Wanneer ben je gezegend volgens de Bijbel?

Komt het beeld en het begrip, dat veel Christenen hebben omtrent gezegend zijn, overeen met het Woord? Wanneer ben je gezegend volgens de Bijbel?

Wanneer ben je gezegend volgens de Bijbel?

Er staan veel teksten in de Bijbel, die ons duidelijk maken, wat het betekent om gezegend te zijn. Laten wij enkele Bijbelteksten bekijken, om een duidelijker beeld te krijgen, wanneer je gezegend bent. 

  • Je bent gezegend als je de Heere vreest

De Engel des Heeren legert zich rondom wie Hem vrezen, en redt hen. Smaakt en ziet, dat de Heere goed is; welzalig (gezegend) de man die bij Hem schuilt (op Hem vertrouwt). Vrees de Heere, gij Zijn heiligen, want wie Hem vrezen, hebben geen gebrek (Psalm 34:8-9)

Welzalig (gezegend) is de man, die de Heere vreest, die van harte lust heeft in Zijn geboden (Psalm 112:1)

Welzalig ieder, die de Heere vreest, die in Zijn wegen wandelt (Psalm 128:1)

Zie, zo zal de man gezegend worden, die de Heere vreest (Psalm 128:4)

Lees ook: Wat is de vreze des Heeren?

  • Je bent gezegend als je op de Heere vertrouwt 

Dient de Heere met vreze en verheugt u met beving. Kust de Zoon, opdat hij niet toorne en gij onderweg niet te gronde gaat, want zeer licht ontbrandt Zijn toorn. Welzalig allen die bij Hem schuilen (die op Hem vertrouwen (Psalm 2:11-12))

Welzalig de man, die de Heere tot zijn vertrouwen heeft gesteld, die zich niet wendt tot de hovaardigen, noch tot hen die naar leugen afdwalen (Psalm 40:5)

Welzalig de mensen wier sterkte in U is, in wier hart de gebaande wegen zijn (Psalm 84:6)

Heere der Heerscharen, welzalig de mens die op U vertrouwt (Psalm 84:13)

Gezegend is de man die op de Heere vertrouwt, wiens betrouwen de Heere is (Jeremia 17:7)

Lees ook: Vertrouw op de Heere en Is de Heere jouw Herder?

  • Je bent gezegend als je niet in de raad van de goddelozen wandelt, maar een welgevallen hebt aan de wet van de Heere

Welzalig (gezegend) de man, die niet wandelt in de raad der goddelozen, die niet staat op de weg der zondaars, nog zit in de kring der spotters; maar aan des Heeren wet zijn welgevallen heeft, en diens wet overpeinst bij dag en bij nacht. Want hij is als een boom, geplant aan waterstromen, die zijn vrucht geeft op zijn tijd, welks loof niet verwelkt; -al wat hij onderneemt, gelukt (Psalm 1:1-3)

Lees ook: De onthullende waarheid van de wet van de zonde en de dood, Is de mens in staat om de wet te vervullen? en Kom niet op het pad van de goddelozen

  • Je bent gezegend als je arm van geest bent

Zalig (gezegend) de armen van geest, want hunner is het Koninkrijk der hemelen (Mattheüs5:3)

Zalig, gij armen, want uwer is het Koninkrijk Gods (Lucas 6:20)

Lees ook: ‘Wij zijn rijk geworden door Zijn armoede en ‘Ben jij nog een zondaar? 

  • Je bent gezegend als je treurt

Zalig die treuren, want zij zullen vertroost worden (Mattheüs 5:4)

Zalig gij, die nu weent, want gij zult lachen (Lucas 6:21)

  • Je bent gezegend als je zachtmoedig bent

Zalig de zachtmoedigen, want zij zullen de aarde beërven (Mattheüs 5:5)

Lees ook: Wat betekent de vrucht zachtmoedigheid?

  • Je bent gezegend als je hongert en dorst naar de gerechtigheid

Zalig (gezegend) die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid, want zij zullen verzadigd worden (Mattheüs 5:6)

Zalig (gezegend), gij, die nu hongert, want gij zult verzadigd worden (Lucas 6:21)

Lees ook: Wat betekent bekleed met het pantser der gerechtigheid?

  • Je bent gezegend als je barmhartig bent

Zalig de barmhartigen, want hun zal barmhartigheid geschieden (Mattheüs 5:7)

Lees ook: Laat liefde en trouw uw niet verlaten! en Wat betekent de vrucht liefde?

  • Je bent gezegend als je rein van hart bent

Zalig de reinen van hart, want zij zullen God zien (Mattheüs 5:8)

Lees ook: Heb jij God lief met heel jouw hart?, Waarom schreef God Zijn wet op stenen tafelen? en Wat is een verdorven hart?

  • Je bent gezegend als je een vredestichter bent

Zalig de vredestichters, want zij zullen kinderen Gods genoemd worden (Mattheüs 5:9) 

Lees ook: Wat betekent de vredestichter van God?

  • Je bent gezegend als jouw zonden en ongerechtigheden zijn bedekt onder Zijn bloed

Welzalig (gezegend) hij, wiens overtreding vergeven, wiens zonde bedekt is; welzalig (gezegend) de mens, wien de  Heere de ongerechtigheid niet toerekent, en in wiens geest geen bedrog is (Psalm 32:1-2)

Zalig zij, wier ongerechtigheden vergeven en wier zonden bedekt zijn. Zalig de man wiens zonde de Heere geenszins zal toerekenen (Romeinen 4:7-8)

Lees ook: De ware betekenis van het kruis en Het verschil tussen de offers van dieren en het offer van Christus?

  • Je bent gezegend als je gelooft in Jezus Christus en je bekeert van de zonde en ongerechtigheid en wedergeboren wordt in Hem en in gerechtigheid wandelt

Welzalig zij (gezegend zij), die het recht onderhouden, die te allen tijde gerechtigheid doen (Psalm 106:3)

Zalig zij, die niet gezien hebben en toch geloven (Johannes 20:29)

God heeft in de eerste plaats voor u Zijn Knecht doen opstaan en Hem tot u gezonden, om u te zegenen, door een ieder uwer af te brengen van zijn boosheden (ongerechtigheden (Handelingen 3:26)

Zalig de doden, die in de Heere sterven, van nu aan. Ja, zegt de Geest, dat zij rusten van hun moeiten, want hun werken volgen hen na (Openbaring 13:14)

Lees ook: Wat betekent de wedergeboorte en De wapenen van het licht

  • Je bent gezegend als je de geboden van God doet, die Zijn wil vertegenwoordigen, en in Zijn wegen wandelt

Welzalig zij (gezegend zij), die onberispelijk van wandel zijn, die in de wet des Heeren gaan. Welzalig zij, die Zijn getuigenissen bewaren, die Hem van ganser harte zoeken; die ook geen onrecht plegen (maar) wandelen in Zijn wegen (Psalm 119:1-3)

Nu dan, zonen, luistert naar mij want welzalig zijn zij die mijn wegen bewaren (Spreuken 8:32)

Maar wie zich verdiept in de volmaakte wet, die der vrijheid, en daarbij blijft, niet als een vergeetachtige hoorder, doch als een werkelijk dader, die zal zalig zijn in zijn daden (Jacobus 1:25)

Zalig zijn zij, die Zijn geboden doen, opdat hun macht zij aan de boom des levens, en zij door de poorten mogen ingaan in de stad (Openbaring 22:14 sv)

Lees ook: Is Gods weg jouw weg? en De geboden van God vs de geboden van de duivel

  • Je bent gezegend als je naar de Heere luistert en Zijn Woord bewaart en waakt en wacht en bezig bent met (de dingen van) het Koninkrijk 

Welzalig de mens die naar Mij luistert, dag aan dag wachthoudende aan Mijn deuren, bewakende de posten van Mijn poorten (Spreuken 8:34)

Zeker, zalig, die het woord Gods horen en het bewaren (Lucas 11:28)

Zalig, die slaven, die de heer bij zijn komst wakende zal aantreden (Lucas 12:37)

Zalig die slaaf, die zijn heer bij zijn komst zó bezig zal vinden (Mattheüs 24:46, Lucas 12:43) 

Zie, Ik kom als een dief. Zalig hij, die waakt en zijn klederen bewaart, opdat hij niet naakt wandele en zijn schaamte niet gezien worde (Openbaring 16:15)

Lees ook: Wat betekent wandelen in de liefde? en Wees waakzaam!

  • Je bent gezegend als je geen aanstoot aan Jezus neemt

En zalig is wie aan Mij geen aanstoot neemt (Mattheüs 11:6, Lucas 7:23)

Lees ook: Is Jezus een kostbare Hoeksteen of een Steen des aanstoots? en Belijd jij Jezus voor de mensen of verloochen jij Hem?

  • Je bent gezegend als je gehaat en vervolgd wordt omwille van Jezus Christus en de Vader en Zijn gerechtigheid

Zalig (gezegend) de vervolgden om der gerechtigheid wil, want hunner is het Koninkrijk der hemelen.

Zalig (gezegend) zijt gij, wanneer men u smaadt en vervolgt en liegende allerlei kwaad van u spreekt om Mijnentwil. Verblijdt u en verheugt u, want uw loon is groot in de hemelen; want alzo hebben zij de profeten vóór u vervolgd (Mattheüs 5:10-12)

Zalig (gezegend) zijt gij , wanneer u de mensen haten en wanneer zij u uitstoten, en smaden en uw naam als slecht verwerpen ter wille van de Zoon des mensen. Verblijdt u te dien dage en springt op van vreugde, want, zie, uw loon is groot in de hemel; immers op dezelfde wijze hebben hun vaderen met de profeten gehandeld (Lucas 6:22-23)

Lees ook: Waarom de wereld Christenen haat? 

  • Je bent gezegend als je de verleiding weerstaat

Zalig (gezegend) is de man, die in verzoeking volhardt, want wanneer hij de proef heeft doorstaan, zal hij de kroon des levens ontvangen, die Hij beloofd heeft aan wie Hem liefhebben (Jacobus 1:12) 

Lees ook: Kun jij de verleiding weerstaan? en Wat is de leer van Bileam?

  • Je bent gezegend als je wordt vermaand door de Heere

Welzalig (gezegend) de man dien Gij kastijdt, Heere, dien Gij onderwijst uit Uw wet, om hem rust te verlenen van de dagen des onheils, terwijl voor de goddeloze de kuil gegraven wordt (Psalm 94:12-13)

Lees ook: Wie de Heere liefheeft kastijdt Hij

  • Je bent gezegend als je uitgenodigd bent voor het bruiloftsmaal van het Lam 

Zalig zij, die genodigd zijn tot het bruiloftsmaal des Lams (Openbaring 19:9)

Lees ook: Wie is die gast zonder bruiloftskleed?

  • Je bent gezegend als je deel hebt aan de eerste opstanding

Zalig en heilig is hij, die deel heeft aan de eerste opstanding: over hen heeft de tweede dood geen macht, maar zij zullen priesters van God en van Christus zijn en zij zullen met Hem als koningen heersen, (die) duizend jaren (Openbaring 20:6)

Door de wedergeboorte ben je in Christus gezegend met allerlei geestelijke zegeningen in de hemelse gewesten

Gezegend zij de God en Vader van onze Heere Jezus Christus, die ons met allerlei geestelijke zegen in de hemelse gewesten gezegend heeft in Christus, Hij heeft ons immers in Hem uitverkoren voor de grondlegging der wereld, opdat wij heilig en onberispelijk zouden zijn voor zijn aangezicht. In liefde heeft Hij ons tevoren er toe bestemd als zonen van hem te worden aangenomen door Jezus Christus, naar het welbehagen van zijn wil, tot lof van de heerlijkheid Zijner genade, waarmede Hij ons begenadigd heeft in de Geliefde (Efeziërs 1:3-6)

Als jij bent wedergeboren in Christus en een nieuwe schepping, de nieuwe mens, bent geworden, dan ben je in Christus gezegend. Dit heb jij niet verdiend, nog heb je deze staat zelf verworven door jouw werken, maar dit ben je door de liefde en de genade van God en het verlossingswerk van Jezus Christus.

Door de liefde en genade van God ben je gezegend met allerlei geestelijke zegeningen in de hemelse gewesten in Christus. Hier hoef je niet voor te bidden, dit heb jij reeds ontvangen, echter moet jij dit wel weten en daarin wandelen. 

Maar of jij gezegend blijft, hangt helemaal van jou af en niet van God.

Zolang jij de Heere liefhebt met heel jouw hart, ziel, verstand en kracht en Hem vreest en op Hem vertrouwt en Zijn geboden bewaart en in Zijn wegen wandelt en jij je door Hem laat vermanen, zodat jij in Zijn wil blijft leven, zul je gezegend blijven. 

Jij zal gezegend en geliefd zijn bij God, echter zul je gehaat en vervolgd worden door de wereld, omwille van Christus en de Heilige Geest, die in jou woont en de wereld overtuigt van zonde, van gerechtigheid en van het oordeel.

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!