opstaat uit de dood, door de kracht van de Heilige Geest, is de mens een nieuwe schepping geworden. De mens is in de geestelijke wereld geboren uit de Geest van God en daardoor een zoon van God geworden (dit geldt voor zowel mannen als vrouwen). De mens behoort tot de nieuwe generatie mens, die hersteld en verzoend is met God door Jezus Christus. Want dat was het doel van Jezus Zijn komst naar de aarde om de mens in Hem te herstellen en te verzoenen met God. 

De mens is door de wedergeboorte de nieuwe mens; zoon van God geworden en is het Koninkrijk van God binnengegaan. De nieuwe mens behoort nu tot het Koninkrijk van God en niet meer als de oude mens tot de wereld; het koninkrijk der duisternis.

De bekering en wedergeboorte van de mens

Wanneer jij door het geloof in Jezus Christus, je hebt bekeert van jouw zonde en leven als zondaar en bent wedergeboren, dan ben je een nieuwe schepping in Jezus Christus geworden. Omdat je een nieuwe schepping bent geworden zul je niet meer wandelen, zoals je voorheen wandelde als de oude schepping naar het vlees in zonde, waardoor jij jouw vader de duivel behaagde en verhoogde. Maar je zal gaan wandelen naar de Geest en het Woord in heiligheid en rechtvaardigheid, waardoor jij jouw nieuwe Vader God zal behagen. 

Alhoewel je in het vlees leeft op deze aarde, zul je niet meer wandelen naar het vlees. Je zult je niet meer laten leiden door de wil van jouw vlees, zoals je voor jouw bekering, altijd geleid bent geweest. Je zult niet meer wandelen naar wat jouw zintuigen, gedachten, gevoelens, emoties, begeerten en lusten zeggen en jou opdragen om te doen (o.a. Efe 2:1-3; 4:22-24, Kol 3, 1 Pe 1:14). Die tijd is voorbij. 

Mijn Geest zal Ik in uw binnenste geven en maken, dat gij naar Mijn inzettingen wandelt en naarstig Mijn verordeningen onderhoudt (Ez 36:27)

Door de doop met de Heilige Geest heeft God jou Zijn Heilige Geest gegeven. De Heilige Geest heeft plaatsgenomen in jouw leven en woont in jou en daardoor staat God’s wil opgeschreven in jouw hart.

Alhoewel God’s wil staat opgeschreven in jouw hart is er één obstakel dat nog in de weg zit en dat is jouw oude vleselijke denken, dat denkt als de wereld. Daarom is het belangrijk om jouw denken te vernieuwen met het Woord van God, zodat je de wil van God leert kennen en jouw denken in lijn komt te staan met het Woord en de Geest.

Als jij God liefhebt met heel jouw hart, ziel, verstand en kracht, zul je wandelen naar Zijn wil en Zijn Woord en zul je datgene doen, wat Hij jou heeft opgedragen om te doen. Wanneer jij naar Zijn wil wandelt, zul je wandelen als zoon van God op deze aarde.

De geest regeert als koning in de nieuwe mens

Het vlees waarin de zonde en ongerechtigheid heerst, heeft jarenlang als koning geheerst in jouw leven. Toen je nog de oude mens was, werd je continue geleid en aangestuurd door jouw zondige natuur, die aanwezig is in het vlees. Maar nu dat je een nieuwe schepping bent geworden is het tijd om jouw vlees, waarin de oude zondige natuur aanwezig is, af te leggen. Zodat jouw geest, die opgestaan is uit de dood, zal regeren als koning in jouw leven.

Al die jaren werd jouw denken gedomineerd door de zondige natuur en heb jij jouw denken gezet op de dingen van de zondige natuur.

gezindheid van het vlees, vijandschap met GodJij hebt jouw denken gevoed met de kennis en wijsheid van de wereld. Daardoor is jouw denken in lijn komen te staan met het denken van de wereld.

Maar de kennis en wijsheid van de wereld zijn dwaasheid voor God (1 Cor 3:19-21). Zij zijn vijanden van God, omdat zij tegen Zijn wil en Zijn Woord ingaan.

Daarom is het vleselijke denken, dat gevormd is door de wereld en gedomineerd wordt door de zondige natuur, vijandschap tegen God, omdat het zich niet onderwerpt aan de wet van God. Het kan zich ook niet onderwerpen.

Zolang jouw handelingen en werken vanuit het oude denken voortkomen en dus vanuit het vlees worden aangedreven, zul je God niet kunnen behagen. Want in plaats dat je geleid wordt door het Woord en de Heilige Geest en vertrouwt op God’s wijsheid en kracht, zul je geleid worden door de zondige natuur, die aanwezig is in het vlees en vertrouwen op jouw eigen inzicht, kennis, wijsheid en kracht.

Maar het Woord zegt, dat je niet op jouw eigen inzicht moet vertrouwen en dat zolang je naar het vlees leeft, je God niet kunt behagen (Spr 3:5, Rom 8:7-8). 

De vernieuwing van het denken met het Woord van God

En wordt niet gelijkvormig aan deze wereld, maar wordt hervormd door de vernieuwing van uw denken, opdat gij moogt erkennen wat de wil van God is, het goede, welgevallige en volkomene (Rom 12:2)

De eerste stap als de nieuwe schepping is om jouw denken te vernieuwen met het Woord van God, zodat jouw denken niet meer zal worden aangestuurd door jouw zondige vlees en je zal leven naar de wil van het vlees, maar dat jouw denken zal worden aangestuurd door het Woord en zal leven naar de wil van God. Want door de vernieuwing van jouw denken met het Woord van God leer je de wil van God kennen.

Als je de wil van God leert kennen door Zijn Woord, zul je achter de waarheid komen. Als je achter de waarheid komt, zul je in staat zijn om elke gedachte, bedenksel, beredenering en leugen van de wereld, die tegen de wil van God en Zijn Woord ingaan zal kunnen neerhalen oftewel kunnen vernietigen met het Woord (de Waarheid). 

wil van God wil van de duivelDoor jouw denken te vernieuwen met het Woord van God, zul je jouw oude denken en de kennis en wijsheid, die je hebt opgedaan door o.a. jouw opvoeding, educatie, (social) media, televisie, boeken etc. wegdoen en begraven.  

Je zult niet meer denken, spreken en aangestuurd worden door de zondige natuur van het vlees en handelen als de wereld (zoon van de duivel). Aangezien je de oude mens, die geboren is uit het corrupte zaad van de gevallen mens en gevormd is door de wereld, hebt afgelegd.

Maar je zal denken, spreken en aangestuurd worden door het Woord en daardoor zul je handelen als het Woord (zoon van God).

Je zult niet meer geleid worden door jouw zondige natuur, die aanwezig is in het vlees en wandelen naar wat jij waarneemt met jouw zintuigen, gevoelens en emoties en wat de wereld zegt en je daardoor laten beheersen, maar je zult geleid worden door het Woord en gaan wandelen naar de Geest. Je zult wandelen in het geloof van het Woord en daardoor zul je wandelen in het licht, in plaats van de duisternis. 

De ogen van jouw hart zullen worden verlicht. Dit wil niets anders zeggen, dan dat de waarheid van God’s Woord; het Licht, zal regeren in jouw hart in plaats van de leugens van de wereld; de duisternis, waardoor jij al die jaren bent geleid (Efe 1:17-18).

De waarheid van Gods Woord; het Licht zal alle leugens van de wereld, die zich in de schuilhoeken van jouw leven bevinden, aan het licht brengen. En dan is het aan jou, wat jij met deze waarheid en de leugens doet. 

Geloof jij de waarheid van God en wil je de waarheid van God volgen en daardoor de leugens van de wereld wegdoen uit jouw leven of blijf je in de leugens van de wereld geloven en blijf je deze volgen in jouw leven, waardoor je de waarheid van God verwerpt?

Wandelen naar de Geest

De Geest is het, die levend maakt, het vlees doet geen nut; de woorden, die Ik tot u gesproken heb, zijn geest en zijn leven (Joh 6:63)

Als jouw denken wordt aangestuurd door het Woord, waardoor je doet wat het Woord zegt en gehoorzaam bent aan God en daardoor wandelt in Zijn wil, zul je wandelen naar de Geest

De Heilige Geest zal jou onderwijzen in het Woord en jou de waarheid openbaren. De Heilige Geest zal jou de verborgen dingen en de toekomst bekend maken. Hij zal jou o.a. door het Woord dingen laten zien, die staan te gebeuren. Dit doet Hij om jou te waarschuwen, zodat jij daarvoor kan bidden of om jou voor te bereiden, zodat je weet wat jou te wachten staat en weerbaar wordt (o.a. Lu 2:26; 12:12, Joh 14:26; 16:13, Hand 20:23; 21:11, 1 Cor 2:13)

De openbaringen en de kennis van de Geest zijn niet bedoeld om jezelf te verhogen en om jezelf op een voetstuk te zetten of om er een financieel slaatje uit te slaan. De geestelijke zegeningen zijn er niet voor een overvloed van vleselijke voorspoed en welvaart.

Maar de openbaringen en de kennis van de Geest en de geestelijke zegeningen, zijn gericht op het functioneren en de opbouw van de Gemeente; het Lichaam van Christus en het Koninkrijk van God te verkondigen en vestigen op aarde. Zodat verloren zielen gered worden uit de duisternis en de slavernij van de duivel.

Het niet zijnde tot aanzijn roepen

De Heilige Geest zal jou dingen openbaren en waarschuwen voor dingen, situaties en gevaren, die je nog niet in de waarneembare wereld ziet. Zodat jij datgene, wat de Geest jou ingeeft en in overeenstemming is met het Woord van God, tot aanzijn kan roepen en/of een halt toe te roepen. Elke openbaring, elk woord, elk visioen en elke droom van de Heilige Geest zal in overeenstemming zijn met het Woord. 

Als je een openbaring, woord, visioen of droom ontvangt, die tegen het Woord van God en de wil van God ingaat, moet je deze op grond van het Woord verwerpen. Aangezien God, Jezus en de Heilige Geest Één zijn en Elkaar nooit tegenspreken.

De aarde treurt en wacht op het openbaar worden van de zonen van GodAls een openbaring, woord, visioen of droom, hoe mooi en geestelijk deze ook lijkt, afwijkt van het Woord, dan is deze waarschijnlijk afkomstig van de duivel, die komt als een engel des lichts (een replica Jezus). 

Het is daarom belangrijk om het Woord te kennen en de richtlijnen van het Woord te gehoorzamen.

Je hoeft dus niet te bidden voor iets dat tegen God’s wil en Zijn Woord ingaat. Helaas blijven vele gelovigen naar het vlees leven, waardoor zij gericht zijn op zichzelf en hun eigen welzijn en voorspoed.

De gebeden komen voort uit hun vlees en zijn gericht op het welzijn en de welvaart en voorspoed van de vleselijke mens. In hun gebeden staat het ‘ik’ centraal in plaats dat God’s wil en Zijn Koninkrijk centraal staan. 

Als de nieuwe schepping behoor je niet meer op jezelf gericht te zijn, maar op het Koninkrijk van God. Jezus zegt, dat je in géén ding bezorgd hoeft te zijn. Dit betekent dus ook, dat je in géén ding bezorgd hoeft te zijn, want God zorgt voor jou. Kijk maar naar het leven van Jezus. Hij was niet gericht op Zichzelf, maar op het Koninkrijk van God. Jezus verkondigde en bracht het Koninkrijk van God tot God’s volk en tijdens Zijn leven voorzag God in alles. Jezus heeft nooit enig gebrek gehad. Richt je daarom op Hem!

De Bijbel is een Spiegel en Kompas voor de nieuwe mens

De Bijbel is het Woord van God en is bedoeld voor de geestelijke mens; die wandelt naar de Geest en niet naar het vlees. 

Als ongeestelijk mens kun je de Bijbel niet begrijpen. Je zult de Bijbel als een ouderwets geschiedenis boek zien, dat vol dwaasheden en tegenstrijdigheden staat, die tegen de kennis en wijsheid van de wereld ingaan. 

Aangezien er veel mensen ongeestelijk zijn en blijven, worden er vele Bijbelvertalingen uitgegeven om de Bijbel voor de mens begrijpbaar te maken. Maar al worden er duizenden Bijbelvertalingen geschreven, dan nog zal de ongeestelijke mens de Bijbel niet begrijpen. 

Alleen als jouw geest is opgestaan uit de dood en door de Heilige Geest is de Bijbel te begrijpen en zal de Bijbel een Spiegel en Kompas voor jouw leven zijn.

De nieuwe mens is gezeten in Jezus Christus

En Hij (God) heeft alles onder Zijn (Jezus) voeten gesteld en Hem als hoofd boven al wat is, gegeven aan de gemeente, die Zijn lichaam is, vervuld met Hem, die alles in allen volmaakt (Efe 1:22-23)

Door de opstanding van jouw geest uit de dood en door de inwoning van de Heilige Geest ben je niet meer gezeten in het koninkrijk der duisternis, maar ben je gezeten in Jezus Christus aan de rechterhand van God en heb je Zijn volmacht gekregen (Efe 2:1, Kol 1:9-10). Door deze geestelijke transformatie ben je een vijand geworden van het koninkrijk van deze wereld; het koninkrijk der duisternis en zijn heerser de duivel. 

Jezus kwam in het gezag van God naar de aarde. Hij sprak de woorden van God en vertegenwoordigde, verkondigde en vestigde het Koninkrijk van God op aarde. Jezus riep de mens op tot bekering. Hierdoor was Jezus niet bij iedereen geliefd. Bij diegenen, die de wereld toebehoorden en zonen van de duivel waren, was Hij niet geliefd, maar werd Hij gehaat. Zelfs religieuze leiders, die zogenaamd vertegenwoordigers van God waren, keerden zich tegen Hem en kwamen in opstand, waaruit bleek dat zij in werkelijkheid geen vertegenwoordigers van God waren, maar vertegenwoordigers van de duivel oftewel zonen van de duivel. 

U kunt de wereld niet haten, maar Mij haat zijJezus zei, dat de wereld Hem haatte, omdat Hij van haar boze werken getuigde. En aangezien de wereld Hem haatte, zullen de zonen van God, die geboren zijn uit de Geest van God en de wereld niet meer toebehoren, ook gehaat worden door de wereld (Joh 3:20; 7:7; 15:18-27).

Zolang jij naar het vlees blijft wandelen, zul je dit erg vinden en zul je er alles aan doen, om de wereld voor jou te winnen en om lief en geaccepteerd te worden door de wereld. Je zult water bij de wijn doen en concessies doen. Maar door dit te doen, zul je jouw positie in Jezus Christus verlaten en langzaam weer een gevangene van de duivel worden.

Zolang je doet wat de duivel wil, zul je geen weerstand van de wereld en de mensen om jou heen ervaren, want je behoort de wereld toe en de wereld heeft het hare lief (Joh 15:19).  

Maar wanneer je naar het Woord en de Geest blijft wandelen dan zul je het niet erg vinden. Want je weet wie je bent in Christus, dat God van jou houdt en dat Jezus jou hiervoor heeft gewaarschuwd. Je weet, dat de wereld, die in zonde leeft, jou niet zal pruimen en zal haten. 

Dit heeft niets met jou te maken, want jij bent gestorven in het waterbad, maar dit heeft alles te maken met Wie in jou woont. Diegene, die in jou woont overtuigt de wereld namelijk van zonde en van ongerechtigheid en daar houdt de wereld niet van (Joh 16:8-11). Diegenen, die de duivel toebehoren willen niet geconfronteerd worden met hun zondige daden. Zij worden in jouw aanwezigheid aangeklaagd door de waarheid in hun geweten en daarom haten ze Diegene, die in jou woont.

De nieuwe mens is een vijand van de duivel en zijn koninkrijk geworden

Wordt nuchter en waakzaam. Uw tegenpartij, de duivel, gaat rond als een brullende leeuw, zoekende, wie hij zal verslinden (1 Pe 5:8)

Door de wedergeboorte behoor je God en het Koninkrijk der Hemelen toe en daardoor ben je een vijand van de duivel en zijn koninkrijk geworden. Dit betekent dat je aangevallen zal worden en weerstand zal ervaren door het koninkrijk der duisternis. Het gaat het er niet om of je dit wilt of niet, het is een feit.  

Wanneer je voor Jezus Christus kiest, betekent dit dat je aangevallen zal worden door de duivel en zijn legermacht (machten, krachten, overheden, wereldbeheersers van de duisternis, boze geesten in de hemelse gewesten), die door het onvernieuwde deel van jouw denken en leven en door mensen heen zal werken. Vooral door diegene, die dicht naast jou staan. Daarom is het belangrijk om geestelijk waakzaam te zijn en op te passen, met wie je in vertrouwen neemt en naar wie jij luistert. Want zelfs door een goede kennis, vriend of familielid kan hij heen werken. 

Maar onthoud, dat je niet tegen hun te strijden hebt, maar tegen de duivel en zijn handlangers; machten, krachten, geestelijke heerschappijen etc.. Zij zijn jouw vijanden en daar heb je mee te strijden en niet met mensen. 

De nieuwe mens strijdt niet tegen mensen 

Want alhoewel je leeft in het vlees, leef je niet meer naar het vlees. Daarom trek je ook niet meer ten strijde naar het vlees, zoals je deed toen je nog de oude schepping was. Je hebt niet meer te strijden tegen vlees en bloed oftewel mensen. Veel te vaak laten mensen zich sturen door het vlees, omdat het vlees nog niet is afgelegd en gaan daardoor de strijd aan met mensen.

Maar je strijdt niet meer met mensen, zoals de oude schepping doet, in de vorm van ruzie, twistgesprekken, vechten, roddelen, kwaad spreken, kwaad vergelden, onvergevingsgezindheid, schuld afschuiven, manipulatie etc. Want zodra je dit doet, word je dus beheerst door – en aangestuurd vanuit de gevoelens, emoties en gedachten van jouw vlees en wandel je naar jouw vlees. 

volgen van Jezus kost je allesDit kun je voorkomen door geen gehoor te geven aan de wil van jouw vlees, maar weerstand te bieden. Dit is onderdeel van het heiligingsproces, wat niets anders is dan het afleggen van de oude mens en het aandoen van de nieuwe mens. In het begin is dit moeilijk. Maar als jij je disciplineert vanuit het Woord en blijft volhouden en niet doet wat jouw vlees jou opdraagt om te doen, zul je het uiteindelijk afleggen. 

Het is belangrijk om te weten en altijd voor ogen te houden wie jij bent geworden in Christus, wat je hebt ontvangen in Hem en wat jouw strijdgebied is. Laat je niet vanuit de Geest verleiden naar het vlees, door de werken van het vlees te gehoorzamen en daardoor met mensen te strijden. 

Jezus kreeg genoeg verleidingen op Zijn pad. De duivel deed er alles aan en daagde Zijn vlees uit om gehoor te geven aan het vlees. Maar Jezus liet Zich niet verleiden, omdat Hij Zich niet liet leiden door Zijn zintuigen, nog door Zijn gevoelens en emoties. Maar Hij liet Zich leiden door de woorden van God en Zijn Geest. Daarom streed Jezus niet met mensen en ging geen twistgesprekken aan om Zijn gelijk te behalen, aangezien Hij wist wie Hij was en met wie Hij te maken had. Jezus was wel confronterend en sprak vaak harde woorden.

Daarnaast sprak Jezus vaak de machten aan, die door de mensen heen werkten. Zoals bijvoorbeeld in de synagoge in Kafarnaüm, waar een man met een onreine geest opstond en luid tegen Jezus begon te schreeuwen. Jezus ging geen gesprek met de man aan, maar bestrafte de onreine geest, door hem het zwijgen op te leggen en gebood hem uit de mens te gaan. De onreine macht gehoorzaamde de stem van Jezus en al stuiptrekkende en met luid geschreeuw verliet de onreine macht de man (Mar 1:21-26).

Hetzelfde gebeurde bij de bezeten man, die woonde in het land der Gerasenen en een onreine geest bezat. Deze onreine geest openbaarde zich in het bijzijn van Jezus, waarop Jezus de onreine geest aansprak en gebood uit de mens te gaan (Mar 5:1-13).

En laten wij Petrus niet vergeten. Toen Petrus Jezus wilde belette om de weg van het kruis te gaan, sprak Jezus de satan aan, die op dat moment door Petrus zijn gevoelens en emoties (vlees) heenwerkten. Op dat moment was Petrus door wat hij zei, een tegenstander van God, omdat hij gericht was op de dingen van de mensen en niet op de dingen van God (Mat 16:21-23, Mar 8:31-33). 

De nieuwe mens strijdt tegen de machten, krachten, overheden en heerschappijen

Jouw gevechtsveld vindt net als bij Jezus plaats in de geestelijke wereld. Je zult strijden vanuit de Geest en jouw plaats in Jezus Christus in de hemelse gewesten (Efe 2:1). Aangezien Jezus gezeten is aan de rechterhand van God boven alle overheid, macht, kracht en heerschappij en alle naam en God alles onder Zijn voeten heeft gesteld en jij gezeten bent in Hem, is ook alles onder jouw voeten gesteld. Jij hebt de macht en kracht ontvangen om in Hem te regeren boven alle overheid, macht, kracht, heerschappij en alle naam (o.a. 1 Kor 15:27, Efe 1:20-23).

Zolang je blijft staan in het geloof en in Jezus Christus; het Woord blijft en de wapenrusting God’s aanhebt, zul je onaantastbaar zijn en zul je in staat zijn om alle bolwerken van de duivel neer te halen en alle pijlen van de duivel te doven (Efe 6:12-17). 

Wij hebben niet te worstelen tegen vlees en bloed, maar tegen overheden, machten wereldbeheersers, boze geestenMaar zodra jij het geloof en het Woord verlaat en gaat wandelen naar het vlees en je laat leiden door het vlees (zintuigen, emoties, gevoelens etc.), dan ben je niet meer beschermd en zul je niet meer de bolwerken van de duivel kunnen neerhalen en de brandende pijlen kunnen doven. 

Dit komt omdat je niet meer vertrouwt op het Woord, maar op jouw eigen inzicht, kunnen, kracht, kennis en wijsheid, dat gevormd is door de wereld. Je luistert naar- en doet wat de wereld zegt, waardoor je gelooft in de wereld, in plaats dat je luistert naar- en doet wat God’s Woord zegt en gelooft in Hem.

Daarom zijn de technieken en methoden van de wereld funest voor de wandel van de zonen Gods (zowel mannen als vrouwen). 

Enfin, je hebt dus niet te worstelen en te strijden tegen vlees en bloed, oftewel mensen, maar tegen overheden, machten, krachten, wereldbeheersers van de duisternis en boze geesten in de hemelse gewesten, die zich o.a. manifesteren in het vlees; het lichaam en de ziel (het denken, de wil, gevoelens, emoties), mensen gevangen houdt in het koninkrijk der duisternis en jou proberen te verleiden tot zonde.

Door de levens van de mensen bouwt de duivel zijn koninkrijk. Daarom kun je aan de levens van de mensen zien, welke machten er in gebieden actief zijn en heersen en waar jij mee te maken hebt. 

Zolang de mens naar het vlees blijft leven,
zal er geen of weinig winst geboekt worden

Door het Woord van God; de Waarheid in jouw mond te nemen en uit te spreken en daarin te blijven staan, ben jij in staat om de machten van de duisternis te verslaan en niets zal jou enig kwaad doen (Lu 10:19). 

Maar je moet wel vanuit Jezus Christus naar de Geest strijden. Daarom is het zo belangrijk om te weten wie God is en wie jij bent in Christus en welke positie en welk gezag jij hebt in Hem. Want wanneer jij niet weet wie jij bent in Hem en vanuit het vlees zal strijden, zul je uiteindelijk het onderspit delven en zullen deze machten van de duisternis bezit nemen van jouw leven.

Zolang je in Jezus Christus blijft ben je onaantastbaar en zul je (uiteindelijk) overwinnen, omdat Hij heeft overwonnen. Het is niet jouw werk, maar Zijn werk. Zolang je maar blijft geloven in het Woord, het Woord doet en in het Woord blijft standhouden. 

‘Wees het zout der aarde’ 

You Might Also Like

    error: Content is protected !!