Jezus volgen om de tekenen en wonderen

Zoals je in de vorige blogpost hebt kunnen lezen, is de interesse in het bovennatuurlijke de afgelopen jaren enorm toegenomen bij zowel ongelovigen als gelovigen en hoef je niet wedergeboren te zijn en Jezus te volgen om in het bovennatuurlijke te wandelen en wonderen en tekenen te verrichten. Vele gelovigen zijn net als ongelovigen nieuwsgierig en geïnteresseerd in het bovennatuurlijke en willen daar meer over horen. Daarom is in vele gemeenten de prediking en het onderricht voornamelijk gericht op het wandelen in het bovennatuurlijke en het verrichten van tekenen en wonderen.

Is het niet goed om tekenen en wonderen te verrichten? Jazeker wel, maar de tekenen (o.a. boze geesten uitdrijven, spreken in nieuwe tongen, slangen opnemen, zieken genezen door handoplegging) zullen de gelovigen volgen. Jezus heeft de opdracht gegeven om het evangelie te verkondigen, volken tot Zijn discipelen te maken, te dopen, hen te leren onderhouden alles wat Jezus heeft bevolen en zonden kwijt te schelden of toe te rekenen (Mat 28:18-20, Mar 16:15-18, Lu 24:47-49, Joh 20:21-23). Maar hoe kun je het evangelie prediken, mensen discipelen en hen leren Jezus Zijn geboden te onderhouden als je het Woord niet kent en zelf niet leeft naar het Woord en de geboden van Jezus, die de wil van God vertegenwoordigen? En hoe kun je het Koninkrijk van God vertegenwoordigen en brengen als je het Koninkrijk van God niet ziet, kent en niet in leeft?

Focus op Jezus Christus

De focus moet niet zijn op het bovennatuurlijke en het verrichten van wonderen en tekenen, maar op Jezus Christus, het doen van Zijn wil en wandelen in Zijn geboden, een heilig leven leiden (een toegewijd leven aan God) en Zijn Koninkrijk zowel vertegenwoordigen als brengen op deze aarde. Dit kan alleen door een persoonlijke relatie met Jezus en door Jezus met de Vader. Vanuit jouw relatie met Jezus, door jouw vertrouwen in Hem en in Zijn gezag, zonder inmenging en toepassing van menselijke technieken en methoden, zul je in Zijn Naam en in Zijn gezag Hem vertegenwoordigen onder de mensen en de werken van het Koninkrijk van God doen, waarbij mensen op grond van de woorden, die je spreekt en door de Heilige Geest zich bekeren en waarbij tekenen en wonderen jou zullen volgen en niet andersom. Een ziel redden is belangrijker dan tekenen en wonderen.

Toen de discipelen met blijdschap terugkeerden, omdat zij hadden gezien dat de bozen geesten zich in de Naam van Jezus onderwierpen, zei Jezus o.a. tot hen dat zij zich niet moesten verheugen, dat de geesten zich aan hen onderwierpen, maar dat hun namen stonden opgetekend in de hemelen (Lu 10:17-20).

Maar in de meeste gemeenten zien wij dat de prediking en onderwijzingen niet zijn gericht op de relatie met Jezus Christus en de Vader, de heiliging, het afleggen van de oude mens en aandoen van de nieuwe mens, zelf discipline, onderwijzen en corrigeren vanuit God’s Woord, zodat de gelovigen opgroeien tot geestelijke volwassenheid en worden als Jezus, zowel in karakter als in wandel. Maar de prediking en onderwijzingen zijn voornamelijk gericht op het wandelen in het bovennatuurlijke, bovennatuurlijke zegeningen en het verrichten van tekenen en wonderen, waarbij men leert om door middel van het toepassen van natuurlijke technieken en methoden, te wandelen in het bovennatuurlijke en als gevolg daarvan profetieën, dromen, visioenen, openbaringen ontvangen en tekenen en wonderen verrichten.

De geestelijke wereld betreden op grond van woorden van predikers

Er zijn veel gelovigen, die niet wedergeboren zijn of naar het vlees blijven wandelen en zelf geen geestelijk inzicht en onderscheid van geesten hebben, maar inzicht in de geestelijke wereld verkrijgen door wat hen wordt verteld door predikers en leraars over de geestelijke wereld vanuit hun eigen ervaringen. Zij eigenen zich deze informatie toe en passen de technieken en methoden, die hen zijn aangeleerd vanuit het vlees toe in hun leven.

Vechten tegen een onzichtbare vijandMaar aangezien zij ongeestelijk zijn en geen onderscheid van geesten hebben, zien zij niet in de geestelijke wereld wat er om hen heen gebeurt en waar zij mee bezig zijn.

Zij betreden de geestelijke wereld niet vanuit het Woord, de Heilige Geest en hun geest, maar vanuit de woorden van mensen en hun ziel (vlees).

In plaats dat zij bidden en zelf de Bijbel bestuderen en zij door de Heilige Geest in het Woord onderwezen worden en inzicht verkrijgen over de wil van God en het Koninkrijk van God, bezoeken zij veel liever bijeenkomsten en evenementen, waar de bovennatuurlijke wereld en geestelijke oorlogvoering vanuit ervaringen van mensen uitvoerig wordt besproken en waarbij tekenen, wonderen en geestelijke manifestaties centraal staan en plaatsvinden.

Vooral evenementen, waarbij geestelijke manifestaties plaatsvinden, trekken veel mensen aan. Dit bewijst echter, dat veel gelovigen nog ziels en zintuigelijk zijn en aangestuurd worden door hun vlees. Want zij willen teken, wonderen en geestelijke manifestaties zien en de ‘Heilige Geest’ voelen en ervaren. Maar de Heilige Geest is géén gevoel en géén energie, maar Hij is Geest en werkt in de geest van de wedergeboren mens.

Een teken zien

De oude mens behoort tot de ongelovige generatie of zoals Jezus zei, tot het boze en overspelige geslacht en wil continue tekenen en wonderen zien (Mat 12:38-39, 16:1-4, Mk 8:11-12, Lu 11:29). Maar als zij tekenen en wonderen hebben gezien is het nog niet genoeg en geloven zij nog niet, maar willen meer tekenen en wonderen zien.

Dit gebeurde ook bij Jezus en diegene, die Hem volgden. Want het meerendeel van Zijn volgelingen volgden Jezus alleen om de wonderen en tekenen, die Hij deed en niet om de woorden van leven, die vaak hard en confronterend waren. Nee, Zijn woorden wilden zij niet horen, zij wilden alleen tekenen en wonderen en bovennatuurlijke manifestaties zien. Neem bijvoorbeeld de schare van 5000 (vrouwen en kinderen niet meegerekend), waarvan uiteindelijk maar twaalf overbleven, namelijk Zijn discipelen, die hun eigen leven hadden opgegeven (behalve Judas) en omwille van Jezus en de woorden die Hij sprak Hem volgden.

De schare volgde Jezus om de tekenen en wonderen

En Hem volgde een grote schare, omdat zij de tekenen zagen, die Hij aan zieken verrichtte (Joh 6:2)

In Johannes, 6 lezen wij over de houding van de oude mens. De schare, die nog behoorde tot de oude generatie; de oude mens, volgde Jezus om de tekenen, die Hij verrichtte aan zieken. Toen zij Jezus volgden en Hem samen met Zijn discipelen op de berg aantroffen, voedden Jezus de 5000 (vrouwen en kinderen niet meegerekend) met 5 broden en twee vissen. Na al deze tekenen wisten zij, dat Jezus de Profeet was, die in de wereld zou komen en daarom wilden zij Jezus met geweld meevoeren om Hem Koning te maken. Maar Jezus liet dat niet toe en trok Zich alleen terug in het gebergte (Joh 6:14-15)

Jezus liefhebben met heel jouw hartJezus kende de natuur en het hart van de gevallen mens en wist dat de oude mens je het ene moment kan prijzen en verhogen en het volgende moment je kan bekritiseren, vergruizen en laten vallen. En dat is precies wat er ook met Jezus en deze schare gebeurden.

De volgende dag ging de schare op zoek naar Jezus en vond Hem uiteindelijk in de synagoge in Kafarnaüm. Zij vroegen aan Jezus wanneer en hoe Hij daar was gekomen, aangezien er maar één schip naar de overkant was gegaan, waar alleen Zijn discipelen in zaten. Maar Jezus gaf geen antwoord op hun vraag, maar antwoordde hun en zei:

Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, gij zoekt Mij, niet omdat gij tekenen gezien hebt, maar omdat gij van de broden gegeten hebt en verzadigd zijt. Werkt niet om de spijs, die vergaat, maar om de spijs, die blijft tot in het eeuwige leven, welke de Zoon des mensen u geven zal; want op Hem heeft god, de Vader, Zijn zegel gedrukt. Zij zeiden dan tot Hem: Wat moeten wij doen, opdat wij de werken Gods mogen werken? Jezus antwoordde en zeide tot hen: Dit is het werk Gods, dat gij gelooft in Hem, die Hij gezonden heeft. Zij zeiden dan tot Hem: Wat voor teken doet Gij dan, opdat wij mogen zien en u geloven? (Joh 6: 26-30)

Jezus had zoveel zieken genezen en daarom volgden deze schare Jezus. Jezus had hen notabene allemaal gevoed met vijf broden en twee vissen, waarop de schare Hem als de Profeet zagen en Hem tot Koning wilde maken. Je zou denken, dat zij wel geloofden in Jezus de Messias en dat Hij de Zoon van God was. Maar nee, zij vroegen Hem om een teken, waardoor zij zouden zien en daardoor geloven dat Hij inderdaad de Messias was; Diegene, die God naar de aarde had gezonden.

Gemor en gestrijd onder de volgers van Jezus

De schare verwachtte een teken van Jezus, maar Jezus gaf hen geen teken. In plaats dat Hij een teken gaf, getuigde Jezus dat Hij het Brood was, dat uit de hemel was nedergedaald. Toen de schare Zijn woorden hoorden, begonnen zij tegen Hem te morren. Dit kwam omdat zij Jezus naar het vlees, als de zoon van Jozef zagen (Joh 6:41).

volgen van Jezus kost je allesToen Jezus verder getuigde, dat Hij het Brood des levens was en dat als iemand in Hem zou geloven, diegene eeuwig leven zou hebben en als iemand van dit brood zou eten, hij in eeuwigheid zou leven en dat het brood, dat Hij zou geven, Zijn vlees zou zijn, voor het leven der wereld, begonnen de Joden onderling te strijden (Joh 6:48-52)

Maar Jezus trok zich niets aan van al dat gemor en de onderlinge strijd die plaatsvond, maar Hij ging gewoon verder en sprak tot de schare, dat tenzij zij het vlees van de Zoon des mensen zouden eten en Zijn bloed zouden drinken, zij geen leven in zichzelf zouden hebben.

Alleen wanneer zij van Zijn vlees zouden eten en Zijn bloed zouden drinken, dan zouden zij eeuwig leven hebben en zou Jezus hen ten jongsten dage opwekken. En zo getuigde Jezus verder (Joh 6:53-59).

Maar de woorden van Jezus werden door hen niet beschouwd als woorden van leven, maar als harde woorden en zij namen aanstoot. Zij vonden Zijn woord oftewel Zijn rede hard en konden deze niet aanhoren.

Jezus liet Zich niet intimideren door de mens

Jezus kende hun hart en wist waarover zij morden en confronteerde hen daarmee. Maar Jezus liet zich niet intimideren en pasten zijn harde woorden van waarheid niet aan, aan wat de schare wilde horen. Jezus zweeg niet, maar ging verder met Zijn getuigenis. Wat uiteindelijk resulteerde, dat bijna de hele schare, behalve de twaalf discipelen, zich van Hem afkeerden en niet langer meer met Hem meegingen.

Zijn discipelen vroegen om tekenen en wonderen, want dat wilden zij zien. Zij vroegen niet om harde confronterende woorden, waardoor zij hun eigen leven moesten veranderen en zelfs moesten opgeven.

Jezus liet hen gaan. Hij paste Zijn woorden niet aan, maakten geen concessies en smeekte hen niet om bij Hem te blijven en Hem nog een kans te geven. Nee, Hij rende hen niet achterna en haalde niet alles uit de kast om hen tegen te houden en over te halen om bij Hem te blijven. In plaats daarvan vroeg Hij aan de overgebleven twaalf of zij ook niet, net als de anderen, wilde weggaan. Maar de twaalf waren Jezus niet gevolgd omwille van de tekenen en wonderen die Hij deed, maar omwille van Zijn woorden. En daarom bleven zij bij Hem, omdat Jezus woorden van eeuwig leven had.

Bekering op grond van tekenen en wonderen of het Woord van God?

Helaas zien wij dit fenomeen ook vandaag de dag plaatsvinden onder gelovigen, die Christen zijn geworden en Jezus zijn gaan volgen voor de tekenen en wonderen in plaats van Zijn Woord. Maar het Woord zegt, dat geloof komt door het horen en horen door het Woord van God en niet door tekenen en wonderen (Rom 10:17)

Diegene, die zich hebben bekeerd op grond van tekenen, wonderen of bovennatuurlijke manifestaties zijn meestal niet gefocust op het Woord en houden al helemaal niet van harde, confronterende en corrigerende woorden, maar zij zijn gericht op tekenen en wonderen en bovennatuurlijke manifestaties. Zij rennen van de ene (grote) prediker of profeet naar de ander. Zij zitten jarenlang onder het gehoor en luisteren en kijken urenlang naar christelijke televisiezenders of social media kanalen en volgen allerlei predikers, apostelen, evangelisten en profeten, die grote tekenen en wonderen en bovennatuurlijke manifestaties verrichten, zonder dat zij zelf het Woord pakken en zelf de levende, maar ook vaak confronterende, corrigerende en vermanende woorden van Jezus; het Woord, tot zich nemen, die afrekenen met de zielse oude mens en de nieuwe mens doet opgroeien tot geestelijke volwassenheid naar het evenbeeld van Jezus.

De gemeente in bezit genomen door het koninkrijk der duisternis

Doordat de gelovigen de oude mens blijven en vanuit het vlees de geestelijke wereld betreden en/of zich inlaten met occulte praktijken, zijn vele gemeenten occult geworden en leven in de macht en onder de heerschappij van duistere machten, wat zich o.a. uit door de zonden in de levens van gelovigen (Lees ook ‘De occulte kerk’ en ‘New age in de gemeente’).

Velen menen geestelijk te zijn omdat er bovennatuurlijke manifestaties plaatsvinden in hun leven en in de gemeente, maar zielse manifestaties oftewel bovennatuurlijke manifestaties in de natuurlijke wereld, bewijzen niet of gelovigen wedergeboren zijn en wandelen naar de Geest.

Alleen hun leven en de werken die zij doen, bewijzen wie zij toebehoren: Jezus of de duivel en vanuit wie zij de tekenen, wonderen en bovennatuurlijke manifestaties doen.

toegang tot het koninkrijk der hemelenDe lauwheid en passiviteit voor gebed, het bestuderen van de Bijbel en de dingen van het Koninkrijk van God en de zonden, waarin de gelovigen blijven volharden en in de gemeente plaatsvinden en worden toegelaten, bewijzen dat de gelovigen (de gemeente) onder heerschappij van de duivel leven.

Zij worden geleid door de duivel en wandelen naar zijn wil, in plaats dat zij geleid worden door Jezus en wandelen naar Zijn wil en de wil van God.

Zolang er bovennatuurlijke manifestaties plaatsvinden in een gemeente, maar de gemeente de werken van de duivel toelaat, onder het mom van de tijden veranderen of door excuses te gebruiken zoals respect hebben voor anderen, de genade of de liefde van God, die volgens hen zonde tolereert en accepteert, bewijst dit dat de gemeente vleselijk is en geestelijk slaapt. Want de gemeente ziet niet de duivelse macht van de zonde oftewel het geestelijke aspect en de gebondenheid van de gemeente aan het koninkrijk der duisternis, dat zich in de levens van de gelovigen in het vlees uit door de zonde.

Zolang de gemeente het Koninkrijk van God niet ziet, vertegenwoordigt en brengt op deze aarde bewijst dit dat de gemeente niet is wedergeboren. Want als zij het Koninkrijk van God zouden zien, dan zouden zij ook de heiligheid en de gerechtigheid van God zien en Zijn rechtvaardige liefde, dat zich uit in Zijn barmhartigheid, goedheid en genade en het geven van Zijn Woord. Zowel het levende Woord; Jezus en Zijn bloed als het geschreven Woord, dat Zijn wil vertegenwoordigt.

De genade van God roept op tot bekering

God is een heilig God en een rechtvaardig God en diegene, die werkelijk van Hem houden, zullen zich onderwerpen aan Hem en Zijn geboden en leven naar Zijn wil. Zijn genade is geen vrijbrief om te blijven volharden in zonden, maar Zijn genade roept op tot bekering en het wegdoen van zonden (Rom 2:4).

God kan géén deel hebben aan de zonde, Jezus kan géén deel hebben aan de zonde (Hij heeft met de zonde afgerekend, zodat een ieder de mogelijkheid heeft om in Hem een nieuwe schepping te worden en wordt bevrijd van de zondige natuur) en de Heilige Geest, die woont in de wedergeboren gelovigen, kan ook géén deel hebben aan de zonde.

Wanneer er dus bovennatuurlijke manifestaties plaatsvinden, maar de gelovigen blijven leven naar het vlees en volharden in zonde dan is de Heilige Geest niet actief, maar is er een andere geest (of geesten) actief, die op den duur de levens van de gelovigen zullen terroriseren.

Diegenen, die gericht zijn op tekenen en wonderen zullen bedrogen uitkomen

Diegenen, die naar het vlees blijven wandelen, laten zich leiden door hun zintuigen en wat er in de zichtbare wereld plaatsvindt. Maar als zij daarop gefocust zijn en zich daardoor laten leiden, dan zullen velen misleid worden en bedrogen uitkomen. Want zoals in de vorige blogpost beschreven, hoef je niet wedergeboren te zijn om in het bovennatuurlijke te wandelen en te profeteren en dromen, visioenen en openbaringen te ontvangen en wonderen en tekenen te verrichten.

Jezus waarschuwde, dat in het laatst der dagen er valse christussen en valse profeten zouden opstaan en grote wonderen en tekenen zouden verrichten, die zelfs de uitverkorenen, als dat mogelijk zou zijn, zouden kunnen misleiden (Mat 24:24-25, Mar 13:21-23). Daarom moesten zij niet gefocust zijn op tekenen en wonderen en zich daardoor laten leiden, maar zij moesten hun ogen gericht houden op Jezus en Zijn wil en Zijn geboden doen.

Opgroeien tot geestelijke volwassenheid

Je groeit niet op tot geestelijke volwassenheid door tekenen, wonderen en bovennatuurlijke manifestaties. Nogmaals, als deze dingen vanuit het vlees gedaan worden, zul je onder invloed komen van boze geesten, die jouw leven zullen beheersen. Enige tekenen van deze gebondenheid oftewel demonische activiteit zijn onder andere: passiviteit met betrekking tot gebed, het bestuderen van de Bijbel en de dingen van het Koninkrijk van God, moeheid, zwaarmoedigheid, neerslachtige geest, depressiviteit, angst, zelfmedelijden, ontevredenheid, geïrriteerdheid, boosheid en seksuele onreinheden.

De vrucht van de Geest zijn geen tekenen en wonderen en bovennatuurlijke manifestaties. Daarom kun je nog zoveel tekenen en wonderen doen, maar dit bewijst niet of je wedergeboren en behouden bent.

Niet een ieder, die tot Mij zegt: Heere, Heere, zal het Koninkrijk der hemelen binnengaan, maar wie doet de wil Mijns Vaders, die in de hemelen is. Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere, hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd en in Uw Naam boze geesten uitgedreven en in Uw Naam vele krachten gedaan? En dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij werkers der wetteloosheid (Mat 7:21-23)

Deze ‘gelovigen’ hadden in de Naam van Jezus geprofeteerd en boze geesten uitgedreven en vele krachten gedaan, maar zij werden door Jezus niet binnengelaten. Waarom niet? Omdat Jezus hen niet kende. Hij noemde hen zelfs werkers der wetteloosheid!

Want alhoewel zij tekenen en wonderen verrichten in Zijn Naam, leefden zij niet naar de wil van de Vader. Wat betekent dat zij naar het vlees in zonden leefden en dus de werken der wetteloosheid deden. Als je God werkelijk liefhebt boven alles en iedereen en je naar de Geest wandelt en de wil van de Vader doet, dan zul je niet zondigen.

Ik berg Uw woord in mijn hart, opdat ik tegen U niet zondige (Psalm 119:11)

Laat dit niet met jou gebeuren en zorg ervoor dat je de ware Jezus Christus wel kent, door tijd in het Woord en gebed te spenderen. Voed je niet met de dingen van de wereld, maar voed je met het Woord en de dingen van het Koninkrijk van God. Zoek de dingen, die boven zijn, maar wel vanuit de geest, door de Heilige Geest en het Woord. En als jij naar de geest zal leven naar Zijn Woord en Zijn wil, dan zullen de tekenen en wonderen jou vanzelf volgen en niet andersom.

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!