Wat betekent het Koninkrijk van God bestaat in rechtvaardigheid, vrede en blijdschap, door de Heilige Geest?

Wat betekent het Koninkrijk van God bestaat in rechtvaardigheid, vrede en blijdschap, door de Heilige Geest? Wat betekent dit voor de Gemeente; het Lichaam van Christus? Wat betekent dit voor het leven en de wandel van Christenen? Leven Christenen in het Koninkrijk van God en wandelen zij in rechtvaardigheid, vrede en blijdschap door de Heilige Geest?

Het Koninkrijk van God bestaat niet in eten en drinken, maar in rechtvaardigheid, vrede en blijdschap, door de Heilige Geest

Want het Koninkrijk Gods bestaat niet in eten en drinken, maar in rechtvaardigheid, vrede en blijdschap, door de Heilige Geest (Romeinen 14:17)

In Romeinen 14:17 schreef Paulus, dat het Koninkrijk van God niet bestaat in eten en drinken, maar dat het Koninkrijk van God bestaat in rechtvaardigheid, vrede en vreugde door de Heilige Geest. In de vorige blogpost is behandeld wat Paulus hiermee bedoelde en in welke context hij dit schreef (Lees: Het Koninkrijk Gods bestaat niet in eten en drinken).

In deze blogpost zal het Koninkrijk van God, dat bestaat in rechtvaardigheid, vrede en blijdschap door de Heilige Geest, verder worden behandeld (dus niet in de context van Romeinen 14).

Het Koninkrijk van God bestaat in rechtvaardigheid

Maar van de Zoon: Uw troon, O God, is in alle eeuwigheid en de scepter der rechtmatigheid is de scepter van Zijn koningschap. Gerechtigheid hebt Gij liefgehad en ongerechtigheid hebt Gij gehaat; daarom heeft U, o God, uw God met vreugdeolie gezalfd boven uw deelgenoten (Hebreeën 1:8-9)

Want des Heeren woord is waarachtig, al Zijn werk geschiedt in trouw; Hij heeft gerechtigheid en recht lief, de aarde is vol van de goedertierenheid des Heeren (Psalm 33:5)

De scepter der rechtmatigheid is de scepter van Zijn koningschap. Gerechtigheid is de grondslag van het Koninkrijk van God, want God; de Vader, Jezus Christus de Zoon en de Heilige Geest zijn heilig en rechtvaardig en hebben de gerechtigheid lief en haten de ongerechtigheid (o.a. Psalm 45;7; 50:6; 71:19; 72:2; 96:13; 97:6; 98:9; 111:3;  Jeremia 50:7, Openbaring 2:6).

bijbeltekst hebreeën 1-9 gerechtigheid hebt gij liefgehad

God kan géén deel hebben aan de zonde en de ongerechtigheid (Lees ook: Is Jezus een Promoter van zonde?). 

Een ieder, die beweert dat dit wél kan en dat het wél mogelijk is, is op grond van Gods Woord een leugenaar en spreekt en handelt niet vanuit Gods Woord en wandelt niet in de waarheid van God, maar spreekt en handelt vanuit zijn vlees (corrupte natuur, vleselijk denken, gevoelens, emoties, bevindingen, etc.) en wandelt in de leugens van de duivel, die de mens in gebondenheid houden. Want de leugens van de duivel, die worden verkondigd, leiden niet tot heilige levens en het (eeuwige) leven, maar tot zonde en de vernietiging van de mens (o.a. Spreuken 8:20; 12:21, Romeinen 1:16-32).

Door heel de Bijbel heen en ook vandaag de dag, zien wij, waar de leugens van de duivel toe leiden.

Maar ondanks de waarschuwing van Gods Woord, slaagt de duivel er iedere keer weer in, om de mensen te misleiden en op dwaalsporen te doen wandelen (Lees ook: Gaat Gods volk te gronde door een gebrek aan kennis?).

God is heilig en rechtvaardig en zal nooit de boze wandel van de (gevallen) mens goedkeuren

Want Gij zijt geen God, aan wie goddeloosheid behaagt, geen boze zal bij U vertoeven; de verdwaalden houden geen stand voor Uw ogen, Gij haat alle bedrijvers van ongerechtigheid; Gij richt te gronde de leugensprekers, de Heere verafschuwt de man van bloed en bedrog (Psalm 5:5-7)

De weg van de goddeloze is de Heere een gruwel, maar wie gerechtigheid najaagt, heeft Hij lief (Spreuken 15:9)

God heeft nog nooit de boze wandel van de mens, die uit de corrupte natuur van de (gevallen) mens voortkomt, goedgekeurd. En God zal de boze wandel van de mens en de goddeloosheid nooit goedkeuren en de zonde zegenen, aangezien God heilig en rechtvaardig is. 

God roept de mens op tot bekering en het wegdoen van zonde en door het geloof en de wedergeboorte in Christus een zoon van God (dit geldt voor zowel mannen als vrouwen) te worden en als Zijn zoon heilig en rechtvaardig te wandelen in Zijn wil. God heeft niet voor niets Zijn eniggeboren Zoon gegeven.

God heeft Zijn Zoon niet als levend offer gegeven voor de mensheid, zodat de mens kan blijven leven in zonde

Want vroeger waren ook wij verdwaasd, ongehoorzaam, dwalende, verslaafd aan velerlei begeerten en zingenot, levende in boosheid en nijd, hatelijk en elkaar hatende. Maar toen de goedertierenheid en mensenliefde van onze Heiland (en) God verscheen, heeft Hij, niet om werken der gerechtigheid, die wij zouden gedaan hebben, doch naar Zijn ontferming ons gered door het bad der wedergeboorte en der vernieuwing door de Heilige Geest, Die Hij rijkelijk over ons heeft uitgestort door Jezus Christus, onze Heiland, opdat wij gerechtvaardigd door Zijn genade, erfgenamen zouden worden overeenkomstig de hope des eeuwigen levens (Titus 3:3-7)

God heeft Zijn Zoon niet naar de aarde gezonden en als levend offer gegeven, zodat de mens de boze werken van het vlees, die tegen de wil van God ingaan, kan blijven doen en in ongehoorzaamheid aan God kan blijven leven in zonde.

Maar God heeft Zijn Zoon gezonden en geofferd voor de mensheid om af te rekenen met het zondeprobleem van de mensheid (de zonde en de zondige natuur van de (gevallen) mens) en de gevallen mens te genezen (herstellen in zijn staat, positie en relatie met God), door in Christus een nieuwe schepping te maken (door het bad van de wedergeboorte en de vernieuwing door de Heilige Geest), die volmaakt is geschapen naar Zijn evenbeeld en door de Heilige Geest Zijn rechtvaardige natuur bezit (o.a. Johannes 3:16-31, Romeinen 3:20-28; 8:29-30, 2 Korintiërs 5:17-21, Galaten 6:15, Efeziërs  4:24, Kolossenzen 2:9-15). 

Daarom heeft niemand een excuus om te blijven leven als zondaar en te blijven volharden in zonde (Lees ook: Kun je de gebroken wereld als excuus gebruiken?).

Geloof in de leugens van de duivel leidt tot de dood

Door geloof in de leugen van de duivel viel de mens van zijn positie en voer de dood in de mens en werd de mens corrupt. De mens was niet meer volmaakt, maar de mens was door het geloof in de leugen van de duivel en het doen van zijn woord een zondaar geworden. Maar de mens zou niet altijd een zondaar blijven. 

Want God profeteerde direct na de val en beloofde de (gevallen) mens, dat de positie van de gevallen mens en zijn onrechtvaardige staat en de relatie tussen de gevallen mens en God hersteld zou worden door de Messias; Jezus Christus, zodat de mens gerechtvaardigd en verzoend zou worden met God en heilig en rechtvaardig zou leven in gemeenschap met God en met Christus zou regeren op aarde in Zijn kracht naar Zijn wil (Lees ook: Wat betekent de kop van de duivel vermorzeld doordat de hiel van Jezus werd vermorzeld).

Ieder mens heeft het offer en bloed van Jezus nodig om gered en gerechtvaardigd te worden 

Thans is echter buiten de wet om gerechtigheid Gods openbaar geworden, waarvan de wet en de profeten getuigen, en wel gerechtigheid Gods door het geloof in (Jezus) Christus, voor allen, die geloven; want allen hebben gezondigd en derven de heerlijkheid Gods, en worden om niet gerechtvaardigd uit Zijn genade door de verlossing in Christus Jezus. Hem heeft God voorgesteld als zoenmiddel door het geloof, in Zijn bloed, om Zijn rechtvaardigheid te tonen, daar Hij de zonden, die tevoren onder de verdraagzaamheid Gods gepleegd waren, had laten geworden – om Zijn rechtvaardigheid te tonen, in de tegenwoordige tijd, zodat Hijzelf rechtvaardig is, ook als Hij hem rechtvaardigt, die uit het geloof in Jezus is (Romeinen 3:21-26)

Iedereen wordt geboren als zondaar en bezit een corrupte natuur, die de zonde en ongerechtigheid voortbrengt.

Elk mens is een zondaar en daarom moet elk mens wedergeboren worden om gered te worden. God heeft een weg bereid voor de redding van de mens en die Weg is Jezus Christus. 

Er is géén andere weg om gered te worden en er is geen andere manier om het Koninkrijk der Hemelen binnen te gaan, dan door Jezus Christus, die de Weg, de Waarheid en het Leven is, en de wedergeboorte in Hem (Lees ook: Is er maar een weg naar het eeuwige leven?). 

De zondaar is gerechtvaardigd in Christus door Zijn bloed en een rechtvaardige geworden

Wij zijn dus gezanten (ambassadeurs) van Christus alsof God door onze mond u vermaande; in Naam van Christus vragen wij u laat u met God verzoenen. Hem, die geen zonde gekend heeft, heeft Hij voor ons tot zonde gemaakt, opdat wij zouden worden gerechtigheid Gods in Hem (2 Korintiërs 5:20-21)

Zonder de wedergeboorte in Christus, is de mens verloren. Want het oordeel van God zal komen over de zondaren, die in vijandschap met God en in rebellie en ongehoorzaamheid aan Zijn Woord leven (o.a. Romeinen 1:32; 2:2-16, 2 Thessalonicenzen 1:7-9, Hebreeën 13:4, 2 Petrus 2:9, Openbaring 20:11:15).

Alléén het verlossingswerk en het bloed van Jezus Christus kan een mens redden en rechtvaardigen. En daarom kan de mens alléén door het geloof in Jezus Christus en Zijn verlossingswerk en de wedergeboorte in Hem gerechtvaardigd worden.

De rechtvaardige wandelt in gerechtigheid

Laat dan de zonde niet langer als koning heersen in uw sterfelijk lichaam, zodat gij aan zijn begeerten zoudt gehoorzamen, en stelt uw leden niet langer als wapenen der ongerechtigheid ten dienste vna de zonde, maar stelt u ten dienste van God, als mensen, die dood zijn geweest, maar thans. leven, en stelt uw leden als wapenen der gerechtigheid ten dienste van God. Immers, de zonde zal over u geen heerschappij voeren, want gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade. Wat dan? Zullen wij zondigen, omdat wij niet onder de wet, maar onder de genade zijn? Volstrekt niet! (Romeinen 6:12-15)

Op het pad der gerechtigheid is leven, maar de weg der zonde voert ten dode (Spreuken 8:20).

Als de mens wedergeboren is in Christus en door de rechtvaardiging in Hem de Heilige Geest heeft ontvangen en het Koninkrijk van God is binnengegaan, dan zal de mens vanuit dit Koninkrijk door de Heilige Geest, vanuit zijn rechtvaardige staat en positie en nieuwe rechtvaardige natuur (Gods natuur) en nieuwe hart, waarin de wet van Christus (de wet van het Koninkrijk van God oftewel de wil van God) staat opgeschreven en regeert, rechtvaardig wandelen en de werken der gerechtigheid doen. 

bijbeltekst 1 johannes 2-29 Hij rechtvaardig is ieder rechtvaardigheid doet

Dit is het bewijs of iemand de nieuwe schepping in Christus is geworden en de Heilige Geest heeft ontvangen en God en Zijn Koninkrijk toebehoort of niet.

Want zoals God rechtvaardig is en de scepter der rechtmatigheid de scepter van Zijn koningschap is, zo is een ieder die uit Hem geboren is ook rechtvaardig en zal rechtvaardig wandelen en leven naar Zijn wil.

Maar zolang iemand nog de boze werken van het vlees blijft doen en in zonde blijft volharden, bezit die persoon de Heilige Geest niet. Want de Heilige Geest is heilig en rechtvaardig en haat de zonde en ongerechtigheid en kan geen gemeenschap met de zonde hebben.

Wie in zonde blijft volharden en dus de boze werken van het vlees blijft doen, haat het Licht en bewijst door zijn werken dat hij of zij de duisternis liever heeft dan het licht.

De persoon kan van alles zeggen en zich vroom voordoen en Bijbelteksten aanhalen en religieuze inzettingen en rituelen onderhouden en zelfs op de kansel staan, maar de werken van de persoon getuigen wie de persoon toebehoort; God of de wereld.

Het Koninkrijk van God bestaat in vrede

Wij dan, gerechtvaardigd uit het geloof, hebben vrede met God door onze Heere Jezus Christus, door wie wij ook de toegang hebben verkregen (in het geloof) tot deze genade, waarin wij staan, en roemen in de hoop op de heerlijkheid Gods (Romans 5:1-2)

Simeon Petrus, een dienstknecht en apostel van Jezus Christus, aan hen, die een even kostbaar geloof als wij hebben verkregen door de gerechtigheid van onze God en Heiland, Jezus Chrisuts: genade en vrede worde u vermenigvuldigd door de kennis van God en van Jezus, onze Heere. Zijn Goddelijke kracht immers heeft ons met alles, wat tot leven en godsvrucht strekt, begiftigd door de kennis van Hem, die ons geroepen heeft door Zijn heerlijkheid en macht; door deze zijn wij met kostbare en zeer grote beloften begiftigd, opdat gij daardoor deel zoudt hebben aan de Goddelijke natuur, ontkomen aan het verderf, dat door de begeerte in de wereld heerst (2 Petrus 1:1-4)

De Heere zal Zijn volk sterkte verlenen, de Heere zal Zijn volk zegenen met vrede (Psalm 29:11)

Jezus is de Vredevorst en door Zijn offer en Zijn bloed ben jij gerechtvaardigd. Door de rechtvaardiging in Christus, ben jij verzoend met God en heb jij vrede met God, waardoor jij de vrede van God, die alle verstand te boven gaat, hebt ontvangen door de Heilige Geest en vanuit deze vrede zal leven (o.a. Efeziërs 2:13-18, Kolossenzen 1:20, 2 Thessalonisenzen 3:16, Hebreeën 13:20-21 (Lees ook: Welke vrede bracht Jezus op aarde)).

Omdat jij niet meer de oude schepping bent, die zintuiglijk leeft en naar het vlees wandelt, zul jij niet meer afhankelijk zijn van anderen, situaties en omstandigheden en (natuurlijke) methoden en technieken hoeven toepassen en allerlei stappen opvolgen, om vrede te krijgen en te ervaren in jouw leven. Aangezien de vrede van God, die jij hebt ontvangen door de wedergeboorte in Christus en de inwoning van de Heilige Geest, een blijvende vrede is. 

De vrede van God is niet afhankelijk van natuurlijke en externe factoren, maar is afhankelijk van jouw leven in Christus.

Jezus Christus is jouw vrede

Want Hij is onze vrede, die de twee één heeft gemaakt en de tussenmuur, die scheiding maakte, de vijandschap weggebroken heeft, doordat Hij in Zijn vlees de wet der geboden, in inzettingen bestaande, buiten werking gesteld heeft, om in Zichzelf, vrede makende, de twee tot één nieuwe mens te scheppen, en de twee, tot één lichaam verbonden, weder met God te verzoenen door het kruis, waaraan Hij de vijandschap gedood heeft. En bij Zijn komst heeft Hij vrede verkondigd aan u, die veraf waart, en vrede aan hen, die dichtbij waren; want door Hem hebben wij beiden in één Geest de toegang tot de Vader (Efeziërs 2:14-18)

Jezus Christus is jouw vrede. En zolang jij in Christus blijft en in geloof en gehoorzaamheid aan Hem naar de Geest wandelt op Zijn weg (de weg van gerechtigheid, vrede en het leven), zul jij de vrucht vrede, dat een vrucht van de Geest is, dragen (o.a. Johannes 14:27 16:33, Romeinen 3:17-18, Filippenzen 4:7, Kolossenzen 3:15 (Lees ook: De vrucht vrede)). 

bijbeltekst kolossenzen 3-15 vrede van christus regere in harten

Door de Heilige Geest zul jij de vrede van God bezitten en Zijn vrede ervaren in jouw leven en in Zijn vrede wandelen.

Jij zult in vrede leven met God en met jouw medebroeders en zusters in Christus en elkaar onderling opbouwen, zodat het werk van God gedaan wordt en Zijn Koninkrijk gevestigd wordt op aarde, in plaats van de duisternis (Lees ook: De werken van God vernietigen in plaats van de werken van de duivel)).

Jij zult een vredestichter zijn door het evangelie des vredes te verkondigen en de woorden van God te spreken tegen jouw naasten, zodat ook zij de mogelijkheid hebben om door het geloof in Christus en de wedergeboorte in Hem verlost te worden van de corrupte natuur en de macht van de duisternis en verzoend te worden met God en in vrede met God te leven en Zijn vrede te ervaren in hun leven (o.a. Johannes 20:21-23, Handelingen 10:33, Efeziërs 6:15, Lees ook: De vredestichters van God)).

Het Koninkrijk van God bestaat in blijdschap door de Heilige Geest

Gelijk de Vader Mij heeft liefgehad, heb ook Ik u liefgehad; blijft in Mijn liefde. Indien gij Mijn geboden bewaart, zult gij in Mijn liefde blijven, gelijk Ik de geboden Mijns Vaders bewaard heb en blijf in Zijn liefde. Dit heb Ik tot u gesproken, opdat Mijn blijdschap in u zij en uw blijdschap vervuld worde (Johannes 15:9-11)

Maar nu kom Ik tot U en Ik spreek dit in de wereld, opdat zij ten volle Mijn blijdschap in zichzelf mogen hebben (Johannes 17:13)

En gij zijt navolgers geworden van ons en van de Heere en gij hebt het woord onder zware verdrukking met blijdschap des Heiligen Geestes aangenomen, zodat gij een voorbeeld geworden zijt voor alle gelovigen in Macedonië en in Achaje (1 Thessalonicenzen 1:6-7)

Door de gerechtigheid en de vrede zal er blijdschap in jouw hart zijn. Deze blijdschap, die door de inwoning van de Heilige Geest komt, is een vrucht van de Geest en is een blijvende vreugde. 

De blijdschap van de Heere is, net als de vrede van God, niet afhankelijk van natuurlijke en externe factoren (mensen, voorzieningen, entertainment, succes, welvaart, situaties en omstandigheden).

Ook is deze blijdschap géén tijdelijke (uiterlijke) uitbundige blijdschap van het vlees, die aangestuurd wordt door het vlees.

Maar de blijdschap van de Heere is een blijvende (innerlijke) kalme blijdschap, die aangestuurd wordt door de Heilige Geest.

Een persoon, die deze blijdschap van God bezit, zal niet jammeren en klagen en zal niet het ene moment zich heel erg blij en gelukkig voelen en zich uitbundig gedragen in het bijzijn van anderen en het volgende moment zich ongelukkig en depressief voelen en verdrinken in zelfmedelijden.

Maar de persoon zal door het geloof leven in het Woord, in de hoop en de nabijheid van God en zal zich verheugen in de woorden van God en ongeacht de omstandigheden en situaties, vol van blijdschap zijn.

Zo vaak Uw woorden gevonden werden, at ik ze op, Uw woord was mij tot vreugde en blijdschap mijns harten; want Uw Naam is over mij uitgeroepen, Heere, God der heerscharen (Jeremia 15:16)

De blijdschap van de Heere is de kracht van elke Christen

Gij maakt mij het pad des levens bekend; overvloed van vreugde is bij Uw aangezicht, liefelijkheid is in Uw rechterhand voor eeuwig (Psalm 16:11)

De gelovige zal door de Heilige Geest, deze blijdschap des Heeren ervaren en vanuit deze blijdschap de moeilijkheden, obstakels, vervolging trotseren en volhouden tot aan het einde.

Daarom is de blijdschap, die van de Heere afkomstig is, de kracht van elke Christen. 

De gelovige verlustigt zich in de Heere en Zijn woorden en vertrouwt op de Vader en Zijn Woord, waar de Heilige Geest Getuige van is, en zal in eenheid met de Vader en de Zoon door de Heilige Geest leven. Hierdoor vreest de gelovige geen kwaad, want God is met de gelovige en zal altijd met de gelovige zijn, zolang de gelovige trouw en gehoorzaam blijft aan Hem (Lees ook: Waarom raken zoveel Christenen in paniek?).

Het Koninkrijk van God bestaat in rechtvaardigheid, vrede en blijdschap door de Heilige Geest

De God nu der hope vervulle u met louter vreugde en vrede in uw geloof, om overvloedig te zijn in de hoop, door de kracht van de Heilige Geest (Romeinen 15:13)

De gelovigen, die het Koninkrijk van God toebehoren, zullen gehoorzaam zijn aan Jezus, de Koning, en overeenkomstig de wet van Gods Koninkrijk, die staat opgeschreven in het hart van de nieuwe mens door de Heilige Geest, leven.

Doordat zij in onderwerping aan Christus in gehoorzaamheid aan het Woord en de Heilige Geest leven, zullen zij de woorden van God opvolgen en de vrucht van de Geest dragen en in rechtvaardigheid, vrede en vreugde wandelen en daardoor het Koninkrijk van God, dat bestaat in rechtvaardigheid, vrede en blijdschap door de Heilige Geest, vertegenwoordigen en vestigen op aarde, zodat de Naam van de Heere wordt verhoogd.

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!