De vrucht zachtmoedigheid

De vrucht zachtmoedigheid is niet een vrucht waar vaak over wordt gesproken. Dit komt omdat wij in een wereld leven, waarin er van je wordt verwacht dat je assertief bent, het kaas niet van jouw brood laat eten, voor jezelf opkomt, een eigen mening hebt etc. Zachtmoedigheid behoort niet tot de wereld en wordt vaak niet op scholen, op werk en zelfs niet binnen het gezin aangemoedigd. Nee, integendeel wanneer je op school zachtmoedig bent is de kans groot dat je gepest zult worden. En wanneer je op het werk niet assertief genoeg bent, nou dan zullen jouw collega’s al snel over jou heen lopen. Maar dit is ook niet verwonderlijk, want de wereld (het wereld systeem) staat lijnrecht tegenover God (Gods geboden en inzettingen). Zij kunnen niet samen gaan. Maar laten wij kijken wat de Bijbel zegt over de vrucht zachtmoedigheid en zachtmoedig zijn.

Wat betekent de vrucht zachtmoedigheid?

Zachtmoedigheid is vertaald van het Griekse woord ‘praotēs’ (G4236) en betekent: Vriendelijkheid (mildheid); impliciet nederigheid, zachtmoedigheid.

Zachtmoedigheid betekent, dat je vriendelijk en eigenlijk ook nederig bent. Hoeveel ellende of hoeveel onrecht jou ook wordt aangedaan, je blijft zachtmoedig, je blijft vergevingsgezind en gaat de onderste weg omwille van jouw liefde voor God.

Het tegenovergestelde van zachtmoedigheid is trots, hoogmoed, assertiviteit, rebellie etc. Hier zie je dus de wereldse karaktereigenschappen: trots, hoogmoed, assertiviteit en rebellie versus de goddelijke karaktereigenschappen: zachtmoedigheid, nederigheid, vriendelijkheid. Welke karaktereigenschappen de mens bezit hangt af van het leven en de keuzes die de mens maakt in zijn leven.

Als de mens leeft naar het vlees, dan zal de mens de wereldse karaktereigenschappen bezitten. Maar als de mens is wedergeboren en wandelt naar de Geest, dan zal de mens de Goddelijke karaktereigenschappen bezitten.

God is zachtmoedig

Uw zachtmoedigheid heeft mij groot gemaakt (Psalm 18:36)

God is een liefdevolle Vader. Hij is vriendelijk, dienend, vergevingsgezind en geduldig. Wanneer je de verhalen in het Oude Testament leest, zie je hoe zachtmoedig God is.

Maar God is wel een rechtvaardige God. Hij is heilig en kan geen deel hebben aan de wereld; aan de zonden en ongerechtigheden. Daarom is een wedergeboorte ook noodzakelijk.

Zonder  de wedergeboorte kan de mens geen deel hebben en geen gemeenschap hebben met de Vader. Alleen diegene, die geboren zijn uit water en Geest zullen het eeuwige leven ontvangen (Joh 3:5). Maar het begint allemaal bij het kruis, bij het offer van Jezus Christus en Zijn bloed (Lees ook: Vier redenen waarom een mens wedergeboren moet worden?).

Jezus is zachtmoedig

Neem mijn juk op je en leer van mij, want Ik ben zachtmoedig en nederig van hart. (Mattheüs 11:29)

Jezus getuigt van Zichzelf, dat Hij zachtmoedig is en nederig van hart. Jezus ging de onderste weg en deed de wil van de Vader. Jezus was niet rebels maar was gewillig. Hij wandelde niet naar Zijn vlees, naar Zijn begeerten en lusten, Zijn wil en in hoogmoed, maar Hij wandelde naar de Geest in de geboden van Zijn Vader. Omdat Jezus naar de Geest wandelde, droeg Hij ook de vrucht van de Geest, inclusief de vrucht zachtmoedigheid.

bijbeltekst johannes 14-10 woorden die ik tot u spreekDat Jezus de vrucht zachtmoedigheid droeg en daarom zachtmoedig was, betekent niet dat Hij concessies deed met de wereld. Nee, absoluut niet! Daarom werd Jezus ook steeds vervolgd.

Maar Jezus bleef in de wil van Zijn Vader wandelen. Hij deed wat Hem behaagde en wandelde in al Zijn geboden.

Jezus was tot aan Zijn dood toe gehoorzaam aan Zijn Vader. Deze gehoorzaamheid aan God kostte Hem alles! Maar Hij deed het, omdat Hij Zijn Vader hield.

Jezus was zeker geen doetje! Hij waaide niet met alle winden mee. Maar Jezus wandelde in autoriteit en sprak met gezag de woorden van Zijn Vader.

Alhoewel Jezus geduld had met de mens en vriendelijk en dienend was, confronteerde Jezus hen wel met hun wandel en wees Hij hen op hun zonden en ongerechtigheden. Jezus accepteerde de zonde dus niet, zoals zo vaak wordt beweerd door ‘gelovigen’.

De nieuwe schepping is zachtmoedig

Als jij wedergeboren bent in Christus en de nieuwe schepping bent geworden, dan is Gods natuur in jou gekomen door de inwoning van de Heilige Geest. Dit betekent, dat jij de vrucht van de Geest zult dragen, waaronder ook de vrucht zachtmoedigheid.

Net zoals God en Jezus zachtmoedig zijn, is de Heilige Geest ook zachtmoedig en zul jij ook zachtmoedig zijn. Wanneer jij jouw denken vernieuwen met Gods Woord en zullen wandelen naar Zijn Woord; naar Zijn geboden, dan zullen wij de vrucht zachtmoedigheid dragen (Lees ook: Waarom het vernieuwen van jouw denken noodzakelijk is).

kruis een plek om te sterven of om te zondigenJij kunt alleen de vrucht zachtmoedigheid dragen, wanneer het ‘zelf’ (ego) gestorven is en jij leeft naar Zijn wil; naar Zijn geboden.

Het sterven aan jezelf is niet leuk! Niemand wil sterven en het doet vaak erg veel pijn (Lees ook: Het pijnlijke proces dat sterven heet).

Jezus heeft nooit gezegd, dat het makkelijk zou zijn, maar wel dat het noodzakelijk is.

Alleen door de wedergeboorte kan een persoon het eeuwige leven ontvangen en door gehoorzaamheid en de heiliging behouden.

Vaak beschouw je de dingen, die je in jouw leven doet als normaal en zie je daar geen kwaad in.

Totdat je het Woord tot je gaat nemen en je daarin gaat verdiepen om de wil van God te leren kennen. Door het Woord kom je tot de conclusie, dat sommige dingen helemaal niet normaal zijn en zelfs tegen Gods wil ingaan.

Dan volgt het afstervingsproces van de oude mens, wat noodzakelijk is want anders kan de nieuwe mens niet te voorschijn komen.

Trots en hoogmoed afleggen

Zodra je afgestorven bent aan jouw eigen ego, trots en hoogmoed, zul je de vrucht zachtmoedigheid dragen.

Bekleed u dan, als uitverkorenen van God, heiligen en geliefden, met innige gevoelens van ontferming, vriendelijkheid, nederigheid, zachtmoedigheid, geduld (Kolossenzen 3:12)

Bekleden oftewel aandoen is een actie en geen passiviteit. Het geheim is, dat wanneer jij jouw denken vernieuwd met Gods Woord en daarin gaat wandelen, dat jij je bekleedt met Christus en dus bekleedt met ontferming, vriendelijkheid, nederigheid, zachtmoedigheid en geduld.

Wanneer iemand jou onrecht aandoet en jij boos wordt en meteen in de aanval gaat, betekent dit dat jij nog niet de vrucht zachtmoedigheid draagt in jouw leven. Het betekent, dat jouw denken nog niet vernieuwd is met het Woord van God op dat gebied en jij nog niet in de vrucht zachtmoedigheid wandelt. Jij handelt nog vanuit jouw gevoel en jouw emotie; jouw vlees. Wanneer jij boos wordt, is het ‘zelf’ (jouw vlees) nog niet gestorven, maar springlevend.

Tevens is het belangrijk om te weten dat als jij wedergeboren bent en een zoon of dochter van God bent geworden, jij geen eigen mening meer hebt.

Jouw mening heb je afgelegd. Alleen Gods mening telt. Het gaat er niet om wat jij vindt, maar het gaat erom wat God vindt en wat Zijn Woord zegt. Zijn wil moet jouw wil worden. Zijn mening wordt jouw mening en Zijn wil wordt jouw wil (Lees ook: Niet meer mijn mening, maar Uw mening).

God heeft behagen in zachtmoedigheid

Terwijl de wereld zegt, dat je druk, spontaan, een vlotte babbel en een weerwoord moet hebben (want de wereld houdt niet van ‘stille’ rustige mensen), assertief moet zijn, van je af moet bijten, het heft in eigen handen moet nemen en noem maar op. Zegt God iets heel anders.

God heeft een behagen in een geest van zachtmoedigheid en van stilheid. Petrus schrijft over het sieraad van de vrouw, wat niet ligt in uiterlijkheden, maar in het hart:

Uw sieraad moet zijn de verborgen mens van het hart, met het onvergankelijke sieraad van een zachtmoedige en stille geest, die kostbaar is voor God (1 Petrus 3:4)

Alleen een zachtmoedige, gewillige geest kan het Woord van God ontvangen en zich onderwerpen aan het Woord en daarin wandelen. Want een hoogmoedige geest denkt het zelf altijd beter te weten en zal zich altijd blijven verzetten tegen Gods Woord.

De zachtmoedigen zullen de aarde bezitten en vreugde scheppen in grote vrede (Psalm 37:11, Mattheüs 5:5)

Wat de vrucht zachtmoedigheid niet betekent

De vrucht zachtmoedigheid betekent niet dat je moet heulen met de wereld en concessies doen, zodat je blijft wandelen in zonden en ongerechtigheden. Het betekent niet, dat je dingen moet accepteren, die tegen de wil van God in gaan.

Jezus is zachtmoedig, maar heeft nooit gezondigd nog gewandeld in ongerechtigheid. Hij confronteerde het volk van God met hun zonden en gebood hen om niet meer te zondigen.

Jezus heeft nooit geheuld met de wereld, met mensen van aanzien, zoals de Farizeeën en Sadduceeën, om aardig gevonden te worden en geaccepteerd te worden door hen. Nee, Jezus wandelde in rechtvaardigheid en in heiligheid in gehoorzaamheid aan de Vader en sprak vaak harde confronterende woorden, waar niet iedereen van was gediend.

“Gerechtigheid kan geen gemeenschap hebben met de ongerechtigheid;
heiligheid kan geen deel hebben aan de zonden”

De vrucht zachtmoedigheid betekent niet zwak zijn en in zwakheid wandelen, maar het is een kracht, die onder controle is.

Het betekent een afsterven aan jezelf en een onderwerping aan God en Zijn Woord en een volkomen vertrouwen hebben in God, zodat je kunt standhouden tegen alle aanvallen van de wereld.

Laten wij dus gaan wandelen in deze vrucht van de Geest en wandelen in de vrucht zachtmoedigheid.

‘Wees het zout der aarde’ 

You Might Also Like

    error: Content is protected !!