Geld, geld en nog eens geld

Je kunt haast niet meer in een kerk komen of een christelijke televisiezender opzetten of er wordt over geld gesproken. Uhm… eerder om geld gebedeld. Zelfs via de email weten zij jou te vinden. Veel kerken hebben de methoden van wereldse liefdadigheidsinstellingen overgenomen om zoveel mogelijk geld in te zamelen. Zij spelen, net als de wereld, in op de gevoelens van de mens. Want zij weten, dat als jij de gevoelens van de mens weet te raken, de mens eerder geneigd is om te geven. Maar veel Christenen ergeren zich aan dit bedelgedrag en deze bedelcultuur in de kerk en hebben vaak geen zin meer om een kerk te bezoeken. Sommigen haken af en verlaten zelfs de gemeente. En dat allemaal door dit wereldse bedelgedrag, dat de kerk heeft overgenomen en verchristelijkt. Wat zegt de Bijbel over geld? Wat zegt de Bijbel over de tiende en het geven van giften?

De bedelcultuur in de kerk

Week na week, als de manden of bakken tevoorschijn komen en het tijd is om te offeren, deelt de voorganger of oudste een verhaal, dat inspeelt op de emoties en gevoelens van de mens. Vaak is dit een dramatisch verhaal over het gebrek van de gemeente en wat zij zouden kunnen doen als zij geld hadden. Of zij delen een inspirerend verhaal van een financieel wonder, nadat zij (of iemand anders) geld hadden gegeven.

Op deze manier gebruiken zij een emotionele aantrekkingskracht en spelen zij in op de zintuigen en gevoelens van de bezoekers van de kerk, die door het horen van het verhaal geraakt worden in hun emoties en gevoelens en hierdoor gewilliger en gemotiveerder zijn om geld te geven. En dat is precies het doel waar de leiders van de gemeente op uit zijn.

bijbeltekst spreuken 3-5 vertrouw op Heere met ganse hart

En weet je wat ergste van dit alles is? Dat er vaak vanaf de kansel wordt gepredikt, dat wanneer jij ziek bent, jij moet geven om zo genezing te ontvangen. Dit is een grote leugen! Jij kunt genezing niet kopen met geld! Alléén op grond van de striemen van Jezus ben jij genezen en niet door het geven van geld.

Daarnaast is het zo, dat wat jij zaait jij zal oogsten. Dus wanneer jij geld zaait, zul jij ook geld oogsten! Als jij een zaadje van een sinaasappelboom in de grond stopt, zul jij een sinaasappelboom krijgen en géén appelboom. In de wereld mag misschien (bijna) alles met geld te koop zijn, maar zo werkt het niet in het Koninkrijk van God.

En zo leiden vele predikers de gelovigen, die nog niet wedergeboren zijn of nog een geestelijke baby in hun geloof zijn, om de tuin. Door hun manipulatieve praatjes geven deze gelovigen geld voor genezing, of voor een partner, een baan, een huis en noem maar op.

Je wordt gewoon gemanipuleerd om te geven. Zelfs als je een mailtje van een kerk opent, begint de mail met allemaal mooie beloften uit de Bijbel; het Woord van God, maar dan komt de aap uit de mouw en staat er, dat ze geld nodig hebben om het werk van de Heere te kunnen doen en vragen daarom steun.

Waarom moeten voorgangers bedelen om geld?

Maar waarom moeten voorgangers om geld bedelen? Wij dienen een Almachtig God! God Zelf bewerkt de harten van mensen om te geven. Waarom nemen de voorgangers, oudsten en leiders van de gemeente eigenlijk de rol van God over? Want als zij het allemaal zelf willen regelen en de methoden van de wereld blijven gebruiken en toepassen, dan trekt God Zijn handen er van af. Waarom vertrouwen de voorgangers niet gewoon op God? Waarom geloven zij niet in het Woord, aangezien in de Bijbel staat geschreven dat God Jehovah Jireh is! God is onze voorziener en niet de mens.

Dit gedrag bewijst, dat als jij steeds vraagt en bedelt om geld, terwijl jij predikt dat je God moet vertrouwen en geloven dat Hij een voorziener is, jij zelf niet jouw eigen woorden toepast in jouw leven. Kortom jij doet niet wat jij zegt. Daarom wordt het tijd om de woorden, die jij predikt toe te passen in jouw leven en te stoppen met het bedelen om geld. Stop om het evangelie en de geestelijke zegeningen van God te gebruiken om geld te ontvangen.

Maar hoe zit het met de Christenen? Wat doen de Christenen met hun inkomen? Eigenlijk hebben beide partijen; de leiders van de gemeente en de gelovigen, die lid zijn van de gemeente, moeite om God te vertrouwen en wantrouwen Hem.

Beide partijen hebben hun geloof in God verloren en geloven niet dat God zal voorzien in hun behoeften.

Veel Christenen hebben een liefde voor geld

Want laten wij nu naar de andere partij gaan, namelijk de gemeenteleden. Wij kunnen vaststellen, dat de meeste Christenen niet meer luisteren naar God. Zij willen niet luisteren, laat staan gehoorzamen, naar datgene wat God via het Woord en tot hun hart spreekt. De harten van de meeste mensen zijn verhard. Waardoor? Door o.a. hebzucht en de verrijking van hunzelf.

Wanneer God tot de harten van Christenen spreekt om te geven, luisteren zij niet. Zij kijken vaak eerst naar hun eigen situatie. Zij kijken naar wat zij nodig hebben en wat zij zelf met al dat geld kunnen doen.

Wortel van kwaad is geldzucht 1 timotheus 6:10

Sommigen komen net rond en geven daarom niet aan de Heere. Kortom er zijn vele factoren, waardoor veel Christenen niet graag of helemaal niet willen geven.

Waarom lijden zoveel Christenen armoede, terwijl God in Zijn Woord keer op keer voorspoed en zegen belooft? Dit komt omdat Zijn kinderen niet aan God geven wat Hem toekomt; zij beroven God.

Veel Christenen worden beheerst door de hebzucht en de liefde voor geld (geldzucht), wat een vrucht van de oude mens en zijn oude leven is.

Alhoewel zij zeggen, dat zij niet geldzuchtig zijn, bewijzen hun daden iets anders.

Zij vertrouwen meer op hun geld en de voorspellingen van de economen van deze wereld, in plaats dat zij vertrouwen op de Almachtige God en geloven en doen wat God zegt in Zijn Woord.

Zij geven niet meer aan God, maar zij houden het voor zichzelf en/of geven het uit aan (de dingen van) de wereld. En zo bouwen zij, zonder het te weten, het koninkrijk van de duivel.

Kerken sluiten, omdat Christenen hun portemonnee dichthouden

Veel kerken kunnen bijna niet meer aan hun verplichtingen voldoen en hun rekeningen betalen. Dit komt, omdat Christenen hun portemonnee dichthouden. Veel kerken gaan hierdoor ten onder. Kerkgebouwen worden opgekocht en gebruikt als restaurants, hotels, discotheken en noem maar op. En dat is nou precies wat de duivel wil: kerken sluiten en gebruiken voor zijn koninkrijk (Lees ook: De duisternis dooft het licht).

Christenen kunnen bidden voor het blijven bestaan van hun kerkgebouw, maar als zij geen geld geven, heeft het gebed ook weinig zin.

Op zondag zingen de Christenen uit volle borst ‘Let it rain, let it rain, open the floodgates of heaven’ (Laat het regenen, laat het regenen, open de sluizen van de hemel). Maar wat zegt God hierover in de Bijbel; zijn Woord?

Keert terug tot Mij, dan zal Ik tot u terugkeren, zegt de Heere der heerscharen. En dan zegt gij: In welk opzicht moeten wij terugkeren? Mag een mens God beroven? Toch berooft gij Mij. En dan zegt gij: waarin beroven wij U? In de tienden en de heffing. Met de vloek zijt gij vervloekt en Mij berooft gij, gij volk in zijn geheel. 

Breng de gehele tiende naar de voorraadkamer, opdat er spijze zij in Mijn huis: beproeft Mij toch daarmede, zegt de Heere der heerscharen, of ik dan niet voor u de vensters van de hemel zal openen en zegen in overvloed over u uitgieten. Dan zal Ik, u ten goede, de afvreter dreigen, opdat hij de vrucht van uw land niet verderve en opdat de wijnstok op het veld voor u niet zonder vrucht zij, zegt de Heere der heerscharen. En alle volken zullen u gelukkig prijzen, omdat gij een land van welbehagen zijt, zegt de Heere der heerscharen (Maleachi 3:6-12)

Voordat de wet bestond gaf Abraham zijn tiende

Nu kun je misschien denken: “ja, dat heeft God inderdaad gezegd, maar dat behoort tot het Oude Verbond en wij (Christenen) leven niet meer in het Oude Verbond onder de wet, maar in het Nieuwe Verbond”.

Je hebt gedeeltelijk gelijk. Ja, God heeft dit in het Oude Verbond gezegd. Maar voordat de wet aan Mozes werd gegeven, lezen wij dat Kaïn en Abel van de eerstelingen een offer aan God gaven (Genesis 4:3).

En in Genesis 14:20 lezen wij, dat Abram (later Abraham) van alles de tiende gaf aan Melchizedek, de koning van Salem. En zij leefden voor de wet en behoorden tot de generatie van de oude mens en niet tot de generatie van de nieuwe mens.

Wat zegt de Bijbel over het geven van de tiende in het Nieuwe Verbond?

Want als wij naar het Boek Handelingen gaan, dan lezen wij dat de gelovigen van de eerste gemeente, die zich bekeert hadden tot Jezus en een nieuwe schepping waren geworden, alles verkochten en hun hele opbrengst aan God gaven. Dat is dus meer dan het geven van een tiende van jouw inkomen.

In de tijd van Paulus waren er ook gemeenten, die naar het vlees leefden, zoals bijvoorbeeld de gemeente in Korinthe. In 2 Korintiërs hoofdstuk 8 onderwees en instrueerde Paulus hen inzake het geven.

Laten wij dus geven wat God toekomt. Begin met het geven van jouw tiende, als dank, dat God jou zegent met een baan; met inkomsten, een huis, eten, drinken etc. en geef daarnaast giften aan de armen.

Hoe diep je misschien ook in de schulden zit, begin te geven aan God. Door jouw gehoorzaamheid en door te geven aan God laat jij zien dat jij van Hem houdt en op Hem vertrouwt en dat het niet alleen maar blijft bij vrome woorden, die jij uitspreekt. Jij geeft aan, dat jij op God vertrouwt en gelooft dat God zal voorzien in elke situatie.

Er zou een liefde in jouw hart moeten zijn om aan Hem te geven, omdat jij van Hem houdt en dankbaar bent voor alles wat Hij voor jou heeft gedaan en voor jou doet. Als jij Hem liefhebt, geef jij meer dan jouw tienden.

Geef geen geld vanuit hebzucht, om meer geld te ontvangen, maar geef uit liefde

Geef geen geld vanuit hebzucht, om meer geld terug te ontvangen. Dat is niet de juiste houding om te geven. Maar geef uit liefde, omdat jij van God houdt en God dankbaar bent. Wanneer jij aan God geeft vanuit een dankbaar hart, zal er ook blijdschap in jouw hart zijn.

Er staat geschreven dat wie karig zaait, zal ook karig oogsten, en wie mildelijk zaait zal ook mildelijk oogsten (2 Korintiërs 9:6).

God is bij machte alle genade in u overvloedig te schenken opdat gij in alle opzichten te allen tijde van alles genoegzaam voorzien, in alle goed werk overvloedig moogt zijn, gelijk geschreven staat: Hij heeft uitgedeeld, aan de armen gegeven, zijn gerechtigheid in eeuwigheid (2 Korintiërs 9:8 en Psalm 112:9)

Zoals God zegt: “beproef Mij”. De vraag aan jou is: Durf jij God te geloven? De keuze is aan jou.

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!