Verzoend in het lichaam van Christus

Ook u, die eertijds vervreemd en vijandig gezind waart blijkens uw boze werken, heeft Hij thans weder verzoend, in het lichaam Zijns vlezes, door de dood, om u heilig en onbesmet en onberispelijk vóór Zich te stellen, indien gij slechts wel gegrond en standvastig blijft in het geloof en u niet laat afbrengen van de hoop van het evangelie, dat gij gehoord hebt en dat verkondigd is in de ganse schepping onder de hemel, en waarvan ik, Paulus, een dienaar geworden ben (Kolossenzen 1:21-23) 

De oude schepping is een vriend van de wereld, maar een vijand van God

Overspeligen, weet gij niet dat de vriendschap met de wereld vijandschap tegen God is? Wie dus een vriend der wereld wil zijn, wordt metterdaad een vijand van God (Jakobus 4:4)

Voordat jij gered en verzoend was met God, door het bloed van Jezus en door het geloof en de wedergeboorte in Hem (de dood van het vlees en de opstanding van de geest uit de dood), was jij de oude schepping en behoorde jij de wereld toe. 

gezindheid van het vlees, vijandschap met GodJij was levend voor de wereld en een vriend van de wereld, maar tegelijkertijd was jij dood voor God door jouw overtredingen en leefde jij in ongehoorzaamheid aan God als vijand van God naar de wil van jouw vlees (Efeziërs 2:1-3)

Jij had de gezindheid van het vlees, dat vijandschap is tegen God. Want de gezindheid van het vlees onderwerpt zich niet aan God en Zijn wet, die Zijn wil vertegenwoordigt, maar is hoogmoedig, rebels en kwaadaardig en doet wat het vlees wil.

Jouw boze werken (zonden) getuigden, dat jij een vijand van God was en dat jij de wereld en de overste van de wereld; de duivel, toebehoorde.

Jij was een zoon van de duivel en zijn (zondige) natuur woonde in jouw vlees. Jij behoorde hem toe en luisterde naar hem en gehoorzaamde hem door zintuiglijk te leven naar de wil, lusten en begeerten van het vlees en boze werken te doen.

Jouw denken was verduisterd en was vol leugens en bedrog, die jou in gebondenheid hielden.

Verzoend in het lichaam van Christus

Maar thans in Christus Jezus zijt gij, die eertijds veraf waart, dichtbij gekomen door het bloed van Christus. Want Hij is onze vrede, die de twee één heeft gemaakt en de tussenmuur, die scheiding maakte, de vijandschap, weggebroken heeft, doordat Hij in Zijn vlees de wet der geboden, in inzettingen bestaande, buiten werking gesteld heeft, om in Zichzelf, vrede makende, de twee tot één nieuwe mens te scheppen, en de twee, tot één lichaam verbonden, weder met God te verzoenen door het kruis, waaraan Hij de vijandschap gedood heeft. En bij Zijn komst heeft Hij vrede verkondigd aan u, die veraf waart, en vrede aan hen, die dichtbij waren; want door Hem hebben wij beiden in één Geest de toegang tot de Vader (Efeziërs 2:13-18).

Maar toen jij het evangelie van Jezus Christus hoorde en van Zijn volmaakte verlossingswerk, geloofde jij in Hem en maakte jij Jezus Christus jouw Redder en Heer. 

Door het geloof in Zijn offer, dat Hij heeft volbracht aan het kruis, en de identificatie van jezelf met Zijn dood en opstanding uit de dood, door de wedergeboorte, ben jij een nieuwe schepping; de nieuwe mens geworden en ben jij verzoend in het lichaam van Christus met God.

Al jouw zonden en ongerechtigheden waren vergeven! Het bloed van Jezus Christus reinigde jou van al jouw zonden en ongerechtigheden. 

Jezus Christus was jouw Plaatsvervanger en door Zijn dood heeft Hij in Zijn vlees de vijandschap tussen jou en God vernietigd om jou heilig, onbesmet en onberispelijk vóór Zich te stellen. 

Door het offer en het bloed van Jezus Christus heilig gemaakt 

Door de wedergeboorte in Hem ben jij de nieuwe mens; een heilige geworden. Jij bent heilig gemaakt, zodat jij kan wandelen in heiligheid; gescheiden van de wereld toegewijd aan God en rechtvaardige werken doet in plaats van boze werken (zonden).

Een heilige is niet iemand, die door zijn of haar werken, na zijn of haar dood, door mensen heilig verklaard wordt. Maar een heilige is iemand, die door het bloed van Jezus Christus en de wedergeboorte in Hem een nieuwe schepping; een zoon van God (zowel man als vrouw) is geworden en Hem toebehoort en wandelt naar de Geest in de wil van God.

De nieuwe schepping is een heilige, de oude schepping is een zondaar. Daarom bewijzen de werken of iemand een nieuwe schepping of de oude schepping is (Lees ook: ‘Eens een zondaar, altijd een zondaar?‘)

Een nieuwe schepping wandelt in de wil van God en doet rechtvaardige werken en de oude schepping wandelt in de wil van het vlees en doet boze werken.

Door het offer en het bloed van Jezus Christus onbesmet en onberispelijk gemaakt

Wij verwachten echter naar Zijn belofte nieuwe hemelen en een nieuwe aarde, waar gerechtigheid woont. Daarom geliefden, beijvert u in deze verwachting, onbevlekt en onberispelijk te blijken voor Hem in vrede, en houdt de lankmoedigheid van onze Heere voor zaligheid, zoals ook onze geliefde broeder Paulus naar de hem gegeven wijsheid u geschreven heeft, evenals in alle brieven, wanneer hij over deze dingen spreekt (2 Petrus 3:13-16) 

Het bloed van Jezus Christus is zo krachtig, dat al jouw zonden en ongerechtigheden zijn weggedaan. Door het bloed ben jij onbesmet en onberispelijk gemaakt, wat betekent, zonder schuld, zonder fout, zonder vlek, zonder rimpel. Jij bent gereinigd en alles is onder Zijn bloed, daarom kan niemand jou meer aanklagen.

Hij zal u ook bevestigen ten einde toe, zodat gij onberispelijk zult zijn op de dag van onze Heere Jezus Christus (1 Korintiërs 1:8)

Mannen, hebt uw vrouw lief, evenals Christus Zijn Gemeente heeft liefgehad en Zich voor haar overgegeven heeft, om haar te heiligen, haar reinigende door het waterbad met het woord, en zo zelf de Gemeente voor Zich te plaatsen, stralend, zonder vlek of rimpel of iets dergelijks, zó dat zij heilig is en onbesmet (Efeziërs 5:25-27)

Niemand zal jou meer kunnen aanklagen, zolang jij naar het Woord en de Geest leeft en heilig en rechtvaardig blijft wandelen. Want Jezus Christus komt terug voor Zijn Gemeente; Zijn Lichaam, die heilig en onbesmet is, zonder vlek of rimpel.

Blijf gegrond en standvastig in het geloof

Geeft dan de vrijmoedigheid niet prijs, die een ruime vergelding heeft te verwachten. Want gij hebt volharding nodig, om de wil van God doende, te verkrijgen hetgeen beloofd is. Want nog een korte, korte tijd, en Hij, die komt, zal er zijn en niet op Zich laten wachten, en Mijn rechtvaardige zal uit het geloof leven; maar als hij nalatig wordt, dan heeft Mijn ziel in hem geen welbehagen. Doch wij hebben niets van doen met nalatigheid, die ten verderve leidt, doch met geloof, dat de ziel behoudt (Maar wij zijn niet van degenen, die zich onttrekken ten verderve, maar van degenen, die geloven tot behouding der ziel SV (Hebreeën 10:35-39))

Zolang jij in Hem blijft en gegrond en standvastig blijft in het geloof, wat betekent dat jij wandelt door het geloof naar de Geest in Zijn wil, in plaats dat jij wandelt naar de wil van het vlees en boze werken doet, dan zal jij heilig, onbesmet en onberispelijk blijven (Lees ook: ‘Zal Ik het geloof vinden op aarde?’ en ‘Onderzoek jezelf of je wel in het geloof bent‘).

Jij moet ervoor waken, dat niets en niemand jou zal misleiden en zal afbrengen van de hoop van het evangelie. Die taak en verantwoordelijkheid ligt bij jou en bij niemand anders. 

Elke dag maak jij de keuze en beslis jij wat jij doet, waar jij jouw tijd aan spendeert en waar jij jouw denken mee vult.

Als jij dagelijks meer tijd spendeert aan (de dingen van) de wereld, dan aan (de dingen van) God en Zijn Koninkrijk en jouw denken vult met de dingen van de wereld, dan zal jij wereldgelijkvormig worden, in plaats dat door de vernieuwing van jouw denken met het Woord van God, jij gelijkvormig wordt aan het Woord.

Het geloof is gebouwd op Gods Woord

Gods Woord is de waarheid, waarop jouw geloof gebouwd moet zijn. Maar als jij luistert naar allerlei predikers en/of ‘christelijke’ boeken leest, die leringen verkondigen vanuit de gezindheid van het vlees en de woorden van God op zo’n subtiele manier verdraaien, dat zij voor het vleselijk oog geestelijk, bemoedigend en hoopvol lijken, maar in werkelijkheid ijdele woorden zijn, die de woorden van God tegenspreken en tot verderf leiden, dan zal het niet lang duren, voordat jij hun woorden boven de woorden van God zal geloven en hen zal volgen en zal afdwalen van het Woord en lauw zal worden omtrent het geloof en het ware evangelie van Jezus Christus en de dingen van Gods Koninkrijk.

Jij zal niet meer geworteld en standvastig zijn in het Woord en de wil van God doen, maar jij zal onkundig en onstandvastig zijn en op en neer, heen en weer geslingerd worden onder invloed van allerlei wind van leer en twijfelen, angstig zijn en geen weerstand kunnen bieden tegen verleidingen.  

Dankt God in allesAlleen als jij jouw denken vernieuwt met het Woord en standvastig blijft staan op het Woord, zal er geen enkele ruimte zijn voor ongeloof, twijfel en angst en zal jij de verleidingen doorstaan en weerstaan en trouw blijven aan God.

Hoe krijg je geloof? Door tijd met God te spenderen in gebed en het lezen en bestuderen van het Woord van God en een doener van het Woord te worden.

Geloof is vertrouwen in God en geloof in Zijn Woord en daarnaar handelen. Daarom behoor jij het Woord te kennen, zodat jij door het Woord God zal leren kennen en Hem zal vertrouwen. Want hoe kan jij een persoon vertrouwen als jij die persoon niet kent? Precies, dat kan niet.

Het geloof is een zaad en moet groeien. Geloof zal alleen groeien en sterk worden door het kleine beetje geloof dat jij hebt in praktijk te brengen (Lees ook: ‘Geloof als een mosterdzaad’).

Het geloof moppert niet, klaagt niet en jammert niet. Als jij daarom wilt wandelen in het geloof, dan moet jij niet klagen en jammeren en jou door de omstandigheden, moeilijkheden, problemen en beproevingen laten regeren en/of blijven hangen in het verleden, dat allemaal tot de natuur van de oude schepping hoort. 

Want de nieuwe schepping, die wandelt in het geloof, klaagt en jammert niet, maar de nieuwe schepping strijdt de goede strijd des geloofs en neemt het Zwaard; het Woord van God en gelooft Zijn woorden, gehoorzaamt Zijn woorden en doet Zijn woorden en blijft staan op Zijn Woord en dankt en verhoogt God onder alle omstandigheden. 

Strijd de goede strijd des geloofs tot aan het einde

Strijd de goede strijd des geloofs, grijp het eeuwige leven, waartoe gij geroepen zijt en de goede belijdenis afgelegd hebt voor vele getuigen. Ik beveel voor God, die alle leven wekt, en voor Christus Jezus, die de goede belijdenis voor Pontius Pilatus betuigd heeft, dat gij dit gebod onbevlekt en onberispelijk handhaaft tot de verschijning van onze Heere Jezus Christus, welke te zijner tijd de zalige en enige Heerser zal doen aanschouwen, de Koning der koningen en de Heere der Heren, die alleen onsterfelijkheid heeft en een ontoegankelijk licht bewoont, die geen der mensen gezien heeft of zien kan. Hem zij eer en eeuwige kracht! Amen (1 Timotheüs 6:12-16)

Laat niets en niemand jou afbrengen van het geloof en de hoop van het evangelie, maar blijf standvastig en gegrond in het geloof. Het gaat er niet om hoe jij begint, maar hoe jij eindigt. Blijf daarom in Jezus Christus; blijf trouw aan Hem, blijf staan op het Woord en strijd de goede strijd des geloofs tot aan het einde, grijp het eeuwige leven, zodat de Heere, de rechtvaardige Rechter, jou de kroon der rechtvaardigheid zal geven op die Dag.

‘Wees het zout der aarde’

Deel het artikel

You Might Also Like

    error: Content is protected !!