Wat behoren de door God uitverkoren heiligen en geliefden aan te doen?

In Kolossenzen 3:12-14 schreef Paulus, wat de door God uitverkoren heiligen en geliefden behoren aan te doen. Paulus schreef, doet dan aan als door God uitverkoren heiligen en geliefden, innerlijke ontferming, goedheid, nederigheid, zachtmoedigheid en geduld. Verdraagt elkander en vergeeft elkander, indien de een tegen de ander een grief heeft; gelijk ook de Heere u vergeven heeft doet ook gij evenzo. En doet bij dit alles de liefde aan, als de band der volmaaktheid. Wat betekent dit?

De nieuwe mens vertegenwoordigt het Koninkrijk van God op aarde

Als jij door het geloof in Jezus Christus wedergeboren bent in Hem, dan ben jij door de wedergeboorte overgeplaatst vanuit de duisternis naar het licht en behoor je niet meer de wereld toe, maar het Koninkrijk van God. Jij bent de nieuwe mens geworden; geboren uit God en jouw liefde zal niet meer uitgaan naar jezelf en de wereld, maar jouw liefde zal uitgaan naar God en het Koninkrijk der Hemelen (o.a. Johannes 3:5; 12:36, Efeziërs 4:17-24; 5:8-10, Kolossenzen 1:12-14; 3:1-4, 1 Johannes 5:4-5). 

God is rechtvaardig een ieder die uit Hem geboren is doet de rechtvaardigheid

Als zoon van God (dit geldt voor zowel mannen als vrouwen) en ingezetene van het Koninkrijk van God, waar Jezus Koning is en regeert, zul jij een vertegenwoordiger zijn van dit Koninkrijk op aarde.

Jij bent door God aangesteld als ambassadeur van Zijn Koninkrijk en vertegenwoordigt de wet van de Geest des levens in Christus Jezus, die door de inwoning van de Heilige Geest staat opgeschreven in jouw nieuwe hart (Lees ook: Wat betekent Pinksteren?). 

Jouw natuur is veranderd door de wedergeboorte, waardoor jij niet meer zal leven als de oude mens (gevallen mens) en zal wandelen en reageren als een ongehoorzaam kind, die de duivel als vader heeft en de wereld toebehoort.

Jij zult de oude mens met zijn praktijken afleggen en de nieuwe mens, die vernieuwd wordt tot volle kennis naar het beeld van Zijn Schepper, aandoen, waardoor jij zult wandelen als een gehoorzaam kind, die door Jezus Christus verzoend is met God en God als Vader heeft en het Koninkrijk der Hemelen toebehoort (Lees ook: De oude mens afleggen en Hoe doe je de nieuwe mens aan?).

Het aandoen van innerlijke ontferming, goedheid, nederigheid, zachtmoedigheid en geduld

Doet dan aan als door God uitverkoren heiligen en geliefden, innerlijke ontferming, goedheid, nederigheid, zachtmoedigheid en geduld (Kolossenzen 3:12)

Als door God uitverkoren heilige en geliefde, zul jij de nieuwe mens aandoen en je bekleden met:

  • Innerlijke ontferming (barmhartigheid, innerlijke genegenheid en genade)
  • Goedheid (bruikbaar, dat is morele voortreffelijkheid (in karakter en gedrag), vriendelijkheid, morele goedheid, integriteit)
  • Nederigheid (bescheidenheid, ootmoedigheid)
  • Zachtmoedigheid (vriendelijkheid, mildheid, impliciet nederigheid)
  • Geduld (verdraagzaamheid, standvastigheid, lankmoedigheid)*

Deze karaktereigenschappen behoren tot de vrucht van de Geest en laten zien, dat jij uit God geboren bent en Hem toebehoort. Want net als God barmhartig, genadevol, goed, zachtmoedig, geduldig is, zo behoren Zijn zonen dit ook te zijn en daarin te wandelen (o.a. Galaten 5:22, Efeziërs 4:1-3; 5:8-9).

Verdraagt en vergeeft elkander

Verdraagt elkander en vergeeft elkander, indien de een tegen de ander een grief heeft; gelijk ook de Here u vergeven heeft doet ook gij evenzo (Kolossenzen 3:13)

De heiligen in Christus zullen elkaar verdragen, ondanks het feit dat iedereen verschillend is.

Gij o Heere zijt goed en altijd vergevend psalm 86:6

Het komt vaak voor in de kerk, dat broeders en zusters niet met elkaar kunnen opschieten en/of kwaad op elkaar zijn en leven in onvergevingsgezindheid.

Maar Paulus droeg de heiligen op om geduldig te zijn en elkaar te verdragen en te vergeven, als iemand een zaak of een klacht tegen iemand heeft.

Als iemand jou teleurstelt, verkeerd behandeld of iets tegen jou zegt of doet, waardoor jij je beledigt of gekwetst voelt en/of wat jou pijn doet, dan zul jij die persoon vergeven, net als jouw Vader uit wie jij geboren bent en net als Christus, die jou vergeven heeft, toen jij berouw had en vergeving vroeg (o.a. Exodus 34:6-7, Numeri 14:18, Psalm 86:5; 103:2-3, Romeinen 3:24-26, Efeziërs 1:7; 4:32, Kolossenzen 2:13, 1 Johannes 1:9).

Jij zult je niet laten leiden door onvergevingsgezindheid, bitterheid en haat, maar jij zult vergeven en loslaten, omdat jij ook losgelaten wordt (Lees ook: Wat is het geheimenis van vergeving?).

Doet bovenal de liefde aan, als de band der volmaaktheid

En doet bij dit alles (boven dit alles sv) de liefde aan, als de band der volmaaktheid (Kolossensen 3:14)

En boven dit alles, zul jij de liefde aandoen, wat de band der volmaaktheid (morele en geestelijke volwassenheid) is. Het is de bindende factor, dat alles bij elkaar houdt oftewel compleet maakt, zowel ‘de leden’ van de nieuwe mens als de leden van de Gemeente.

De Bijbel spreekt hier niet over de liefde van de wereld, een zelfzuchtige en humanistische liefde, die duivels is en waarin de mens centraal staat, en waarin de ongehoorzame kinderen van de duisternis in wandelen en waardoor de werken van de duisternis worden geaccepteerd. 

Maar de Bijbel spreekt hier over Gods liefde, die geproduceerd is in het hart van elke wedergeboren gelovige, die God toebehoort en volkomen toegewijd is aan God. 

Wie Zijn Woord bewaart in die is waarlijk de liefde Gods volmaakt 1 Joh 2:5

De liefde van God is een zelfverloochenende liefde, die alles, inclusief zichzelf, opoffert omwille van Jezus Christus; het Levende Woord en de geliefde Zoon van God. 

Deze liefde heeft God lief boven alles en iedereen en onderwerpt zich aan God en Zijn Woord en gehoorzaamt de woorden en geboden van God en Jezus Christus en is leidend in de levens van diegenen, die uit God geboren zijn en Hem toebehoren. 

Deze liefde is een vrucht van de Geest en heeft de gerechtigheid lief en haat de zonde en ongerechtigheid, en zal daarom nooit de zonde goedkeuren.

Als jij dus wandelt in de liefde, dan zul jij je onderwerpen aan God en zul jij Zijn woorden en geboden gehoorzamen en wandelen in gerechtigheid naar Zijn wil, waardoor jij laat zien, dat jij werkelijk van Hem houdt en in Hem bent en in Zijn liefde blijft en de Vader en de Zoon door de Heilige Geest in jou zijn. 

Wanneer gij Mij liefhebt, zult gij Mijn geboden bewaren. En Ik zal de Vader bidden en Hij zal u een andere Trooster geven om tot in eeuwigheid bij u te zijn, de Geest der waarheid, die de wereld niet kan ontvangen, want zij ziet Hem niet en kent Hem niet; maar gij kent Hem, want Hij blijft bij u en zal in u zijn (Johannes 14:15-17)

Indien iemand Mij liefheeft, zal hij Mijn woord bewaren en Mijn Vader zal hem liefhebben en Wij zullen tot hem komen en bij hem wonen (Johannes 14:23)

Gelijk de Vader Mij heeft liefgehad, heb ook Ik u liefgehad; blijft in Mijn liefde. Indien gij Mijn geboden bewaart, zult gij in Mijn liefde blijven, gelijk Ik de geboden Mijns Vaders bewaard heb en blijf in Zijn liefde (Johannes 15:9-10)

Rechtvaardige Vader, de wereld kent U niet, maar Ik ken U, den dezen weten, dat Gij Mij gezonden hebt; en Ik heb hun Uw Naam bekend gemaakt en Ik zal Hem bekend maken, opdat de liefde, waarmede Gij Mij liefgehad hebt, in hen zij en Ik in hen (Johannes 17:25-26)

De naastenliefde

Vanuit Gods liefde, die uitgestort is in jouw hart en waarmee jij God liefhebt boven al, zul jij ook jouw naaste liefhebben. Dit houdt niet in, dat jij met alle winden meewaait en alles maar goed vindt en tolereert, inclusief de zonde, wat niets meer is dan wandelen in rebellie en ongehoorzaamheid aan God en Zijn Woord in ongeloof. 

Integendeel, als jij werkelijk van jouw naaste houdt, dan zul jij de waarheid van God spreken en jouw naaste oproepen tot bekering. Want jij weet, dat de werken van het vlees slecht zijn en corruptie oogsten en leiden naar de hel en de tweede dood in de poel des vuurs en niet naar het eeuwige leven. 

Maar jouw naaste liefhebben houdt in, dat jij niet zal liegen tegen jouw naaste, jouw naaste niet zal bedriegen, jouw naaste geen verdriet zal doen, geen overspel zal plegen, niet zal echtbreken, het bezit van jouw naaste niet zal begeren, niet zal stelen van jouw naaste, niet jaloers en afgunstig zal zijn op jouw naaste, jouw naaste niet zal haten en niet zal doden en ga zo maar door (Lees ook: Wat betekent heb jouw naaste lief jezelf? en Is een mens in staat om de wet te vervullen?).

De door God uitverkoren heiligen en geliefden wandelen in Gods liefde

De door God uitverkoren heiligen en geliefden behoren God toe en wandelen in de rechtvaardige liefde van God, en niet in de liefde van de wereld, en overwinnen het kwaad door het goede.

Net als Jezus Christus, die vol van de Heilige Geest was, en wandelde in gehoorzaamheid aan God en het kwade steeds weer overwon door goed te doen (al werd het goede niet altijd door de wereld beschouwd als goed, maar als kwaad) en ondanks de vervolgingen doorging met de verkondiging van het Koninkrijk van God en de oproep tot bekering en de werken van de duisternis openbaarde en vernietigde, met als afsluiting de kruisiging en de opstanding uit de dood, waarmee Jezus de duivel en de dood overwon en God voor eens en voor altijd Zijn liefde voor de mens betoonde (o.a. Johannes 3:16,; 13:34; 15:12, Handelingen 10:38, Romeinen 5:8; 13:8, 1 Thessalonicenzen 4:9. 1 Petrus 1:22, 1 Johannes 4:11)

‘Wees het zout der aarde’

*Strong’s Concordance, Vine’s Expository Dictionary, Thayer

You Might Also Like

    error: Content is protected !!