Is het leven een zelfvervullende profetie?

Is het leven een zelfvervullende profetie? Volgens de moderne prediking van motiverende sprekers is het leven een zelfvervullende profetie. Jij bepaalt de koers en het verloop van jouw leven, jij bepaalt jouw toekomst. Zolang jij maar de juiste houding aanneemt, positief denkt, de juiste woorden spreekt en profeteert, de juiste formules en methoden toepast en de juiste stappen volgt, dan kun jij zélf alles bereiken wat jij wilt en al het succes en rijkdom naar jezelf toehalen en een voorspoedig en welvarend leven leiden op aarde, zonder weerstand, moeilijkheden en obstakels. Maar draait hier het evangelie om? Is dit het leven, waar Jezus Christus over sprak en waar Jezus voor heeft geleden en Zijn eigen leven voor heeft gegeven? Was dit het doel van Jezus Zijn kruisiging en opstanding uit de dood? Een leven aangestuurd door het vlees en gericht op het ‘zelf’ en het vervullen van de wil, lusten en begeerten van het vlees? Als dit het evangelie is, wat hebben de apostelen en discipelen van Jezus in de Bijbel verkeerd gedaan? Hebben zij gefaald? Hebben zij de woorden van God en het evangelie van Jezus Christus verkeerd begrepen en een vals evangelie aangehangen en buiten de wil van God geleefd? Of hebben zij de woorden van God en het evangelie wél goed begrepen en zijn wij degenen, die misleid zijn en buiten de wil van God in een leugen leven en een vals evangelie aanhangen?

Geloof in God of geloof in jezelf?

En toen zij des morgens vroeg langs de vijgeboom kwamen, zagen zij, dat hij van de wortel af verdord was. En Petrus herinnerde het zich en zeide tot Hem: Rabbi, zie de vijgeboom, die Gij vervloekt hebt, is verdord. En Jezus antwoordde en zeide tot hen: Hebt geloof in God (Marcus 11:20-22)

Doordat de wedergeboorte uitblijft bij veel Christenen en de oude mens niet wordt afgelegd, maar springlevend blijft, waardoor zij naar het vlees blijven wandelen, is door de loop van de jaren de prediking van het evangelie in veel kerken (gemeenten) aangetast en bevuild met de vleselijke leringen van de wereld, die voortgekomen zijn vanuit de duisternis. 

Dit heeft ertoe geleid, dat dezelfde geesten, die in de wereld regeren, regeren in de levens van veel Christenen, die samen de gemeente vormen.

Een technisch geloof

Zo zien wij o.a. de invloed van new thought, new age en (oude) oosterse filosofieën en religies in de gemeente, die de mens langzaam onafhankelijk van God hebben gemaakt en de mens zelf tot god van zijn leven heeft gemaakt (Lees ook: New age in de kerk?, De occulte kerk en Kun je het geestelijke aspect van oosterse religies en filosofieën scheiden?).  

Natuurlijk wordt de Naam van Jezus vroom gebruikt en wordt er gezegd, dat je God nodig hebt en dat je niets zonder God kan doen en op Hem moet vertrouwen. 

Maar als dat zo was en zij dit werkelijk zouden geloven, dan zou je geen juiste woorden, technieken en methoden nodig hebben om het gewenste resultaat te behalen.

Aangezien jouw geloof niet zit in het uitspreken van de juiste woorden en het toepassen van de juiste methoden en strategieën en het volgen van de juiste stappen, maar jouw geloof zit in God en de Naam van Jezus Christus en Zijn gezag, die jij in Christus door Zijn volmaakte verlossingswerk, van de Vader hebt ontvangen (Lees ook: Een technisch geloof).

In plaats dat er door het geloof in Christus, vanuit de positie in Hem en de wil van God naar de Geest gewandeld wordt en het Koninkrijk van God wordt vertegenwoordigd, verkondigd en gevestigd op aarde, worden de mensen aangestuurd door het vlees en wordt er gewandeld naar het vlees vanuit aangeleerde methoden en technieken. 

In plaats dat zij leven volgens de wet van de Geest, waar Jezus Christus en Zijn Koninkrijk centraal staat, leven zij volgens de wet van aantrekkingskracht (die is ontstaan vanuit de ‘new thought’ beweging), waar het ‘ik’ van de mens en zijn koninkrijk centraal staat, en door het toepassen van de juiste woorden en technieken, zij het geluk, succes en rijkdom naar zich toehalen. 

Het leven is een zelfvervullende profetie

Het leven is als het ware een zelfvervullende profetie. Als jij maar de juiste mindset hebt en positief denkt en jouw dromen en wensen visualiseert en uitspreekt met jouw mond en daarin gelooft, dan is niets onmogelijk voor jou en jouw omgeving. 

Ja, jij kunt alles bereiken wat jij wilt en al het positieve ontvangen dat jij wilt, zolang jij maar positief denkt, de juiste dingen visualiseert en daarin gelooft en je daarvoor inzet.

En zo worden door manipulatieve machten en toverijen, vanuit het vlees, woorden, technieken en methoden toegepast door zowel de wereld als de gemeente, om voorspoed, welvaart en succes naar jezelf toe te halen. Want daar gaat hun hart naar uit en draait het allemaal om; ‘zelf’.

Heb je daar God bij nodig? Nee, alléén geloof in jezelf; geloof in jouw woorden, geloof in jouw gedachten (denken), geloof in jouw vaardigheden en geloof in jouw werken. 

Werkt het? Als het voor de wereld werkt, werkt het ook voor degenen, die zeggen Christen te zijn, maar wereldgelijkvormig zijn en dus leven als de wereld. 

Diegenen, die de wereld toebehoren, behoren de duivel toe en zijn vleselijk en zullen de vleselijke methoden en technieken van de wereld toepassen om de wil, lusten en begeerten van het vlees te bevredigen.

Er wordt vaak gedacht, dat de duivel geen macht bezit, maar dat is niet zo. Hij heeft macht in de wereld. Kijk naar Jezus, die al de koninkrijken en rijkdommen van de wereld kon krijgen, als Jezus voor de duivel zou buigen. Jezus kon het allemaal krijgen, door één handeling (Mattheüs 4:8-10, Lucas 4:6-8). 

Maar Jezus behoorde de wereld niet toe en was niet gericht op Zichzelf. Jezus was niet egocentrisch en liet zich niet misleiden en verleiden door de woorden van de duivel en door de rijkdom van de wereld, in tegenstelling tot veel Christenen, die enkel hierop gericht zijn. Jezus hield van de Vader en bleef trouw aan de woorden en de wil van Zijn Vader en had een ander doel te vervullen (Lees ook: Ik zal je de rijkdommen van de wereld geven). 

Motiverende predikers spreken vanuit de gezindheid van het vlees voor vleselijke mensen

Veel motiverende predikers zeggen indirect door hun boodschap, dat de profeten in het Oude Verbond en de apostelen en discipelen van Jezus Christus in het Nieuwe Verbond, een verkeerde mindset (verkeerd denken) hadden en verkeerde woorden spraken en onjuist profeteerden, en zij door hun negatieve woorden en het verkeerd profeteren zelf het onheil over zich heenhaalden. Maar is dat zo?

Hadden de profeten in het Oude Verbond en de discipelen van Jezus in het Nieuwe Verbond een verkeerd denken en spraken zij verkeerde woorden?

Was hun toekomst en eindbestemming en de wijze waarop zij stierven en de toekomst van Gods volk anders geweest, als zij positieve woorden hadden gesproken en anders hadden geprofeteerd? Hebben zij iets verkeerds gedaan? 

Nee, het enige wat zij hebben gedaan, is dat zij hun eigen leven niet liefhadden, maar God liefhadden boven al en zich daardoor hadden onderworpen aan God en Zijn Woord en naar Hem luisterden en Zijn woorden geloofden en gehoorzaamden. 

Hun leven draaiden niet om hunzelf en het vervullen van hun eigen wil, dromen, wensen en begeerten.

Zij hadden hun eigen leven afgelegd, om zo de wil van God te kunnen doen en Zijn Koninkrijk te vestigen op aarde.

Zij waren niet wereldgelijkvormig, maar waren vernieuwd in hun denken door het Woord van God en volgden het Woord en de Heilige Geest in hun leven. Zij deden niets in hun eigen kracht, maar wandelden in Gods kracht, waardoor zij Jezus Christus en de Vader verhoogden met hun leven. Hun leven was een levend, heilig en Gode welgevallig offer.

De profetieën van God in het Oude Verbond

Wanneer wij kijken naar de ware profeten van God in het Oude Verbond en naar wat zij profeteerden, dan kunnen wij concluderen, dat de profeten van God niet altijd geliefd waren. Dit kwam, omdat zij profeteerden vanuit de wil van God en niet vanuit de wil van de mens. Hierdoor spraken zij niet altijd de woorden, die de mensen wilden horen en profeteerden zij niet altijd naar de wil van de mens, maar zij confronteerden de mensen met hun boze wandel en riep Gods volk op tot bekering. en profeteerden vaak harde woorden van tegenslagen en onheil en spraken negatief over toekomstige gebeurtenissen.

In tegenstelling tot de valse profeten, die niet door God waren aangesteld, maar wel geliefd waren bij de mensen, omdat zij positieve dingen spraken en vrede en voorspoed profeteerden en dat was precies wat de mensen wilden horen. Echter waren hun woorden niet van God afkomstig, maar hun woorden kwamen voort vanuit hun eigen vleselijke wil, dromen, begeerte en inzicht. 

Gods hand is tegen profeten die bedrieglijke dingen schouwen en leugen waarzeggen

In het Oude Testament lezen wij veelvuldig over valse profeten, die gezichten vanuit hun eigen hart spraken, en naar eigen inzicht en vanuit hun begeerte profeteerden en daardoor leugens spraken en de Heere verloochenden. 

Zo profeteerden zij vrede aan de mensen, die de Heere verachtten oftewel een hekel hadden aan de Heere (wat zij lieten zien door hun ongehoorzaamheid aan Zijn woorden en wil). 

En zij zeiden tegen degenen, die wandelden naar de verstoktheid van hun hart, dat hen geen kwaad zou overkomen, maar dit waren leugens. 

Want alhoewel deze profeten positieve woorden spraken en vrede verkondigden en zij mooie, geweldige, veelbelovende en bemoedigende dingen profeteerden, zei God meerdere malen, dat Hij deze woorden niet had gesproken en dat deze profetieën niet van Hem afkomstig waren.

Want volslagen trouweloos handelen tegen Mij het huis van Israël en het huis van Juda, luidt het woord des Heeren; zij verloochenen de Heere en zegen: Hij niet! En: Geen onheil zal ons overkomen; zwaard noch honger zullen wij zien. De profeten zullen tot wind worden; geen is er, die door hen spreekt; zó verga het hun! Daarom, zo zegt de Heere, de God der heerscharen, omdat gij dit woord spreekt: zie, Ik maak mijn woorden in ue mond tot vuur en dit volk tot hout en het zal hen verteren (Jeremia 5:11-14)

Zo zegt de Heere der heerscharen: Hoort niet naar de woorden der profeten, die u profeteren; zij maken, dat gij u aan een ijdele waan overgeeft, zij spreken het gezicht van hun eigen hart, niet uit des Heeren mond. Zij zeggen voortdurend tot wie Mij verachten: De Heere heeft gesproken: gij zult vrede hebben; en tot ieder, die wandelt in verstoktheid van hart, zeggen zij: geen kwaad zal u overkomen. Wie toch heeft in de raad des Heeren gestaan en zijn woord vernomen en gehoord? Wie heeft zijn woord beluisterd en gehoord? 

Zie, een stormwind des Heeren, gramschap, vaart uit, een wervelende storm; op het hoofd der goddelozen stort hij zich uit De toorn des Heeren zal zich niet afwenden, tot Hij heeft volvoerd en tot stand gebracht de raadslagen van zijn hart; in het laatst der dagen zult gij dat duidelijk inzien. Ik heb die profeten niet gezonden, toch hebben zij gelopen; Ik heb tot hen niet gesproken, toch hebben zij geprofeteerd. Maar als zij in Mijn raad hadden gestaan, dan zouden zij Mijn volk Mijn woorden hebben doen horen, dan zouden zij hen hebben doen terugkeren van hun boze weg en van de boosheid hunner handelingen (Jeremia 23:16-22)

De profetieën van Jezus Christus

Ook Jezus sprak de woorden van de Vader, die voortkwamen vanuit Zijn wil, waardoor Jezus niet altijd profeteerde, wat de mensen wilden horen

De mensen hielden van Jezus omwille van de wonderen en tekenen, aangezien Jezus daardoor gaf wat de mensen wilden.

Wie zijn kruis niet opneemt en achter Mij gaat is Mij niet waardig Mattheüs 10:38

Maar zodra Jezus tot hen begon te spreken en vaak confronterende en corrigerende woorden sprak, keerden de mensen zich vaak van Jezus af en liepen weg, aangezien de mensen de harde woorden, die Jezus sprak niet wilden horen.

De woorden van Jezus riepen de mensen op tot bekering en verandering en dat wilden veel mensen niet, omdat zij hun eigen leven liefhadden (o.a. Johannes 6:60).

Jezus wandelde in de wil van God en sprak de woorden van God.

De wil van God is niet de wil van de (oude) mens, aangezien de oude mens de (zondige) natuur van de duivel heeft en niet de natuur van God. 

En daarom zijn de woorden en profetieën, die van God afkomstig zijn, niet altijd de profetieën, die de (oude) mens wil horen. 

Jezus profeteerde met welke dood Petrus God zou verhogen

Hoe moet Petrus zich gevoeld hebben, toen Jezus Petrus niet alleen informeerde over zijn bediening en de weg, die hij zou gaan, maar ook door welke dood hij zou sterven. Dit waren niet positieve woorden van Jezus. Het was geen mooie profetie. Het was geen prettig vooruitzicht voor Petrus. Maar deze woorden waren wel afkomstig van God en waren wel de waarheid. 

God openbaarde met welke dood Petrus Hem zou verhogen en verheerlijken. En de woorden van God werden werkelijkheid in het leven van Petrus. 

Petrus, die vol van de Heilige Geest was en tot aan zijn dood trouw bleef aan zijn Heere Jezus Christus, stierf als martelaar en verhoogde God met zijn dood (Johannes 21:15-19)

Jezus liet Paulus zien, hoeveel hij lijden moest omwille van Zijn Naam

Want hiertoe ben Ik u verschenen om u aan te wijzen als dienaar en getuige daarvan, dat gij Mij gezien hebt en dat Ik aan u verschijnen zal, u verkiezende uit dit volk en de heidenen, waarheen Ik u zend, om hun ogen te openen ter bekering uit de duisternis tot het licht en van de macht van de satan tot God, opdat, zij vergeving van zonden en een erfdeel onder de geheiligden zouden ontvangen door het geloof in Mij (Handelingen 26:16-18)

Maar de Heere zeide tot hem: Ga, want deze is Mij een uitverkoren werktuig om Mijn Naam te brengen voor heidenen en koningen en (de) kinderen Israëls; want Ik zal hem tonen, hoeveel hij lijden moet ter wille van Mijn Naam (Handelingen 9:15-16)

En alhoewel Paulus een uitverkoren werktuig was en was aangewezen als dienaar en getuige van Jezus Christus en Zijn Naam bracht, ontving Paulus nou niet bepaald mooie en bemoedigende profetieën over zijn leven. Jezus had aan Paulus laten zien, hoeveel hij moest lijden omwille van Zijn Naam.

De profetieën van de Heilige Geest

En zie, nu reis ik, gebonden door de Geest, naar Jeruzalem, niet wetende, wat mij daar overkomen zal, behalve dat de Heilige Geest mij van stad tot stad betuigt en zegt, dat mij boeien en verdrukkingen te wachten staan. Maar ik tel mijn leven niet en acht het niet kostbaar voor mijzelf, als ik slechts mijn loopbaan mag ten einde brengen en de bediening, die ik van de Heere Jezus ontvangen hebt om het evangelie der genade Gods te betuigen (Handelingen 20:22-24)

Ook de woorden en profetieën van de Heilige Geest zijn niet altijd positieve woorden en mooie profetieën, aangezien deze ook voortkomen vanuit de wil van God.

De profetieën, die Paulus ontving van de Heilige Geest, waren niet bepaald positief. In elke stad betuigde de Heilige Geest, dat boeien en verdrukkingen hem te wachten stonden. 

De Heilige Geest had niet alleen aan Paulus laten zien dat boeien (ketenen) en verdrukking hem te wachten stonden in Jeruzalem, maar de Heilige Geest had dit ook aan de anderen laten zien. 

Wie Zijn Woord bewaart in die is waarlijk de liefde Gods volmaakt 1 Joh 2:5

Paulus had de mogelijkheid om de wil van het vlees te doen en niet naar Jeruzalem te gaan en daardoor de boeien en verdrukking te ontlopen. 

Maar Paulus, die gebonden was door de Geest, sloeg geen acht op de boeien en verdrukking en achtte zijn leven niet kostbaar voor zichzelf.

Paulus had zijn eigen leven niet lief, maar had deze afgelegd uit liefde voor Jezus Christus en de Vader, zodat Paulus de wedloop met blijdschap kon volbrengen en de bediening, die hij van de Heere Jezus Christus had ontvangen, om het evangelie van de genade Gods, te betuigen 

Paulus luisterde niet naar het vlees en de raad van zijn broeders, die hem probeerden te weerhouden om naar Jeruzalem te gaan. Maar Paulus koos ervoor om de Heilige Geest te gehoorzamen en de wil van God te doen, dat ook zijn wil was geworden. 

En zo ging Paulus naar Jeruzalem met de wetenschap wat hem te wachten stond.

Ook hierin is de liefde van God geopenbaard, dat God Paulus en de anderen deelgenoot maakte van Zijn plan en Paulus voorbereidde op datgene wat zou komen, waardoor Paulus wist dat het de wil van God was en hij in Zijn wil leefde.

God profeteert vanuit Zijn wil en niet vanuit de wil van de mens

En wij achten het profetische woord (daarom) des te vaster, en gij doet wèl, er acht op te geven als op een lamp, die schijnt in een duistere plaats, totdat de dag aanbreekt en de morgenster opgaat in uw harten. Dit moet gij vooral weten, dat geen profetie der Schrift een eigenmachtige uitlegging toelaat; want nooit is profetie voortgekomen uit de wil van een mens, maar door de Heilige Geest gedreven, hebben mensen van Godswege gesproken (2 Petrus 1:19-21)

En dit doet God nog steeds. God profeteert nog steeds door de Heilige Geest vanuit Zijn wil en niet vanuit de wil van de mens. 

God maakt nog steeds Zijn plan voor de Gemeente, de verzameling van gelovigen, bekend en bereidt de Gemeente voor op datgene wat gaat komen.  

De woorden en profetieën van God worden door de oude mens, die de wereld toebehoort, niet als positief en van God afkomstig beschouwd, maar als negatief en van de duivel, waardoor de woorden en profetieën van God vaak worden verworpen. Want in zijn beeldvorming van God profeteert God nooit woorden van onheil, maar enkel van voorspoed en vrede.

Maar hoe zit het dan met het Boek Openbaring?

De profetieën voor de Gemeente

De profetieën van God stichten, vermanen en bemoedigen de Gemeente en zorgen ervoor dat de Gemeente in Zijn wil blijft wandelen (o.a. 1 Korintiërs 14:3-33). 

De profetieën zorgen ervoor, dat de gelovigen, die samen de Gemeente vormen, opgroeien tot geestelijke volwassenheid en geestelijk sterk, alert, waakzaam en weerbaar zijn, zodat als de stormen en vervolging komen, zij staande blijven in het geloof en trouw blijven aan hun Heere Jezus Christus en niet ontmoedigd raken, omdat zij weten dat het de wil van God is en daardoor bemoedigd blijven en er met Hem doorheen gaan. 

Daarom veracht de profetieën van God niet, maar neem deze aan als de waarheid en onderwerp je aan Hem, door jouw gehoorzaamheid aan Zijn woorden. Spreek niet jouw eigen woorden, die voortkomen vanuit jouw eigen wensen, dromen, wil, begeerte en inzicht, maar spreek de woorden van God, die voortkomen vanuit de wil van God, zodat jij niet jezelf zal behagen, maar God zal behagen door jouw leven. 

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!