Verloren in de zee van genade

Genade zonder bekering bestaat niet. Nu zul jij misschien denken: “ja, dat is logisch, dat weet toch iedereen. Maar zo logisch is dit blijkbaar niet. Want als men dit zou weten, dan zouden de levens van veel Christenen er heel anders uit zien en zouden velen niet verloren gaan in de zee van genade. Een bekering begint met een confrontatie van de heiligheid van God met de zondige natuur van de mens. In de heiligheid van God wordt de mens geconfronteerd met zijn zondige staat. Op grond van deze confrontatie en openbaring van God maakt een mens een besluit om zich te bekeren of niet. Bekering betekent afstand doen van jouw oude natuur, jouw oude manier van denken en jouw oude leven met al zijn werken; zonde en ongerechtigheden en dat jij een nieuw leven met Jezus aangaat.

Waar ben je van bevrijd als je blijft volharden in zonde?

Jezus heeft al jouw zonden en ongerechtigheden, waarin jij wandelde, toen je nog de oude mens was, op Zich genomen en gedragen op de geselplaats en aan het kruis. Hij heeft afgerekend met jouw zondige natuur dat in het vlees aanwezig is. Met Zijn bloed heeft Hij jou verzoend met God en bevrijd van jouw zondige natuur. Je bent bevrijd en gered door de wedergeboorte en vernieuwd door de Heilige Geest. Dit betekent dat je een nieuwe natuur hebt ontvangen, namelijk Gods natuur.

Maar als je bent bevrijd van de zondige natuur van de mens; de natuur van de duivel, die altijd datgene wil doen wat tegen Gods wil en Zijn Woord ingaat, maar blijft wandelen in zonden oftewel dat je die dingen blijft doen, die tegen Gods wil en Zijn Woord ingaat, waar ben je dan van bevrijd en waar heb jij je van bekeerd?

Het misbruikte woord genade

Het woord genade is een populaire en veelgebruikt woord in de gemeente. De genade is niet alleen een populaire en veelgebruikt woord, maar ook een misbruikt woord. Door dwaalleringen, die de genade van God hebben veranderd in een menselijke genade, geloven velen in deze valse leer van genade, dat alles goed vindt en alles tolereert en niets hoeft, maar alles kan en mag. Zij gebruiken het woord genade te pas en te onpas. Zodra het te heet onder hun voeten wordt, duikt het woord genade weer op en gebruiken dit woord om hun wandel naar het vlees en hun zonden te vergoelijken en om de ander te verslaan en monddood te maken. En dit lukt hen vaak.

Vernieuwing van je denkenDit komt omdat maar weinigen hun denken hebben vernieuwd met Gods Woord en zo’n geestelijke kennis van het Woord bezitten, dat zij geestelijk onderscheid van goed en kwaad hebben ontwikkeld en daardoor de wil van God kennen en in staat zijn om deze vrome leugen te onderscheiden en te weerleggen aan de hand van de waarheid van Gods Woord.

Net zoals Jezus deed in de wildernis, toen de duivel Hem probeerde te verleiden met de woorden van God.

De duivel kwam niet met zijn eigen woorden, maar met de woorden van God. De duivel probeerde Jezus te verleiden door de woorden van God voor de lusten en begeerten van Zijn vlees te gebruiken. Maar Jezus doorzag de duivel en zijn werken en in plaats dat Hij de woorden van de duivel aannam en de woorden van God gebruikten om Zijn lusten en begeerten van het vlees te bevredigen, weerlegde Jezus de leugens van de duivel met de waarheid.

De genade pleit de gelovigen vrij van hun verantwoordelijkheden

Vele gelovigen trappen wel in de leugens van de duivel en gebruiken o.a. het woord genade om te kunnen blijven leven naar de lusten en begeerten van hun vlees. Zij gebruiken de genade om hen vrij te pleiten van hun verantwoordelijkheden, die God hen door Jezus Christus heeft gegeven. Zij gebruiken de genade als excuus om niet te hoeven veranderen en het afstervingsproces oftewel het heiligingsproces, dat vaak niet zonder slag of stoot gaat en zonder pijn en eventuele afwijzing(en) en vervolging, niet in te hoeven gaan. Zij gebruiken de genade zodat zij kunnen blijven leven als de wereld, als de oude mens en de nieuwe mens niet aan hoeven te doen.

Want dit wil God; uw heiliging, dat gij u onthoudt van de hoererij 1 Thessalonicenzen 4:3-5Dit is niet iets nieuws, want in de tijd van de apostelen gebeurde dit ook al in de gemeente en schreven o.a. Paulus en Judas al over dit fenomeen. Het enige verschil is, dat de huidige generatie er een andere draai aan geeft en het anders verwoord, door o.a. te zeggen dat je niet zo ouderwets moet zijn, maar met de tijd mee moet gaan, dat de liefdevolle new age Jezus alles goed vindt en alles accepteert en ga zo maar door.

Door al deze leugens wordt het evangelie van Jezus Christus en de wil van God aangepast aan de wil van de mens oftewel de wil van de wereld (Lees ook: Een replica Jezus, die replica christenen voortbrengt.)

Maar dat is nonsense! Want de wil van Jezus en de wil van God, wat tevens de wil van de Heilige Geest is, zullen nooit veranderen, maar zullen altijd hetzelfde blijven. Daardoor is God betrouwbaar en zijn Zijn Woord en Zijn Geest betrouwbaar.

De wil van God zal nooit veranderen, al denken sommigen van wel. Maar diegene, die dit denken kennen het Woord, de Vader en Zijn hart niet en hebben niet Zijn Heilige Geest.

Zij kennen de wil van God niet, omdat zij hun denken niet hebben vernieuwd met het Woord van God. In plaats daarvan hebben zij hun denken gevoed met de wijsheid, kennis en de dingen van de wereld en daarom is hun denken wereldgelijkvormig. Zij bezitten niet het denken van Christus; het Woord, maar het denken van de wereld. En omdat zij denken als de wereld, zullen zij ook de woorden van de wereld boven de woorden van God geloven en opvolgen en daardoor wandelen in de wil van de wereld.

De genade van God verandert in losbandigheid

Want er zijn zekere mensen binnengeslopen – reeds lang tevoren tot dit oordeel opgeschreven- goddelozen, die de genade van onze God in losbandigheid veranderen en onze enige Heerser en Heere, Jezus Christus, verloochenen (Judas 1:4)

Ja, de duivel weet wel, wie hij kan gebruiken om zijn koninkrijk te bouwen. Namelijk diegene, die geen afstand willen doen van hun vlees en blijven leven als de wereld. Want diegene, die naar het vlees wandelen luisteren naar zijn woorden en doen wat het vlees (ziel en lichaam) hen opdraagt om te doen.

Omdat de meeste leiders zelf nog vleselijk zijn en naar het vlees blijven wandelen, luisteren zij naar de wereld. Hun denken is gevormd door de wereld en dit dragen zij uit aan de gemeente. Veel Christenen leiden geen heilig leven meer naar de Geest en onderwerpen zich niet aan het Woord en de wil van God, maar blijven leven naar hun eigen wil. Zij willen vrienden blijven met de wereld en daarom hebben ze de standaarden (de vereisten) van het Woord aangepast aan de wil van hun vlees. Door dit te doen hebben zij de heerschappij van Christus gelasterd en verworpen.

Ja, zij hebben de genade van God veranderd in losbandigheid, zodat zij als de wereld kunnen blijven leven naar de lusten en begeerten van hun vlees en deze kunnen bevredigen, zonder dat zij zich daarover schuldig hoeven voelen. Want als je iets vaak genoeg zegt, dan zul je het uiteindelijk ook gaan geloven. En dat is ook gebeurd met de verkondiging van de leer van de genade. Zij denken met deze prediking iets te winnen, maar uiteindelijk zullen ze alles verliezen. Door deze dwaalleer van genade gaan niet alleen zij, die deze dwaalleer van genade verkondigen, maar ook diegene, die in deze leer geloven, verloren in de zee van genade.

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!