Kun je Jezus opnieuw kruisigen en tot een bespotting maken?

Want het is onmogelijk, degenen, die eens verlicht zijn geweest, van de hemelse gave genoten hebben en deel gekregen hebben aan de Heilige Geest, en het goede woord Gods en de krachten der toekomende eeuw gesmaakt hebben, en daarna afgevallen zijn, weder opnieuw tot bekering te brengen, daar zij wat hen betreft de Zoon van God opnieuw kruisigen en tot een bespotting maken (Hebreeën 6:4-6)

Kun je Jezus opnieuw kruisigen en tot een bespotting maken? Jazeker, het Woord zegt, dat dit kan. En aangezien het Woord de waarheid is, is dit de waarheid. Men kan van alles zeggen en op grond van eigen ervaringen, gevoelens en emoties hun mening onderbouwen. Maar in de Gemeente gaat het niet om de gevoelens, emoties, meningen en/of ervaringen van mensen, maar het gaat erom wat het Woord zegt. Aangezien de Gemeente het Lichaam van Christus is en gefundeerd is op het Woord en niet op de ervaringen, meningen, gevoelens, emoties en woorden van mensen. God wil dat jij Zijn wil leert kennen, door het Woord en Zijn wil zal aannemen en volgen. Zodat jij als zoon van God (zowel man als vrouw) zal wandelen naar Zijn wil en jij door jouw gehoorzaamheid en jouw leven Jezus Christus zal eren en de Vader zal verhogen, in plaats van Jezus Christus en de Vader tot een bespotting maken.

Op grond waarvan komt iemand tot geloof?

Op grond waarvan komt iemand tot geloof? Deze vraag is cruciaal voor het verdere leven van een persoon, die tot geloof in Jezus Christus komt. Helaas zijn er vele gelovigen, inclusief leiders van gemeenten, die om verkeerde redenen tot geloof komen en vaak niet wedergeboren worden en daardoor God en Zijn Koninkrijk tot een bespotting maken. 

Zij bevuilen de gemeente door hun vrije denken, leer en spreken, en hun manier van leven en denken dat door hun humanistische daden goed te maken. 

Ik ben gekomen om zondaars tot bekering te brengen

Maar zij zijn rebellen van Gods Woord en wandelen niet in de liefde, omdat zij zich niet aan God en Zijn Woord onderwerpen, maar Zijn woorden aanpassen naar hun wil en mening.

Zij spelen in op de emoties en gevoelens van mensen en weten hen zo te manipuleren en in te palmen, dat zij hen doen geloven, dat zij de waarheid spreken en op het juiste pad wandelen. 

Zolang gelovigen nog vleselijk zijn en naar het vlees leven in plaats van naar de Geest, zullen zij beïnvloed worden door de kennis, wijsheid en woorden van de wereld. Zij zullen misleid worden door dwaalleringen en de kennis, wijsheid en de werken van de duisternis binnenlaten. 

En zo zijn vele gemeenten niet meer gefundeerd op het ware Fundament; het Woord, maar op het menselijk fundament; de woorden van mensen (Lees ook: ‘Jezus verworpen uit de kerk‘ en ‘De gemeente gebouwd op de meningen van mensen‘). 

Het geloof is meer een bijkomstigheid in het leven van mensen geworden en een manier om een voorspoedig en welvarend leven te hebben op aarde, in plaats dat het geloof het leven van mensen is geworden en de mensen hun leven volkomen hebben toegewijd aan God en een verandering van leven (levensstijl) heeft plaatsgevonden. 

Vandaag de dag zijn de rollen in vele gemeenten omgedraaid. In plaats dat de mens een vreze (groot ontzag) voor God heeft en God dient, moet God de mens dienen. God moet zich aanpassen aan de tijd en de wil van de mens, in plaats dat de mens zich aanpast aan de wil van God en Zijn eeuwige Waarheid (Lees ook: ‘Zal God Zijn wil veranderen voor de lusten en begeerten van de mens?).

De ware bekering

Er zijn talloze redenen, waardoor iemand tot geloof komt en een gemeente bezoekt. Dit kan zijn door overlevering, druk van omgeving, het sociale aspect, de voorzieningen, beloften, asiel, genezing, tekenen en wonderen, uit angst voor de hel, enzovoort. Maar er is maar één reden, waardoor iemand tot het ware geloof in Jezus Christus komt en stand blijft houden in het geloof en dat is door een persoonlijke ontmoeting met Jezus Christus en de overtuiging van de zondige staat als gevallen mens. 

De Heilige Geest zal overtuigen van zonde

De overtuiging van zonde door het Woord en de Heilige Geest en jouw vuile staat als zondaar is het enige wat jou tot een ware bekering zal brengen en waardoor er een verandering van leven zal plaatsvinden. 

Zonder de overtuiging van jouw zondige staat als zondaar, zal jij niet de behoefte hebben om jouw leven te veranderen en de zonde af te leggen.

Jij zal niet de noodzaak van een redding, bekering en wedergeboorte inzien. Aangezien jij niet overtuigd bent, dat jij slecht bent en jij de dingen, die in de Bijbel als zonde worden omschreven, niet als iets kwaads beschouwd, maar als normaal. Als iets dat nou eenmaal bij de mens en de tijd, waarin wij leven, hoort. 

Omdat de basis van bekering niet goed is, komt het vaak voor, dat gelovigen na een tijd afhaken van het geloof en terugkeren naar de wereld en daardoor Jezus Christus, de Zoon van God, moedwillig verwerpen.

De goede strijd van het geloof

Ik heb de goede strijd gestreden, ik heb mijn loop ten einde gebracht, ik heb het geloof behouden; voorts ligt voor mij gereed de krans der rechtvaardigheid, welke te dien dage de Heere, de rechtvaardige Rechter, mij zal geven, doch niet alleen mij, maar ook allen, die Zijn verschijning hebben liefgehad (2 Timotheüs 4:7-8)

Velen zijn niet in staat om de goede strijd van het geloof te voleindigen. Één van de voornaamste reden is, dat de liefde voor hunzelf groter is dan de liefde voor God. Zij haten hun eigen leven naar het vlees niet, maar hebben hun eigen leven nog lief en daarom zijn zij niet bereid om hun vlees af te leggen en/of de zuigkracht van de wereld is te sterk voor hen.

Daarom is het belangrijk om de kosten te berekenen, voordat jij een keuze maakt om Jezus Christus de Heere van jouw leven te maken en Hem te gehoorzamen en te volgen (Lukas 14:25-35 (Lees ook: ‘Bereken de kosten’)).

Jezus opnieuw kruisigen en tot een bespotting maken

Want het is onmogelijk, degenen, die eens verlicht zijn geweest, van de hemelse gave genoten hebben en deel gekregen hebben aan de Heilige Geest, en het goede woord Gods en de krachten der toekomende eeuw gesmaakt hebben, en daarna afgevallen zijn, weder opnieuw tot bekering te brengen, daar zij wat hen betreft de Zoon van God opnieuw kruisigen en tot een bespotting maken (Hebreeën 6:4-6)

Het Woord zegt, dat het onmogelijk is, om ware wedergeboren Christenen, die eens verlicht zijn geweest en van de hemelse gave gesmaakt hebben en deel hebben gekregen aan de Heilige Geest, maar de Weg van redding en het geloof moedwillig hebben verlaten en dus de duisternis en het verderf boven het licht en het eeuwige leven hebben verkozen en God daarmee hebben verworpen, weer opnieuw tot bekering te brengen, aangezien zij, aangaande zichzelf, de Zoon van God Jezus opnieuw kruisigen en tot een bespotting maken. En dit is niet voor, maar ná de dood en opstanding van Jezus Christus geschreven (Lees ook: ‘Verloren in de zee van genade’ en ’Eens gered, altijd gered?’. 

Laten wij daarom een vreze voor God oftewel een groot ontzag hebben voor God en ernst maken met het Koninkrijk van God en waken voor afvalligheid van de levende God en een terugkeer naar de staat van verderf. En in plaats van God de Vader, Jezus Christus en de Heilige Geest tot een bespotting te maken, te eren en verhogen door ons leven.

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!