Laat de vrede van God heersen in uw harten en wees dankbaar

In Kolossenzen 3:15, schreef Paulus, laat de vrede van God heersen in uw harten, waartoe u ook in één Lichaam geroepen bent; en wees dankbaar. Naar welke vrede refereerde Paulus? Wat betekent het om de vrede van God in jouw hart te laten heersen?

Jezus is onze vrede

Paulus spreekt over de vrede van God, die Jezus heeft beloofd en heeft achtergelaten aan diegenen, die in Hem geloven en wedergeboren zijn in Hem en in gehoorzaamheid aan God leven naar het Woord en de Geest.  

Jezus is onze vrede en bracht de vrede van God op aarde door de verkondiging en het brengen van het Koninkrijk van God op aarde en Zijn volmaakte verlossingswerk, waarmee Jezus de vijandschap tussen de mens en God in Zijn vlees vernietigde en de mens verzoende met God en de vrede tussen God en de mens herstelde (o.a. Genesis 3:15, Romeinen 5, 2 Korintiërs 5:16-21, Efeziërs 2:12-18).

De vrede tussen God en de mens is hersteld in Christus

Wij dan, gerechtvaardigd uit het geloof, hebben vrede met God door onze Heere Jezus Christus, door wie wij ook de toegang hebben verkregen (in het geloof) tot deze genade, waarin wij staan, en roemen in de hoop op de heerlijkheid Gods (Romeinen 5:1-2)

Want Hij is onze vrede, die de twee één heeft gemaakt en de tussenmuur, die scheiding maakte, de vijandschap weggebroken heeft, doordat Hij in Zijn vlees de wet der geboden, in inzettingen bestaande, buiten werking gesteld heeft, om in Zichzelf, vrede makende, de twee tot één nieuwe mens te scheppen, en de twee, tot één lichaam te verbinden, weder met God te verzoenen door het kruis, waaraan Hij de vijandschap gedood heeft. En bij Zijn komst heeft Hij vrede verkondigd aan u, die veraf waart, en vrede aan hen, die dichtbij waren; want door Hem hebben wij beiden in één Geest de toegang tot de Vader (Efeziërs 2:14-18)

De vrede van Christus verzoent de mens met God en herstelt de positie van de gevallen mens op aarde en maakt de mens heel (compleet, gezond) en voegt de nieuwe mens samen in één Lichaam; Zijn Gemeente.

Een ieder, die gehoor geeft aan de roep van God en de oproep tot bekering en door het geloof in Jezus Christus en de wedergeboorte in Hem een nieuwe schepping wordt en Jezus Christus en God de Vader toebehoort, is gerechtvaardigd door Zijn bloed en Zijn verlossingswerk en heeft vrede met God en behoort tot het Lichaam van Christus, die levend gemaakt is door de Heilige Geest (Lees ook: Welke vrede bracht Jezus op aarde? En De vrede die Jezus herstelde tussen de gevallen mens en God). 

De vrede van God, die Jezus geeft 

Vrede laat Ik u, Mijn vrede geef Ik u; niet gelijk de wereld die geeft, geef Ik hem u. Uw hart worde niet ontroerd of versaagd (Johannes 14:27)

Dit heb Ik tot u gesproken, opdat gij in Mij vrede hebt. In de wereld lijdt gij verdrukking, maar houdt goede moed. Ik heb de wereld overwonnen (Johannes 16:33)

Jezus beloofde, dat Hij Zijn vrede zou geven. Echter is Zijn vrede niet de vrede, die de wereld geeft.

vrucht vrede Gods

De vrede van God, die Jezus geeft, gaat alle verstand te boven en is een blijvende vrede.

De vrede van God is geen tijdelijke vrede, die komt en gaat en is niet afhankelijk van externe factoren; situaties en omstandigheden, maar de vrede van God is altijd in het hart aanwezig, wat er ook gebeurt.

Het is een permanente vrede, die jij niet kunt verdienen, nog kunt verkrijgen door het toepassen van formules en het opvolgen van methoden en technieken (Lees ook: Een technisch geloof, Wat is het gevaar van meditatie? en Wat is het gevaar van yoga?). 

Maar deze vrede, die van God afkomstig is en waarin Jezus wandelde, heeft Jezus Christus achtergelaten en is voortdurend aanwezig in de harten van wedergeboren Christenen door de inwoning van de Heilige Geest.

Het is een vrucht van de Geest, die aanwezig is in de levens van diegenen, die Jezus Christus toebehoren en wandelen naar de Geest en in Hem, het Woord, verblijven.

Zolang jij in Christus blijft zul jij Zijn vrede ervaren, ongeacht de situatie, omstandigheden, en eventueel verdrukking.

De vrede van Christus brengt vrede tussen God en de mens, maar brengt scheiding tussen de wereld en de (nieuwe) mens en rekent af met de vijandschap tegen God en zal leidend zijn in de levens van Christenen. 

De vrede van Christus regeert in het hart van de nieuwe mens

Het woord ‘heersen’ komt van het Griekse woord ‘brabeuō’ (G1018) en betekent arbitreren, dat wil zeggen (in het algemeen) regeren (figuurlijk zegevieren (overheersen)), heersen

De vrede van Christus, die aanwezig is in het hart van de nieuwe mens, behoort te heersen (regeren) in het hart en te handelen als een arbiter; een scheidsrechter, en beslist alle zaken in de harten van de gelovigen met als doel, dat de vrede tussen God en de mens blijft, de vrede in de mens blijft, en de vrede tussen diegenen, die uit God geboren zijn en tot het Lichaam van Christus behoren, blijft. 

Deze vrede houdt de vrede tussen God en de mens in stand en doet de mens wandelen in onderwerping en gehoorzaamheid aan God in heiligheid en gerechtigheid en rekent af met het kwaad ((de werken van) de duisternis). 

Als de vrede van God heerst in de harten van de gelovigen, die door de vrede van God tot één Lichaam geroepen en samengevoegd zijn, dan zal het Lichaam gezond zijn en zullen de leden van het Lichaam geestelijk en eensgezind zijn, in plaats van vleselijk en verdeeld, en zullen zij de woorden en geboden van Jezus Christus gehoorzamen en de rechtvaardige werken promoten en doen en zal er afgerekend worden met de zonde en de ongerechtigheden (o.a. Romeinen 12:4-5,1 Korintiërs 12:12-18, Efeziërs 2:16; 4:3-4). 

Laat de vrede van God heersen in uw harten en wees dankbaar

En laat de vrede van God heersen in uw harten, waartoe u ook in één Lichaam geroepen bent; en wees dankbaar (Kolossenzen 3:15 hsv)

Want het Koninkrijk Gods bestaat niet in eten en drinken, maar in rechtvaardigheid, vrede en blijdschap, door de Heilige Geest (Romeinen 14:17) 

Koninkrijk van God rechtvaardigheid, vrede en blijdschap (Romeinen 14:17)

Als de vrede van God heerst in de harten van de gelovigen, dan zullen de gelovigen leven in vrede met God en elkaar en wandelen op de weg des vredes en de rechtvaardige werken des geloofs doen, waardoor zij de vrede van God, die Christus heeft achtergelaten, vertegenwoordigen en brengen op aarde. 

Zij zullen de waarheid van God verkondigen en vredestichters zijn tussen de mens en God en de werken van de duisternis aan het licht brengen en vernietigen, in plaats dat zij leugens verkondigen en promoters van de zonde zijn en medeplichtigen van het instandhouden van de (werken van) duisternis (Lees ook: De vredestichters van God).

Verblijdt u te allen tijde, bidt zonder ophouden, dankt onder alles, want dat is de wil van Gods in Christus Jezus ten opzichte van u (1 Tessalonicenzen 5:16-18)

Laat de vrede van God, die jij in- en door Christus hebt ontvangen, heersen en dus leidend zijn in jouw hart, en wees altijd dankbaar in elke situatie.

Want de zonen van God (dit geldt voor zowel mannen als vrouwen) leven in dankbaarheid en zullen de Heere offeren met de stem van dankzegging en Hem danken onder alles, te allen tijde (Lees ook: De dankbaarheid van de zonen Gods).

‘Wees het zout der aarde’

*Strong’s Concordance, Vine’s expository dictionary, 

You Might Also Like

    error: Content is protected !!