Waarom Christenen geen duidelijke boodschap verkondigen

Stel er komt een colporteur oftewel een verkoper bij jou aan de deur, die vol enthousiasme zijn product aan jou probeert te verkopen. Met zijn standaard verkooptechnieken probeert hij jou ervan te overtuigen, dat jij het product nodig hebt en niet zonder kan. Jij luistert geduldig totdat hij klaar is met zijn verhaal. Jij vraagt aan hem, waarom jij het precies nodig hebt, aangezien jij al die jaren prima zonder hebt geleefd. Vervolgens stel jij allerlei vragen over het product, waarop de verkoper jou geen duidelijke antwoorden kan geven, maar er een beetje omheen draait. Wat denk je? Zou jij het product kopen? En zo is het ook met veel Christenen, die eigenlijk niet precies weten in wie zij geloven en wat zij geloven en daarom geen duidelijke boodschap verkondigen en geen ware getuigen van Jezus Christus zijn. Wanneer iemand met vragen komt, hebben zij vaak geen antwoord of geven een vaag en twijfelachtig antwoord, waar de vragensteller niets mee kan. Hoe komt dit? Wat zijn de drie voornaamste redenen, waarom veel Christenen geen duidelijke boodschap verkondigen en vragen omtrent het Christelijke geloof niet kunnen beantwoorden?

Veel Christenen zijn niet wedergeboren en zijn het Koninkrijk van God niet binnengegaan

Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. Nikodemus zeide tot Hem: Hoe kan een mens geboren worden, als hij oud is? Kan hij dan voor de tweede maal in de moederschoot ingaan en geboren worden? Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk Gods niet binnengaan. Wat uit het vlees geboren is, is vlees, en wat uit de Geest geboren is, is geest (Johannes 3:3-6)

Niet elk persoon, die zich Christen noemt is werkelijk een Christen. Een Christen is iemand, die gelooft in Jezus Christus, de Zoon van de levende God, en wedergeboren is in Christus en de Heilige Geest heeft ontvangen en door de wedergeboorte tot Zijn Lichaam, de Gemeente, behoort. 

Johannes 3-5 tenzij iemand geboren wordt uit water en geest Koninkrijk Gods niet binnengaan

Het Lichaam van Christus is het bestuursorgaan van Christus en Zijn Koninkrijk op aarde. 

Jezus, zei dat tenzij iemand wederom geboren is, hij het Koninkrijk van God niet kan zien. Diegenen, die dus niet wedergeboren zijn, kunnen het Koninkrijk van God niet zien (aanschouwen, waarnemen). 

Jezus Christus is het Hoofd van de Gemeente. De Gemeente vertegenwoordigt Zijn Koninkrijk, Zijn wil en gehoorzaamt het Hoofd: Jezus Christus. De Gemeente wandelt dus in Zijn geboden en doet Zijn wil, die de wil van de Vader is. (Lees ook: ‘Jezus is het Hoofd van het Lichaam; de Gemeente’ en ‘Wat is er mis met de kerk? (o.a. Johannes 5:30; 14:15, Kolossenzen 1:18; 2:10-19))

Vervolgens zei Jezus, dat indien iemand niet geboren wordt uit water en Geest, hij het Koninkrijk van God niet kan binnengaan. Want wat uit het vlees is geboren is vlees en wat uit de Geest is geboren is geest. 

Er is dus géén andere weg om het Koninkrijk van God binnen te gaan en te zien, dan door de wedergeboorte in Christus, ongeacht wat mensen verkondigen. Door een belijdenis of door het opvolgen van religieuze voorschriften en inzettingen, die vaak door mensen zijn ingesteld, kom je het Koninkrijk van God niet binnen en kun je het Koninkrijk van God niet zien.

De waterdoop en de doop met de Heilige Geest zijn essentieel en laten jouw onderwerping en gehoorzaamheid aan God de Vader en Jezus Christus zien.

Want als jij gelooft in Jezus Christus en besluit om Jezus Christus de Heere van jouw leven te maken en Hem te volgen, dan zul jij doen wat Hij zegt. Daarom zul jij Zijn gebod gehoorzamen en je laten dopen in water en dopen met de Heilige Geest (o.a. Marcus 16:16, Handelingen 2:4; 2:38; 10:47-48; 16:15; 19:5-6, Romeinen 6:3, 1 Korintiërs 12:13, Galaten 7:20 (Lees ook: ‘4 Redenen waarom een mens wedergeboren moet worden’ en ‘Is de kinderdoop hetzelfde als de volwassendoop‘)

Hoe kun je het Koninkrijk van God verkondigen, als je het Koninkrijk van God niet ziet en niet bent binnengegaan?

Kinderkens, laat niemand u misleiden. Wie de rechtvaardigheid doet, is rechtvaardig, gelijk Hij rechtvaardig is; wie de zonde doet is uit de duivel, want de duivel zondigt van den beginne. Hiertoe is de Zoon van God geopenbaard, opdat Hij de werken des duivels verbreken zou. Een ieder, die uit God geboren is, doet geen zonde; want het zaad (Gods) blijft in hem en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren. Hieraan zijn de kinderen Gods en de kinderen des duivels kenbaar: een ieder, die de rechtvaardigheid niet doet, is niet uit God, evenmin als wie zijn broeder niet liefheeft (1 Johannes 3:7-10)

Mensen kunnen zeggen wedergeboren te zijn en allerlei christelijke boeken over het Koninkrijk van God en de geestelijke wereld lezen, en zich geestelijk voordoen en spreken en handelen vanuit de kennis, inzichten en ervaringen van de schrijvers van deze boeken, terwijl zij zelf niet wedergeboren zijn en zelf geen kennis en inzicht hebben omtrent het Koninkrijk van God en de dingen van Geest niet begrijpen, omdat zij het Koninkrijk van God niet zien en niet zijn binnengegaan, maar nog steeds verduisterd zijn in hun denken en wandelen naar het vlees, dat aangestuurd wordt door de gezindheid en de wil van het vlees. 

Hun onvernieuwde staat is zichtbaar in hun leven door de vrucht, die zij dragen. Aangezien de Heilige Geest niet wandelt in zonde en de zonde niet vergoelijkt en/of promoot en geen concessies doet en geen bruggen slaat met de wereld en vreemde religies en filosofieën, die voortkomen uit de duisternis.

De Heilige Geest overtuigt de wereld van zonde, van gerechtigheid en van oordeel (Johannes 16:8). 

Het Woord zegt, dat indien iemand uit God geboren is, hij de gerechtigheid zal doen, aangezien die persoon uit God geboren is en Gods natuur heeft ontvangen en dus vanuit die nieuwe natuur zal leven. 

De persoon zal dus niet langer meer wandelen als de oude schepping in ongehoorzaamheid aan God en gehoorzaamheid aan de duivel naar de wil van het vlees (oude natuur) en de werken van het vlees blijven doen en volharden in zonde. Maar de persoon zal wandelen als de nieuwe schepping in gehoorzaamheid aan God en de wil van de Geest (nieuwe natuur) en daardoor de vrucht van de Geest en de gerechtigheid dragen.

Een boom liegt niet. Je herkent de boom aan de vrucht. En zo is het ook met Christenen. 

Het probleem is echter, doordat veel Christenen het Woord niet kennen, doordat zij de Bijbel niet zelf lezen en bestuderen, zij dit niet weten, en in de leugens van de duivel blijven geloven. 

Zij luisteren naar de woorden van voorgangers, die gezindheid van het vlees hebben en naar het vlees wandelen en vaak blijven volharden in zonde. Zij geloven en gehoorzamen hun woorden, aangezien zij denken dat zij door God zijn aangesteld en zij de waarheid spreken. En zo worden velen misleid en komen terecht op de brede weg, die niet naar het eeuwige leven leidt.

Veel Christenen hebben geen kennis van Gods Woord

Dit is tevens de tweede reden, waarom veel Christenen geen duidelijke boodschap verkondigen en geen antwoord kunnen geven op vragen omtrent het Christelijke geloof. Veel Christenen lezen en bestuderen niet de Bijbel. Zij hebben hun denken niet vernieuwd met het Woord van God en zijn hierdoor onwetend omtrent o.a. de wil van God, het Koninkrijk van God, de werken van de duisternis, goed en kwaad, de geestelijke oorlogvoering, het kruis, het bloed, de opstanding, de wedergeboorte, de doop, de nieuwe mens, de erfenis, de opdracht, het einde der tijden, het oordeel en het eeuwige leven. 

Zij gaan trouw naar de kerk en luisteren naar wat de voorganger te zeggen heeft. Doordeweeks lezen zij vluchtig een stukje uit de Bijbel, wanneer zij opstaan en/of als zij naar bed gaan. Maar tussendoor nemen zij niet de tijd om de Bijbel te bestuderen. In plaats dat zij de Bijbel bestuderen, spenderen zij hun tijd aan andere dingen, die belangrijker voor hen zijn.

Het geloof is niet hun leven, maar slechts een bijkomstigheid. Het is een toevoeging op hun eigen leven, dat meestal bestaat uit het opvolgen van een reeks religieuze plichtmatigheden (Lees ook: Religie of relatie?).

Het gaat om de hartsgesteldheid van de mens, want uit de woorden en daden van de mens, die uit het hart voortkomen, blijkt of het verlangen van de mens naar Jezus Christus en Zijn Koninkrijk uitgaat of naar de (dingen van) de wereld. 

Zolang Christenen géén tijd in het Woord spenderen en de schriften niet onderzoeken, zullen zij onwetend en onzeker blijven over hun geloof en met twijfels en vragen blijven zitten. 

En als zij zelf al twijfelen en vragen hebben omtrent het Christelijke geloof, omdat zij bepaalde dingen van het Christelijke geloof en de Bijbel niet begrijpen, hoe kunnen Christenen dan het evangelie verkondigen aan anderen? Hoe kunnen Christenen een duidelijke boodschap verkondigen en vragen beantwoorden, terwijl zij zelf met twijfels en vragen zitten?

Veel Christenen zijn bang om de waarheid van God aan te zeggen

Vrees voor mensen spant een strik, maar wie op de Heere vertrouwt, is onaantastbaar (Spreuken 29:25)

En als laatste, verkondigen Christenen geen duidelijke boodschap en kunnen zij geen antwoord geven op de vragen van mensen vanwege hun angst voor mensen. 

Veel Christenen zijn bang om de waarheid van God aan te zeggen en de wil van God en Zijn Koninkrijk te vertegenwoordigen op aarde.

Uw Koninkrijk kome en Uw wil geschiede

Zij bidden wel vroom, ‘Uw Koninkrijk kome, Uw wil geschiedde’, maar zelf onderwerpen zij zich niet aan de wil van God en vertegenwoordigen en verkondigen niet meer Zijn wil en Zijn Koninkrijk op aarde.

In plaats dat zij het Koninkrijk van God en Zijn wil vertegenwoordigen en verkondigen op aarde, verkondigen zij, wat mensen willen horen.

Zij houden geen rekening met de wil van God, die wil, dat elk mens tot bekering komt en de zonde wegdoet en behouden wordt. Maar zij houden rekening met de gevoelens en emoties en de wil van het vlees van mensen. 

In plaats dat zij een vreze voor God hebben, hebben zij een vreze voor mensen.

Door de druk van de wereld en uit angst voor de mening, reactie, afwijzing en vervolging van mensen houden zij hun mond. Zij verkondigen geen duidelijke boodschap en geven geen duidelijk antwoord op de vragen, die hen gesteld worden.

Door een gebrek aan kennis en door angst en het zwijgen van Christenen gaan vele zielen verloren

Als Christenen niet wedergeboren worden in Christus en geestelijk wakker worden en hun positie in Christus en hun plaats in het Lichaam van Christus op aarde niet innemen en hun denken niet vernieuwen met het Woord van God en uit angst voor mensen hun mond houden en zwijgen over de waarheid, zullen zij geen getuigen van Christus kunnen zijn op aarde en zullen vele zielen verloren gaan.

Zielen, die gered hadden kunnen worden en door Jezus Christus het eeuwige leven hadden kunnen beërven (als Christenen zouden weten wie zij zijn in Christus en zouden staan op het Woord en zich het evangelie niet zouden schamen, maar in vrijmoedigheid van Jezus Christus zouden getuigen en de mensen oproepen tot bekering), maar nooit Jezus Christus, de Zoon van de levende God, die ook van hen hield en voor hen is gestorven aan het kruis en wiens bloed ook voor hen heeft gevloeid, hebben leren kennen. Enkel door de onwetendheid, angst en het zwijgen van Christenen, die het vaak te druk hebben met hun eigen leven en geen tijd hebben voor God en Jezus; het Woord en de dingen van het Koninkrijk van God en hun oren sluiten voor de Heilige Geest en hun ogen sluiten voor de geestelijke nood en de verloren zielen om hen heen.

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!