Laat het Woord jouw Rechter zijn!

Wij leven in een wereld, waarin iedereen een mening heeft. Ga met een groep van 10 mensen in gesprek en breng een onderwerp ter sprake en jij zult allerlei verschillende meningen horen. Dit is ook niet verwonderlijk, aangezien zij een andere achtergrond hebben m.b.t het gezin waarin zij zijn opgegroeid, de opvoeding, cultuur, omgeving, opleiding, etc. Maar als jij tot geloof in Jezus Christus komt en jij wedergeboren wordt in Hem, draait het niet meer om jou en om jouw mening en bevindingen, maar om wat het Woord van God zegt. Want op de Dag van het Oordeel zal het Woord een ieder oordelen naar zijn werken. Laat daarom het Woord jouw Rechter zijn op aarde.

Waarom het belangrijk is om de Bijbel te lezen en bestuderen?

Als iedereen, die zichzelf Christen noemt, wedergeboren zou zijn en de Bijbel zélf zou gaan lezen en bestuderen door de Heilige Geest, dan zou de gemeente niet langer een vergaarbak van allerlei menselijke beredeneringen, meningen en theorieën zijn, waarin verdeeldheid heerst, maar dan zou de gemeente een eenheid vormen door het Woord en een getuige zijn van Jezus Christus en de wil van God vertegenwoordigen en leven naar Zijn wil en Zijn Koninkrijk vestigen op aarde (Lees ook: ‘Wat is er mis met de kerk?’ en ‘Hoe ontstaan scheuringen in de gemeente?‘)

Want door het Woord leer jij de wil van God kennen en als jij werkelijk van Jezus houdt en Hem volgt, dan zul jij Zijn geboden bewaren en zul jij de wil van het vlees ondergeschikt maken aan de wil van God. 

Ik heb hun Uw woord gegeven

Helaas, hebben veel Christenen het te druk met hun eigen leven en de dingen van de wereld en besteden al hun tijd aan de tijdelijke dingen, die geen eeuwigheidswaarde hebben (Lees ook: ‘De 7 kenmerken van de tijden van Noach‘ en ‘Te druk met druk zijn‘). 

Er zijn velen, die liever luisteren naar allerlei (bekende) predikers en zich laten voeden met nieuwe leringen, zelfs de leringen die het Woord tegenspreken, dan dat zij zelf de Bijbel pakken en in de stilte de Bijbel gaan lezen en bestuderen, zodat zij God leren kennen en God zelf tot hen spreekt en zij ontdekken wat de wil van God is. 

Want op de Dag van het Oordeel zal Jezus de Zijnen herkennen en zal het Woord een ieder oordelen naar zijn werken en zal een ieder van elk ijdel woord, dat hij of zij gesproken heeft, rekenschap afleggen (o.a. Mattheüs 12:36, 37, Johannes 12:48, Romeinen 2:16, 2 Timotheüs 4:8, Openbaring 20:11-14) 

Als jij voor de Troon zal staan, zul jij geen excuses meer kunnen aandragen voor jouw (ijdele) woorden en werken. Jij kunt dan niet meer zeggen, “Ja, maar die prediker zei dit of dat en heeft mij dat geadviseerd en/of daartoe aangezet.” Want God heeft Zelf Zijn wil bekendgemaakt en heeft Zichzelf geopenbaard in -en door Zijn Woord; Jezus Christus, die een afspiegeling van God is.

Ja, de Heere heeft alles gegeven: Zijn Woord en Zijn Geest, maar het is aan een ieder, wat hij of zij met Zijn Woord en Zijn Geest heeft gedaan op aarde. 

De ijdele woorden en liefde van de wereld

De ijdele woorden en de liefde van de wereld pleasen het vlees en keuren de werken van het vlees goed en accepteren deze werken en promoten de zonde. Kijk maar naar de (sociale) media waar al de werken van het vlees worden gepromoot en de mensen worden aangemoedigd tot een zondige levensstyle.

Want de agenda van de wereld en het doel van de overste van de wereld is, dat een ieder de werken van het vlees blijft doen en blijft volharden in zonde en daardoor in de macht van de zonde en de dood blijft leven.

De woorden en liefde van de wereld tolereren, accepteren en promoten de zonde en houden de mensen in gebondenheid en brengen uiteindelijk de dood voort. 

De woorden en liefde van God

Maar de woorden en de liefde van God pleasen niet het vlees, maar de geest, en keuren de werken van het vlees niet goed, maar getuigen dat de werken van het vlees slecht zijn en dat een ieder, die de werken van het vlees blijft doen en blijft volharden in zonde, God niet toebehoren en God niet hebben gekend (o.a. 1 Johannes 2:28-29; 3:4-9; 5:18-19). 

De woorden en liefde van God roepen op tot bekering, en disciplineren, tuchtigen en vermanen de mens. Het Woord betekent de dood voor het vlees, maar leven voor de geest. 

Als zij in Mijn raad hadden gestaan en Mijn woorden gesproken

De vleselijke mens, die nog niet wedergeboren is, zal de woorden van God als hard en meedogenloos beschouwen in plaats van liefdevol.

Zij zullen het Woord niet kunnen verdragen, omdat het Woord vaneenscheidt geest en ziel en getuigt, dat de werken van het vlees slecht zijn en deze veroordelen. Daardoor zal de vleselijke mens de woorden van God verwerpen.

Maar de geestelijke mens, die wedergeboren is in Christus zal de woorden van God als waardevol en liefdevol ervaren.

Zij zullen het Woord geloven en liefhebben en zich onderwerpen aan het Woord, door de woorden van God te gehoorzamen en op te volgen in hun leven.

Zij zullen gewillig zijn en zich laten corrigeren en vermanen door het Woord en de geboden van Jezus opvolgen. Aangezien de geestelijke mens weet dat onderwerping aan – en opvolging van de woorden van God niet de dood, maar vrede en (eeuwig) leven zullen voortbrengen (Lees ook: ‘Hoe kun je de rust en vrede ervaren?).

“Wie Mij verwerpt en Mijn woorden niet aanneemt, heeft een, die hem oordeelt: het woord, dat Ik heb gesproken”

Jezus riep en zeide: Wie in Mij gelooft, gelooft niet in Mij, maar in Hem, die Mij gezonden heeft; en wie Mij aanschouwt, aanschouwt Hem, die Mij gezonden heeft. Ik ben als een licht in de wereld gekomen, opdat een ieder, die in Mij gelooft, niet in de duisternis blijve. En indien iemand naar Mijn woorden hoort, maar ze niet bewaart, Ik oordeel hem niet, want Ik ben niet gekomen om de wereld te oordelen, doch om de wereld te behouden. Wie Mij verwerpt en Mijn woorden niet aanneemt, heeft een, die hem oordeelt: het woord, dat Ik heb gesproken, dat zal hem oordelen ten jongsten dage. Want Ik heb niet uit Mijzelf gesproken, maar de Vader, die Mij heeft gezonden, heeft zelf Mij een gebod gegeven, wat Ik zeggen en spreken moet. En Ik weet dat Zijn gebod eeuwig leven is. Wat ik dan spreek, spreek Ik zó, als de Vader Mij gezegd heeft (Johannes 12:44-50)

Want ook de Vader oordeelt niemand, maar heeft het gehele oordeel aan de Zoon gegeven, opdat allen de Zoon eren gelijk zij de Vader eren. Wie de Zoon niet eert, eert ook de Vader niet, die Hem gezonden heeft. Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, wie Mijn woord hoort en Hem gelooft, die Mij gezonden heeft, heeft eeuwig leven en komt niet in het oordeel, want hij is overgegaan uit de dood in het leven. Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, de ure komt en is nu, dat de doden naar de stem van de Zoon van God zullen horen, en die haar horen, zullen leven. Want gelijk de Vader leven heeft in Zichzelf, heeft Hij ook de Zoon gegeven leven te hebben in Zichzelf. En Hij heeft Hem macht gegeven om gericht te houden, omdat Hij de Zoon des mensen is (Johannes 5:22-27)

Jezus vertegenwoordigde Zijn Vader en was de afspiegeling van Zijn Vader. Want Jezus zei, wie Mij ziet, ziet Hem, die Mij gezonden heeft. Jezus sprak niet Zijn eigen woorden, maar de woorden van de Vader, die Zijn wil vertegenwoordigde.

Gods Woord zal oordelen op de laatste dag

Toen Jezus op aarde wandelde was het nog niet de tijd om de mens te oordelen.

Jezus was niet gekomen om de mens te oordelen, maar om te behouden. Als eerste door het Koninkrijk van God te verkondigen en brengen tot de mensen, die tot het huis Israëls behoorden, en hen op te roepen tot bekering, en vervolgens door Zijn volmaakte verlossingswerk, waardoor diegenen, die geloven in Hem gered zullen zijn (Lees ook: ‘De ware betekenis van het kruis‘).  

Maar er zal een tijd komen, dat Jezus wél de mens zal oordelen naar zijn werken en van ieder ijdel woord rekenschap zal vragen. 

Als jij in Jezus Christus, de Zoon van God, gelooft en de woorden van Jezus aanneemt en gehoorzaamt en doet, en daardoor hebt laten zien en bewezen, dat jij uit God geboren bent en Hem toebehoort en dat jij van Hem houdt, dan zal jij behouden worden.

Maar als jij de woorden van Jezus verwerpt, dan zullen dezelfde woorden, die Jezus gesproken heeft, jou oordelen en veroordelen. 

Laat het Woord jouw Rechter zijn in jouw leven

Komt toch, en laat ons tezamen richten, zegt de Heere; al waren uw zonde als scharlaken, zij zullen wit worden als sneeuw; al waren zij rood als karmozijn, zij zullen worden als witte wol. Als gij gewillig zijt en luistert, zult gij het goede des lands eten; maar als gij weigert en weerspannig zijt, zult gij door het zwaard worden verteerd, want de mond des Heeren heeft het gesproken (Jesaja 1:18-20)

In het leven gaat het er niet om wat mensen vinden en zeggen, maar het gaat erom wat God vindt en zegt. Wat zegt het Woord? Want uiteindelijk is het niet de mens, die jou zal oordelen, maar het Woord, die jou zal oordelen (Lees ook: ‘Gods Woord heeft het laatste woord op de Dag van het Oordeel‘)

Daarom is het zo belangrijk, dat het Woord het hoogste gezag in ieders leven is en het Woord in de gezinnen centraal staat en de kinderen al van jongs af aan bekendgemaakt worden met de woorden en de wil van God en zij Jezus Christus en God de Vader door het Woord leren kennen, zodat kinderen al van jongs af aan leren om zich te onderwerpen aan Hem en Zijn Woord en een vreze voor God oftewel een groot ontzag voor God zullen hebben en van Hem zullen houden en een levende relatie met God de Vader door Jezus Christus en de Heilige Geest zullen hebben.

Want het Woord is bedoeld voor jong en oud. Geen kind is te jong om de woorden van God te horen en te begrijpen. Dat is wat de wereld jou wil laten geloven, maar het is een leugen van de duivel, die de overste der wereld is.

Laat daarom het Woord het hoogste gezag in jouw leven zijn en laat het Woord jouw Rechter zijn. Raadpleeg het Woord en luister naar het Woord en onderwerp jezelf aan het Woord en gehoorzaam de woorden van God in jouw leven, zodat op de grote Dag van het Oordeel, jij niet voor vreemde verrassingen komt te staan.

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!