Als geld jouw god wordt

Geld is niet slecht, maar de liefde voor geld is slecht, is een zin, die door veel Christenen wordt aangehaald. Het klinkt zo vroom en natuurlijk is dit waar, aangezien in de Bijbel in 1 Timotheüs 6:10 staat geschreven, dat de liefde voor geld oftewel geldzucht de wortel is van alle kwaad. Maar komen deze woorden voort uit een oprecht hart, dat Jezus toebehoort of vanuit een corrupt hart, dat zelfzuchtig is en de mammon toebehoort? Want vaak worden deze woorden gebruikt door Christenen om hun liefde voor geld te verbloemen. Wat zegt de Bijbel over geldzucht en de begeerte naar rijkdom? Wat gebeurt er als geld jouw god wordt? 

Wat zegt de Bijbel over geldzucht?

Nu brengt inderdaad de godsvrucht grote winst, (indien zij gepaard gaat) met tevredenheid. Want wij hebben niets op de wereld medegebracht; wij kunnen er ook niets uit medenemen. Als wij echter onderhoud en onderdak hebben dan moet ons dat genoeg zijn. Maar wie rijk willen zijn, vallen in verzoeking, in een strik, en in vele dwaze en schadelijke begeerten, die de mensen doen wegzinken in verderf en ondergang. Want de wortel van alle kwaad is de geldzucht (geldgierigheid, liefde voor geld). Door daarnaar te haken zijn sommigen van het geloof afgedwaald en hebben zich met vele smarten doorboord (1 Timotheüs 6:6-10)

In 1 Timotheüs 6:1-10 waarschuwde de apostel Paulus Timotheüs voor valse leraars, die een andere leer verkondigden, die niet overeenkwam met zijn leer en de gezonde woorden van Jezus en de leer van de godsvrucht. Deze valse leraars beschouwden de godsvrucht namelijk als iets winstgevend. 

Wortel van kwaad is geldzucht 1 timotheus 6:10

Ook de apostel Petrus waarschuwde voor valse leraars, die verderfelijke ketterijen zouden doen binnensluipen en dwaalleringen (verzonnen redeneringen) zouden verkondigen, die voortkwamen uit hebzucht (geldzucht) en de gelovigen als koopwaar beschouwden (2 Petrus 2:1-4).

Maar Paulus zei, dat degenen, die rijk willen zijn in verzoeking zullen vallen, in een strik en in vele dwaze en schadelijke begeerten, die de mensen doen wegzinken in verderf en ondergang. Want de wortel van alle kwaad is de geldzucht oftewel de liefde voor geld. Door daarnaar te verlangen zijn sommigen afgedwaald van het geloof en hebben zich met vele smarten doorboord.

Helaas hebben veel Christenen deze waarschuwing in de wind geslagen en hebben zich laten misleiden door dwaalleringen, die voortgekomen zijn uit hebzucht en gericht zijn op (het vervullen van) de lusten en begeerten van de vleselijke mens en de aardse welvaart. 

Door deze dwaalleringen zijn veel Christenen misleid en in de macht van de mammon gekomen. Zij hebben een liefde voor geld en worden geregeerd en aangestuurd door geldzucht, waardoor zij nooit tevreden zijn met wat zij hebben, maar alsmaar meer geld willen hebben (Lees ook: Ik zal je de rijkdommen van de aarde geven!). 

Alles draait om geld in hun leven. En om meer geld te verkrijgen, gebruiken zij het gebed en de woorden van God en passen zij zielse manipulatieve technieken toe in de geestelijke wereld, om geld en de rijkdom van de wereld naar zich toe te halen, net als degenen, die de wereld en de overste van de wereld, de duivel, toebehoren en God niet kennen. 

Door het geloof in hun gedachten, woorden en methoden ontvangen zij wat zij willen. Maar omdat zij vleselijk zijn, weten zij niet, dat door het gebruik van deze misleidende methoden en occulte praktijken, zij tevens de poorten voor de duisternis openzetten in hun leven en niet alleen aardse rijkdom ontvangen, maar ook de corruptie en het verderf van de wereld (Lees ook: Is het leven een zelfvervullende profetie?). 

Als geld jouw god wordt, kun je God niet meer dienen

Verzamelt u geen schatten op aarde, waar mot en roest ze ontoonbaar maakt en waar dieven inbreken en stelen; maar verzamelt u schatten in de hemel, waar noch mot noch roest ze ontoonbaar maakt en waar geen dieven inbreken of stelen. Want, waar uw schat is, daar zal ook uw hart zijn (Mattheüs 6:19-21)

Niemand kan twee heren dienen, want hij zal òf de ene haten en de andere liefhebben, òf zich aan de ene hechten en de andere minachten; gij kunt niet God dienen èn Mammon (Mattheüs 6:24)

Jezus waarschuwde veelvuldig over het gevaar van geldzucht en het bedrog van rijkdom. Jezus zei onder andere, dat je geen twee heren kunt dienen, want je zult de ene haten en de andere liefhebben of je aan de ene hechten en daardoor de andere minachten. Daarom kun je niet God en de mammon dienen.

Maar veel predikers zeggen het tegenovergestelde en beweren dat je wél van beiden kunt houden en beiden kunt dienen. 

En omdat veel Christenen de woorden van predikers boven de woorden van Jezus geloven, geloven zij deze leugen en wandelen zij in deze leugen en hebben een liefde voor geld en zijn gericht op geld en vertrouwen op geld, net als de wereld (Lees ook: Waarom moet het welvaartsevangelie gepredikt worden?). 

Als geld jouw god wordt, zul je vertrouwen op geld in plaats van op God

Zo zegt de Heere: De wijze roeme niet op zijn wijsheid, en de sterke roeme niet op zijn kracht, de rijke roeme niet op zijn rijkdom, maar wie roemen wil, roeme hierin, dat hij verstand heeft en Mij kent, dat Ik de Heere ben, die goedertierenheid, recht en gerechtigheid op aarde doe; want daarin heb Ik behagen, luidt het woord des Heeren (Jeremia 8:23-24)

En Hij (Jezus) zei tegen hen: Kijk uit en wees op uw hoede voor de hebzucht. Immers, al heeft iemand overvloed, zijn leven behoort niet tot zijn bezit (Lucas 12:15)

Maar het Woord zegt duidelijk, dat je niet moet vertrouwen op geld, maar op God. Geld is een middel op aarde en behoort een middel te blijven en geen god te worden in de levens van Christenen. 

Echter vertrouwen veel Christenen méér op geld, dan op God, net als de wereld. 

Spreuken 11:28 Wie op zijn rijkdom vertrouwt zal ten val komen

Geld betekent misschien veel op aarde, maar geld betekent niets in het Koninkrijk van God. Geld heeft geen enkele waarde in Gods Koninkrijk.

Jij kunt de toegang tot Gods Koninkrijk niet kopen met geld, nog de dingen van Gods Koninkrijk.

In tegenstelling tot de mensen op aarde is God niet te koop en kun je God niet imponeren met geld en/of omkopen met geld. En ook de Heilige Geest kun je niet kopen met geld. Geld kan jou niet redden en behouden van de ondergang, maar God wél (Lucas 12:15-21, Handelingen 8:17-24).

Alleen Jezus Christus kan jou verlossen en behouden. Zijn bloed kan jou schoonwassen van jouw zonden en ongerechtigheden en rechtvaardigen en verzoenen met God. Alleen door Jezus kun je het Koninkrijk Gods binnengaan en de Heilige Geest ontvangen. 

En zolang jij jouw vertrouwen op Jezus stelt en Hem gehoorzaamt en Zijn geboden onderhoudt, dan zul jij staande en behouden blijven (Lees ook: Wat zijn de geboden van God en de geboden van Jezus). 

Jezus riep de gemeente in Laodicea op tot bekering

Daarom gebood Jezus de gemeente in Laodicea om zich te bekeren. De gemeente van Laodicea was zeer welvarend en vermogend en vertrouwde op haar rijkdom. De gemeente had aan niets gebrek. Althans, dat dacht de gemeente. 

In de ogen van mensen was de gemeente welvarend, voorspoedig en werd de gemeente beschouwd als gezegend door God. Maar in Gods ogen was de gemeente helemaal niet gezegend, welvarend en voorspoedig, maar lauw, waardoor Jezus de gemeente uit Zijn mond spuugde, en ellendig, jammerlijk, arm, blind en naakt. 

Jezus raadde de gemeente aan van Jezus goud, dat in het vuur gelouterd is, te kopen, zodat zij rijk mocht worden en witte klederen, zodat de schande van haar naaktheid niet zichtbaar zou worden, en ogenzalf, om op de oogleden te bestrijken, zodat zij mocht zien (Openbaring 3:14-22)

Een ieder, die vertrouwt op geld en de rijkdom van de wereld zal bedrogen uitkomen. 

Als geld jouw god wordt, zul je de rechte wegen van God verlaten

Als geld jouw god wordt en jouw liefde voor geld groter is dan jouw liefde voor God, dan zul je in de verleiding komen om de rechte wegen van God te verlaten en de corrupte wegen van de wereld op te gaan.

Want de wijze waarop de wereld te werk gaat is vaak aanlokkelijk (verleidelijk) en veelbelovend.

Als de liefde voor geld jouw leven beheerst, zul je gaan liegen, bedriegen en dingen achterhouden om meer inkomsten te verwerven. Jij zult misschien gaan zwart werken, creatief boekhouden, stelen, frauderen, belasting ontduiken en concessies doen met het kwaad om de begeerten van het vlees te vervullen.

bijbeltekst hosea 14-10 wegen des Heeren zijn recht

Hierdoor zul je de weg van God verlaten en de weg van de wereld opgaan en het goede inruilen voor het kwaad (Lees ook: Is Gods weg jouw weg?).

En om jouw geweten te sussen, die jou op de achtergrond zachtjes aanklaagt (en misschien ook de mensen in jouw omgeving, die getuigen zijn van jouw boze werken), zul jij allerlei excuses, argumenten en leugens aandragen en in de slachtoffer rol gaan om jouw slechte gedrag en boze werken te vergoelijken en jezelf vrij te pleiten van het kwaad.

Maar hoeveel argumenten jij ook zal aandragen, het zal niet lukken om het kwade goed te maken, want voor God staat alles vast. En wat bij God vast staat, staat ook in ieders geweten vast. 

Want sinds de val van de mens heeft ieder mens kennis van goed en kwaad. Daarom zal nooit iemand een geldig excuus kunnen aandragen voor slecht gedrag en de rechtvaardiging van het kwaad (Lees ook: Kun je de gebroken wereld gebruiken als excuus?).

God ziet alles, Hij ziet het hart aan en het kwaad dat uit het corrupte hart voortkomt. Hij ziet hoe de mens door het kwade te doen Gods Woord verwerpt en Jezus tot een bespotting maakt (Lees ook: Kun je Jezus opnieuw kruisigen en tot een bespotting maken?). 

De mens kan zeggen Christen te zijn en te geloven en te getuigen van Jezus, maar het getuigenis van de werken van de mens bewijzen of iemand God toebehoort en uit Hem geboren is en Jezus liefheeft en volgt of niet. 

Als geld jouw god wordt, zullen de woorden van God verstikken in jouw leven

En een ander deel zijn degenen, die in de dorens gezaaid worden: dit zijn zij, die het woord horen, maar de zorgen van de wereld en het bedrog van de rijkdom en de begeerten naar al het andere komen erbij en verstikken het woord en het wordt onvruchtbaar (Marcus 4:18-19)

Ook in de gelijkenis van de zaaier gaf Jezus het gevaar en de gevolgen van geldzucht en het bedrog van rijkdom weer.

Jezus zei, dat de zorg van de wereld, het bedrog van de rijkdom en de begeerten naar al het andere, de woorden van God verstikken. 

Gelovigen kunnen de woorden van God horen en ontvangen, maar als de zorgen (de afleidingen) van de wereld en het bedrog van rijkdom (verleiding van de rijkdom) en de begeerten naar al het andere hun leven beheerst, dan zullen de woorden van God verstikken en onvruchtbaar worden in de levens van gelovigen (Lees ook: De vier soorten gelovigen).

Als geld jouw god is, zullen de woorden van God gebruikt worden om welvarend te worden en de gelovigen als koopwaar worden beschouwd

Hoort dit toch, hoofden van het huis Jakobs en leidslieden van het huis Israëls, die het recht verafschuwt  en al het rechte krom maakt, die Sion bouwt met bloed en Jeruzalem met onrecht. De hoofden spreken er recht voor geschenken, en de priesters geven ter onderricht om loon, en de profeten plegen er waarzeggerij voor geld, en daarbij steunen zij op de Heere en zeggen: Is de Heere niet in ons midden? Ons zal geen kwaad overkomen! Daarom zal om uwentwil Sion als een akker worden omgeploegd, en Jeruzalem zal worden tot steenhopen, ja, de tempelberg tot woudhoogten (Micha 3:11-12)

Als Christenen een liefde voor geld hebben, dan zullen zij de woorden van God en het gebed enkel als middel gebruiken om welvarend te worden.

Predikers, die een liefde voor geld hebben, worden door een geest van hebzucht geleid en zijn enkel uit op winstbejag. Zij misbruiken het evangelie voor de verrijking van zichzelf.

Kudde verloren schapen was Mijn volk herders misleidden hen Jeremia 50:6

Zij beschouwen het geloof als ondernemen en de kerk als onderneming (een bedrijf dat gericht is op winst) en de gelovigen als koopwaar.

Hun missie is niet het redden en behouden van zielen, al zeggen de meesten van wel, maar hun missie is winstmaximalisatie (o.a. Ezechiël 22:27, 2 Petrus 2:1-4).

En om hun missie te volbrengen, vertrouwen zij op hun eigen wijsheid, inzicht en vaardigheden en gebruiken zij de kennis en wijsheid van de wereld.

Zij richten zich niet op Jezus en Zijn wil, maar op de wil, behoeften en wensen van mensen en spelen daarop in. 

Zo geven zij de kerk een moderne makeover, zodat het interieur van de kerk aantrekkelijk wordt voor de zintuigen van de (vleselijke) mens, en passen zij de diensten en preken aan, aan de wil en wensen van mensen en naar wat de mens wil horen, en organiseren zij leuke activiteiten en uitjes om zoveel mogelijk mensen aan te trekken en te behouden. Want meer mensen betekent meer geld en dus meer winst.

Met behulp van bedeltechnieken wordt er ingespeeld op de gevoelens van de bezoekers van de kerk met als doel om zoveel mogelijk geld op te halen. Want deze (vleselijke) predikers vertrouwen niet op God, dat Hij zal voorzien, maar op de mens, die hen moet voorzien van geld (Lees ook: Geld, geld, en nog eens geld).

Profeten profeteren voor geld

Daarnaast zijn er veel vleselijke apostelen, profeten, evangelisten, pastors en leraars, die overal een slaatje uit proberen te slaan en enkel bidden, profeteren en onderwijzen voor geld. Zij komen niet eerder in actie, voordat zij geld zien. Maar zulke apostelen, profeten, evangelisten, pastors en leraars kennen God niet en staan niet in Zijn dienst.

Als profeten profeteren voor geld, dan zijn zij geen profeten maar waarzeggers, die ook enkel de toekomst voorspellen als zij geld ontvangen. 

Het trieste is, dat veel Christenen geloven in deze waanzin en (veel) geld geven aan deze valse profeten om een profetie over hun leven te ontvangen. 

Hoeveel gelovigen betalen niet voor gebed, een profetie, zalvingsolie, ingestraald water, etc.? (Lees ook: Gaat Gods volk te gronde door het gebrek aan kennis?).

Als geld jouw god wordt, zul je niet meer jouw tienden en giften geven

Mag een mens God beroven? Toch berooft gij Mij. En dan zegt gij: Waarin beroven wij U? In de tienden en de heffing. Met de vloek zijt gij vervloekt, en Mij berooft gij, gij volk in zijn geheel. Breng de gehee tiende naar de voorraadkamer, opdat er spijze zij in Mijn huis; beproeft Mij toch daarmede, zegt de Heere der heerscharen, of Ik dan niet voor u de vensters van de hemel zal openen en zegen in overvloed over u uitgieten. Dan zal Ik, u ten goede, de afvreter dreigen, opdat hij de vrucht van uw land verderve en opdat de wijnstok op het veld voor niet zonder vrucht zij, zegt de Heere der heerscharen (Maleachi 3:8-11)

Als geld jouw god wordt, zul je niet meer geven. Jij zult niet meer jouw tienden en giften geven en omzien naar de armen. Maar omdat jij geleid wordt door geldzucht, zul jij jouw inkomsten voor jezelf houden en jezelf verrijken.

Vaak wordt het argument gebruikt, dat Christenen niet meer onder de wet in het Oude Verbond leven en daarom hun tienden niet meer hoeven te geven. Maar dit argument is in strijd met wat zij nog meer zeggen. Aangezien personen zoals Abraham en Salomo en verschillende Bijbelteksten uit het Oude Testament veelvuldig door hen worden aangehaald om hun geldzucht en hun liefde voor rijkdom en het aanroepen van rijkdom te vergoelijken. Dit mag wél aangehaald worden om (geld) te ontvangen van God, maar de woorden van God mogen niet meer aangehaald worden om geld te geven aan God. 

Het ontvangen geldt nog steeds, maar het geven is verouderd en niet meer van toepassing op de nieuwe mens, die in het Nieuwe Verbond leeft?

Wij leven inderdaad niet meer onder de wet van Mozes, maar voordat de wet van Mozes kwam gaven Abraham en vele anderen tienden van hun inkomsten en eerstelingen van hun opbrengsten uit dankbaarheid aan God. Zij gaven niet omdat zij moesten, maar omdat zij wilden geven.

Door het geven onderwierpen zij zich aan God en erkenden zij God als de Almachtige God en Heere van hun leven en hun Voorziener.

Geld was niet belangrijk, maar God was belangrijk voor hen en dat bleek uit hun werken.

Moeten Christenen hun tienden geven?

Christenen hoeven geen tienden te geven, want alles is van God, is ook zo’n argument dat gebaseerd is op de eerste gemeente en aangehaald wordt om onder het geven van de tienden en giften uit te komen. Want de personen, die deze vrome woorden spreken, geven vaak nog minder dan 1 procent (Handelingen 4:32-37).

Het is opmerkelijk hoeveel Bijbelteksten uit zijn verband worden gehaald en hoeveel excuses en argumenten door Christenen worden aangehaald om onder hun verplichtingen en verantwoordelijkheden uit te komen.

Wie geld liefheeft wordt van geld niet verzadigd prediker5:9

Als iemand weigert om zijn tienden en giften te geven, dan zegt dit meer over de persoon, dan de woorden die de persoon spreekt.

Als Christenen niet geleid zouden worden door geldzucht, maar door de Heilige Geest, dan zouden zij trouw hun tienden en giften geven en zouden niet zoveel kerken het financieel moeilijk hebben en in puin liggen en verhuurd of verkocht worden aan wereldse instanties.

Een ieder, zowel arm en rijk, zou minimaal een tiende behoren te geven uit liefde en dankbaarheid aan God. 

Ja, zelfs iemand, die niet veel ontvangt en misschien moeilijk kan rondkomen. Die persoon zou juist moeten geven, zodat de persoon door zijn of haar daad laat zien, dat de persoon dankbaar is en op God vertrouwt en niet op zijn of haar geld. God zal dit zien en voorzien, omdat God een Voorziener is, voor al wie Hem liefhebben en vrezen en daardoor Zijn woorden gehoorzamen en opvolgen in hun leven. 

De arme weduwe in de tempel, die alles gaf wat zij bezat, liet door haar daad zien, hoeveel zij van God hield en wat Hij waard was voor haar, namelijk alles (Marcus 12:43-44, Lucas 21:1-4).

Als geld jouw god wordt, zul je Jezus verloochenen

In tegenstelling tot één van de discipelen van Jezus, genaamd Judas. Judas had ook een liefde voor geld en deze liefde beheerste zijn leven. Zijn liefde voor geld was groter dan zijn liefde voor Jezus. 

Omdat zijn liefde voor geld groter was dan voor Jezus, verraadde Judas Jezus en verkocht Jezus voor 30 zilverlingen aan de religieuze leiders van het huis Israēls.

Judas dacht rijk en gelukkig te worden van zijn daad, maar Judas kwam bedrogen uit. 

Zijn liefde voor geld en de daad, die daaruit voortkwam, bracht Judas geen gewin, maar zijn corrupte daad, die voortkwam uit zijn corrupte hart, leidde Judas tot de dood. 

Als geld jouw god wordt, zul je de Heilige Geest bedriegen

Dit was ook het geval bij Ananias en Safira, die behoorde tot de eerste gemeente in Jeruzalem. Zij hadden zich bekeerd (voor het oog van mensen) en waren gedoopt en misschien hadden de apostelen hen ook de handen opgelegd voor de doop met de Heilige Geest.

Maar de liefde voor geld regeerde in hun hart en beheerste het leven van Ananias en Saffira, waardoor satan macht over hun leven had. 

Ananias en Safira werden geleid door geldzucht en dachten de Heilige Geest te kunnen bedriegen en dus logen zij tegen de Heilige Geest. Omdat zij God niet kenden en geen vreze voor de Heere hadden, dachten zij met hun leugen weg te komen en zichzelf te verrijken. Maar hun daad bracht hen geen gewin, maar leidde tot hun dood (Handelingen 5:1-11). 

Als geld jouw god wordt, zul je het merkteken niet kunnen weerstaan 

En net als Judas, Ananias en Saffira, zijn er veel Christenen, die een grotere liefde voor geld dan voor Jezus hebben, waardoor satan regeert in hun hart en macht over hun leven heeft. 

En omdat hun liefde voor geld groter is dan hun liefde voor God de Vader, Jezus en de Heilige Geest, zullen zij het merkteken, dat zal komen, niet kunnen weerstaan (Openbaring 13:16-17).

Zij zullen niet in staat zijn om trouw te blijven aan Jezus en staande te blijven in het geloof in gehoorzaamheid aan de woorden van God, die hen door het Woord heeft gewaarschuwd en de gevolgen heeft geopenbaard, maar zij zullen bezwijken onder de druk van de wereld en de antichrist.

Er zijn Christenen, die denken het nummer te kunnen nemen en vervolgens zich te bekeren, zodat zij niet door de wereld vervolgd en verworpen zullen worden en uit de maatschappij verbannen zullen worden, maar ook niet verworpen zullen worden door God op de Dag van het Oordeel en verbannen zullen worden uit de hemel en geworpen zullen worden in de eeuwige poel des vuurs.

Zij willen zowel vriend van de wereld als vriend van God zijn. Maar dat kan niet! 

Wie een vriend van de wereld is en de wereld toebehoort zal het merkteken nemen en deel blijven uitmaken van de maatschappij en zonder vervolging in alle voorspoed en welvaart verder leven. 

Maar wie een vriend van God is en Jezus Christus toebehoort en geleid wordt door de Heilige Geest zal het merkteken weigeren met alle consequenties van dien. 

De keuze, die je maakt zal afhangen van de liefde, die regeert in jouw leven. 

Laat geld niet jouw god zijn, maar laat Jezus jouw God zijn

[Uw] wandel zij zonder geldgierigheid; en zijt vergenoegd met het tegenwoordige; want Hij heeft gezegd: Ik zal u niet begeven, en Ik zal u niet verlaten. Zodat wij vrijmoedig durven zeggen: De Heere is mij een Helper, en ik zal niet vrezen, wat mij een mens zal doen (Hebreeën 13:5)

Bekeer je daarom (indien van toepassing) en laat geld niet langer jouw god zijn. Laat je niet langer leiden door geldzucht en het bedrog van rijkdom, maar laat Jezus de God van jouw leven zijn en laat je leiden door de Heilige Geest en wees tevreden. Want godsvrucht, dat samengaat met tevredenheid brengt grote winst.

Laat Jezus de grote liefde van jouw leven zijn in plaats van geld

Stel jouw vertrouwen op Jezus en volg Hem en bouw jezelf op in het allerheiligst geloof, zodat je geestelijk opgroeit tot volwassenheid en geestelijk sterk wordt en de misleidingen zal zien en bestand zult zijn tegen de verleidingen, vervolging en verdrukking van de wereld en het merkteken van het beest. En dat jij, net als Jezus, niet zal buigen voor de heerser van deze wereld, satan, en hij niets in jou zal vinden, maar dat jij staande zal blijven op het Woord en trouw zal blijven aan Jezus tot aan het einde. 

‘Wees het zout der aarde’

    error: Content is protected !!