Kan een Christen vervloekt worden?

Kan een Christen vervloekt worden? Het Woord zegt, dat wij niet in angst hoeven te leven en dat wij beschermd zijn in Jezus Christus. Maar hoeveel Christenen leven in angst en zijn bang om vervloekt te worden door mensen, die zich o.a. in de occulte wereld bewegen. Deze angst voor vervloekingen is voornamelijk ontwikkeld door allerlei dwaalleringen, die worden verkondigd met betrekking tot vloeken. Maar hoeven Christenen bang te zijn voor vloeken, die over hen worden uitgesproken? En kunnen vloeken Christenen raken? 

Bileam kon Gods volk niet vervloeken

In het Oude Verbond leefde Gods volk onder Gods bescherming. Zolang Gods volk zich aan de geboden en inzettingen van het verbond tussen God en Zijn volk hield en zij naar de wil van God wandelde, was God met hen en was het volk gezegend en kon niets het volk raken. Omdat God met Zijn volk was, was het volk onaantastbaar voor de volkeren rondom en kon de vloek het volk niet raken.

Welzalig ieder die de Heere vreest

Neem bijvoorbeeld het verhaal van Bileam, die door Balak, de koning van Moab, werd benaderd om Gods volk te vervloeken, aangezien Gods volk sterker was dan Moab.

Maar God zei, dat hij Zijn volk niet zou vervloeken, aangezien het volk gezegend was. En zo sprak Bileam de woorden van God en zegende het volk, in plaats dat hij het volk vervloekte (Numeri 22-24).

In één van de zegeningen, die God door de mond van Bileam sprak, zei God, dat diegenen, die het volk zouden zegenen, gezegend zouden zijn, maar diegenen die het volk zouden vervloeken, vervloekt zouden zijn (Numeri 24:9).

Daarom hoefde het volk niet bang te zijn, omdat God Zijn volk zou beschermen. Een ieder, die het volk iets zou aandoen, die zou God iets aandoen (Lees ook: ‘De leer van Bileam‘).

Goliat vervloekte David

Toen de Filistijn (Goliat) David in het oog kreeg en hem bezag, verachtte hij hem, omdat hij nog jong was; rossig, schoon van gestalte. De Filistijn zeide tot David: Ben ik een hond, dat gij met een stok op mij afkomst? En de Filistijn vervloekte David bij zijn goden (1 Samuël 17:42-43)

In het Oude Verbond lezen wij ook dat Goliat David vervloekte. Maar alhoewel Goliat David vervloekte kon de vloek niet tot David komen en overwon David en niet Goliat.

Izebel vervloekte Elia

Toen Achab aan Izebel verhaalde alles wat Elia gedaan had, en hoe hij al de profeten met het zwaard gedood had, zond Izebel een bode tot Elia om te zeggen: Zo mogen de goden doen, ja nog erger, indien ik morgen om deze tijd uw ziel niet gelijk zal maken aan de ziel van een hunner. Toen hij dit had vernomen, maakte hij zich gereed en ging weg om zijn leven te redden (1 Koningen 19:1-3)

Izebel sprak een vloek uit over het leven van Elia, maar de vloek kon Elia niet raken, aangezien Gods hand op zijn leven was. Alhoewel Elia vluchtte om zijn leven te redden en wilde sterven onder de bremstruik in de woestijn, had God een ander plan voor zijn leven. Na 40 dagen en nachten sprak God tot Elia en gebood Elia terug te keren.

De woorden, die Izebel uitsprak zijn nooit uitgekomen en Elia heeft de dood niet gezien, maar werd door een vurige wagen en vurige paarden in een storm door God opgenomen (2 Koningen 2:1-12).

Geen enkel wapen zal iets kunnen uitrichten

Zie, Ik ben het die de smid geschapen heb, welke het kolenvuur aanblaast en naar zijn kunst het wapen vervaardigt, maar Ik ben het ook, die de verderver geschapen heb om te vernielen. Elk wapen, dat tegen u gesmeed wordt, zal niets uitrichten, en elke tong die zich voor het gericht tegen u keert, zult gij in het ongelijk stellen. Dit is het deel van de knechten des Heeren en hun recht van Mijnentwege, luidt het Woord des Heeren (Jesaja 54:16-17) 

Gelijk een mus wegfladdert en een zwaluw heenvliegt, zo is een ongegronde vloek: hij treft geen doel (Spreuken 26:2)

Als in het Oude Verbond een vloek niet tot Gods volk, die in gehoorzaamheid aan Gods wil leefde, kon komen en Gods volk niet vervloekt kon worden, hoe kan het dan, dat opeens in het Nieuwe Verbond, dat een beter verbond is, een vloek wel tot Gods volk kan komen en een Christen vervloekt kan worden?

Kan een wedergeboren Christen vervloekt worden?

Daarom houd ook ik, gehoord hebbende van uw geloof in de Heere Jezus en van uw liefde tot al de heiligen, niet op te danken, u gedenkende bij mijn gebeden, opdat de God van onze Heere Jezus Christus, de Vader der heerlijkheid, u geve de Geest van wijsheid en van openbaring om Hem recht te kennen: verlichte ogen (uws) harten, zodat gij weet, welke hoop Zijn roeping wekt, hoe rijk de heerlijkheid is Zijner erfenis bij de heiligen, en hoe overweldigend groot Zijn kracht is aan ons, die geloven, naar de werking van de sterkte Zijner macht, die Hij heeft gewrocht in Christus, door Hem uit de doden op te wekken en Hem te zetten aan Zijn rechterhand in de hemelse gewesten, boven alle overheid en macht en kracht en heerschappij en alle naam, die genoemd wordt niet alleen in deze, maar ook in de toekomende eeuw. En Hij heeft alles onder Zijn voeten gesteld en Hem als Hoofd boven al wat is, gegeven aan de Gemeente, die Zijn Lichaam is, vervuld met Hem, die alles in allen volmaakt (Efeziërs 1:15:23)

Want in Hem (Christus) woont al de volheid der Godheid lichamelijk; en gij hebt de volheid verkregen in Hem, die het Hoofd is van alle overheid en macht (Kolossenzen 2:9-10)

Deze, de afstraling Zijner heerlijkheid en de afdruk van Zijn Wezen, die alle dingen draagt door het woord Zijner kracht, heeft, na de reiniging der zonden tot stand gebracht te hebben, Zich gezet aan de rechterhand van de Majesteit in den hoge, zóveel machtiger geworden dan de engelen, als Hij uitnemender Naam boven hen als erfdeel ontvangen heeft (Hebreeën 1:3-4)

Jezus Christus is Koning en gezeten op de troon aan de rechterhand van God en Hij is boven elke overheid, macht, kracht, heerschappij en elke naam gesteld.

Elk persoon, die wedergeboren is in Jezus Christus en tot de Gemeente; het Lichaam van Christus behoort is gezeten in Jezus Christus, de Zoon van de Gezegende (Marcus 14:61).

Diegenen, die in Hem gezeten zijn in de hemelse gewesten, zijn in Hem boven elke overheid, macht, kracht en heerschappij gesteld. Zij zijn in Hem gezegend en leven als priesters, die toegewijd zijn aan Jezus Christus en God de Vader en regeren met Hem als koningen. 

Zolang een persoon in Christus blijft en naar de Geest in Zijn liefde blijft wandelen, wat betekent dat de persoon gehoorzaam blijft aan Zijn woorden en geboden, dan zal geen enkele vloek de persoon kunnen raken. Daarom is het onmogelijk om wedergeboren Christenen te vervloeken.

Een wedergeboren Christen hoeft daar ook niet bang voor te zijn, aangezien een wedergeboren Christen Jezus Christus; het Woord en de Vader kent en weet wie hij of zij in Christus is en vanuit dat geloof in Hem leeft en elke pijl, die afgevuurd wordt, dooft (Lees ook: ‘Wie ben jij echt?’, ‘Het schild van het geloof’ en ‘De poorten van het dodenrijk zullen Mijn Gemeente niet overweldigen’) 

Maar diegenen, die ongeestelijk zijn en naar het vlees wandelen en wereldgelijkvormig zijn en het Woord niet kennen en daarom niet weten wie zij zijn in Christus, maar hun geloof bouwen op de woorden en ervaringen van mensen en zich laten leiden door deze woorden en ervaringen, die zullen bang zijn voor de machten van de duisternis en daardoor de woorden, macht en de werken van de duivel als groter en krachtiger beschouwen dan de woorden, macht en de werken van God. 

God is de Almachtige en de Allerhoogste

Niemand is U gelijk, Heere! Groot zijt Gij en groot is uw Naam in kracht! Wie zou U niet vrezen, o Koning der volkeren? Want U komt het toe, want onder al de wijzen der volken en onder al hun koningen is niemand U gelijk! (Jeremia 10:6-7)

Onder de goden is niemand U gelijk, O Heere, en niets is als Uw werken (Psalmen 86:8)

Ik immers ben God, en er is geen ander, God, en niemand is Mij gelijk (Jesaja 46:9)

De waarheid is, dat God de Allerhoogste is. Er is geen grotere kracht en geen groter gezag en er is niemand, die groter is dan God in dit hele universum.

De kracht en de macht van God is zovele malen sterker dan de kracht en de macht van de duivel, die geschapen is door God.

De Bijbel getuigt van Gods almacht en van Zijn kracht en dat niets de kracht en de macht van God overtreft. En diegenen, die het Woord kennen, op het Woord vertrouwen en in het Woord verblijven, weten dit en laten zich niet beïnvloeden en misleiden door allerlei dwaalleringen (Lees ook: ‘De occulte kerk‘, ‘New age in de kerk’ en ‘Leringen van duivelen doden de kerk’).

Als jij wedergeboren bent in Christus, dan ben jij gezegend en kan jij niet vervloekt worden. 

De zonen van God zijn in Christus beveiligd

Maar wel getrouw is de Heere, die u sterken zal en u bewaren voor de boze. En wij vertrouwen in de Heere van u, dat gij, hetgeen wij (u) bevelen, (niet alleen) doet, maar ook zult doen. De Heere neige uw harten tot de liefde Gods en tot de volharding van Jezus Christus (2 Tessalonicenzen 3:2-5)

De Heere zal mij beveiligen tegen alle boos opzet en behouden in Zijn hemels Koninkrijk brengen (2 Timotheüs 4:18)

In het Oude Verbond lezen wij, dat zolang Gods volk een vreze voor God had en wandelde in Zijn wil, het volk gezegend en onaantastbaar was en dat niets en niemand het volk kon raken.

Al de werken, die Jezus Christus op aarde deed in het Oude Verbond, deed Hij in de Naam van Zijn Vader oftewel het gezag van Zijn Vader en de kracht van de Heilige Geest. En Zijn gezag en kracht was altijd sterker dan het gezag en de kracht van de duivel en al de tegenstanders van God. Zelfs de dood kon Jezus niet vasthouden, maar Gods kracht overtrof de kracht van de dood, waardoor Jezus Christus als Overwinnaar van de dood en de hel opstand uit de dood met de sleutels van de hel (dodenrijk, hades) en de dood (Hebreeën 2:14, Openbaring 1:18).

Als Gods volk in het Oude Verbond beschermd was door God en daardoor onaantastbaar was voor vervloekingen en Jezus Christus; de Zoon van God, die de werken van de duisternis openbaarde en neerhaalde, beschermd was door God en onaantastbaar was, en geloof maar, dat Jezus door velen werd vervloekt, en de discipelen, die macht hadden ontvangen over de gehele legermacht van de vijand en niets hen enig kwaad zou doen, zouden dan diegenen, die in deze tijd wedergeboren zijn in Christus en zonen van God zijn geworden en God toebehoren niet meer beschermt zijn en ineens wel vervloekt kunnen worden?

Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!